Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@20:20:48 GMT

نفوذ فناوری به حوزه نشر و کتاب

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۹۱۳۳۱

نفوذ فناوری به حوزه نشر و کتاب

تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور امضا شد تا نسل جدیدی از کتابخانه‌ها در کشور شکل گیرد.

تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با هدف «توسعه و تنوع بخشی به سبد خدمات کتابخانه‌های عمومی کشور» به امضای پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تفاهم‌نامه فرصتی برای «حمایت از توسعه نسل­ های جدید کتابخانه‌­ها» و «ایجاد الگوهای جایگزین کاربست فناوری­ های نوین در مدیریت کتابخانه­‌ها (از قبیل کتابخانه بدون کتاب)» و «کمک به توسعه فعالیت‌های استارتاپ­‌ها، واحدها و موسسات فناور از طریق ساماندهی و هم‌افزایی ظرفیت‌های موجود» است.

باید فناوری‌ و نوآوری را به دورترین نقاط کشور متصل کنیم

صالحی در این مراسم با اشاره به نگاه ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به توسعه فناوری، گفت: یکی از تلاش‌های معاونت علمی در این حوزه، حمایت از فناوری‌های نوظهوری است که برای نخستین بار در کشور به کار گرفته می شود که در این راستا معاونت از شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق حمایت می­ کند.

وی افزود: یکی از مثال‌های برجسته این کار در موضوع محصولات ضدعفونی‌کننده کتب و تجهیزات کتابخانه ­ای نمود یافت. این محصولات با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال بررسی برای تولید و نهایی شدن است.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: در شیوع ویروس کرونا نیز معاونت از شرکت‌ها برای تولید محصولات مرتبط با حوزه کرونا حمایت کرد تا شرکت ها روند تولید این محصولات کاربردی را طی و آنها را به بازار عرضه کنند.

به گفته صالحی، باید با «به‌کارگیری ظرفیت‌ها و بهره‌برداری از امکانات زیرساختی، قانونی و اعتباری» و «تقویت و گسترش همکاری‌ها و فعالیت‌های مشترک»، توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری حوزه نشر و کتاب را محقق کنیم.

وی همچنین گفت: دیگر ماموریت معاونت علمی و فناوری ایجاد زیرساخت­های فناورانه در اقصی نقاط کشور و توسعه زیست بوم نوآوری در مناطق کمتر برخوردار است تا همه شهرها و روستاها در دورترین نقاط کشور نیز به این زیرساخت ها و امکانات دسترسی داشته باشند.

صالحی افرود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است تا بسترهای لازم برای توسعه نظام نوآوری با بهره ­گیری از ظرفیت نهاد کتابخانه­ ها را در کشور را ایجاد کند. این کار روند ورود و توسعه فناوری در کل کشور را تسهیل می‌کند.

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اضافه شدن یک میلیون متر مربع به فضای زیست بوم نوآوری کشور، تاکید کرد: با تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حمایت از مراکز رشد، مراکز نوآوری و پارک‌های علم و فناوری، این فضا به زیست‌بوم نوآوری کشور افزوده شده است.

وی ادامه داد: استفاده از فناوری در حوزه کتابخانه کشور و توسعه کتاب های الکترونیکی ضروری است و در این تفاهم نامه همکاری تلاش می­ کنیم با کمک فناوری، نظام نوآوری در کتابخانه‌­های عمومی در کل کشور تسری دهیم.

کمک به توسعه استارتاپ­ ها، واحدها و موسسات فناور از طریق ساماندهی، هم افزایی و ارتقای ظرفیت های موجود، حمایت ­های مادی و معنوی هدفمند و اثربخش از کسب و کارهای فناورانه و نوآورانه در زیست بوم فناوری و نوآوری، حمایت از توسعه نسل های جدید کتابخانه­ ها و الگوهای جایگزین بکارگیری فناوری­ های نوین در مدیریت کتابخانه ها، از جمله اهداف این تفاهم نامه همکاری است.

بر اساس اعلام معاونت علمی ریاست جمهوری، از دیگر اهداف این همکاری مشترک، می­ توان به هدایت و بهره­‌گیری زیرساخت‌­ها و ظرفیت­‌های موجود در فضاهای کتابخانه های عمومی متناسب با ظرفیت ها و پتانسیل­‌های سطح کشور با اولویت مناطق روستایی و کمتر برخوردار، سوق دهی به مشاغل دانش پایه در راستای توسعه و شکل­ گیری دانش و کسب و کارهای نوین اشاره کرد./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کتابخانه های عمومی کشور تفاهم نامه همکاری زیست بوم نوآوری نهاد کتابخانه کتابخانه ها ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۱۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب و تربیت سالانه دو هزار نیروی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مرکز پژوهش، فناوری و نوآوری کوانتوم با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس‌جمهور در دانشگاه علم و صنعت ایران افتتاح شد.

روح الله دهقانی با بیان اینکه تربیت و پرورش نیروی انسانی اثرگذار، نخستین وظیفه ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم است و در این راستا، ترویج، اطلاع رسانی و تبلیغ برای جذب سالانه حداقل دو هزار نفر در حوزه کوانتوم در دستور کار ستاد است، گفت: از ۱۰ دانشجوی پسادکتری توسط ستاد کوانتوم برای فعالیت در این مرکز نوآوری حمایت می شود تا کمکی به تسهیل فرآیند تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی حوزه کوانتوم صورت بگیرد.

عملیات «وعده صادق» از مصادیق توانمندی کشور در عرصه دفاعی و نظامی

وی با اشاره به نقش برجسته و پررنگ علم و فناوری در اقتدارآفرینی و امنیت کشور عنوان کرد: عملیات غرورآفرین «وعده صادق» که یکی از مصادیق توانمندی و اقتدار کشور در عرصه دفاعی و نظامی است که بزرگی و هژمونی این عملیات بر دو رکن مهم اتکا دارد که نخستین و مهم‌ترین این ارکان، برخورداری ایران از دانش و فناوری بومی کافی برای اجرای چنین عملیاتی است. در حقیقت مصداق واقعی «العلم سلطان» به وضوح‌ در این عملیات، نمایان بود و جهان، توانمندی دانشی و فناورانه ایران و توانمندی در کاربردی سازی آن را به وضوح دریافت.

دهقانی ادامه داد: دومین رکن این عملیات را می‌توان بهره مند بودن کشورمان از موهبت فرماندهانی دارای شجاعت، وتدبیر و درایت استفاده و به کارگیری این توانمندی دانست. فرماندهان توانمندی که به مدد رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی از چنین شجاعتی برخوردارند و این دو رکن در کنار هم، برای دوستان ایران مقتدر، امری تحسین برانگیز و برای دشمنانش، موضوعی هراسناک است.

معاون علمی رییس جمهور، دانشگاه علم و صنعت را یکی از پیشران‌های توسعه علم و فناوری در صنعت کشور دانست و افزود: ورود این دانشگاه به عرصه حمایت و توسعه فناوری‌های تحول‌آفرین و پیشران، موضوعی دلگرم کننده و زمینه‌ساز تربیت نیروی انسانی متخصص و مجرب برای حرکت در توسعه و کاربردی‌سازی فناوری‌های تحول آفرینی همچون کوانتوم، به واسطه شرکت‌های دانش بنیان است و در همین راستا، معاونت علمی از تحقیقات، پروژه‌های تحقیق و توسعه و شکل‌گیری شرکت‌های نوپای این دانشگاه و تعریف پروژه های جدید حمایت می‌کند.

معرفی ۱۱۰ استاد شاخص در تربیت نیروی انسانی با اعطای «جایزه شیخ مفید»

رییس بنیاد ملی نخبگان ضمن تبریک روز معلم به تمامی معلمان و آموزگاران اظهار داشت: آن چه امروز از شرکت های دانش بنیان و دستاوردهای فناورانه و نواورانه در عرصه های مختلف در اختیار داریم را مرهون دانشگاه‌ها هستیم. بعضا کم لطفی و بی مهری هایی نسبت به دانشگاه ها صورت می‌گیرد و جایگاه آن‌ها در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کم اهمیت تلقی می‌شود، این در حالی است که رشد و رونق امروز زیست بوم دانش بنیان کشورمان را مرهون دانشگاه‌های کشور هستیم. انعقاد موافقت‌نامه های معاونت علمی و دانشگاه ها پیمانی است از سوی معاونت علمی با دانشگاه های مطرح کشور که در مسیر تقویت و تسهیل فعالیت های فناورانه، شکل گیری شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی و رشد و بالندگی فعالیت‌های فناورانه ونوآورانه گام برمی‌دارند.

به اعتقاد معاون علمی رییس جمهور، دانشگاه فراتر از آن‌که که کارخانه تولید علم، تولید و توسعه فناوری باشد، کارخانه تربیت نیروی انسانی متعهد و توانمند است ولی این موضوع و نقش فاخر در دانشگاه قدری کمرنگ شده است.

وی افزود: امسال جایزه ای تحت عنوان جایزه شیخ مفید تعریف شده است که با کمک دانشجویان نخبه دانشگاهی و بدون اعلام هیچ فراخوانی، استادانی را که انتخاب اول دانشجویان هستند و نقش اثرگذاری در تربیت و اعتلای نیروی انسانی دانشجو دارند مورد تقدیر و حمایت قرار می‌دهد.

دهقانی با اشاره به اعطای یک بسته حمایتی ۱۰ میلیارد ریالی به برگزیدگان این جایزه عنوان کرد: این جایزه شامل ۱۰۰۰ امتیاز است که تا ۴۰۰ امتیاز آن قابل دریافت به صورت نقدی بوده و بخش دیگر آن شامل استفاده از گرنت‌های خدمات شبکه آزمایشگاهی، پژوهانه‌ها و دریافت حمایت‌های دانشجویان مانند تسهیلات سربازی است.

روح الله دهقانی فیروز آبادی معاون علمی و فناوری رییس جمهور همچنین در جمع خبرنگاران گفت: سال گذشته ستاد توسعه فناوری های ابتیک و کوانتوم در معاونت علمی شکل گرفت که این ستاد بسیار قوی در حال کار کمک کردن به توسعه فناوری های کوانتومی در کشور است.

وی افزود: یکی از برنامه های این ستاد کمک به دانشگاه ها است برای اینکه مراکز نوآوری توسعه فناوری های کوانتومی در دانشگاه شکل بگیرد که در کنار آن هم دانشجویانی آموزش ببینند هم اساتید بتوانند تحقیق و پژوهش انجام بدهند و همچنین فناوری های مورد نیاز صنعت تامین بشود این مرکز که یک مرکز نو آوری خیلی خوب در دانشگاه علم و صنعت است که به کمک معاونت علمی و چندین نهاد مرتبط شکل گرفته و امروز افتتاح شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر این مرکز در بحث شبکه ارتباطات امن کوانتومی که مربوط به بحث ارتقای امنیت و همچنین بحث شبکه سازی، افزایش کیفیت و ویژگی های دیگر فناوری است فعالیت می کند که امیدوار هستم سریع تر پاسخ هاو خروجی خیلی خوبی را برای صنعت کشور داشته باشد و حمایت ها ادامه پیدا کند که این مرکز یک مرکز شناخته شده در سطح جهان و منطقه باشد.

کد خبر 6092225

دیگر خبرها

  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • سالانه ۲۰۰۰ نفر در حوزه کوانتوم تربیت و جذب می‌شوند
  • جذب و تربیت سالانه دو هزار نیروی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم
  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • مالکیت فکری پشتوانه اقتصاد دانش‌بنیان
  • حمایت معاونت علمی از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • رشد صد در صدی دانش‌بنیان‌ها در بورس تا پایان سال
  • رشد ۱۰۰ درصدی دانش‌بنیان‌ها در بورس/علم و فناوری دو بال عملیات «وعده صادق»
  • رشد صد درصدی دانش‌بنیان‌ها در بورس/علم و فناوری دو بال عملیات وعده صادق