Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار، سومین نشست کمیته تخصصی مزد در ذیل شورای عالی کار امروز برگزار می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فرامرز توفیقی در مورد جلسات کمیته‌های تخصصی مزد ذیل شورای عالی کار گفت: تاکنون دو جلسه کمیته‌های تخصصی مزد در وزارت کار برگزار شده و امروز دوشنبه ۶ بهمن ۹۹ نیز سومین جلسه در محل وزارت کار با حضور کارشناسان نماینده کارگر، کارفرما و دولت برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، کمیته‌های تخصصی مزد در ذیل شورای عالی کار تشکیل می‌شوند که وظیفه آنها تعیین سبد معیشت خانوار کارگری برای تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال آینده است.   رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار گفت: براساس ماده ۴۱ قانون کار مزد کارگران می‌تواند به صورت مزد صنفی یا منطقه‌ای تعیین شود و سال گذشته کمیته‌های مزد تصویب کردند که پژوهشی راجع‌به مزد صنفی و منطقه‌ای انجام شود، در این زمینه مؤسسه آموزش و پژوهش تأمین اجتماعی تحقیقی انجام داد که چگونه می‌توان به زیرساخت‌هایی برای تعیین مزد صنفی یا منطقه‌ای برسیم ، اما به هر حال این پژوهش برای امسال نمی‌رسد.   توفیقی گفت: در جلسه دوشنبه هفته جاری کمیته‌های مزد کارگری در مورد تورم اعلام شده دی‌ماه صحبت می‌شود و سبد معیشت خانوار کارگری در سال جاری مورد بررسی قرار می‌گیرد که این زمینه‌ای برای تعیین حداقل مزد کارگران در سال آینده خواهد بود.   به گفته وی،‌ براساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه در پایان دی‌ماه امسال ۳۲.۵درصد بوده و نرخ تورم نقطه به نقطه یعنی دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه پارسال ۴۸ درصد بوده است.   وی افزود: سومین جلسه کمیته تخصصی مزد کارگران در وزارت کار برگزار می‌شود.   به گفته رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار، در حال حاضر ۱۴.۷ میلیون نفر کارگران بیمه شده اصلی در کشور وجود دارد که بعد خانوار آنها به طور میانگین ۳.۳ نفر است و هزینه میانگین یک خانوار کارگری در جلسات کمیته تخصصی مزد کارگران تعیین می‌شود.   وی سهم مسکن از سبد معیشت خانوار کارگری را براساس آمار مرکز ایران بین ۳۰ تا ۵۵درصد اعلام کرد و گفت: البته در شهرهای بزرگ سهم هزینه مسکن از سبد خانوار بیشتر است.   توفیقی همچنین در مورد اینکه آیا قانون کار از کارگر حمایت می‌کند یا از تولید و پایداری کار گفت: وزارت کار اگر وظیفه‌ای در زمینه اشتغال داشته باشد در بخش معاونت کارآفرینی است ، اما شورای عالی کار وظیفه دارد حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده را مشخص کند و براساس تحقیق انجام شده سهم دستمزد کارگر از هزینه تمام شده کالاها فقط ۱۲ درصد است. بنابراین اگر یک کارخانه ورشکست می‌شود یا تولید در آن متوقف می‌شود به خاطر بی‌تدبیری مدیران و دولت‌ها از سال ۶۹ تا کنون بوده و در واقع هزینه‌های کارگری سهم اندکی از هزینه تمام شده کارخانه‌ها را داشته است.   رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار گفت: هر سال دستمزد کارمندان دولت بین ۶۰ تا ۱۴۰ درصد بالا می‌رود و وقتی می‌گوییم چرا دستمزد کارگران این مقدار بالا نمی‌روند، می‌گویند کارمندان از بودجه دولت حقوق می‌گیرند، مگر بودجه دولت از کجا آمده است آن هم از مالیات کارگران و مردم به دست آمده و نباید اینقدر تفاوت بین کارگران و کارمندان باشد.   توفیقی افزود: اگر کارخانه‌ها و برندهایی مانند ارج، آزمایش و یا دیگران از بین می‌روند، به خاطر قوانین مشکل‌دار مانند نپرداختن سهم تولید از هدف‌مندی یارانه و یا سایر قوانین است و ربط زیادی به دستمزد کارگران ندارد.   انتهای پیام   منبع: فارس

منبع: دانا

کلیدواژه: سبد معیشت خانوار دستمزد کارگران شورای عالی کار خانوار کارگری برگزار می شود مزد کارگران وزارت کار تخصصی مزد کار گفت دی ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۰۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون وزیر کار مُنکر پیشنهاد افزایش حق مسکن شد

علی رغم اینکه نمایندگان کارگران اذعان دارند که در هفته های گذشته پیشنهاد افزایش ۳۵درصدی حق مسکن از سوی دولت مطرح شده است, اما امروز معاون وزیرکار گفته است,پیشنهادی برای افزایش حق مسکن کارگران نداریم.
 
 به گزارش تسنیم؛ چند هفته ای است که زمزمه افزایش حق مسکن کارگران به گوش می خورد. در هفته های اخیر نیز سمیه گلپور, رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران درباره تغییرات مصوبه حداقل دستمزد کارگری 1403، حکایت از تغییر 35درصدی حق مسکن و یک درصدی سایر سطوح گفت: چانه زنی ما برای این عدد نیست, ولی اعتقاد به خرد جمعی داریم و خواستار برگزاری مجدد شورای عالی کار هستیم.
 
وی بیان کرد: در هفته های گذشته  وزارت کار از ما به عنوان رئیس کانون عالی دعوت کرد و جلسه مشورتی برگزار شد. در آن جلسه پیشنهاد افزایش 35درصدی حق مسکن از سوی دولت مطرح شد  که در صورت موافقت  اعضای شورای عالی کار آن مصوبه به دولت برود. این پیشنهاد برای جامعه کارگری که 70درصد دستمزد خود را صرف اجاره بها می کند بسیار اندک است, اما به عنوان عضوی از جامعه کارگری خواستار برگزاری جلسه شورای عالی کار با حضور تمام شرکای اجتماعی هستیم تا بتوانیم با خرد جمعی فکری به حال شرایط دشوار و سخت معیشت کارگران کنیم.
 
  اما بعد از آن جلسه مشورتی خبرنگار تسنیم پیگیر این شد که آیا مصوبه به هیأت  دولت رفته است یا خیر؟ به جواب درستی در این باره نرسید, تا اینکه امروز یکی از رسانه ها به نقل از معاون وزیرکار نوشته است که پیشنهادی برای افزایش حق مسکن کارگران نداریم.
 
علی حسین رعیتی فرد، معاون امور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره افزایش حق مسکن حداقل دستمزد جامعه کارگری گفت: این موضوع در شورای عالی کار باید مطرح و از سوی این شورا پیشنهاد شود. پس از پیشنهاد به هیأت دولت رفته و در آنجا تصمیم گیری می‌شود.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این پیشنهاد از سوی شورای عالی کار به هیأت دولت شده است، گفت: خیر. شورای عالی کار در این خصوص پیشنهادی در شورای عالی کار نشده است.
 
 به گزارش تسنیم، علی رغم اینکه چندنفر از نمایندگان کارگران به این موضوع اذعان دارند که در جلسه ای با حضور اعضای شورای عالی کار پیشنهاد افزایش حق مسکن مطرح شده است, اما به دلیل اختلاف هایی که بین تشکل ها وجود دارد, تا کنون مصوبه امضا و به هیأت دولت ارسال نشده است. نمایندگان کارگری معتقدند که افزایش 35درصدی حق مسکن پیشنهاد خود دولت بوده است, این در حالی است که امروز معاون وزیر این موضوع را تکذیب کرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • معاون وزیر کار مُنکر پیشنهاد افزایش حق مسکن شد
  • جامعه کارگری پیشتاز جهش تولید و جنگ اقتصادی است
  • پرداخت ۳۵۷ میلیارد تومان کمک معیشت به مددجویان و نیازمندان ایلام
  • فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
  • فرمول تعیین دستمزد کارگران تغییر می‌کند؟
  • روایت عضو شورای عالی کار درباره دستمزد کارگران/ فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
  • واکنش عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران/ رعیتی‌فرد: تورم ۱۲۶ درصد بالا رفت، حقوق ۱۱۹ درصد
  • معاون وزیر کار : دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم تقریبا رشد کرده
  • تصمیمات نادرست در وزارت کار، چرا دستمزد ۱۴۰۳ اصلاح نمی شود؟!
  • سورپرایز بزرگ کارگران با دریافت پاداش روز کارگر | کارگران اردیبهشت ۲ تا حقوق می‌گیرند