Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-30@22:08:52 GMT

گیتار فلامنکو چیست؟

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۷۷۷۴۴

گیتار فلامنکو چیست؟

گیتار فلامنکو یکی از انواع گیتار است که اهنگ های دلنوازی میزند و طرفداران زیادی دارد. این گیتار شباهت ها و تفاوت هایی با گیتار کلاسیک دارد. موسیقی فلامنکو مربوط به جنوب اسپانیا و منطقه ای به نام آندلس می باشد. ناطقان: موسیقی فلامنکو، یکی از سبک‌های موسیقی است که طرفداران بسیاری دارد. نوازندگی با گیتار فلامنکو برای مبتدیان هم بسیار هیجان‌انگیز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 

دنیای گیتار فلامنکو جذاب ، گاهی گیج کننده و همیشه نشاط آور است. بنابراین اگر شیفته گیتار فلامنکو شده اید ، در اینجا برخی اطلاعات آورده شده است که امیدوارم به شما در درک و لذت بیشتر آن کمک کند.

 

موسیقی فلامنکو در دستگاه ها و آهنگ های خاصی اجرا می شود که ریشه در فرهنگ موسیقی و رقص اسپانیایی دارند. دستگاه ها اصلی فلامنکو شامل دستگاه آلگریاس، رومبا، سویاناس، بولگریاس و... است.

 


 
تاریخچه گیتار فلامنکو

تاریخچه گیتار فلامنکو کمی پیچیده است. بنابراین بگذارید یک داستان طولانی را خیلی کوتاه کنم.

اولین اجداد شناخته شده گیتار (چه فلامنکو و چه غیر از این) سازهای زهی بدوی ( چنگهای کاسه ای و  تنبور ) از تمدن مصر ، سومری و بابل ، بیش از 4000 سال پیش است. این سازها با مسافران ، بازرگانان و دریانوردان در سراسر جهان باستان گسترش یافتند و در طول قرن ها تکامل یافتند.

 

پس چگونه آنها به اسپانیا رسیدند؟ chartar، ساز چهار رشته ای ایرانی ، وارد اسپانیا شد و از نظر شکل و ساخت تغییر کرد و به کویترا معروف شد. در دوران رنسانس ، ویهولای اسپانیایی در دربار محبوب شد. این یک ساز زهی با کوک به سبک عود (تحت تأثیر عود عربی که توسط مورها به اسپانیا آورده شد) و بدنی شبیه گیتار بود . در همین حال ، گیتار لاتین که از کویترا گرفته شده بود ، توسط فولکلورهای معمولی نواخته می شد.

 

سیم پنجمی به گیتار لاتین اضافه شد که باعث محبوبیت بیشتر آن از ویهولا شد و در سراسر اروپا پخش شد. در قرن هجدهم ، سازنده گیتار ایتالیایی Gaetano Vinaccia اولین گیتار شش سیمه را در ناپل ساخت و در قرن نوزدهم ، سازنده اسپانیایی آنتونیو دو تورس اولین گیتار کلاسیک مدرن را طراحی کرد. در این مدت ، حرفه ای شدن فلامنکو و محبوبیت کافه های cantantes (مکان های فلامنکو از قرن نوزدهم) به معنای نیاز به گیتارهای بلندتر بود. و در این زمینه ، خانواده Ramírez گیتار فلامنکو فعلی را بر اساس طرح گیتار کلاسیک Torres طراحی کردند.

 

 

 

• مواد: گیتارهای کلاسیک معمولاً با استفاده از چوب بالای صنوبر یا سرو و پشت و کناره های چوب بلسان یا چوب ماهون ساخته می شوند تا باعث دوام بیشتری شوند. گیتارهای فلامنکو به طور کلی با تاج های صنوبر و سرو یا چنار برای پشت و کناره ها ساخته می شوند تا حجم را افزایش دهند.

 

• ساخت و ساز: بدنه گیتارهای کلاسیک عموما عمیق تر و چوب ها کمی ضخیم تر هستند.  سیمها روی گیتارهای فلامنکو نیز نزدیکتر به بدنه هستند تا ضربه زدن را راحتتر کنند. گیتارهای فلامنکو اغلب دارای یک "golpeador" هستند ، که یک ورق پلاستیک است که برای محافظت از پایان آن ، روی سطح گیتار نصب می شود.

 


                                                        


• صدا: گیتار کلاسیک به گونه ای طراحی شده است که ابزارهایی را برای اجرای موسیقی چند ضلعی به تکنواز ارائه می دهد: "ارکستری در یک جعبه". گیتار فلامنکو برای قطع صدای رقصیدن پا روی رقصنده طراحی شده است. صدا کمی ضرب آورتر است ، یک صدای صوتی با صدای بلند و به دنبال آن محوشدگی سریع ایجاد می شود.
برچسب ها: گیتار ، فلامنکو ، ناطقان ، کلاسیک

منبع: ناطقان

کلیدواژه: گیتار فلامنکو ناطقان کلاسیک گیتار فلامنکو گیتار کلاسیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۷۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فقط شورای عالی امنیت ملی می‌تواند کنسرت‌ها را لغو کند

نوربخش گفت: یکی از مهم ترین اتفاقاتی که سال گذشته توسط رئیس جمهور رخ داد تدوین، تصویب و ابلاغ «سند موسیقی» بود. اصل اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران موسیقی صاحب یک سند شده، خود به تنهایی اتفاق بزرگی است. به عنوان مثال در همین مساله کنسرت سال گذشته شهر اصفهان علیرضا قربانی که موجب لغو کنسرت این خواننده شد، اگر ماجرای تدوین و ابلاغ سند موسیقی نبود قطعا ما نمی‌توانستیم موفق به از سرگیری کنسرت‌های این هنرمند در اصفهان شویم. چون در این مسیر هیچ مقامی در هیج جای کشور نمی‌تواند مجوز صادر شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نادیده بگیرد.

وی افزود: درواقع آنچه در سند موسیقی روی آن تاکید شده، مبتنی بر چنین الزامی است که هیچ نهادی غیر از شورای عالی امنیت ملی، نمی‌تواند کنسرت هر چهره شناخته شده یا کمتر شناخته‌ای در عرصه موسیقی را که مجوز برگزاری اجرای خود را از مراجع رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ کرده باشد، لغو کند. در این چارچوب تنها مرجعی که بر اساس قانون می‌تواند روی لغو یک اجرای زنده موسیقایی اقدامات لازم به عمل آورد، شورای عالی امنیت ملی آن هم با «ذکر دلیل» است و گرنه هیچ نهاد یا دستگاه دیگری نمی‎تواند کنسرت دارای مجوز وزارت ارشاد را متوقف کند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • فقط شورای عالی امنیت ملی می‌تواند کنسرت‌ها را لغو کند
  • پیرمغان را با صدای علیرضا عصار و با شعر حافظ بشنوید
  • ترانه کودکان که ترند شد: ببعی چقدر باهوشی!
  • آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی کتاب شد/ خواندن چند پژوهش
  • تراکتور، قبل از استقلال، گیتار را به دست ارسلان داد + عکس
  • ارسلان قبل از استقلال گیتار به دست شد (عکس)
  • کار‌هایی که به مغز آسیب می‌رساند
  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت
  • ۸ انیمیشن کلاسیک که باید حتما ببینید | از والت دیزنی تا میازاکی