Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@12:11:21 GMT

دست در دست هم برای شکست کـرونا

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۷۸۲۶۹

دست در دست هم برای شکست کـرونا

همشهری آنلاین _ بهاره خسروی: بیماری «کووید ‌ـ ۱۹» این روزها دیگر چندان ناشناخته و ترسناک نیست. حتی تغییر ماهیت و کشف راه درمانش هم برای مردم دنیا غافلگیرکننده نیست. به تعبیری، بعد از یک سال گشت‌وگذار و جولان دادن کرونا در سراسر دنیا، این ویروس منحوس هم متوجه تکراری بودن بسیاری از رویدادها و افزایش آگاهی و دانش مردم برای مقابله، پیشگیری و درمان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته از حق نگذریم که در این مدت، کادر درمان در خط نخست مقابله با این بیماری مهلک بود و زحمات و خسارت زیادی را متحمل شد و در کنار آنها مجموعه مدیریت شهری با تدابیر بهداشتی و برنامه‌های فرهنگی، آموزشی و اطلاع‌رسانی، نقش مهمی در افزایش میزان آگاهی و اطلاعات مردم برای رویارویی با این بیماری کشنده ایفا کرد و در بعضی مناطق تهران، حتی به موفقیت‌های بزرگی در مهار شیوع کرونا رسید. تکه دهم پایتخت یکی از مناطق موفق در کنترل بیماری «کووید ‌ـ ۱۹» از زمان شیوع آن تاکنون بوده است به‌نحوی‌که توانست در کنار مناطق یک، ۴ و ۱۱ رتبه برتر پایتخت را کسب کند. در این گزارش، با «محسن دودانگه» دبیر و جانشین شهردار منطقه ۱۰ در ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل منطقه ۱۰ درباره چگونگی کسب رتبه برتر گفت‌وگو کردیم.

  از زمان اعلام رسمی شیوع «کووید ‌ـ ۱۹» در نخستین گام چه اقداماتی در منطقه ۱۰ از سوی ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل انجام شد؟
در نخستین گام و با ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا در اسفندماه سال گذشته، کارگروه‌های پنج‌گانه تشکیل شد. این کارگروه‌ها شامل «بهداشت محیط و پسماند» با مدیریت معاون خدمات شهری، «روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی» با مدیریت روابط‌عمومی، «پشتیبانی و بودجه» با مدیریت معاون مالی و اقتصادی شهری، «منابع انسانی» با مدیریت مدیر منابع انسانی، «آموزش و مشارکت‌های مردمی» با مدیریت معاون اجتماعی و فرهنگی به تفکیک موضوعات در ۵ رشته شروع به فعالیت کردند. مهم‌ترین هدف ما فرهنگسازی و جلب مشارکت‌های مردمی بود، چراکه گروه اصلی و هدف ما مردم بود و اجرای هر اقدامی مشارکت و همیاری مردمی را می‌طلبید.

محسن دودانگه/ جانشین شهردار منطقه ۱۰ در ستاد مدیریت بحران


  بعد از تشکیل این کارگروه‌ها چه اقداماتی در منطقه اجرا شده؟
بعد از تشکیل کارگروه‌ها و تقسیم کارها، اماکن عمومی، اطراف مراکز درمانی، جایگاه‌های سوخت و نقاط پر تردد ۲ بار در روز ضدعفونی شدند و این روند همچنان ادامه دارد. در جایگاه‌های سوخت تأکید داشتیم که حتماً از مواد ضدعفونی، دستکش و ماسک استفاده شود. در بخش آمران سلامت و آموزش با توضیح موارد ابتلا به افرادی که ماسک نمی‌زدند، همکاری مؤثری با هلال ‌احمر و پایگاه بسیج مقداد داشتیم. طرح آمایش بهداشت محیط و رزمایش بهداشت زیست‌محیطی از مهم‌ترین اقداماتی بود که برای مقابله با بیماری «کووید ‌ـ ۱۹» در منطقه ۱۰ اجرا شده است.


  برای نظافت سرویس‌های بهداشتی بوستان‌ها چه اقداماتی صورت گرفت تا اهالی، در این روزهای کرونایی و در صورت حضور در این اماکن، امنیت خاطر داشته باشند؟
در روزهای نخست و زمانی که وضعیت قرمز بود برای مدت کوتاهی بوستان‌های منطقه را تعطیل کردیم. در واقع با کشیدن نوار قرمز در اطراف بوستان‌ها از مردم دعوت کردیم تا در خانه بمانند. جدای از این موضوع، سرویس‌های بهداشتی بوستان‌ها و امکان عمومی که مردم از آنها بیشتر استفاده می‌کنند روزانه ضدعفونی می‌شوند. همچنین با شابلون طرح فاصله اجتماعی در داخل سرویس‌های بهداشتی مشخص شده و بر تأمین روزانه مواد شوینده تأکید کرده‌ایم.


  تبلیغات آموزشی و اطلاع‌رسانی از طریق فضای مجازی چگونه بود؟
فضای مجازی نقش مؤثری در تبلیغات و اطلاع‌رسانی در میان شهروندان داشت. بسیاری از پیام‌ها و کلیپ‌های آموزشی از طریق همین فضاها در محله‌ها برای شهروندان منتشر شد. البته برای تبلیغات از محیط پل‌های عابرپیاده و جداره‌های شهری در محله‌ها هم کمک گرفتیم. سعی کردیم از طریق رسانه‌ها مردم را ترغیب کنیم که کمتر از خانه خارج شوند و بسیاری از کارهایشان را از طریق فضای مجازی انجام دهند. به همین دلیل، در بیشتر جلسات از مسئولان اداره‌های مختلف مانند آب و گاز و برق دعوت می‌کردیم تا حضور داشته باشند و همچنین اپلیکیشن‌های اداری خود را با هدف حضور حداقلی مردم در خارج از خانه فعال کنند و از این طریق خدمت‌رسانی کنند.


  همکاری نهادها و ارگان‌ها برای جلب مشارکت‌های مردمی چطور بود؟
کسب رتبه برتر، بی‌ تردید، حاصل کار گروهی است. برای مثال، همکاری در حوزه خدمات شهری، نواحی سه‌گانه، شورایاری محله‌های ده‌گانه زنجیره‌وار و به‌صورت مستمر بود و این روند تا پایان واکسیناسیون همگانی ادامه دارد. اما برای اجرای اقدامات پیشگیرانه فقط به مجموعه مدیریت شهری تکیه نکردیم. اداره آتش‌نشانی، حوزه‌های بسیج و ناحیه مقاومت بسیج مقداد، معاون دادستان و سرپرست دادسرای ناحیه‌های ۷، ۳۷، ۱۰، ۲۳ تعامل مؤثری با ما داشتند. اغلب فضاهای عمومی پرمراجعه را ضدعفونی می‌کردیم و تأکید داشتیم حتماً افراد با کارت ملی به این امکان مراجعه کنند و از پذیرش کسانی که کارت ملی ندارند و مبتلا به این بیماری هستند خودداری کنند. این قاعده جا افتاد که مراجعه‌کنندگان در زمان ورود به اماکن عمومی حتماً باید ماسک بزنند.

با همکاری بهداشت جنوب در منطقه در قالب اجرای طرح «سپهبد قاسم سلیمانی» ۲۱ مرکز بهداشتی طرف قرارداد طرح پایش را انجام می‌دهند. همچنین حوزه بسیج منطقه در اجرای قانون منع‌ تردد در ساعت ۹ شب همیاری می‌کند. توزیع ماسک هم بین رانندگان خودروها و کاربران حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شود. استفاده از حفاظ و شیلد در تاکسی‌ها و الکترونیک کردن پرداخت کرایه‌ها از دیگر اقدامات منطقه برای مقابله با شیوع ویروس کرونا است. همچنین استفاده از فضای آموزشی «شاد» برای آگاه‌سازی دانش‌آموزان و خانواده‌ها با حضور مربی و تدارک برنامه ۱۵دقیقه‌ای آموزش صحیح ماسک زدن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی با همکاری نهادهایی که با دل و جان کار کردند از برنامه‌های مهم ما از آغاز شیوع کرونا تا امروز است. این را هم اضافه کنم که فعالیت نیروها شبانه‌روزی و تمام‌وقت است. پنجشنبه‌ها جلسه گزارش کار را برای شهردار منطقه، مهندس «مجید رباطی»، داریم. آقای شهردار پیگیرند و در زمان اجرای عملیات دستورات لازم را صادر می‌کنند.

۳۰ میلیون تومان اقلام بهداشتی برای تجهیز بیمارستان‌های منطقه اهدا شد.

۱۴۵ هزار لیتر محلول ضدعفونی برای پاکسازی منطقه در این روزهای کرونایی مورد استفاده قرار گرفت.

۱۲۰ هزار بطری یک لیتری ضدعفونی سطوح بین شهروندان منطقه توزیع شد.

طرح غربالگری شهید سلیمانی
یکی از ابتکارات تکه دهم پایتخت برای پیشگیری از گسترش بیماری”‌کووید ‌ـ ۱۹‌» طرح غربالگری شهید سلیمانی بود. در این طرح با همکاری پایگاه بسیج مقداد ۵ نفر از اداره سلامت و ۱۰ نفر از بانوان بسیجی و کارشناسان بهداشت‌سراهای محله به‌صورت خانه‌به‌خانه مراجعه حضوری داشتند. علاوه بر تست و تب‌سنجی، در میان شهروندان ماسک و مواد بهداشتی توزیع و همچنین عملیات ضدعفونی محله اجرا شد.
البته به مناسبت سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی کار مشترکی هم از سوی ستاد مدیریت بحران منطقه ۱۰ و پایگاه بسیج مقداد در قالب تب‌سنجی و توزیع ماسک اجرا شد. در این طرح، روزانه هزار ماسک میان شهروندان توزیع شد.

ضدعفونی روزانه تاکسی‌ها
یکی از بخش‌های پر تردد شهر و آلوده به ویروس کرونا ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. برای ایجاد امنیت خاطر میان شهروندان، عملیات ضدعفونی روزانه تاکسی‌ها از دیگر اقدامات پیشگیرانه برای مبارزه با بیماری «کووید ‌ـ ۱۹» بود. در این اقدام، تاکسی و رانندگان تاکسی مجهز به شیلد و کاور جداسازی مسافران می‌شوند. خودروها روزانه ضدعفونی می‌شوند و ماسک و مواد بهداشتی برای استفاده رانندگان و مسافران هم توزیع می‌شود تا در این روزهای کرونایی شهروندان با امنیت خاطر بیشتری از ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

کد خبر 580700 برچسب‌ها خدمات شهری كروناويروس منطقه ۱۰ همشهری محله آتش‌ نشانی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: خدمات شهری كروناويروس منطقه ۱۰ همشهری محله آتش نشانی ستاد مدیریت بحران میان شهروندان اطلاع رسانی بسیج مقداد کارگروه ها بوستان ها منطقه ۱۰ اجرا شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۸۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایانه های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند

تین نیوز

معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۲۲ اعلام کرد: با عنایت به لزوم ارائه خدمات مطلوب تر به شهروندان در حوزه حمل و نقل، پایانه های حمل و نقل عمومی این منطقه تجهیز می شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۲، سیدفرهاد خدابخشی اظهار کرد: با توجه به اینکه پایانه اتوبوسرانی شهرک شهید باقری دو دهه است که در این محله احداث شده، عملیات تجهیز این پایانه از اواخر سال گذشته آغاز شده که با اقدامات صورت گرفته، عملیات بتن ریزی فونداسیون دیوار محوطه و ساختمان آن به اتمام رسید .

خدابخشی افزود: عملیات محصور سازی پایانه مذکور در راستای ایجاد امنیت و جلوگیری از تردد خودرو های شخصی و بعضا برخورد با ناوگان اتوبوسرانی انجام گرفت.

وی تصریح کرد: همچنین این معاونت نسبت به احداث ابنیه جهت ایجاد محل استقرار ناظر خطوط اتوبوسرانی در این پایانه نیز اقدام نموده که این امر منجر به نظم دهی بیش از پیش تردد ناوگان، کاهش سر فاصله اعزام ناوگان و کاهش زمان انتظار مسافر در ایستگاه ها و باعث افزایش رضایتمندی شهروندان خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۲۲ در پایان افزود: عملیات تجهیز سایر پایانه های حمل و نقل عمومی نیز در دستور کار این معاونت قرار دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ایجاد ۷ ایستگاه سلامت و خانه بهداشت در همدان
  • تصفیه خانه فاضلاب از هدر رفت آب درصنایع آب بر پیشگیری می‌کند
  • تعامل مدیریت شهری ساوه برای دفع بهداشتی زباله‌ها ضروری است
  • اجرای ۸۰ میلیارد ریال پروژه در منطقه ۵ اصفهان
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • احداث ۴۰ چشمه سرویس بهداشتی در بوستان‌های منطقه ۲۱ در سال ۱۴۰۳/ احداث ۴ هزار متر مکعب مخزن بتنی در منطقه
  • پایانه های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
  • نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است
  • میزان سفرهای حمل ونقل عمومی درون شهری زیر ۵۰ درصد است