Web Analytics Made Easy - Statcounter

روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ و صیانت از حقوق ملت ایران اظهار داشت: صنعت و فناوری هسته‌ای یک فناوری راهبردی محسوب می‌شود؛ فناوری راهبردی، فناوری است که پیگیری آن منافع بلندمدت اقتصادی، سیاسی و ژئوپولتیک دارد و هم‌چنین بومی‌سازی و توسعه این فناوری، در حوزه‌ی بین‌الملل ایجاد بازدارندگی می‌کند؛ بازدارندگی در برابر انواع اقدامات خصمانه دیگران.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*دنبال مزایای اقتصادی بودیم تا تحریم‌ها لغو شود ولی هیچگاه نشد

وی تاکید کرد:‌ ما دنبال بمب هسته‌ای نبودیم و نیستیم، تولید و کاربرد سلاح هسته‌ای را حرام می‌دانیم اما توسعه تکنولوژی و توانمندی هسته‌ای خود بازدارندگی ایجاد می‌کند اما در برجام، صنعت هسته‌ای، تضعیف و محدود شد.

نماینده تهران در مجلس اظهار داشت: با پذیرفتن محدودیت‌های بلندمدت در بحث راکتور آب سنگین، غنی‌سازی، فرآوری سوخت و هم‌چنین تحقیق و توسعه این بخش‌ها در واقع ما قبول کردیم که مدیریت صنعت هسته‌ای خود را به دست بیگانگان بسپاریم؛ اینکار هیچ مزیتی برای ما ایجاد نکرد؛ ما دنبال مزایای اقتصادی بودیم تا تحریم‌ها لغو شود ولی این اتفاق هیچ وقت حاصل نشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:‌ اینکه گفته می‌شود فلان آدم یا فلان دولت بدرفتاری کرد و از برجام خارج شد و همه چیز را به هم زد، توجیه و پاک کردن صورت مسئله است؛ برجام در کاغذ هم نتوانست تحریم‌ها را بردارد؛ با برجام، وضعیت اقتصادی ما نه تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد.

*برجام اصالتی نداشته و اقتصاد ایران را عقب نگه داشت

وی افزود:‌ برجام نه تنها اقتصاد ما را عقب نگه داشت، بلکه به توانمندی و قدرت نرم جمهوری اسلامی هم آسیب زد. آسیبی که تاکنون ادامه داشته است؛ به همین دلیل ما نیاز به اقدامات جدی داریم که این روند را معکوس کند؛ منطقا گام ابتدایی این باید باشد که تعهدات خود ذیل برجام را متوقف کنیم؛ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم به همین منظور است؛ بایستی جلوی آسیبی که به کشور وارد شده است، گرفته شود.

ایزدخواه همچنین درباره احتمال بازگشت دولت بایدن در آمریکا به برجام اظهار داشت: ببینید بازگشت آمریکا به برجام مسئله‌ی ما نیست؛ مسئله‌ی ما لغو تحریم‌هاست. دقیقا به خاطر همین بود که مذاکره‌ای صورت گرفت و نتیجه‌ی مذاکره برجام شد؛ برجام برای این بود که تحریم‌ها را بردارد، خود برجام که اصالتی ندارد؛ یک توافق سیاسی است؛ توافق سیاسی تا زمانی اعتبار و اصالت دارد که طرفین به تعهدات خود عمل کنند؛ زمانی که تعهدات به هم بخورد، توافق سیاسی هم ارزش خود را از دست می‌دهد.

* دولت اراده جدی برای اجرای بخش نظارتی قانون لغو تحریم‌ها را ندارد 

وی گفت: برجام ارزش خود را از دست داده است؛ اگر تحریم‌ها لغو شود، برجام موضوعیت و اصالت پیدا می‌کند و اگر لغو نشود که اعتباری ندارد.

ایزدخواه درباره اجرای قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها گفت:‌ طبق اخباری که اعلام شده است دولت غنی‌سازی 20 درصد را آغاز کرده است و هم‌چنین طرحی مشابه با طرح اولیه راکتور آب سنگین اراک را جمع‌بندی کرده است؛ در بخش فنی دولت در نظر دارد که مواد قانونی را اجرا کند اما در بخش نظارتی که مهم‌تر از بخش فنی است، به نظر نمی‌رسد دولت اراده‌ی جدی در این رابطه داشته باشد. 

وی افزود:‌ آیین نامه‌ی اجرایی که در رابطه با قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم تنظیم شده است، در رابطه با ماده 6 که بحث لغو نظارت‌های فراپادمانی است مبهم است؛ مبهم نوشته شدن این بخش نشان می‌دهد که دولت نمی‌خواهد ماده 6 را به طور کامل اجرا نماید. از سوی برخی مسئولین سازمان انرژی اتمی حتی به نظارت‌های فراپروتکلی که به طور خاص در برجام پذیرفتیم هم اشاره نمی‌شود.

* توقف اجرای تعهدات برجامی باید با توقف تعهدات نظارتی همراه باشد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ دولتمردان طوری رفتار می‌کنند که گویا نظارت‌ها و راستی‌آزمایی‌ها در برجام وجود ندارد و یا اصلا اهمیتی ندارد؛ جالب اینجاست که حتی در بعضی صحبت‌ها، این تعهدات نظارتی پذیرفته شده به عنوان امتیاز هم معرفی می‌شود؛ نظارت‌های فراپادمانی به معنای نظارت‌هایی است که در پروتکل الحاقی و همچنین در برجام پذیرفتیم؛ طبق قانون اخیر مجلس همه این نظارت‌ها در روزهای ابتدایی اسفند ماه باید خاتمه داده شوند و این به معنای کاهش جدی دسترسی‌های آژانس خواهد بود.

وی تاکید کرد: اهمیت تعهدات نظارتی اگر بیشتر از تعهدات فنی نباشد، قطعا کمتر نیست؛ به لحاظ منطقی شما این نظارت‌ها را پذیرفته‌اید که آژانس بتواند انجام تعهدات شما را راستی‌آزمایی کند، وقتی شما اجرای تعهدات را متوقف می‌کنید، تعهدات نظارتی را هم باید متوقف کنید.

ایزدخواه در پاسخ به این سوال که دولت می‌گوید که نظارت‌ها مانع اجماع سیاسی علیه ایران می‌شود خاطرنشان کرد: این حرف هم در واقع پاک کردن صورت مسئله است که با هدف فرار رو به جلو صورت می‌گیرد؛ برجام برای این بود که تحریم‌ها برداشته شود؛ وقتی تحریم‌ها برداشته نمی‌شود، بلکه بیشتر هم می‌شود این یعنی اینکه برجام از خاصیت افتاده است و حتی ضرر هم دارد.

* حضور سرویس‌های جاسوسی در ایران به واسطه نظارت‌های بی سابقه برجامی

وی افزود:‌ نظارت‌های بی‌سابقه در برجام بستری برای سرویس‌های جاسوسی فراهم کرده است در صنعت هسته‌ای ما انواع عملیات‌های اطلاعاتی را انجام بدهند و حتی خرابکاری ایجاد کنند؛‌ علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرده که یکی از بازرسان زن آژانس به علت حمل مواد مشکوکی که در راستای خرابکاری صنعتی بوده است، دستگیر شده بود. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین گفت:‌ در رابطه با اجماع سیاسی هم باید عرض کنم اثر آن اجماع سیاسی که در شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفت این بود که علیه ما قطعنامه‌های تحریمی اعمال شد؛ ما هم رفتیم مذاکره کردیم که این قطعنامه‌ها برداشته شود؛ تحریم‌های سازمان ملل تا حدودی برداشته شد، اما فشار تحریمی که اکنون بر روی کشور وجود دارد بیشتر از دوره‌‌ی قبل است که نشان می‌دهد مشکل اصلی تحریم‌های آمریکاست و نه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی برجام تحریم ها فناوری روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها عضو کمیسیون صنایع مجلس نظارت های آژانس اجرای پروتکل های آژانس انرژی اتمی قطعنامه های سازمان ملل تحریم های آمریکا قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم مجلس شورای اسلامی تعهدات نظارتی تحریم ها نظارت ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۸۹۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای رفع ابهام‌ها و اجرای کامل توافق اسفند ۱۴۰۱

محمد اسلامی امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص هدف دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سفر به ایران و حضورش در اصفهان با اشاره به در خواست های آژانس در خصوص چهار مرکز هسته‌ای در ایران که دو مورد از آنها تا کنون پاسخ داده شده و پایان یافته، گفت: ما همواره و مستمر در خصوص مسائل پادمانی و همکاریهای فنی با آژانس در ارتباط هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان افزود: بیانیه اسفند ۱۴۰۱ از نظر ما پابرجاست و براساس آن تعامل داریم. اما این بیانیه توسط جریان مخربی که در غرب علیه ایران اقدام می کند، زیرسوال رفته است، ما اما بر این بیانیه تاکید داریم.

وی همچنین تاکید کرد : آقای رافائل گروسی اعلام کرده است در ایران دیدارهایی خواهند داشت و من هم با وی دیدار دارم و مطمئن هستم که ابهامات برطرف می شود و در چارچوب پادمان و ان پی تی روابط خود را با آژانس تقویت می‌کنیم.

اسلامی درباره همکاری با آژانس در خصوص بازرسان و آن بازرسانی که ممنوع الورود به ایران شده‌اند، تصریح کرد: ما ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند و بازدید آنها در حال انجام است.

وی در عین حال تأکید کرد: استفاده از حقوق مسلم هر عضو آژانس طبیعی است و این مساله سیاسی نیست و ما در فرایندهای همکاری با آژانس این موضوع را مکرر اثبات کرده و آنها هم به آن اذعان دارند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما در مورد ارزیابی‌اش از اظهارات و ادعاهای گروسی در خصوص زمان دسترسی ایران به اورانیوم مورد نیاز برای بمب پیش از سفر به کشورمان با تأکید بر اینکه این ها موضعگیری نیست و سوال خبرنگار است و جریان مخرب و صهیونیستی  در هر فرصتی که ایشان مقابل تریبون قرار می‌گیرد با این روش در حال القای این است که برنامه ایران صلح آمیز نیست.

اسلامی گفت: گروسی مکرر گفته نشانه ای از برنامه تسلیحاتی ایران وجود ندارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان همچنین با اشاره به اینکه در هفته آینده اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای برگزار می‌شود، گفت:  از حدود ۴۷۷ مقاله ارائه شده، ۱۸۰ ارائه خواهیم داشت که توسط شرکت کنندگان غیرایرانی ارائه خواهند شد و آقای گروسی مدیرکل آژانس به عنوان مهمان ویژه حضور خواهد داشت و سخنرانی می‌کند.

اسلامی همچنین با یادآوری برگزاری المپیاد مخترعین جهان  در سوئیس در این هفته از مدال آوری پنج نفر از دانش آموزان مدارس انرژی اتمی کشورمان در این المپیاد شامل یک مدال طلا، یک مدال نقره و سه برنز خبر داد.
انتهای پیام/

آرش خلیل خانه

دیگر خبرها

  • خبر جدید وزیر صنعت برای بازار خودرو؛ تکلیف واردات خودرو‌های دست دوم روشن شد
  • تلاش برای رفع ابهام‌ها و اجرای کامل توافق اسفند ۱۴۰۱
  • گواهی اسقاط هایما به این مبلغ افزایش یافت/ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد
  • ایران‌خودرو: قیمت محصولات تغییری نکرده است
  • مبلغ جدید گواهی اسقاط محصولات مونتاژی ایران خودرو اعلام شد
  • تغییر قیمت گواهی اسقاط برای شماره گذاری هایما / ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد
  • تغییر قیمت گواهی اسقاط برای شماره گذاری هایما/ ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد
  • خبر جدید وزیر صنعت درباره واردات خودروهای کارکرده
  • آیین نامه خودروهای کارکرده هنوز در دولت است
  • ◄ فهرست 50 اقدام بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون