Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- مدارس برای حضور دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی بازگشایی شد تا این گروه بالاخره رنگ مدرسه و تجربه پشت نیمکت نشستن را کسب کنند. - اخبار استانها -

به  گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه ، با توجه به کاهش ابتلا به کرونا در کشور و دستور وزیر آموزش و پرورش از اول بهمن ماه برخی مدارس ابتدایی در پایه‌های اول و دوم در شهرهای آبی مجاز به پذیرش حضور دانش‌آموزان به شیوه اختیاری شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کرمانشاه برخی دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم دبستان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با نظارت بازرسان در کلاس‌های درس حضور یافتند.

براساس طرح وزارت آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس و براساس تصمیم‌های ستاد ملی کرونا؛ بازگشایی مدارس برای دانش‌آموزان کلاس اول و دوم دبستان در مناطق زرد و آبی انجام می‌شود و در مناطق آبی مدارس دارای جمعیت کمتر از 50 نفر که بیشتر در مناطق روستایی و عشایری قرار  دارند نیز کاملاً باز بوده و پذیرای دانش‌‌آموزان در تمام پایه‌های تحصیلی هستند.

هر منطقه‌ای که توسط وزارت بهداشت زرد اعلام شود این مقررات برای آنها اجرا  و مدارس بازگشایی می‌شود؛ براساس دستورالعمل ابلاغ شده توسط وزیر آموزش و پرورش، مسئولیت مناطق و مدیران مدارس مشخص و تأکید شده است که پروتکل‌های بهداشتی اجرا و بر آن نظارت شود.

به نظر می‌رسد وزارت آموزش و پرورش، بیشتر با هدف جبران خلاء یادگیری دانش‌آموزان کلاس اول و دوم دبستان که در پایه‌های تحصیلی بالاتر خود را به شکل افت تحصیلی نشان خواهد داد، تصمیم به بازگشایی مدارس گرفته است، اما این وزارتخانه برای همراهی خانواده‌ها  باید بتواند در بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مدارس به آنها اطمینان داده و اعتمادشان را جلب کند.

مجید یزدان‌پناه، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به بازگشایی مدارس و برخی نگرانی‌های والدین نسبت به حضور فرزندانشان در کلاس درس اظهار کرد: تصمیم‌گیری برای بازگشایی مدارس براساس سیاست‌های ستاد مرکزی کرونا بوده و حاضر شدن دانش‌آموزان سر کلاس درس کاملاً به تصمیم‌گیری والدین بستگی دارد و هیچ اجباری در این زمینه نیست.

وی افزود: در این هفته آمادگی لازم برای حضور دانش‌آموزان در مدارس وجود دارد و هرچند حضور اجباری نیست اما به خانواده‌ها توصیه می‌شود آموزش حضوری را جدی بگیرند، چون با توجه به شرایط آموزشی از ابتدای سال تحصیلی تا به‌ امروز انجام فرآیند آموزش حضوری به‌خصوص در پایه‌های ابتدایی تعیین کننده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه بیان کرد: موضوع ارتباط دانش آموزان در این پایه با آموزگار خود و استفاده از شیوه‌های استاندارد آموزشی می‌تواند در تقویت پایه علمی دانش آموزان برای سال‌های بعد مفید باشد؛ به همین دلیل ضمن تأکید دوباره به اینکه حضور دانش‌آموزان اجباری نیست، اما توصیه می‌کنم والدین به این مهم توجه داشته باشند.

یزدان‌پناه با بیان اینکه در هر کلاس بیش از 10 نفر حضور نخواهند داشت خاطرنشان کرد: دغدغه اصلی مسئولان مدارس در رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در این دوره است و  تلاش می‌شود با توجه به امکانات موجود جمعیت حاضر در کلاس‌های درس استان حتی به کمتر از ده دانش‌آموز برسد تا احتمال ابتلا به بیماری در حداقل ممکن باشد.

وی با اشاره به اینکه هیچ دانش‌آموز کلاس اولی بدون حضور در کلاس درس به نقطه مطلوب نخواهد رسید گفت: در منزل ماندن و شبکه شاد کیفیت لازم برای دانش‌آموزان کلاس اول را ندارد و تمام متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که والدین علی‌رغم اینکه تلاش می‌کنند فرزند خود آموزش کافی داشته باشد، اما به دلیل اینکه والدین با فنون آموزشی تقریباً آشنایی ندارند احتمال موفقیت آموزش کمتر می‌شود.

یزدان‌پناه با بیان اینکه اولویت ما حضور دانش‌آموزان در مدارس است عنوان کرد: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا دانش‌آموزان پایه اول و دوم، هنرستان‌ها و مدارس کمتر از 50 نفر می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدرسه حضور داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مدارس ضدعفونی شده‌اند گفت: هرچند ستاد ملی اعلام کرده که حضور دانش‌آموزان در مدرسه اختیاری است اما معلمان آمادگی حضور در کلاس را دارند ‌و دانش‌آموزان بهتر است به صورت دو روز یک‌بار برای رفع اشکال و پرسش و پاسخ به مدرسه مراجعه کنند.

 ناهید فضلی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه بیشتر از هر مسئولی با بازگشایی مدارس ابتدایی درگیر بوده است که در این رابطه گفت: بازگشایی مدارس به درخواست نماینده انجمن اولیا استان‌ها صورت گرفته است .

وی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه حضور دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم در مدرسه باعث می‌شود آنها از حضور در کنار معلم و هم کلاسی‌های خود احساس لذت کرده و انگیزه یادگیری در آنها زیاد شود بیان کرد: عدم حضور دانش‌آموزان در مدرسه باعث می‌شود نوعی از اضطراب و ناامیدی در آنها ایجاد شود و در ضمن تصوری از یادگیری در ذهن آنها شکل نگیرد .

حضور دانش‌آموزان ایلامی در مدارس اجباری نیست انتقاد قالیباف از خصوصی‌سازی مدارس: آموزش و پرورش نباید به قشر خاصی واگذار شود جزئیات بازگشایی مدارس در اصفهان / بازگشایی شهرهای آبی آن هم بدون اجبار‌

 

 وی افزود: مدیران مدارس شرایط لازم برای حضور دانش‌آموزان را مهیا کرده‌اند و با برنامه‌ریزی دقیق، نحوه حضور دانش‌آموزان در مدرسه به تصویب شورای مدرسه رسیده به نحوی که حضور آنها در کلاس بین 20 تا 30 دقیقه و تعداد آنها بیشتر از 10 نفر نیست.

فضلی بیان کرد: مدیران موظف هستند تمام پروتکل‌های بهداشتی در مدارس را رعایت کنند و در زنگ  تفریح از تجمع دانش‌آموزان در فضای بسته جلوگیری کنند و امروز شاهد این بودیم که در مدارس دانش‌آموزان و معلمان با زدن ماسک و ضدعفونی دست‌ها این موارد را به طور جدی رعایت کردند.

وی با اشاره به اینکه امروز یک تیم تخصصی عازم مدارس کردیم تا به مدارس سرکشی کنند که در مورد نظارت‌ها و رعایت موارد بهداشتی اطمینان یابند عنوان کرد: استقبال خیلی خوبی از کلاس‌های حضوری از سوی والدین و دانش‌آموزان انجام شد و خیلی از والدین اذعان کردند که خیلی خوشحال هستند که فرزندان آنها به مدارس آمدند.

فضلی درباره دلایل بازگشایی مدارس گفت: دانش و یادگیری دانش‌آموزان خوب بود اما ضعف بزرگی در برقراری روابط اجتماعی از سوی دانش‌آموزان ابتدایی شاهد بودیم که موجب نگرانی ما شد و دانش‌آموزان شادابی خاصی نداشتند زیرا ماه‌ها تنها در منزل به سر برده بودند و دچار انزواطلبی شده بودند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه بیان کرد: حضور دانش‌آموزان در مدارس اکنون یکی از مطالبات جدی متخصصان تعلیم و تربیت، روان‌شناسان، معلمان و از همه مهمتر والدین دانش‌آموزان و ندای درونی خود فرزندان ما است.

وی با بیان اینکه برخی از والدین دانش‌آموزان مکرر درخواست می‌کردند که آموزش‌ها در مدارس به صورت حضوری باشد زیرا یادگیری و آموزش دانش‌آموزان اول ابتدایی نیاز به تخصص جدی دارد و والدین خود اذعان کردند که این تخصص را ندارند و باید دانش‌آموزان در مدارس حضور یابند افزود: معلمان نیز اعلام کردند که دانش‌آموزان باید با ما ارتباط داشته باشند تا ما آنها را بشناسیم و روابط متقابل داشته باشیم تا مطالب درسی سریعتر انتقال یابد.

از روز گذشته مدارس در استان کرمانشاه بازگشایی شد تا دانش‌آموزان پس از یکسال تجربه حضور دوباره در مدارس را کسب کنند، برخی از والدین نگران فرزندان خود هستند که دچار بیماری نشود ولی به یادگیری آنها نیز اهمیت می‌دهند و براین اساس بهترین شیوه حضور دانش‌آموزان در مدارس با رعایت تمامی دستورهای بهداشتی است.

 انتهای پیام/833/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شبکه آموزش وزارت آموزش و پرورش ویروس کرونا مدارس دولتی شبکه آموزش وزارت آموزش و پرورش ویروس کرونا مدارس دولتی آموزش و پرورش استان کرمانشاه حضور دانش آموزان در مدارس رعایت پروتکل های بهداشتی پایه های اول و دوم دانش آموزان پایه بازگشایی مدارس کلاس اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۸۰۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکلیف کلاسهای درس شلوغ مشخص شد ‌

همشهری آنلاین- رابعه تیموری:اما افزوده شدن این کلاس‌ها هم برای خلوت‌تر شدن کلاس‌های مدارس دولتی چاره ساز نبودند و باز هم میانگین جمعیت کلاس‌های درس مدارس دولتی با شرایط مطلوب فاصله قابل توجهی دارد. با توجه به این امر که ٧٠ درصد دانش‌آموزان تهرانی در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند، اهمیت این موضوع بیشتر رخ نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:پیامدهای منفی تراکم کلاسی

بر اساس استانداردهای آموزشی‏‏ مصوب شورای عالی آموزش‌وپرورش، استاندارد تعداد دانش‌آموزان هر کلاس درس در مقطع ابتدایی٢٠ نفر‏‏، در دوره متوسطه اول و دوم ۲۲ نفر و در هنرستان‌ها حداکثر ۱۵ نفر است‏‏‏، درحالی‌که تراکم جمعیت دانش‌آموزان در مدارس دولتی استان تهران ٣٧ دانش‌آموز است و در هیچ یک از مقاطع تحصیلی این استاندارد جمعیتی دیده نمی‌شود. حتی به گفته معصومه معصومیان معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش شهر تهران، در بعضی از مناطق پایتخت تعداد دانش‌آموزان هر کلاس به ٤٦ نفر هم می‌رسد و در منطقه ١۵ تعداد زیادی از کلاس‌های درس جمعیتی بالای ٤٠ نفر دارند.

تراکم دانش‌آموزی صعودی است

در این میان شیب صعودی این شاخص آموزشی جای تإمل دارد و آمار و ارقام نشان می‌دهند هر سال بر میزان تراکم دانش‌آموزی مقاطع تحصیلی مختلف افزوده می‌شود. به طوری که در سال ١٣٩٠ میانگین تراکم دانش‌آموزی در هر کلاس درس استان تهران ٣٠ نفر بوده که در طول یک دهه به ٣٧ نفر رسیده است.
دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول بیش از سایر مقاطع درس خواندن در کلاس‌های شلوغ و پرجمعیت را تجربه می‌کنند. به طوری که در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تراکم دانش‌آموزان در همه مقاطع تحصیلی به۲۳/۹ درصد رسیده که در دوره ابتدایی ۲۴/۴درصد، ‌متوسطه اول ۲۶ درصد و متوسطه دوم ۲۰/۶درصد بوده است. مقایسه این آمار و ارقام با تراکم دانش‌آموزی مدارس غیردولتی نشان می‌دهد دانش‌آموزان این مدارس شرایط بهتری را تجربه می‌کنند و در این سال تراکم دانش‌آموزی در دبستان‌های غیردولتی ۱۸/۸درصد، در متوسطه اول ۱۲/۵درصد و متوسطه دوم ۱۴/۲درصد بوده است.

راهکاری برای خلوت شدن کلاس‌ها

نظر معصومیان بیراه نیست که لزوم پایبندی به‌حقوق کودکان و تحت پوشش قرار دادن دانش‌آموزان اتباع و ایرانی را یکی از مهمترین دلایل کمبود فضای آموزشی در شهر تهران می‌داند، اما تدوین و تدارک بسته تقویت مدارس دولتی این نوید را می‌دهد که میزان تراکم دانش‌آموزی کلاس‌های درس مدارس دولتی طی چند سال آینده به شرایط مطلوب نزدیک‌تر شود. در این بسته که در آغاز سال تحصیلی جاری بر اساس سند تحول بنیادین و با هدف تحقق عدالت آموزشی طراحی شده، راهکارهایی برای استانداردسازی تراکم دانش‌آموزی پیش‌بینی شده است. محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش دراین‌باره می‌گوید: «با اجرای بسته تقویت مدارس دولتی ۵٠ درصد کلاس‌هایی که تراکم دانش‌آموزی نامناسبی دارند، طی دو سال آتی ساماندهی می‌شوند و ۵٠ درصد دیگر در قالب برنامه‌ای ٨‌ساله به شرایط مطلوب می‌رسند.»

کد خبر 847323 برچسب‌ها وزارت آموزش و پرورش خبر مهم مدرسه و مدارس دانش آموز

دیگر خبرها

  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟
  • کلاس‌های مدارس ابتدایی استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه دایر است
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • تکلیف کلاسهای درس شلوغ مشخص شد ‌
  • بازگشت به تحصیل ۶۰ هزار تارک تحصیل در کشور
  • زنگ سلامت در مدارس دامغان به صدا درآمد
  • ۴۲ مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد
  • هوشمند سازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت