Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-06@19:30:24 GMT

"زحل" در حال کج شدن است

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۸۳۴۰۴

'زحل' در حال کج شدن است

پس از تشکیل سیاره "زحل" برخی از مکانیزم‌های دینامیکی سبب کج شدن زحل شده‌اند و اکنون نیز میزان انحراف محوری این سیاره ۲۶.۷ درجه است. تصور می‌شود که این رویداد بیش از ۴ میلیارد سال پیش و در اواخر مهاجرت سیاره‌ای رخ داده باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، دو دانشمند از مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه و دانشگاه سوربن که در "موسسه مکانیک سماوی و محاسبات نجومی" کار می‌کنند اخیراً کشف کرده‌اند که قمر زحل می‌تواند کج بودن محور چرخشی این غول گازی را توضیح دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطالعه آنها نشان می‌دهد که کج بودن این محور در طی چند میلیارد سال آینده افزایش نیز خواهد یافت.

دانشمندان دریافتند که کج بودن فعلی محور چرخش زحل در اثر مهاجرت قمرهای آن به ویژه بزرگترین قمر آن یعنی "تیتان"(Titan) ایجاد شده است. مطالعات اخیر نشان داده است که قمرهای زحل بسیار سریع‌تر از آنچه در گذشته تصور می‌شد در حال دور شدن از زحل هستند. دانشمندان این مطالعه این افزایش نرخ مهاجرت را در محاسبات خود قرار دادند و آنها را بررسی کردند. دانشمندان بر اساس محاسبات خود نتیجه گرفتند که این روند حرکت بر روی کج بودن محور چرخش زحل تأثیر می‌گذارد و هرچه قمرهای آن دور می‌شوند، کج بودن سیاره بیشتر و بیشتر می‌شود.

دانشمندان اظهار کردند محور زحل همچنان در حال کج شدن است و آنچه امروز می‌بینیم صرفاً یک مرحله انتقالی در این تغییر است. طی چند میلیارد سال آینده، کجی محور زحل می‌تواند بیش از دو برابر شود.

لینک کوتاه: asriran.com/003DWV

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: کج بودن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۸۳۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ مغز انسان بزرگ‌تر می‌شود!

دانشمندان در تحقیقات خود به الگویی رسیده‌اند که نشان می‌دهد، حجم داخل جمجمه به‌ صورت آرام و پیوسته با گذشت زمان افزایش پیدا می‌کند. این پژوهش که توسط دانشمندان دانشگاه یوسی دیویس هلت (UC Davis Health) انجام شد، نشان داد که حجم مغز افرادی که در دهه ۱۹۷۰ متولد شده‌اند، از مغز افرادی که در دهه ۱۹۳۰ به دنیا آمده‌اند، ۶.۶ درصد بیشتر و مساحت آن ۱۵ درصد بزرگ‌تر است.

دریافت 29 MB

مترجم: محیا ذوالفقاری / تدوینگر: علی خلیلی طهرانی

دیگر خبرها

  • گزارش دیوان محاسبات از ترک فعل سازمان تامین اجتماعی
  • سیاره مشتری ممکن است عامل وجود ماه زمین باشد
  • آمریکا دیگر مقصد آرمانی محققان نیست/ تغییر الگوی مهاجرتی دانشمندان
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده است
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده
  • اطلاعات نامطمئن جیمزوب از حیات فرازمینی
  • تغییر محاسبات منطقه با قدرت بازدارندگی ایرانی
  • ده نشانه بحث‌برانگیز از وجود حیات فرازمینی
  • ویدیو/ مغز انسان بزرگ‌تر می‌شود!
  • تظاهر کنندگان اسرائیلی تصویر رهبر انقلاب را حمل کردند /سپاه محاسبات چندین ابرقدرت را بهم ریخت