Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رژیم صهیونیستی که از مشوقان دونالد ترامپ برای تحریم دیوان کیفری بین‌المللی و ممانعت از تحقیقات درباره جنایات جنگی واشنگتن در افغانستان و تل‌آویو علیه فلسطینیان بود، به حمایت‌‌های دولت جو بایدن امیدوار است.

بنا بر گزارش روزنامه «اسرائیل هیوم»، رژیم صهیونیستی از دولت جو بایدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا خواهد خواست که به همکاری واشنگتن با تل‌آویو برای ممانعت کردن از اقدامات دیوان کیفری بین‌المللی برای انجام تحقیقات علیه رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق این گزارش، «اولین اقدامی که اورشلیم (تل‌آویو) به دنبال آن خواهد بود این است که به صورت مشترک با دولت جدید (آمریکا) برای هماهنگی به منظور تعیین دادستان کل جدید دیوان کیفری بین‌المللی طی هفته‌های آینده همکاری کند».

بنا بر گزارش این رسانه صهیونیست، احتمال می‌رود فاتو بنسودا که طی حدود 9 سال اخیر دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی بوده است، طی هفته‌های آینده از منصب کنار برود.

در سال‌های اخیر، بنسودا و دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل تصمیم این نهاد عالی قضایی جهانی برای آغاز تحقیقات درباره جنایت‌های نظامیان آمریکا و رژیم صهیونیستی، با فشارهای شدید واشنگتن و تل‌آویو مواجه شده‌اند.

دیوان کیفری بین‌المللی عمدتا وظیفه رسیدگی به جرایم مربوط به نسل‌کشی، جرایم علیه بشریت و جنایات جنگی را بر عهده دارد.

این دیوان بین‌المللی مستقر در لاهه هلند در سال ۲۰۰۲ با هدف تحت تعقیب قرار دادن عاملان جنایات جنگی تأسیس شد، اما کشورهایی چون آمریکا، روسیه و چین از پیوستن به آن خودداری کرده‌اند.


فاتو بنسودا دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی

 

خردادماه سال جاری بود که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا با صدور یک فرمان اجرایی، مجوز اعمال تحریم‌ دیوان کیفری بین‌المللی را صادر کرد (جزئیات بیشتر).

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی وقت کاخ سفید شهریورماه سال ۱۳۹۷ گفته بود، دولت آمریکا برای مقابله با تحقیق‌های آتی و احتمالی دیوان کیفری بین‌المللی علیه نظامیان آمریکایی درباره جنگ افغانستان و همچنین تحقیق‌ها درباره نظامیان رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان، این نهاد را تحریم می‌کند.

تحریم مالی، ممانعت از ورود قضات و دادستان‌های دیوان به آمریکا و پیگرد حقوقی مقامات دیوان از جمله تهدیداتی است که بولتون علیه این دیوان مطرح کرد.

اسرائیل هیوم در گزارش خود نوشت: «جو بایدن رئیس‌جمهور (آمریکا) و دولت او هنوز موضعی درباره چگونگی پاسخ گفتن به اقدامات دیوان کیفری بین‌المللی نگرفته است».

به ادعای این رسانه مستقر در فلسطین اشغالی، «به دلیل نامعلوم، قضات دیوان کیفری بین‌المللی به مدت‌های طولانی از اعلام و انتشار تصمیمشان درباره اینکه آیا اجازه آغاز تحقیقات علیه اسرائیلی‌های متهم به جنایت جنگی را صادر کردئه‌اند یا نه، خودداری کرده‌اند».

اسرائیل هیوم سپس نوشت: «خود دیوان کیفری بین‌المللی از این اقدام حمایت می‌کند اما بسیاری از کشورهای سراسر جهان از دیوان خواسته‌اند از انجام این کار اجتناب کند و این شاید، دلیل تاخیر (انتشار تصمیم قضات دیوان درباره صدور مجوز تحقیق درباره جنایت جنگی اسرائیلی‌ها) باشد».

این رسانه افزود: «یک احتمال دیگر هم وجود دارد و آن اینکه، دیوان منتظر تغییر یافتن دولت در ایالات متحده بوده است و حالا که ترامپ (در منصب ریاست جمهوری) نیست، قضات درباره اینکه اقداماتشان علیه اسرائیل و ایالات متحده را پیش ببرند، نگرانی نخواهند داشت».

پیشتر بنسودا دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی، از تشکیلات خودگردان فلسطین خواسته بود مستندان جنایت‌های منسوب به تل‌آویو علیه فلسطینیان را ارائه کند و استدلال‌های تل‌آویو را که خواستار عدم تحقیقات درباره جنایت‌های این رژیم بود، رد کرد.

دیوان کیفری بین‌المللی تحریم‌ دولت سابق آمریکا علیه مقام‌های این دادگاه را محکوم و اعلام کرده بود: «دولت ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه دادستان دیوان بین‌المللی و یک مقام ارشد دفتر او اعلام کرد».

دیوان کیفری بین‌المللی همچنین با تاکید بر این اقدام «بی‌سابقه و غیرقابل‌قبول» بودن تحریم آمریکا علیه دیوان هشدار داده بود: «چنین اقداماتی تنها تلاش مشترک ما برای مبارزه با مصونیت در برابر جنایات عمومی را تضعیف می‌کند». (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی آمریکا دیوان کیفری بین المللی رئیس جمهور آمریکا جنایت جنگی فلسطین افغانستان دیوان کیفری بین المللی رژیم صهیونیستی دادستان کل تل آویو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۸۰۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دادگاه لاهه در حال بررسی جنایات اشغالگران در بیمارستان‌های غزه است

دادستان‌های دادگاه کیفری بین‌المللی با کارمنددان 2 بیمارستان بزرگ نوار غزه مصاحبه کرده‌اند تا اولین تأییدی باشد که بازرسان دادگاه با کارکنان پزشکی درباره جنایات احتمالی در غزه صحبت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، ۲ منبع که به دلیل حساسیت موضوع خواستار ناشناس ماندن نام‌شان شدند، به رویترز گفتند بازرسان دادگاه کیفری بین‌المللی به شهادت‌های کارکنان بیمارستان اصلی شهر غزه در شمال نوار غزه یعنی «بیمارستان الشفا» و بیمارستان اصلی خان یونس در جنوب یعنی مجتمع پزشکی «ناصر» دست یافتند.

این منابع به دلیل نگرانی در مورد امنیت شاهدان از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کردند.

یک منبع گفت که وقایع اطراف بیمارستان‌ها می‌تواند بخشی از تحقیقات دادگاه کیفری بین‌المللی باشد که در حال بررسی پرونده‌های جنایی علیه افراد به اتهام ارتکاب «جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت، نسل‌کشی و تجاوز» است.

دفتر دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از اظهار نظر در مورد مسائل اجرایی در تحقیقات در حال انجام خودداری کرد و دلیل آن را لزوم اطمینان از ایمنی قربانیان و شاهدان دانست.

دادگاه کیفری بین‌المللی اعلام کرد که در حال تحقیق با طرفین درگیری است از جمله حمله هفت اکتبر که مبارزان حماس به اسرائیل حمله کردند و متعاقب آن حمله اسرائیل به غزه رخ داد.

در طول جنگ، ۲ بیمارستان اصلی غزه از اهداف مهم رژیم صهیونیستی بودند، به طوریکه نیروهای صهیونیست آنها را محاصره کرده و به آنها یورش بردند و فعالان حماس را به استفاده از این بیمارستان‌ها برای اهداف نظامی متهم کردند در حالیکه حماس و کادر پزشکی آن را رد می‌کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روسیه: آمریکا در مورد اقدام دادگاه لاهه علیه اسرائیل ریا می‌کند
  • ترس سران رژیم صهیونیستی از حکم دادگاه لاهه بالا گرفت
  • بعید است دفاعیات نتانیاهو به جلوگیری از حکم دیوان لاهه کمک کند | پیامدهای حکم لاهه برای نتانیاهو
  • واکنش روسیه به مخالفت واشنگتن با تحقیقات دادگاه لاهه در مورد اسرائیل
  • آفریقای جنوبی: از نزدیک تحقیقات دادگاه لاهه را دنبال می‌کنیم
  • طرح کنگره آمریکا علیه دیوان کیفری بین‌المللی
  • دادگاه لاهه در حال بررسی جنایات اشغالگران در بیمارستان‌های غزه است
  • کنگره آمريکا دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرد
  • تماس‌های بی‌وقفه نتانیاهو با بایدن برای جلوگیری از صدور قرار دستگیری برای نتانیاهو
  • دیوان بین‌المللی کیفری بدون حمایت آمریکا نمی‌تواند علیه اسرائیل اقدام کند