Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-26@20:45:47 GMT

بیکاری ۵۴۰ کارگر «روغن نباتی جهان» در ۸ سال

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۸۰۶۳۱

بیکاری ۵۴۰ کارگر «روغن نباتی جهان» در ۸ سال

به گزارش تابناک، اصغر نجاری به ایلنا گفت: در کارخانه روغن نباتی جهان زمانی حدود ۶۰۰ نیروی کارگری دائم و قرارداد موقت کار می‌کردند اما بعد از تغییر مدیریت که در اواخر دولت دهم و اوایل دولت یازدهم اتفاق افتاد، مشکلات کارخانه با کاهش امنیت شغلی کارگران آغاز و به تدریج از تعداد کارگران کاسته و به حداقل ۶۰ نفر رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه تولید در کارخانه روغن نباتی جهان به حداقل رسیده است، افزود: از قرار معلوم کارفرمای این کارخانه‌ انگیزه‌ای برای تولید ندارد به همین دلیل کارگران و کارخانه را به حال خود رها کرده است.

نجاری افزود: از زمان واگذاری فعالیت «روغن جهان» دیگر رونق سابق را ندارد و در نتیجه کارفرما از مدت‌ها قبل به بهانه‌های مختلف با کاهش نیروی کار، بخش زیادی از فعالیت کارخانه را متوقف کرده است.

این فعال کارگری همچنین درباره کاهش نیروی کار کارخانه روغن نباتی جهان اظهار داشت: به طور معمول هر چند ماه یکبار کارفرما با تعدادی از کارگران تسویه حساب می‌کند. اخیرا نیز طبق گزارش کارگران، تعدادی از همکاران باسابقه که برای دریافت مطالبات قدیمی خود سال‌ها پیش علیه کارفرما در مراجع قضایی شکایت کرده‌اند، بعد از گرفتن احکام اجرایی خود بیکار شده‌اند.

نجاری گفت: اخراج کارگر در این کارخانه به یک رویه تبدیل شده به طوری که کارفرما شرایطی در محیط کار برای کارگران فراهم کرده که کارگران تحمل این وضعیت را ندارند و در خارج از کارخانه بدنبال شغل جدید می‌گردند.

این فعال کارگری با بیان اینکه ضروری است مسئولان استانی با جدیت به موضوع مشکلات کارگران روغن نباتی جهان ورود کنند، افزود: سالهاست مسئولان با همراهی فعالان کارگری استان پیگیر وضعیت کارخانه روغن نباتی جهان و کارگرانش هستند اما هیچ نتیجه‌ای دربرنداشته است.

طبق اظهارت دبیر خانه کارگر زنجان؛ در حال حاضر نابسامانی اوضاع شغلی و معیشتی کارگران روغن نباتی جهان به حدی رسیده که نیاز به اقدام جدی مسئولان در استان دارد. در صورتی که کارفرمای کارخانه نخواهد به تعهدات خود در قبال کارخانه و کارگران پایبند باشد، دولت می‌تواند اختیارات کارفرما را از این واحد تولیدی سلب و مسئولیت آن را به فردی دیگر بسپارد که اهلیت لازم را برای ادامه این کارخانه داشته باشد.

وی در ادامه از تلاش بی‌نتیجه مسئولان استانی برای رفع مشکلات کارخانه روغن نباتی جهان خبر داد و افزود: از مسئولان قضایی می‌خواهیم با ورود به مسئله کارخانه روغن نباتی جهان، به صورت جدی مشکلات آن را بررسی و رفع نمایند.

نجاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به از دست رفتن سه هزار فرصت شغلی در استان زنجان، اظهار داشت: در نتیجه شیوع کرونا و تحت تاثیر قرار گرفتن فعالیت برخی کارگاه‌ها و کسب و کارها، حدود سه هزار فرصت شغلی در استان از بین رفت و۲ هزار و ۷۰۰ نفر از خدمات بیمه بیکاری بهرمند شدند.

او گفت: از آنجا که پیش‌بینی می‌شد شیوع این بیماری تعدادی از کارگاه‌ها و اشتغال نیروی کار آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، از این‌رو وزارت کار با ایجاد سامانه ثبت‌نام بیمه بیکاری، همه کارگران بیکار شده کشور از جمله زنجان را تحت پوشش بیمه بیکاری قرار داد.

او با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به ۱۱۵ هزار کارگر در استان زنجان به عنوان بیمه شده اصلی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند و در بخش‌های مختلف صنعتی، تولیدی، کشاورزی و خدماتی مشغول فعالیت هستند، افزود: هیچ کارفرمایی حق ندارد کارگران را بدون بیمه به‌کار گیرد و شاغلانی که بیمه ندارند، می‌توانند از اداره کار مشکل خود را پیگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از جمعیت استان زنجان را جامعه کارگری تشکیل می‌دهد، در خاتمه گفت: حمایت از صنایع کوچک راهکار بسیار مطلوبی برای تقویت تولید و ایجاد اشتغال در کشور است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مهرداد میناوند علی انصاریان علی اصغر عنابستانی محمد بزرگی احمد جهان بزرگی روغن نباتی جهان کارگران مهرداد میناوند علی انصاریان علی اصغر عنابستانی محمد بزرگی احمد جهان بزرگی کارخانه روغن نباتی جهان نیروی کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۸۰۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم‌ پرداخت دستمزد و بیمه و نبود امنیت شغلی ظلم به کارگران است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمدرضا خسروی در خطبه‌های این هفته نماز عبادی سیاسی جمعه شهرستان داراب با اشاره به هفته کار و کارگر با استناد به آیه شریفه «مَن ظَلَمَ اَجیراً اَجرَهُ اَحبَطَ اللهُ عَمَلَهُ وَ حَرَّمَ عَلَیهِ ریحَ الجَنَّة؛ اگر کسی به یک کارگری ظلم بکند، در مورد اجرت او و دستمزد او ظلم بکند، همه اعمال خیر او از بین می‌رود و نابود می‌شود» تصریح کرد: ظلم به کارگر فقط دستمزد ندادن نیست بلکه اقدام نکردن در زمینه بیمه، بهداشت، آموزش، ابتکار، مهارت‌افزایی، سلامت خانوادگی و امنیت شغلی نیز ظلم به کارگران است.

وی با بیان اینکه چهارده هزار شهید جامعه کارگری در واقع چهارده هزار پرچم افتخار و وفاداری در دست کارگران است، تاکید کرد: برجسته شدن ارزش کارگر در جامعه، باعث رونق کار و تولید می‌شود.

امام جمعه داراب در ادامه با اشاره به در پیش بودن بزرگداشت هفته مقام معلم و سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری بیان کرد این دانشمند بزرگ، یکه‌تاز عرصه جهاد علمی و دینی بود و با وجود آنکه حتی برخی آشنایان جاهل و دوستان نادان به سنگ‌اندازی، تهمت و ملامت او پرداختند، این انسان وارسته وظیفه خویش را شناخت و در راه انجام وظیفه، هیچ‌چیز مانعش نشد.

حجت الاسلام خسروی عنوان کرد: شهید مطهری وظیفه خویش را به بهترین شکل انجام داد و با افشای باورهای نادرست و اندیشه‌های منحرف، حقایق ناب را باز گفت و کج‌فکری‌ها و ناروایی‌ها را برنتابید و به راه خود ادامه داد و سرانجام، به فیض بزرگ شهادت رسید.

وی افزود: او متفکری ژرف اندیش، پهلوان مبارزه با التقاط، روحانی متناسب با زمان، مصداق بارز مجاهد فی سبیل الله، نادره زمان ما، معلم بزرگی برای دیروز و امروز و فردای کشور، متفکر دین‌شناسِ مومنِ با اخلاص و پُرکار بود.

خسروی در ادامه گفت: خطی که می‌تواند انقلاب را از نظر فکری حفظ کند، همان خط مطهری یعنی اسلام ناب و بدون التقاط و بدون گرایش به جریان‌های التقاطی و انحرافی است.

وی گفت: مطهری از کسانی بود که در ذهنش شکل کلی انقلاب، هوشمندانه منعکس شده بود و سعی می‌کرد نگذارد اسلام از خط اصیل خود منحرف شود.

کد خبر 6089186

دیگر خبرها

  • تاکید امام جمعه فسا بر حل مشکل بیمه کارگران
  • ضرورت توجه ویژه‌ به بیمه و امنیت شغلی کارگران
  • کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری گیلان
  • عدم‌ پرداخت دستمزد و بیمه و نبود امنیت شغلی ظلم به کارگران است
  • رفع تبعیض بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی نیازمند راهکار سازنده است
  • کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با ۱۵۰ کار فرمای متخلف
  • مسئولان نظام به بیمه و امنیت شغلی کارگران توجه کنند
  • بیمه و امنیت شغلی کارگران مورد توجه مسئولان قرار گیرد
  • بهره مندی ۱۳۸ هزار کارگر در لرستان از پوشش بیمه تأمین اجتماعی
  • نرخ بیکاری خراسان شمالی روند کاهشی دارد