Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-03@02:02:55 GMT

آداب تسلیت‌گویی در عصر کرونا

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۸۴۲۳۹

آداب تسلیت‌گویی در عصر کرونا

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، طبق آمار رسمی تا به این جا در جهان بیش از دو میلیون و 115هزار نفر فوت شده اند و در ایران تا روز گذشته، مجموع فوتی‌های مبتلایان به کرونا به 57 هزار و 294 نفر رسیده است. این اعداد بزرگ اما جدای از این که خبر از فوت افراد می‌دهد، می‌تواند به ما ایده‌ای درباره تعداد افرادی که در یک سال گذشته سوگوار شده‌اند هم بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کنار این تعداد بالای افراد سوگوار، اما هیچ کدام از ما امکان سوگواری برای افراد از دست داده را به شکل مرسوم نداریم. حالا به درستی بیشتر  مجالس ختم و یادبود تعطیل شده است، امکان ملاقات حضوری همدیگر را نداریم و خلاصه سوگواری کردن و البته تسلی دادن افراد عزادار با پیچیدگی‌های بیشتری مواجه شده است. در این پرونده به سراغ این موضوع رفته‌ایم که در این روزها چطور می‌توانیم به افراد سوگوار کمک کنیم و آن‌ها را تسلی دهیم. در کنار نکاتی که بهتر است آن‌ها را در نظر داشته باشیم، به جملاتی پرداخته‌ایم که بهتر است در استفاده از آن ها هنگام صحبت یا ارسال پیام به افراد سوگوار محتاط باشیم. علاوه بر آن با توجه به این که بخشی از افراد سوگوار این روزها را کودکان تشکیل می‌دهند، در این پرونده به معرفی چهار کتاب داستانی می پردازیم که می تواند به  این کودکان کمک ‌کند با فقدان عزیزشان بهتر کنار بیایند.

افراد سوگوار را تنها نگذاریم

نکاتی که بهتر است  هنگام ارتباط با خانواده‌های داغدیده در این روزها در نظر داشته باشیم:

در طول یک سال گذشته، بسیاری از ما این وضعیت را تجربه کرده‌ایم که ابتدا خبر بیماری یک نفر را شنیده‌ایم و سپس خیلی زود، پیش از این که آماده باشیم، خبر فوت او به ما رسیده است. فوت افراد بعد از ابتلای چند هفته‌ای به بیماری، می‌تواند به هر کدام از ما فشار زیادی وارد کند. در این بین نزدیکان فرد و اعضای خانواده اما فشار روانی بسیار بیشتری را متحمل می‌شوند. با توجه به محدودیت‌هایی که این روزها با آن روبه رو هستیم، برای این که بتوانیم به افراد سوگواری که اعضای خانواده خود را در این بیماری از دست داده‌اند تسلی دهیم، بهتر است چه نکاتی را در نظر داشته باشیم؟

  تسلیت را به تعویق نیندازید

تا پیش از این مراسمی که برای افراد گرفته می‌شد، ارتباط بین ما و افراد خانواده سوگوار را تسهیل می‌کرد اما حالا در نبود این گونه مراسم‌، شاید برای بسیاری از ما تماس با خانواده عزادار مشکل باشد. تماس تلفنی و صحبت در این شرایط می‌تواند فعالیتی دشوار و استرس‌زا باشد. در این شرایط بد نیست چند نکته را در نظر داشته باشید. به تعویق انداختن تماس یا ارسال پیام، می‌تواند استرس شما را افزایش دهد، پس بی‌دلیل آن را به تعویق نیندازید. پیش از تلفن یکی دو بار جملاتی را که می‌خواهید بگویید، با خود مرور کنید. اگر فکر می‌کنید در چند روز اول شرایط تماس تلفنی را ندارید، پیامی مکتوب بفرستید و تماس تلفنی را به زمانی دیگر موکول کنید.

   در برابر بیتابی‌ها صبورانه همراهی کنید

ممکن است در ارتباط با خانواده‌ سوگوار احساس کنید بیتابی آن ها بیش از حد انتظار شما طول کشیده است. اول این که در نظر داشته باشید همه افراد با سرعتی یکسان مسیر سوگواری را طی نمی‌کنند، پس شاید انتظار شما نیاز به تعدیل داشته باشد. نکته‌ دوم این که بسته به رابطه عاطفی افراد با فرد متوفی، ممکن است آن ها برای این که با شرایط جدید سازگار شوند، نیاز به وقت بیشتری داشته باشند، پس به افراد فرصت دهید. در نهایت این که اگر با توجه به شدت بیتابی افراد نگران آن ها هستید، سعی کنید با حمایت عاطفی به آن ها کمک یا در صورت نیاز آن ها را به سمت استفاده از خدمات تخصصی راهنمایی کنید.

  خاطرات گذشته را مرور کنید

یکی از روش‌های خوبی که می‌تواند بعد از گذر از روزهای ابتدایی، حال افراد سوگوار را بهتر کند، مرور خاطرات خوب فرد متوفی است. این کار هر چند شاید در ابتدا دشوار به نظر برسد و باعث درگیری های هیجانی زیادی در افراد شود اما در طولانی مدت و در غالب اوقات باعث می‌شود خاطرات خوب فرد متوفی در ذهن پررنگ شود و به آرام شدن افراد سوگوار کمک کند.

  دنبال مقصر نباشیم

کنکاش درباره این که چطور فردی مبتلا به کرونا شده، در شرایطی که او فوت شده است، نه تنها دردی را دوا نمی‌کند که می‌تواند گاهی اوقات باعث ناراحتی خانواده او شود. اگر افراد تمایلی به صحبت در این باره داشتند، خوب است به حرف آن ها گوش دهیم، در غیر این صورت سوال کردن و کنکاش در این خصوص کمکی به آن ها نمی کند. در عین حال که می‌تواند باعث ایجاد احساس گناه و تشدید ناراحتی آن ها شود.

  از قابلیت‌های اینترنت غافل نشویم

خوشبختانه اینترنت امروزه قابلیت‌های زیادی برای ارتباط برقرار کردن با همدیگر در اختیار ما گذاشته است. تشکیل گروه حول فرد متوفی می‌تواند یکی از راه‌های تقویت روابط اجتماعی در این روزها باشد. البته در تشکیل گروه بهتر است چند نکته را در نظر داشته باشیم. افراد را بدون تمایل در گروه عضو نکنیم. اگر احساس می‌کنیم در گروه اعضای خانواده بیش از حد بیتاب هستند، به ویژه در جمع، آن ها را نصیحت یا سرزنش نکنیم. در کنار مرور خاطرات، به اشتراک گذاشتن عکس و ...  سعی کنیم فعالیت‌هایی را به صورت دسته‌جمعی در کنار همدیگر انجام دهیم. این فعالیت می‌تواند ختم قرآن یا پول جمع کردن برای انجام کاری خیر به نام فرد درگذشته یا فعالیتی دیگر باشد. انجام فعالیت مشترک هم احساس تنهایی را در افراد کاهش می‌دهد (احساس تنهایی و انزوا یکی از موضوعات آزاردهنده مهم برای افراد سوگوار در این روزهاست) و هم می‌تواند هدفی جدید، ولو هدفی کوتاه مدت را پیش پای افراد سوگوار قرار دهد.

به تماس تلفنی بسنده نکنید

هر چند این روزها از نظر رفت و آمد، محدودیت‌های جدی وجود دارد که باید آن ها را رعایت کنیم اما به معنای آن نیست که جز تماس تلفنی هیچ کار دیگری برای تسلی افرادی که عزیزی را از دست داده اند، نمی‌توانیم انجام دهیم. می‌توانید برای خانواده عزادار اگر در نزدیکی شما زندگی می‌کنند با هماهنگی غذایی بپزید و بفرستید تا نیاز کمتری به آشپزی داشته باشند، می‌توانید برای آن ها کتابی که می‌تواند حالشان را بهتر کند، تهیه و ارسال کنید. فرستادن هدیه حساب شده یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند حال افراد سوگوار را بهتر کند، پس آن را جدی بگیرید.

با احتیاط سراغ این جمله‌ها بروید

در زمان تماس تلفنی یا ارسال پیام برای افراد سوگوار، بادقت بیشتری از یک سری جمله‌های رایج استفاده کنید

برخی جملات و عبارات اگر بدون دقت به زبان آورده شوند، نه تنها کمک کننده نیستند که حتی به تشدید حال ناخوشایند افراد سوگوار می‌انجامند. بعضی از این جملات را شاید با دقت و توجه و در شرایطی خاص بتوانیم به برخی افراد بگوییم اما اگر قرار باشد بدون توجه آن ها را به زبان بیاوریم، قطعا آسیب‌هایشان بیش از فواید احتمالی شان خواهد بود. در نظر داشته باشید که به صورت کلی در زمان ارسال پیام‌های مکتوب احتمال این که سوءتفاهم پیش بیاید، بیش از زمانی است که به صورت رودررو با کسی صحبت می‌کنیم. با توجه به این نکته اگر می‌خواهید پیامی مکتوب برای فردی سوگوار بفرستید، در استفاده از این جملات دقت بیشتری کنید و در نظر بگیرید که ممکن است استفاده نابه جا از آن ها، به تاثیری کاملا متضاد با آن چه مدنظر شماست، منجر شود.

 1-«اون الان جای بهتریه!»

این گزاره درست است اما در این شرایط هر حرف درستی، آرامش‌بخش نیست. فردی که درگیر سوگواری و دلتنگِ فرد از دست داده است و احساس می‌کند فرصت خداحافظی نداشته و خلاصه روزهای دشواری را سپری می‌کند، لزوما با شنیدن این جمله آرام نخواهد شد. چنین جملاتی به ویژه در روزهای ابتدایی از دست دادن فردی عزیز، تاثیر مثبت کمتری خواهد داشت.

2- «هزاران خانواده الان همینه وضعشون!»

درست است که افراد در تجربه از دست دادن عزیزان در روزگار کرونا تنها نیستند و تا این جا بالای یک میلیون خانواده در گوشه و کنار جهان، عزیزی را از دست داده‌اند اما به معنای آن نیست که چون تعداد افراد عزادار زیاد است، غمی که تجربه می‌کنند اهمیت کمتری دارد. احساس تنهایی نکردن در این غم را می‌توان با جملاتی حساب‌شده‌تر به دیگران منتقل کرد.

3-«خدا رو شکر که بقیه‌تون الان سلامتید!»

همه ما نعمت‌های زیادی را در اختیار داریم که جا دارد بابت آن ها هر روز شکرگزار خدا باشیم اما این به معنای آن نیست که اگر نعمت حضور فردی عزیز را از دست داده‌ایم، نباید خیلی ناراحت شویم. از دست دادن عزیزان آن هم به صورت ناگهانی (اتفاقی که به واسطه کرونا این روزها بسیار می‌افتد و افراد طی چند هفته فردی را از دست می‌دهند) شوک ناراحت‌کننده شدیدی است. در این شرایط شاید بهتر باشد اجازه دهیم به ویژه در روزها و هفته‌های اول، افراد ناراحتی خود را بدون نگرانی از قضاوت دیگران، بیان کنند. بیان ناراحتی برای این که فرد بتواند موضوع را زودتر بپذیرد و متوجه دیگر نعمت‌های زندگی‌اش شود، کمک‌کننده است.

4- «ناراحتی تو، روح اون مرحوم رو اذیت می‌کنه!»

چنین جملاتی بار مسئولیت ناراحتی و غصه خوردن را بر دوش فرد عزادار می گذارد و او را بابت این که هیجانات خود را کامل مدیریت نمی‌کند، سرزنش می‌کند. این در حالی است که مدیریت هیجانات در روزها و حتی هفته‌های ابتدای سوگواری به صورت کامل دست فرد و تحت کنترل او نیست. در عوض چنین جملاتی که می‌تواند باعث ایجاد احساس گناه در فرد عزادار شود، بهتر است به سراغ روش‌هایی عملی برای کم کردن ناراحتی فرد عزادار باشیم یا به شکلی غیرمستقیم و با حمایت عاطفی ناراحتی او را کاهش دهیم.

چهار کتاب پیشنهادی برای کودکان سوگوار

وقتی درباره از دست دادن عزیزان در دوران کرونا صحبت می شود، شاید بسیاری از ما فراموش کنیم که حالا کودکان زیادی هستند که پیش از این که آماده شوند، شاهد از دست دادن افرادی در خانواده و اقوام هستند. برخورد با کودکان سوگوار ظرافت‌های خاص خود را دارد. شاید همه‌ ما با نکات خاص برای برخورد با کودکان در این شرایط آشنا نباشیم اما یک کار را قطعا می‌توانیم انجام دهیم؛ هدیه دادن کتاب‌هایی که می‌تواند به کودکان کمک کند تا با این شرایط ناخوشایند راحت‌تر کنار بیایند. کودک با شنیدن این داستان‌ها می‌تواند برای بخشی از سوالاتی که ذهن‌اش را درگیر موضوع مرگ و از دست دادن کرده است، پاسخی پیدا کند. کتاب‌های زیر تعدادی از عناوین مناسب در این زمینه هستند. می‌توانید این کتاب‌ها را برای کودکانی که در این روزهای دشوار، عزادار هستند، تهیه کنید.

پربیننده ترین بودجه رتبه بندی معلمان حذف می‌شود؟ آخرین وضعیت سلامتی میناوند و انصاریان +فیلم تشییع پیکر چترباز جوان زنده‌یاد محمد بزرگی +عکس خبر خوش برای معلمان غیررسمی عصبانیت مردم از سیلی نماینده مجلس به سرباز +فیلم

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تسلیت نظر داشته باشیم نظر داشته افراد سوگوار دست دادن دست داده برای افراد تماس تلفنی ارسال پیام فرد متوفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۸۴۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهادت امام جعفر صادق (ع) ۱۴۰۳ + عکس، متن و پیام تسلیت

ارسال متن تسلیت شهادت امام جعفر صادق (ع) به وسیله اس ام اس، پیامک، مسیج، عکس، شعر، استوری، جملات کوتاه و متن در میان شیعیان متداول است.

به گزارش ایمنا، ششمین پیشوا و امام شیعیان امام جعفر صادق (ع) فرزند امام محمد باقر (ع) هستند که در ۲۵ شوال ۱۴۸ هجری به دستور منصور دوانیقی بر اثر مسمومیت به شهادت رسیدند. امام صادق (ع) در دوران بنی‌امیه و بنی عباس امامت شیعیان را بر عهده داشتند و و توانستند مذهب تشیع را توسعه داده و مذهب جعفری را پایه گذاری کنند.

تاریخ دقیق شهادت امام جعفر صادق (ع) تاریخ دقیق شهادت امام جعفر صادق (ع) در تقویم شمسی برابر با شنبه ۱۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۳‌ است. تاریخ دقیق شهادت امام جعفر صادق (ع) در تقویم قمری برابر با ۲۵ شوال سال ۱۴۴۵ است. تاریخ دقیق شهادت امام جعفر صادق (ع) در تقویم میلادی برابر با ۴ می سال ۲۰۲۴ است.

دین از تو پدیدار شده حضرت صادق (ع)

شیعه ز تو بیدار شده حضرت صادق (ع)

از مکتب تو جن و ملک علم گرفتند

انسان ز تو دیندار شده حضرت صادق (ع)

شهادت امام صادق (ع) تسلیت و تعزیت باد

ما بی وجود لطف تو مذهب نداشتیم

در دین و علم این همه منصب نداشتیم

نورت اگر نبود به جز شب نداشتیم

ذکر حسین جان به روی لب نداشتیم

شهادت امام صادق علیه‌السلام تسلیت باد

در عزای صادق آل رسول

تسلیت بادا به زهرای بتول

شهر یثرب کربلاست

فاطمه صاحب‌عزاست

حجت خلاق سرمد کشته شد

صادق آل محمد کشته شد

شهادت امام صادق (ع) تسلیت باد

مردم سیه بر تن کنید / شال عزا گردن کنید

قرآن ناطق شد شهید / امام صادق شد شهید

ای وای ازین درد و بلا / هر دل به غم شد مبتلا

شهادت امام صادق (ع) تسلیت باد

در عزای صادق آل رسول

تسلیت بادا به زهرای بتول

شهر یثرب کربلاست

فاطمه صاحب‌عزاست

حجت خلاق سرمد کشته شد

صادق آل محمد کشته شد

شهادت امام صادق (ع) تسلیت باد

دلم هوای بقیع دارد و غم صادق

عزا گرفته دل من ز ماتم صادق

دوباره بیرق مشکی به دست دل گیرم

زنم به سینه که آمد محرم صادق

سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام را خدمت امام زمان (عج) و شما تسلیت عرض می‌نمائیم

شهادت امام صادق (ع)

مرد آسمانی مدینه، چشمه جود و سخاوت، کوه حلم و بردباری،

تجسم اخلاص و صبر و دریای عمیق علوم لدنی بر پیروان آن حضرت تسلیت باد!

«مدینه» همچنان مظلوم است و … «بقیع» مظلوم تر!

رنج نامه نانوشته شیعه، بر خاک و سنگ مزار صادق آل پیامبر

گویاتر از هر زمان به شِکْوه و شهادت ایستاده است.

شهادت امام صادق علیه السلام تسلیت باد

عالم ز آه تیره‌تر از صبح محشر است

خون جگر به دیده آل پیمبر است

شهر مدینه گشته عزا خانه وجود

رخت سیاه بر تن زهرا و حیدر است

شهادت امام صادق علیه السلام تسلیت باد

سلام من به بقیع و به تربت صادق

سلام من به مدینه به غربت صادق

سلام من به مدینه به آستان بقیع

سلام من به بقیع و کبوتران بقیع

سلام من به مزار معطّر صادق

که مثل ماه درخشد به آسمان بقیع

شهادت امام صادق علیه السلام تسلیت باد

مُلک و مَلَک به ناله و افغان و اشک و آه

چون داغدار، حضرت موسی بن جعفرست

خون می‌رود ز فرط غم از چشم شیعیان

زیرا که قلب عالم امکان مکدَّرست

شهادت امام صادق علیه السلام تسلیت باد

ای ششمین ستاره تابناک امامت و ولایت، صادق آل محمد (ص) نامت را با افتخار به دل‌های غریبمان می‌سپاریم تا یادت آرام بخش سینه‌های بی تابمان باشد. شهادت جان‌سوز رئیس مذهب شیعه امام جعفر صادق (ع) تسلیت باد.

ای ششم پیشوای اهل ولا

خلق را رهبری به دین هدی

پای تا سر خدا نمایی تو

هم ز سر تا به پای صدق و صفا

زهر منصور زد شرر به دلت

آب شد پیکرت ز زهر جفا

خون شد از داغ تو دل شیعه

عالم از ماتم تو غرق عزا

شهادت جان‌سوز رئیس مذهب شیعه امام جعفر صادق (ع) تسلیت باد

مولا جان!

قسم به بقیع، قسم به فجر

قسم به اولین سپیده عدالت

که معجزه مهدوی به وقوع خواهد پیوست

و آستان کبریایی تو برای همیشه

در آغوش آرزومندان خواهد بود

ما را بگیر دست که از پا افتاده‌ایم آقا!

شهادت امام صادق (ع) تسلیت باد

کیست صادق؟ او رئیس مذهب شیعه بود

مهر و عشق حضرتش در باطنم افتاده است

شرح و تفسیر و روایاتش صراط المستقیم

پیروی از مکتب او در سرم افتاده است

با ولای حضرتش من دور از هر زشتیم

اهل جنت می‌شوم در باورم افتاده است

شهادت مظلومانه امام جعفر صادق (ع) تسلیت باد

امشب اشک‏ عاشقان خاندان علی از ابرهای غمگین آسمان بقیع می‌‏بارد

و هر لحظه یاد آن لحظه که زهر خصم را نوشیدی

جگرهایمان را به خون می‏‌نشاند و فریادزنان می‌گوئیم:

«اِنّا تَوَجَّهْنا وَ اسْتَشْفَعْنا وَ تَوَسَّلْنا بِکَ اِلَی اللّه‏

یا وَجی‌ها عِنْدَ اللّه‏، اشفع لنا عند اللّه» ‏

شهادت امام صادق (ع) تسلیت باد

امام صادق (علیه السلام): مایه‌ی زینت ما باشید، نه مایه عیب ما

شهادت ششمین شمع روشنگر و وصی پیغمبر، تسلیت و تعزیت باد

کد خبر 748963

دیگر خبرها

  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • وضعیت تلخ اقتصاد ایران در خاطره‌گویی فوتبالیست سابق در تلویزیون | فیلم
  • شهادت امام جعفر صادق (ع) ۱۴۰۳ + عکس، متن و پیام تسلیت
  • باید فضای رسانه را به سمت بهره‌وری سوق داد
  • رونمایی از کتاب در جستجوی آداب آبادانی در یزد
  • غذاهای محلی ریشه در آداب‌و رسوم جامعه دارد
  • تسلیت انجمن رسانه‌های ورزشی در‌‌ پی درگذشت مسعود اسکویی
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • آموزش یک جامعه با اخلاق از خانه و خانواده آغاز می‌شود
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد