Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@12:26:26 GMT

اعمال سلیقه یا سیاست یک بام و دوهوا!

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۷۷۵۶۶

اعمال سلیقه یا سیاست یک بام و دوهوا!

ارکستر سازهای ملی ایران، برای نخستین بار تجربه اجرای آنلاین خود را با عنوان «شوق بهار» دوم بهمن ماه از طریق اپلیکیشن لنز پخش کرد که البته بازپخش این کنسرت به مدت ١٠ شب ادامه دارد. علی‌اکبر قربانی رهبری این ارکستررا برعهده داشت و رشید وطن دوست و وحید تاج به‌عنوان خوانندگان این برنامه حضور داشتند.

رپرتواراین کنسرت شامل دو بخش موسیقی ایرانی و موسیقی آذربایجانی بود که به‌صورت بی‌کلام و با کلام شنیده شد؛ آثاری از هنرمندان بزرگ موسیقی همچون علینقی وزیری، حسین دهلوی، فرهاد فخرالدینی، علی سلیمی، اوزیر حاجی بیک‌اف، توفیق قلی‌اف و ویلیام کتلبی در تالار وحدت برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کنسرت در حالی برگزار شد که وحید تاج ساعاتی قبل از اجرای کنسرت در صفحه اینستاگرام خود از عدم صدور مجوز از سوی صداوسیما برای دو قطعه از رپرتوار این کنسرت خبر داد:«به‌نظر شما جز داشتن تعهد به مخاطبی که منتظر کنسرت آنلاین امشب ما است چه راه دیگری می‌ماند؟»
قوانین عجیب
علی‌اکبر قربانی در خصوص این اجرا و تجربه نخست خود به‌صورت آنلاین به «ایران» گفت: «برگزاری این برنامه به پیشنهاد خود من بود که دراین زمینه بنیاد رودکی در هرچه بهتر اجرایی شدن آن همکاری و تلاش‌های بسیاری داشتند. البته پیش از این دو اجرای خانگی با همکاری بنیاد رودکی و همراهی ارکستر سازهای ملی ایران داشته‌ایم.»
این رهبر ارکستر درادامه افزود: «در حال حاضر شرایط برگزاری اجرای کنسرت‌های آنلاین با مشکلاتی روبه‌روشده است، بویژه ممیزی‌هایی که از سوی صداوسیما ابلاغ و اعلام شده و براین اساس کارما بسیار سخت ترازگذشته خواهد بود. به‌عنوان مثال اپلیکیشنی که پخش این برنامه را انجام می‌دهد یک تلویزیون اینترنتی است و کارهایی که به نمایش گذاشته می‌شود با مجوز صداوسیما است اما به‌تازگی در صدور مجوز‌ها تغییراتی اعمال کرده‌اند بدین معنا که حضور افراد روی صحنه یعنی خواننده و نوازنده‌ها باید مورد تأیید آنها باشد و همچنین تأیید قطعاتی که قراراست اجرا شود، بخصوص قطعات با کلام که با حساسیت و مشکلاتی مواجه شده است تا آنجا که حتی اجرای برخی از قطعات تا دقایق آخر قابل پیش‌بینی نبود و این احتمال را می‌دادیم که بخشی از برنامه ما حذف شود و همین اتفاق هم افتاد و دو قطعه کارما مجوز اجرا نگرفت. این درحالی است که قطعه «ساغر شکنم» بارها توسط خوانندگان مختلف از صداوسیما پخش شده است. نکته دیگر اینکه بخشی از تصاویر ارکستر و نوازنده و حتی سازهای آنها به نمایش گذاشته نشد و این اتفاق ناگواری است چراکه مردم ما حتی از طریق شبکه‌های مجازی هم نمی‌توانند به‌تماشای سازهای ایرانی بنشینند.»
عدم نگاه کارشناسی صداوسیما به موسیقی
او درادامه بیان کرد: «موسیقی هنرمهجوری است و دراین سال‌ها به سختی توانسته خود را سرپا نگاه دارد من نمی‌دانم چرا به جای تسهیل در اجرا و شنیده شدن موسیقی دائماً در مسیر آن سنگ‌اندازی می‌کنند؟ ممیزی‌های عجیب و غریبی که بیشتر به بهانه‌جویی شباهت دارد تا یک نگاه کارشناسی. قطعاتی که ما تصمیم به اجرای آن داشتیم بارها و بارها با استاد فخرالدینی و با همراهی ارکستر ملی اجرا شده است اما این دوستان می‌گویند فلان قطعه مضمون عاشقانه دارد و نباید اجرا شود و براین باورم که این سخت گیری‌ها از نگاه کارشناسی نیست بلکه تنها اعمال سلیقه است. یک تعداد افراد که نگاه شان به موسیقی چیز دیگری است و به فضای هنری آشنایی ندارند، تنها تصمیم گیریشان در تنگنا قراردادن هنرمندان موسیقی است؛ اگر صداوسیما نگاه درست و کارشناسی به موسیقی داشت امروز شاهد پخش آثاری بی‌محتوا، بی‌قاعده و بی‌مضمون از این رسانه نبودیم تا آنجا که با پخش این کارها سطح شنیداری و سلیقه مردم را تنزل داده‌اند. صحبت من با این دوستان این است که حتی یک روز هم نمی‌توانند موسیقی را از مردم بگیرند.»
ضرورت فرهنگ سازی
قربانی در ادامه در خصوص شرایط امروز موسیقی در دوران کرونا گفت:«کرونا بر زندگی همه مردم تأثیر گذاشته است بخصوص اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری که به‌صورت آنلاین پخش و شنیده می‌شود. البته شرایط اکنون و بیماری کرونا موجب شد من هم تجربه‌های بسیاری کسب کنم و دراین مدت تدریس آنلاین برگزار کردم که شاید پیش از این هرگز انجام چنین کاری را قبول نمی‌کردم اما شرایط به گونه‌ای شد که باید خود را با آن وفق داد و سازگاری کرد. ناگفته نماند اجرایی کردن این کارها در بخش موسیقی بسیار مشکل است چرا که موسیقی متفاوت از دیگر هنرها بوده و براین اساس در انتقال مطالب و مفاهیم با مشکل روبه‌رو هستیم اما از سوی دیگر توانستیم بخش آموزشی را در فضای گسترده تری ببینیم و با هنرجویانی از نقاط مختلف کشور در ارتباط باشیم. نکته دیگر اینکه اجرای برنامه‌های موسیقی به‌صورت آنلاین با فیلم و تئاتر متفاوت است و به‌نظر من تا به امروز هم مشکلاتی در اجرای کنسرت‌های آنلاین وجود دارد و همه گیر نشده است، چرا که مخاطب و هنرمند نمی‌توانند بخوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند بویژه در بخش موسیقی پاپ که شور و هیجان متفاوتی دارد البته در اجرای موسیقی کلاسیک یا موسیقی ایرانی این ارتباط بهتر انجام می گیرد و به نسبت موسیقی پاپ مشکلات کمتری وجود دارد. امیدوارم مردم بیشتر با این موضوع ارتباط بگیرند چرا که دیر یا زود این اتفاق باید انجام می‌گرفت اما امروز که درشرایط الزام اجرای این برنامه‌ها هستیم می‌بایست مسئولان فرهنگی و دست اندرکاران نسبت به این موضوع فرهنگ‌سازی کنند.» او درباره کم اقبالی اجراهای آنلاین موسیقی نسبت به سینما و تئاتر گفت:«نکته نخست تمرین گروه‌های موسیقی بویژه اجرای ارکسترها است که باید با حضور تعداد بسیاری نوازنده انجام بگیرد که قطعاً نگرانی‌هایی وجود دارد و خیلی از نوازنده‌ها چنین ریسکی نمی‌کنند و نکته بعدی بازگشت مالی این اجرا است که شاید بازگشت مالی خوبی نداشته باشد.» در اجرای تازه ارکسترسازهای ملی ایران بهزاد رواقی (تار)، شیما شاه‌محمدی (قیچک)، مریم مشهدی خدابخش (عود)، مژگان حسینی (قانون)، علیرضا دریایی (کمانچه)، بهنام معصومی (تنبک)، شاهین صفایی (تار)، محمد صانعی (تارباس)، مسعود فیروزی‌نژاد (قیچک باس)، فروغ فضلی (پیانو)، وحید اسداللهی (نقاره)، علی عابدین (سنتور)، پاشا هنجنی (نی) و حمیدرضا آفریده (کمانچه) با این ارکستر همراهی داشتند.‌

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۷۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر مدیرکل دفتر موسیقی برای تعیین تکلیف کنسرت‌های موسیقی

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فردا برای بررسی وضعیت فعالیت موسیقی استان‌های فارس و بوشهر به این دو استان سفر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فردا برای بررسی وضعیت فعالیت موسیقی استان‌های فارس و بوشهر به این دو استان سفر می‌کند.

قرار است تا سمیعی به همراه مسئول دفتر سرود و برخی از کارشناسان دفتر موسیقی، در این سفر ضمن بازدید از انجمن‌های موسیقی، با گروه‌های سرود، فعالین موسیقی، مدیران ارکسترهای استانی و مدیران ادارات کل فرهنگ و ارشاد استانی دیدار کند و از نزدیک در جریان مشکلات و مسائل آنان قرار گیرد.

همچنین در پایان این سفر دو روزه مدیر دفتر موسیقی ضمن بازدید از روند برگزاری جشنواره موسیقی خلیج فارس با هنرمندان حاضر در این جشنواره گفت‌وگو خواهد کرد.

به گزارش ایمنا، هفته آخر فروردین بود که زمزمه لغو کنسرت‌های بوشهر بر سر زبان‌ها افتاد و بر همین اساس امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی در مصاحبه خود مبنی بر لغو کنسرت‌های موسیقی بوشهر اظهار داشت: در حال حاضر مشکل برگزار نشدن کنسرت در بوشهر حل شده است؛ زمانی که کنسرت موسیقی لغو می‌شود، رسانه‌ها منتظر واکنش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، در حالی که این وزارتخانه سال گذشته برای برگزار شدن کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان نشان داد که پای مجوزهای صادر شده خود می‌ایستد.

وی افزود: اگر به رویداد و کنسرت موسیقی مجوز می‌دهیم، معتقد هستیم که ابتدا این رویداد در شوراهای کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته و سپس مجوز برای آن صادر شود؛ بنابراین پایبند آن هستیم و جای هیچ نگرانی برای برگزاری آن نیست.

مدیرکل دفتر موسیقی خاطرنشان کرد: نهادهای دیگر موظف هستند که مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان تنها مجرای قانونی رویدادها و فعالیت‌های هنری را رعایت و اجرایی کنند و طبق مصوبه‌های اخیر هم این هماهنگی باید به سمت بیشتر شدن پیش برود

از سویی دوم اردیبهشت عبدالرحیم افروغ مدیرکل ارشاد استان بوشهر نیز درباره لغو کنسرت‌ها در این استان گفته بود: لغو کنسرت‌ها موج خبری جدیدی است که در رسانه‌ها به راه افتاده است که خبر جدیدی در آن نداشت. سالن‌های کنسرت استان فعلاً مشغول آماده سازی برای جشنواره خلیج فارس هستند. پس از برگزاری جشنواره کنسرت‌های موسیقی طبق روال گذشته برگزار خواهند شد.

اخیراً آرمان گرشاسبی که مجوزهای لازم را برای برگزاری کنسرت دریافت کرده بود در مرحله بلیت فروشی بدون دلیل قانع کننده‌ای مجوز آن لغو شده است، پس از آن در اردیبهشت قرار بر برگزاری کنسرت معین زد بود که گفته شده است مجوزهای نهایی این کنسرت صادر نشده است.

منبع: فارس

کد خبر 748449

دیگر خبرها

  • پروژه شهرداری الکترونیک به صورت ۱۰۰ درصدی در سنندج انجام شده است
  • وحید اسداللهی رِنگ‌های آذربایجانی را به تالار وحدت می‌آورد
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • چرا پنج کنسرت در تهران لغو شد؟
  • سفر مدیرکل دفتر موسیقی برای تعیین تکلیف کنسرت‌های موسیقی
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • مجلس پیگیر اجرای سند تحول رئیس‌جمهور در حوزه ارز است
  • عاشقانه‌های مولانا در تالار وحدت پراقبال شد/وقتی موسیقی سنتی رنگ و بوی تازه می‌گیرد+فیلم