Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، شهرستان لارستان با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه، وجود اماکن مقدس متعدد و از طرفی، قرار داشتن در مسیر ترانزیتی و پرتردد شیراز–لارستان–بندرعباس، یکی از مسافرپذیرترین شهرستان‌های استان فارس است.

در کنار آثار تاریخی، طبیعی و گردشگری موجود در لارستان، وجود مقدس امامزادگان جلیل القدر در این شهرستان سبب شده تا مسافران و زائران زیادی در طول سال، به سمت لارستان روانه شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام‌زاده میرعلی بن الحسین(ع) لارستان معروف به گنبد سبز، یکی از نوه‌های برومند امام سجاد(ع) می‌باشد، عمر پر برکت و طولانی آن حضرت که قریب ۱۰۳ سال است، این سعادت را نصیب ایشان کرد که حیاتش مصادف با دوران زندگی امامان معصوم، حضرت امام جعفر صادق (ع) تا امام حسن عسکری (ع) باشد. 

در خانواده یکی از فرزندان برومند امام سجاد(ع) به نام حسین، حدوداً بعد از سپری شدن ۱۳۶ سال از هجرت نبوی، فرزندی دیده به جهان گشود که به تبرک نام جد بزرگوارش او را علی خواندند.

دوران حیات آن بزرگوار را می‌توان به دو بخش کلی تقسیم کرد: الف) از بدو تولد تاسن ۶۳سالگی، ب) از ۶۳ سالگی تا شهادت.

از بخش اول دوران حیات آن حضرت اطلاع دقیقی در دسترس نیست بنا به شواهد و قرائن، احتمالاً این دوره در مدینه منوره و حجاز سپری شده است. 

عمر پر برکت و طولانی۱۰۳ ساله آن حضرت، این سعادت را نصیب ایشان کرد که حیاتش مصادف با دوران زندگانی امامان معصوم حضرت امام جعفر صادق(ع) تا امام حسن عسکری(ع) باشد.

مهاجرت آن حضرت به سمت ایران احتمالاً به تبعیت هجرت امام رضا(ع) به سوی ایران بوده است، با انجام این هجرت دومین دوره زندگی آن حضرت آغاز گردید.

لارستان درآن زمان تحت سلطه ادیان یهودی و زرتشتی قرار داشت، برخی از لارستانیها که آوازه اسلام را شنیده بودند، نیز در مذهب حقه تشیع نبودند، لذا بر آن حضرت واجب شد که با سختی فراوان از حرم اجداد بزرگوارش دل کنده و جهت ارشاد مردم و ترویج تشیع رنچ سفر را بر خود هموار نموده و با خیل عظیمی از یاران و همراهان از مدینه به سوی لار هجرت نماید.

گسترش تشیع در جنوب ایران از سواحل خلیج فارس تا اصفهان آن زمان، به زحمات آن حضرت و یاران صدیقش وابسته است، تا آنجا که علاوه بر یارانش، شش فرزند ذکوری که از زهرا دختر عموی گرامی خود داشت، بخ‌نام‌های حسین، احمد، علی، موسی، حمزه و محمد، که جهت ترویج تشیع به اطراف لار فرستاده می‌شدند و همگی در این راه جان خود را از دست داده و به درجه رفیع شهادت رسیدند.

آن حضرت گذشته از شش فرزند پسر، دو دختر به نامهای فاطمه و زینب نیز داشت.

 آن بزرگوار از حیان قدرت بیانی برخوردار بودند که با قوه استدلال و گفتگو حتی یهودیت، که مظهر سرسختی و لجاجت‌اند  تسلیم شده و به مذهب علوی گرویدند، لذا یکی از القاب ایشان معجزه کلام بود.

 آن حضرت گذشته از تبلیغ دین به امر آبادانی و دنیوی مردم نیز می‌پرداختند و نیازمندان به آبادانی و عمران شهر و پیرامون آن پرداختند و بناهای زیادی از جمله مساجد، آب‌انبارها، قنوات و غیره از خود به یادگار گذاشتند.

وی درک کاملی از جمعه و جماعت داشته و تاکیدی وافر بر ایجاد جماعت داشت تا آنجاکه در عین کهولت سن و با وجودی که از عمر شریفش بیش از یک قرن سپری شده بود همواره رهبری جمعه و جماعت را به عهده داشت.

 آن حضرت پس از ۴۰سال اقامت در لار، در نماز صبح پنجم شوال سال۲۴۹ هجری قمری هنگامی که سر از سجده دوم جهت سلام نماز برداشتند، جلادی شمشیر خود را از نیام بیرون کشیده و بر پیکر منور آن بزرگوار وارد ساخته و همچون جد بزرگوارش مولا علی (ع) در محراب عبادت به فیض شهادت نائل آمدند. پیکر مطهر آن حضرت در کنار کوهی به نام قلعه اژده پیکر در شهر لار به خاک سپرده شد.

در سال ۱۰۷۲ه‍.ق آرامگاه این امامزاده توسط محمدعلی بیگ ذوالقدر تعمیر گردید. بر فراز این مقبره بر روی کتیبه‌ای سنگی این اشعار نگاشته شده‌است.

به عهد شهنشاه صاحب قران 
خور گیتی افروز برج امامت
سلیمان که برج هنر مهر کیوان 
بود از غلامیش نور علامت
گران مایه گوهر محمدعلی بیگ نهال 
ریاض جلال و فخامت
 بشد رهنما نور توفیق یاری
به تأسیس این بقعه تا در قیامت
بود شافعش مصطفی در مقامی
که لرزند خاصان ز هول قیامت
علی حسین بن سجاد گرددوسیله
 که باشد به خلد اقامت
پی سال تاریخ روشن ضمیری
بگفتا بود درّ درج کرامت

بر روی در و معجر چوبی امامزاده که توسط عده‌ای از مردم بلوک جویم لار ساخته شده بود، نام امامزاده و تاریخ ساختن آرامگاه با مرکب و با خط نستعلیق عالی و درشت نوشته شده بود که هم اینک از بین رفته‌است.

وجود پر برکت این امام‌زاده در لارستان، برکات فراوانی را به دنبال داشته است و در پیشبرد برنامه‌های فرهنگی و گسترش گردشگری مذهبی نیز تاثیر چشمگیری داشته است، نماهنگ «گنبد سبز» یکی از آثار هنری بسیار زیبا است که به سفارش اداره اوقاف و امور خیریه لارستان و مدیریت آستان مقدس، توسط کانون فرهنگی و هنری «آدینه تهیه شده است.

انتهای پیام/ ن

منبع: فارس

کلیدواژه: امامزاده میرعلی بن الحسین لارستان نگین آن حضرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۸۹۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراهای تنگستان باید مظهر وحدت و همدلی باشند

به گزارش خبرنگار مهر، احمد لطفی چهارشنبه شب در آئین تجلیل از شوراهای اسلامی شهر و روستاهای شهرستان تنگستان ضمن تبریک روز شوراها عنوان داشت: به واسطه همگرایی، همبستگی و وحدت خیلی خوبی که در تنگستان شکل گرفته از ابتدای دولت سیزدهم با راهبری ائمه جمعه در مرکز شهرستان امام جمعه شهر اهرم و بخش دلوار امام جمعه شهر دلوار و تلاش‌های مفید و مؤثر دستگاه‌های اجرایی و شوراهای اسلامی شهرها، روستاها و دهیاران، همراهی و پشتیبانی نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی کارهای بسیار خوبی در شهرستان انجام شده است.

فرماندار تنگستان تصریح کرد: شورهای اسلامی نماد اجرای ماده ۱۰۰ قانون اساسی است و که در سال ۱۳۷۷ این ماده اجرایی و شوراها با این سبک و سیاق شکل گرفته است که ویژگی‌ها و برجستگی‌های بسیار مهمی شوراها داشته و خیلی از اتفاق خوبی که امروز در جامعه می‌بینید به واسطه نهال شوراهای اتفاق افتاده است.

فرماندار تنگستان اضافه کرد: یکی از برجستگی‌های شوراهای اسلامی به وسیله گفتگو، هم اندیشی و مشورت در مناطق شهر و روستایی است.

وی ادامه داد: دیگر برجستگی شوراهای اسلامی که تشکیل شد لایه طبقاتی که از گذشته در شهرها و روستاها وجود داشت به یک فضای مردمی و دموکراسی تبدیل شد.

لطفی اضافه کرد: شوراهای اسلامی به واسطه اعتماد سازی که ایجاد کردند خصوصاً در مناطق روستایی با پیگیری و مشورت مسائل جاری روزمره مردم را دنبال می‌کنند از ظرفیت‌هایی که نیاز است برای توسعه و پیشرفت، عمران و آبادی روستاها استفاده می‌کنند

فرماندار تنگستان یاد آور شد: در شهرستان در بعضی مناسبت‌ها نماد حضور به حساب می‌آید مشارکت گسترده‌ای دارند مانند حضور ۷۰ درصدی در انتخابات مجلسی شورای اسلامی نشان از رضایت از عملکرد شوراها در روستاها است

وی افزود: باید شوراهای و دهیاران تلاش کنند از مولود انقلاب که همان شوراهای اسلامی هستند برای خدمت به مردم بیشتر مواظبت شود.

لطفی خاطرنشان کرد: حضور شما در شوراهای اسلامی یک حضور مقدس است دارید کار انجام می‌دهید در واقع حرکت کاروان انقلاب رو به سمت جلو به خوبی انجام می‌شود

فرماندار تنگستان ادامه داد: در بعضی از جاها و مناطق یک شورا سه عضو دارد و جای دیگری پنج عضو که اختلافاتی ممکن است وجود داشته باشد و نباید این اختلاف سلیقه و نظر به بیرون رود و وارد فضای عمومی مردم شود.

وی بیان کرد: شوراها باید مظهر وحدت؛ همدلی و همگرایی در شهرها و روستاهای تنگستان باشند.

لطفی اضافه کرد: شوراها در واقع حافظ اموال عمومی مردم در حوزه کاری خود هستند، گفته می‌شود افرادی به زمین‌ها تعرض می‌کنند و انشعابات غیر مجاز می‌گیرند و سایر موارد دیگر اینها موضوعاتی است که باید جلو آنها گرفته شود.

فرماندار تنگستان یاد آور شد: شوراها توجه داشته باشند کارهای اجرایی که در مناطق خود انجام می‌دهند نه تنها برای مردم منفعت ندارد بلکه در دراز مدت مشکل ایجاد می‌کند و با اطمینان می گویم بعضی حوادث جاده‌ای که اتفاق افتاد در شهرستان دقیقاً به علت سهل انگاری و عدم دقت در کارشناسی فنی برای ایجاد خدمات عمران روستاهایی بوده است.

وی افزود: بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان ارزش افزود هم در اختیار دهیاران و هم شهرداری‌های سه شهر تنگستان قرار گرفت است با تلاش شهرداران و دهیاران طرح‌های کوچک و بزرگ در سطح شهرستان انجام شده است.

لطفی اضافه کرد: تعریض و بهسازی جاده روستای گلی به سمت بنه گزکه عملیات اجرایی آن چندین سال پیش آغازشده از گلی تا روستای انبارک ساخت پل‌ها و زیر سازی لازم انجام گردید و بزودی آسفالت آن اغاز خواهد شد.

فرماندار تنگستان ادامه داد: در بحث ساخت وسازهای غیر مجاز در شهر و روستاهای شهرستان با توجه به اینکه بیشترین رفع تصرف در شهرستان صورت گرفته است و متأسفانه بیشترین تصرف غیر مجاز نیز در همین منطقه است همه شهرداران شهرها، دهیاران و شوراهای اسلامی تنگستان مسئول هستند جلو این افراد گرفته شود.

وی اضافه کرد: در بحث تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در شهرستان یکی از اولویت‌ها برنامه‌ها کاری ما در تنگستان بوده است در این مدت خیلی از پروژه‌های نیمه تمام تکمیل و مورد بهر برداری قرار گرفته است

در پایان این آئین از اعضای شوراهای اسلامی روستاهای باغک جنوبی، اشکالی، گلی تجلیل شد.

کد خبر 6094779

دیگر خبرها

  • رفتار شیعیان باید موجب تقویت مذهب شود
  • عزاداری  در رسای رییس مذهب تشیع در کرمان 
  • مطابق با سیره امام صادق(ع) نهی از منکر باید همراه با محبت باشد
  • شهادت رئیس مکتب تشیع تسلیت باد
  • لرستان در سوگ بنیانگذار مکتب تشیع
  • سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب جعفری
  • اعلام ویژه برنامه‌های حرم مطهر امام رضا(ع) به مناسبت شهادت امام صادق(ع)/ عزاداری شامگاه شهادت رئیس مذهب در بارگاه رضوی
  • شوراهای تنگستان باید مظهر وحدت و همدلی باشند
  • تلاش برای پیوند منزل، محله، مدرسه و مسجد در سالروز شهادت رئیس مذهب تشیع
  • برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام صادق(ع) در هیات عشاق الحسین