Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-03@02:38:29 GMT

درچنین روزی بر دنیا چه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۸۰۲۷۶

درچنین روزی بر دنیا چه گذشت؟

به گزارش صدا و سیما، مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی ( پنجم بهمن ) به شرح زیر است:

درگذشت عطار نیشابوری، عارف و شاعر ایرانی
۸۱۵ سال پیش در چنین روزی، دهم جمادی الثانی ۶۲۷ قمری ادیب شهیر و عارف بزرگ ایرانی، «شیخ فریدالدین عطار نیشابوری» درگذشت. شیخ فریدالدین محمد بن ابراهیم عطار نیشابورى از بزرگان عُرفا و مشاهیر مشایخ صوفیه و شعرا، در سال ۵۱۳ هجرى قمرى در نیشابور به دنیا آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
وى در ابتدا شغل عطارى داشت و صاحب ثروت شده بود. بعد‌ها بر اثر حادثه اى، به وادی سیر و سلوک قدم گذاشت و تا آخر عمر در این وادى پَر گشود. عطار، به حقّ، از شاعران بزرگ مُتصّوفه بود و کلام ساده و گیرای او با عشق و شوقى سوزان همراه است. زبان نرم و گفتار دل انگیزش که از دلى سوخته و عاشق برمى آید، حقایق عرفانى را به نَحوى خاص بازگو می‌کند. عطار از تمثیلات گوناگون و بیان حکایت هاى مختلف در هنگام طرح یک موضوع عرفانى استفاده مى کند تا مقاصد مُعتکِفان خانقاه‌ها و نکات عرفانى را براى مردم عادى، روشنتر و آشکارتر سازد. عطار به داشتن آثار متعدد در میان شاعران متصوف، ممتاز است. در آثار نظمى و نثرى عطار، نکات دقیقى درباره توحید و معارف الهى یافت مى شود. تالیفات او را تا یکصد و چهارده و بیشتر وده‌ها هزار بیت شعر، گفته اند. اِخوانُ الصَّفا، اسرار نامه، الهى نامه، بلبل نامه، پند نامه، دیوان اشعار، مَنطِقُ الطّیر، تَذکرهُ الاولیاء و جواهر نامه از آن جمله اند. عطار به سال ۶۲۷ یا ۶۲۸ هجرى در فتنه مغول در سن ۱۱۴ سالگى وفات یافت و بعضى او را مقتول مى دانند. آرامگاه عطار نیشابورى در نزدیکى شهر نیشابور در استان خراسان واقع است و محفلِ دوستداران زبان و ادب فارسى مى باشد.   حفر اولین چاه نفت جهان
۱۶۲ سال پیش در چنین روزی، بیست و چهارم ژانویه سال ۱۸۵۹ میلادی اولین چاه نفت جهان در ایالت پنسیلوانیا حفر و به نفت رسید. تا قبل از حفر نخستین چاه نفت به کمک وسایل جدید حفاری، این ماده مهم فقط از چشمه‏‌های سطحی نفت، یا چاه ‏های کم عمق که به وسیله دستْ حفر می‏ شد استخراج می‏ گردید و موارد استفاده از نفت خام نیز محدود بود. بدین ترتیب برای نخستین بار در تاریخ، این ماده حیاتی از اعماق زمین بیرون آورده شد. این چاه توسط «ادوین لورنتین دریک» در ایالت پنسیلوانیای آمریکا حفر شد و پس از یک سال کار، در ۲۳۰ متری عمق زمین به نفت رسید. کشف نفت به عنوان مهم‏ترین کشف نیمه دوم قرن نوزدهم، تاثیر شگرفی در توسعه صنایع و وسایل حمل و نقل برجای گذاشت و در سال ‏های بعد، به یکی از مهم‏ترین منابع انرژی تبدیل شد که حتی بر سیاست ‏های جهانی نیز تاثیر گذاشت.   درگذشت وینستون چرچیل، سیاستمدار انگلیسی
۵۶ سال پیش، در روز بیست و چهارم ژانویه سال ۱۹۶۵ میلادی «وینستون چرچیل» (Winston Churchill)، سیاستمدار معروف انگلیسی در ۹۱ سالگی درگذشت. وی در سال ۱۸۷۴ متولد شد و در سال ۱۸۹۵ وارد ارتش انگلستان شد و در جنگ‌های استعماری شرکت کرد. چرچیل در سال ۱۹۰۰ به عنوان نماینده حزب محافظه کار انگلیس وارد مجلس شد و چندبار به وزارت و دو بار به نخست وزیری رسید. آنچه بیشتر باعث شهرت چرچیل شده است، نخست وزیری وی در جنگ جهانی دوم بود. چرچیل در این جنگ با سیاست‌های زیرکانه خویش، نقش مهمی در پیشبرد مقاصد انگلیس ایفا کرد. از وی کتاب‌هایی نیز برجای مانده که «بحران جهانی» در چهار جلد و سری کتاب‌هایی تحت عنوان عمومی «جنگ جهانی دوم» از آن جمله است.   تظاهرات سراسری علیه رژیم شاه در ایران
۴۲ سال پیش در چنین روزی، پنجم بهمن سال ۱۳۵۷ هجری شمسی باوجود اینکه عوامل رژیم شاه، اجتماع بیش از دو نفر را در اکثر شهر‌های ایران منع کرده بودند، قشر‌های مختلف مردم بدون اعتنا به هشدار‌های حکومت نظامی، به راهپیمایی و تظاهرات علیه رژیم ادامه دادند و مزدوران شاه علیرغم توسل به شدیدترین شیوه‌های سرکوب، موفق به کنترل مردم نشدند. برخورد‌های خشونت آمیز ماموران حکومتی با مردم منجر به شهادت تعداد زیادی از مردم ایران در شهر‌های مختلف کشور شد. درهمین روز عده زیادی از افسران و همافران نیروی هوایی در تهران به خیابان‌ها آمدند و علیه رژیم خودکامه شاه به تظاهرات پرداختند و وفاداری خود را به حضرت امام خمینی (ره) ابراز داشتند. آنان در پایان راهپیمایی با صدور قطعنامه‌ای جنایات رژیم شاه را محکوم کردند و آمادگی خود را برای فداکاری در راه انقلاب اسلامی اعلام کردند.

 

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: چنین روزی سال پیش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۸۰۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبر معظم انقلاب: جوانان باید منطق شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر رژیم صهیونیستی» را بدانند

به گزارش صدای ایران از ایلنا،رهبر انقلاب با تاکید بر اینکه جوانان باید منطق شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر رژیم صهیونیستی» را بدانند، فرمودند: غزه امروز مسئله اول دنیا است؛ صهیونیست‌ها و پشتیبانان آمریکایی و اروپایی آنها نمی‌توانند مسئله غزه را از دستور کار افکار عمومی دنیا خارج کنند؛ به دانشگاه‌های آمریکا و اروپا نگاه کنید! باید فشار به رژیم صهیونیستی روزبه‌روز افزایش پیدا کند.

همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم، هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، صبح امروز چهارشنبه با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.


گزیده فرمایشات رهبر انقلاب در این دیدار به این شرح است:

**تشکر از معلم برای توجه دادن افکار عمومی به اهمیت معلم است.

**تبیین مصالح بنیادی کشور و نظام از وظایف معاونت پرورشی است. جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر رژیم صهیونیستی را بدانند.

** الگو‌های جامعه معلمین باید به عنوان قهرمان معرفی شوند.

**غزه امروز مسئله اول دنیا است؛ صهیونیست‌ها و پشتیبانان آمریکایی و اروپایی آنها نمی‌توانند مسئله غزه را از دستور کار افکار عمومی دنیا خارج کنند؛ به دانشگاه‌های آمریکا و اروپا نگاه کنید! باید فشار به رژیم صهیونیستی روزبه‌روز افزایش پیدا کند.


دیگر خبرها

  • نامه ویکتور فرانکل (روانپزشک اتریشی) به معلمین سراسر دنیا (فیلم)
  • مردم دنیا متوجه ماهیت کثیف و خونریز رژیم غاصب صهیونیستی شده‌اند
  • رهبر معظم انقلاب: جوانان باید منطق شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر رژیم صهیونیستی» را بدانند
  • پیرهادی: اتحاد جنبش‌های دانشجویی دنیا علیه ظلم اعجاز مقاومت غزه است
  • زندگینامه رابعه بلخی مادر شعر فارسی
  • دانش آموزان نقش مهمی در رفع مشکلات کشور دارند
  • ویدیو/ روزی که فوتسال ایران سوم دنیا شد
  • معلم‌ها تحولات جهان را برای دانش‌آموزان تبیین کنند
  • نامه رهبر انقلاب به دانشجویان منشا تحولات عظیم اروپا و آمریکا شد
  • گفت و شنود/ بلا نسبت!