ایده گرفتن از «تالار وحدت» برای اجرای اثر/ هویت و صحنه مهم است
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۸۹۳۷۴
محسن رافعی هنرمند مجسمهسازی که با اثر «چلچراغ» در هشتمین دوسالانه مجسمهسازی تهران حضور دارد، درباره این اثر به خبرنگار مهر گفت: کارهای من بر اساس چند عنوان شکل میگیرد که بخشی از آن به تعامل با مخاطب میپردازد؛ به این معنی که مخاطب به عنوان یک عامل در آثار هنری معاصر، رفتار، حرکت و حتی بدنمندیاش میتواند مورد چالش واقع شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در برخی کارهای من حتی حس بویایی مخاطب نیز تحت تأثیر قرار میگیرد و این تعامل و تعادلی که در کارهایم به صورت پیوسته وجود دارد، عملاً در مورد بدنمندی انسانها صحبت میکند. این بخش از عملکرد آثار که تعامل است در اکثر کارهای من وجود دارد.
رافعی درباره نسبت تالار وحدت با اثرش که در لابی طبقه سوم جانمایی شده است، گفت: وقتی تالار وحدت بهعنوان یک سایت برای یک مجسمهساز تعریف میشود و مورد نظر است، همراه خودش یک هویتی دارد و این هویت تبدیل به عنصری خواهد شد که باید به آن توجه شود. تالار وحدت، یک تالار هنری برای اجرای آثار هنری و دارای تاریخچهای غنی است و اثر من نیز که بر اساس هویت این تالار اجرا شده است.
وی توضیح داد: هویت تالار وحدت این بار (سنی) صحنهای را به ذهن من آورد که ایدهپردازی کردم تا مخاطب به جای اینکه فقط تماشاگر و نظارهگر باشد، تبدیل به عنصری فعال شود و وقتی وارد صحنه میشود عملاً اتفاقاتی که هنرمند تجربه میکند، به شکلی برایش ساماندهی شود؛ در قالب هیجان، حرکت، فوبیاهای مختلف، تعادل دو نفر که در صحنه بسیار مهم است، کنشهای افراد نسبت به هم و … با این نوع ساماندهی سعی کردم هویتی که در این ساختار وجود دارد، در ایدهام بیاورم.
این هنرمند مجسمهساز به بخش دیگری از اثرش که مربوط به فضامحور بودن آن است، اشاره کرد و گفت: به لحاظ شکلی، وقتی فضایی به این گستردگی در سالن انتظار وجود دارد از داربست و کیسههای گونی به عنوان متریالی که همیشه موقت است و دوسالانه هم رویدادی موقت شمرده میشود، استفاده کردم تا عملاً سازه داربست و کیسه گونی اشارهای به این امر موقت کند. بزرگ بودن اثر و دغدغهای که مخاطب آن را با رفتن روی اثر تجربه میکند از دیگر مواردی بود که در اجرا مدنظر داشتم.
وی که در بخش فراخوانی هشتمین دوسالانه مجسمهسازی تهران حضور دارد، افزود: لایههای پنهانی در اثر به صورت گسترده وجود دارد که در تعامل مخاطب با اثر بروز میکند.
رافعی تاکید کرد: قرار است سایت یا فضا، به معنای یک کانسپت (مفهوم) و فضایی فعال برای هنر مجسمهسازی آوانگارد مورد توجه قرار گیرد و من هر اثری را با توجه به ظرفیت سایت یا فضای موجود میسازم.
این هنرمند مجسمهساز در پایان گفت: وقتی قرار شد در فضای تالار وحدت در دوسالانه مجسمهسازی تهران، کاری ارائه دهم سعی کردم مخصوص این فضا ایدهپردازی کنم که هم مخاطب را درگیر کند و این فضا را از حالت منفعل به پویا تغییر دهد و هم به لحاظ تصویری، کانسپت این فضا، فضایی فاخر با تزئینات ویژه به لحاظ معماری دارد که با قرار گرفتن این سازه کنتراستی ایجاد میکند که به تبع آن مخاطب میتواند سایر لایههای پنهان آن را کشف کند.
محسن رافعی هنرمند مجسمهسازی است که آثارش بر اساس سایت یا فضا شکل میگیرند به همین دلیل نسبتاً بزرگ هستند که اتفاقاً در سال جاری، سه اثر با این ویژگیها در گالری محسن به نمایش گذاشته است. همچنین سازه گهوارهای ۱۳ متری که در ورودی دانشگاه هنر جانمایی شده است متعلق به این هنرمند است.
کد خبر 5128756منبع: مهر
کلیدواژه: دوسالانه مجسمه سازی تهران مجسمه سازی تالار وحدت تئاتر ایران سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر فیلم کوتاه موسیقی ایرانی برنامه تلویزیونی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران تئاتر شهر فیلم سینمایی رادیو نمایش درگذشت چهره ها شبکه پنج سیما تئاتر صاحبدلان هنرمند مجسمه تالار وحدت مجسمه سازی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۸۹۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
درآمد ۷۰۰ میلیونی «گالیله»!/ «آکادمی پرندگان» ۵۰ میلیون فروخت
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی ادارهکل هنرهای نمایشی، آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایشهای مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و همچنین تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام شد.
نمایش «گالیله» به کارگردانی شهابالدین حسینپور که از ۲۹ فروردین در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ مخاطب و قیمت بلیت۳۰۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۸ اجرا و میزبانی از ۳ هزار و ۴۱۵ مخاطب (با احتساب بلیت تمامبها، نیمبها، تخفیفدار و مهمان) توانست به فروشی معادل ۷۸۸ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «روال عادی» به کارگردانی کیارش رُست که اجرای خود را از ۳۰ فروردین در تالار چهارسو، با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۸ اجرا و میزبانی از ۶۰۴ مخاطب توانست به فروشی معادل ۸۴ میلیون و ۲۷۶ هزار تومان برسد.
نمایش «توقف اتانازی» به کارگردانی محمدرضا عطاییفر که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار چهارسو با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۱۴ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۱۱۰ مخاطب، توانست به فروشی معادل ۱۵۵ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «آن بُرد» به کارگردانی مهدی زندیه و آیدین تمبرچی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی ساعت ۱۸ با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت۱۷۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۶ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۳۹۶ مخاطب، فروشی معادل ۲۱۲ میلیون۲۹۶ هزار تومان داشته است.
نمایش «پس از» به کارگردانی مرتضی کوهی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی، با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۴۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۴ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۲۰۵ مخاطب به فروشی معادل ۱۳۸ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «آبی گونه» به کارگردانی کاوه مهدوی که از ۲۳ فروردین در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت۱۵۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۱۴ اجرا و میزبانی از ۵۱۶ مخاطب به فروشی معادل ۵۳ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «کان لم یکن» به کارگردانی سید علی موسویان که از ۲۶ فروردین در تالار سایه با ظرفیت صندلی۷۲ نفر و قیمت بلیت۱۵۰ هزارتومان روی صحنه رفته است، با ۱۲ اجرا، ۳۰۲ مخاطب جذب کرده و به فروشی معادل ۲۷ میلیون و ۵۱۹ هزار تومان دست پیدا کرده است.
نمایش «نظام ابن عربی» به کارگردانی یاسمین عباسی که از ۲ اردیبهشت در کارگاه نمایش با ظرفیت صندلی ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزارتومان به صحنه رفته است، با ۶ اجرا میزبان ۱۲۳ مخاطب بوده و به فروش ۹ میلیون و ۹۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.
در تماشاخانه سنگلج، نمایش «سلطان عمرا بمیرد» به کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی که از ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳به صحنه رفته است؛ چهارمین اجرای خود را پشت سر گذاشت و در مجموع، میزبان ۱۵۷ تماشاگر بوده است. این نمایش با احتساب بلیتهای تمام بها، نیم بها، مهمان و تخفیفدار با بلیت ۱۰۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، مبلغ ۱ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان فروخته است.
همچنین نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان نیز که اجرای خود را از ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ آغاز کرده است؛ با ۱۵ اجرا توانسته است ۴۹۸ تماشاگر را به تماشاخانه سنگلج جلب کند. این نمایش با احتساب بلیتهای تمام بها، نیم بها، مهمان و تخفیفدار با بلیت ۸۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، توانسته مبلغ ۲۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بفروشد.
در تالار هنر، نمایش«انگشتر اسرارآمیز» به کارگردانی میثم یوسفی که از ۳ اسفند ۱۴۰۲ با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۶ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانست ۶۰۱ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۴۴ میلیون و ۱۲۱ هزار تومان دست پیدا کند.
همچنین نمایش «آکادمی پرندگان» به کارگردانی حسین مزینانی که از ۲۲ فروردین ۱۴۰۳در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۱۵ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانسته ۷۶۱ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۵۰ میلیون و ۶۴۴ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایشنامهخوانی «پینوکیو» به کارگردانی داود زارع که ۷ اردیبهشت در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری انجام شد، با ۱ اجرا و قیمت بلیت ۸۰ هزارتومان، توانست ۲۴۴ تماشاگر را به سالن جلب کند و به فروش ۱۹ میلیون و ۸۸۸ هزار تومانی برسد.
عکس از رضا معطریان است.
کد خبر 6089737 فریبرز دارایی