Web Analytics Made Easy - Statcounter

روسای جمهوری الجزایر و فرانسه برای همکاری مجدد پیرامون برخی پرونده های دوجانبه از جمله موضوع جنگ این کشور با فرانسه که دهه هاست موجب بروز تنش علنی و غیر علنی در روابط دو کشور شده، اعلام آمادگی کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، نهاد ریاست جمهوری الجزایر اعلام کرد، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با عبدالمجید تبون، همتای الجزایری خود تماس تلفنی برقرار کرده و جویای احوال و سلامتی وی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق اعلام این منبع، ماکرون به تبون اظهار داشته که تمایل دارد به محض بازگشت تبون به کشورش همکاری ها را درمورد پرونده های مهم مشترک به ویژه در عرصه اقتصادی و مسائل منطقه ای و موضوع استعمار و جنگ الجزایر از سر بگیرد.

تبون نیز از ماکرون تشکر کرده و بر آمادگی خود برای همکاری روی این پرونده ها پس از بازگشت به الجزایر تاکید کرد.

نهاد ریاست جمهوری فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرده بود، قصد دارد برای حل پرونده جنگ الجزایر "اقدامات نمادین" انجام دهد اما هرگز عذرخواهی نمی کند.

رئیس جمهوری الجزایر ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۰ در مصاحبه با روزنامه لوپوئن فرانسه گفته بود، می خواهد درخصوص مساله جنگ الجزایر اقدامی بکند. وی از ماکرون که به نسل جدید وابسته است و ارتباطی با گروههای فشار ضد الجزایر ندارد، قدردانی کرد.

الجزایر به مدت ۱۳۲ سال تحت استعمار فرانسه بود و بارها از پاریس خواهان عذرخواهی نسبت به جنایت‌های ضد بشری در دوران استعمار خود شده است؛ خواسته‌ای که تاکنون محقق نشده است و اگر چه روسای جمهوری پیش از ماکرون هرگز اعتقادی به این مساله نداشتند، اما مواضع رئیس جمهوری کنونی فرانسه که پیشتر هم نسبت به ایجاد نظام شکنجه در دوران استعمار الجزائر اذعان کرده است، شاید تا حدودی متفاوت از پیشینیان خود باشد.

خواسته الجزایری‌ها این است که فرانسه به خاطر ۱۳۲ سال استعمار و جنایت‌هایش در آن کشور عذرخواهی کند و تاکید دارند که باید ثروت و آرشیو ملی الجزایر را به این کشور بازگرداند.

جنگ الجزایر اول نوامبر سال ۱۹۵۴ آغاز شد؛ ۴۵۰ هزار سرباز فرانسوی در برابر ۲۵ هزار مبارز الجزایری ایستاده بودند. در این جنگ بیش از یک میلیون تن آواره و مجبور به مهاجرت شدند و مبارزان "جنبش نیروی مقاومت الجزایر" هم قتل عام شدند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عبدالمجید تبون امانوئل ماکرون جنگ الجزایر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۰۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: عملیات «کرم ابو سالم» پیامی بود مبنی بر آمادگی مقاومت برای مقابله با دشمن

یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس عملیات راکتی امروز به گذرگاه «کرم ابوسالم» را که به زخمی شدن بیش از ۱۴ نفر از صهیونیست‌ها منجر شده است، را نشانه آمادگی مقاومت برای مقابله با دشمن صهیونیست دانست.

به گزارش ایسنا، «اسامه حمدان» عضو ارشد جنبش حماس در گفت‌‍وگو با تلویزیون «العربی» عنوان کرد مقاومت از طریق عملیات امروز علیه پایگاه نظامی کرم ابو سالم این پیام را به دشمن داد که اگر بخواهد به رفح حمله زمینی کند، کاملا آماده مقابله با آن و دفاع از ملت خود است.

حمدان اظهار داشت: سخت است از تغییر موضع آمریکا در قبال جنگ علیه غزه سخن گفت مگر اینکه آتش‌بس محقق شده و دشمن صهیونیستی نیز به آن پایبند باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: پیشرفت‌هایی در مذاکرات صورت گرفته و هیئت حماس برای مشورت با رهبران خود قاهره را ترک کرده است.

حمدان تصریح کرد: رژیم اشغالگر بر موضوع مبادله اسرا متمرکز شده و پاسخی به مسائلی که ما مطرح کردیم، نمی‌دهد.
عضو ارشد حماس بیان کرد مقاومت قادر است بسیار فراتر از آنچه دشمن تصور می‌کند، به مقابله و رویارویی با آن ادامه دهد.

رسانه‌های عبری زبان گزارش دادند تعداد نظامیان اسرائیلی زخمی در حمله موشکی امروز به پایگاه نظامی کرم ابو سالم به ۱۴ نفر افزایش یافته است. این منابع عبری حال دست کم ۳ نفر از این زخمی‌ها را وخیم اعلام کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • زاخارووا: حرف‌های ماکرون متحدان فرانسه را هم گیج کرده است!
  • ماکرون: فرانسه در وضعیت جنگی با روسیه قرار ندارد
  • حماس: عملیات «کرم ابو سالم» پیامی بود مبنی بر آمادگی مقاومت برای مقابله با دشمن
  • رئیس‌جمهور چین وارد فرانسه شد+ فیلم
  • مکرون: روسیه نباید در اوکراین پیروز شود
  • روسیه بلافاصله پس از شکست اوکراین، بیخ گوش ما موشک مستقر می‌کند
  • ماکرون: روسیه نباید در اوکراین پیروز شود
  • رییس‌جمهور چین به فرانسه می‌رود
  • ماکرون با شی درباره تجارت و اوکراین صحبت می‌کند
  • ماکرون: گفت‌وگو با روسیه باید ادامه پیدا کند