Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-27@00:12:02 GMT

غذاهای مفید برای ریه ها

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۷۷۸۳۷

غذاهای مفید برای ریه ها

به گزارش جام جم آنلاین، مینا جعفری، متخصص تغذیه در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: ریه ها نقشی اساسی در سیستم ایمنی بدن دارند و مصرف مواد غذایی مفید به تقویت ریه ها در برابر بیماری های عفونی و ویروسی مانند کرونا کمک می کند.

وی افزود: تغذیه مناسب برای پاکسازی ریه ها مهم است زیرا وقتی که ریه پاکسازی شود، فشار کمتری به آن وارد می شود، بعضی از آنزیم ها، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی، اثر مثبتی بر عملکرد تنفسی دارند که در مواد غذایی تازه و میوه ها وجود دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جعفری اظهار داشت: مطالعات متعدد نشان می‌دهد عملکرد ریه در افرادی که فیبر بیشتری می‌خورند، بسیار بهتر از کسانی هستند که فیبر مصرف نمی‌کنند و این فیبر را می توان در گندم سبوس‌دار، لوبیای پخته‌شده، دانه‌های چیا، گلابی و کلم بروکلی یافت.

وی با بیان اینکه ارتباط مستقیمی بین مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده و عملکرد ضعیف ریه وجود دارد، گفت: نیتریت‌های مورد استفاده در فرایند فرآوری و نگهداری گوشت ممکن است باعث التهاب و استرس در ریه‌ها شوند و در عین حال نوشیدن یک فنجان قهوه در وعده صبحانه برای ریه‌ها مفید بوده و کافئین ضدالتهاب است و پلی‌فنول‌های موجود در قهوه که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند نیز باعث کاهش استرس و التهاب می‌شوند.

جعفری ادامه داد: غلات کامل شامل برنج قهوه‌ای، نان گندم سبوس‌دار، ماکارونی سبوس‌دار، جوی دوسر علاوه بر اینکه دارای فیبر و آنتی‌اکسیدان هستند، منبع خوبی از ویتامین E، سلنیوم و اسیدهای چرب ضروری بوده که برای سلامت ریه ضروری هستند و غلات تصفیه‌شده مانند آرد و برنج سفید، بسیاری از مواد مغذی خود را از دست می‌دهند.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: گوجه‌ فرنگی غنی‌ترین منبع لیکوپن است که با سلامت ریه ارتباط دارد و خوردن آن در صورت ابتلا به آسم می‌تواند التهاب مجاری هوایی را بهبود بخشد و در صورت داشتن بیماری انسداد ریوی مزمن احتمال مرگ را کاهش دهد.

به گفته وی، هویج و کدوحلوایی و سبزی های سبز تیره مثل اسفناج، برگ چغندر و برگ های تیره رنگ کاهو هم از منابع خوب ویتامین A هستند و توصیه می شود روزانه این سبزیجات برای حفظ ریه ها از ابتلا به کرونا مصرف شود و خوردن پیاز به دلیل داشتن ویتامین C همراه با غذا نیز مفید است.

جعفری تاکید کرد: افراد بهتر است در این شرایط کرونایی از مصرف سوسیس و کالباس و سایر غذاهای چرب و آماده پرهیز کنند و کمبود ریزمغذی‌هایی مثل آهن و روی هم سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند.

وی می افزاید: مغزها نیز ویتامین E را در اختیار بدن قرار می دهند که حاوی آنتی اکسیدان بوده و به کاهش التهاب کمک کرده، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و سلامت گلبول های قرمز را افزایش می دهند. این عمل باعث می شود اکسیژن بیشتری در بدن به گردش درآید و از انقباض رگ های خونی در ریه ها پیشگیری شود.

بر اساس آخرین مطالعه بررسی مصرف مواد غذایی که هر ۱۰ سال یک بار توسط وزارت بهداشت انجام می شود، فاکتورهای تغذیه‌ای می‌تواند به عنوان عوامل خطر در بیماری‌های غیرواگیر موثر باشند و اکنون نزدیک به ۶۰ درصد جمعیت ۱۸ سال به بالا در کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: ریه استرس صبحانه سوسیس کالباس ریه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۷۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند

آفتاب‌‌نیوز :

برای حفظ و تقویت سلامت خود تا ۳۰ سالگی و بعد از آن، این دو عادت ناسالم را ترک کنید:

۱) دریافت ناکافی ویتامین D و کلسیم

مصرف ناکافی کلسیم و ویتامین D می‌تواند تراکم استخوان را کاهش و خطر پوکی استخوان و شکستگی را افزایش دهد. به همین دلیل، مصرف غذا‌های غنی از کلسیم (مانند محصولات لبنی و سبزیجات) و هم‌چنین دریافت نور کافی خورشید یا مصرف مکمل‌های ویتامین D بسیار مهم است. استخوان‌ها در دهه چهارم زندگی (۳۰ سالگی) به مرور تراکم خود را از دست می‌دهند. برای کند کردن این فرآیند و حفظ استحکام استخوان‌ها می‌بایست از مواد مغذی، مانند کلسیم و ویتامین D، استفاده کنید که سلامت استخوان را تقویت می‌کنند.

۲) مصرف بیش از حد قند و شکر

مصرف کربوهیدرات‌هایی با شاخص گلیسمی بالا در ۳۰ سالگی باعث می‌شود که سطح قند خون شما دائماً افزایش یابد؛ که همین مسئله می‌تواند با ذخیره چربی اضافی همراه باشد. در مقابل، مصرف کربوهیدرات‌هایی با شاخص گلیسمی پایین و هم‌چنین انتخاب کربوهیدرات‌هایی که حاوی نوع خاصی از پری‌بیوتیک، به نام نشاسته مقاوم، هستند، می‌تواند به تنظیم بهتر سطح قند خون کمک کرده و سلول‌ها را وادار کند تا به انسولین واکنش بیشتری نشان دهند. همه این‌ها در کنار هم، حتی با افزایش سن، می‌توانند علاوه بر حفظ سلامت بدن، از اثرات متابولیکی منفی جلوگیری کنند.

منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟
  • نودل برای کودکان؛ ممنوع!
  • اگر سرماخوردگی دارید این 2 میوه را بخورید
  • چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D
  • ۲ عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زرده تخم‌مرغ
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زده تخم‌مرغ
  • این دانه خون را تصفیه و سرفه را درمان می کند