Web Analytics Made Easy - Statcounter

نهاد کنفرانس و توسعه تجارت سازمان ملل موسوم به «آنکتاد» گزارش داد: چین در سال ۲۰۲۰ با پیشی گرفتن از آمریکا، بزرگترین دریافت کننده سرمایه گذاری خارجی مستقیم بوده است.

تارنمای بلومبرگ نوشت: سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان در این سال در نتیجه همه گیری ناشی از شیوع ویروس کرونا، ۴۲ درصد کاهش داد.

نهاد ناظر بر روند سرمایه گذاری این سازمان تجاری سازمان ملل گزارش داد سرمایه گذاری مستقیم خارجی از ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۹ به ۸۵۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است که پایین ترین سطح از دهه ۱۹۹۰ و ۳۰ درصد پایین تر از سرمایه گذاری به دنبال بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۹-۲۰۰۸ میلادی است.

آنکتاد گزارش داد در حالی که جهان با این همه گیری مواجه بوده است، چین توانست در این سال به بزرگترین دریافت کننده سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان تبدیل شود و سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشور با افزایش ۴ درصدی به ۱۶۳ میلیارد دلار رسیده است.

این آژانس تجاری اعلام کرد که بازگشت به رشد مثبت تولید ناخالص داخلی در چین و نیز برنامه های هدفمند تسهیل سرمایه گذاری به سرمایه گذاری در این کشور بعداز اولین دور قرنطینه کرونایی کمک کرده است.

در بین بخش های مختلف اقتصادی چین، صنایع فناوری برتر رشد ۱۱ درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی را در سال ۲۰۲۰ شاهد بوده و تجارت میان مرزی و خرید ها به ویژه در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات و صنایع دارویی افزایش ۵۴ درصدی را داشته است.

براساس این گزارش رشد سرمایه گذاری خارجی با کاهش ۴۶ درصدی به ۱۶۶ میلیارد دلار رسیده و سرمایه گذاری مستقیم خارجی فقط در آمریکا با کاهشی ۴۹ درصدی به حدود ۱۳۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

وضعیت در اروپا وخیم تر بوده است به طوری که سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این قاره دو سوم کاهش و ۴ میلیارد دلار رسیده که روندی منفی داشته است. در انگلیس، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این سال به صفر رسید و روند کاهشی در دیگر کشورهای ممهم اروپایی رکورد زده است.

آژانس سازمان ملل اعلام کرده که انتظار می رود سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۲۱ همچنین به دلیل تردیدها بر سر تحولاتی در زمینه همه گیری بیماری کووید-۱۹  ضعیف باقی بماند.

جیمز زیهان مدیر بخش سرمایه گذاری آنکتاد گفت: تاثیرات همه گیری بر روی سرمایه گذاری ماندگار خواهد بود. سرمایه گذاران احتمالا همچنان در تعهدات سرمایه گذاری خود در بخش دارایی های مولد خارجی جدید احتیاط خواهند کرد.

برچسب ها: چین ، آمریکا ، توسعه تجارت لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000M7K

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: چین آمریکا توسعه تجارت سرمایه گذاری مستقیم خارجی میلیارد دلار سال ۲۰۲۰ همه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۵۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

صندوق بین المللی پول از رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته خبر داد و پیش بینی کرد ذخایر ارزی در دسترس ایران در سال ۲۰۲۴ با افزایش حدود ۶ میلیارد دلاری نسبت به سال قبل به ۳۱.۳ میلیارد دلار برسد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای خاورمیانه و آسیای مرکزی که به تازگی منتشر شده پیش بینی کرده ارزش تولید ناخالص داخلی ایران 61 میلیارد دلار در سال 2024 نسبت به سال 2023 افزایش یابد و به 464 میلیارد دلار برسد. اقتصاد ایران در این سال 3.3 درصد رشد خواهد کرد که  از رشد متوسط 20 ساله طی سال های 2000 تا 2020 که 3 درصد گزارش شده بیشتر خواهد بود.

این گزارش رشد اقتصاد غیر نفتی ایران در سال 2023 را  3.8 برآورد و پیش بینی کرده است این رقم در سال جاری به 3.3 درصد برسد. بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته رشد قابل توجه 15 درصدی را به ثبت رساند. پیش بینی شده است در سال 2024 نیز رشد این بخش به 2.9 درصد برسد.

نرخ تورم در کشور طی سه سال گذشته نزولی بوده است و به پیش بینی صندوق بین المللی پول انتظار می رود این روند حداقل طی دو سال آینده ادامه پیدا کند. نرخ تورم ایران در سال 2023 به 41.5 درصد کاهش یافته و پیش بینی می شود در سال 2024 به 37.5 درصد و در سال 2025 به 32.5 درصد برسد.

نرخ رشد نقدینگی در سال 2023 بالغ بر 34.7 درصد بوده و انتظار می رود این رقم در سال 2024 به 32.9 درصد کاهش یابد. متوسط رشد نقدینگی طی سال های 2000 تا 2020 بالغ بر 26.5 درصد محاسبه شده است.

*پیش بینی تراز مثبت 16.7 میلیارد دلاری حساب های جاری در 2024

صندوق بین المللی پول تراز حساب های جاری ایران در سال 2024 را مثبت 16.7 میلیارد دلار پیش بینی کرده است. در سال 2023 نیز تراز حساب های جاری ایران مثبت 17.8 میلیارد دلار برآورد شده بود.

*عبور ذخایر ارزی در دسترس ایران از 30 میلیارد دلار

ذخایر ارزی در دسترس ایران بر اساس برآورد صندوق بین المللی پول در سال گذشته 25.1 میلیارد دلار بوده است. این رقم برای سال قبل از آن 19.7 میلیارد دلار اعلام شده بود. بر اساس پیش بینی این نهاد بین المللی ذخایر ارزی در دسترس ایران طی سال جاری با افزایش حدود 6 میلیارد دلاری نسبت به سال قبل به 31.3 میلیارد دلار خواهد رسید.

بر اساس این گزارش ذخایر ارزی ایران بسیار بیشتر از این ارقام و بالای 100 میلیارد دلار است که بنا به ادعای صندوق بین المللی پول به دلیل تحریم ها در دسترس ایران قرار ندارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • پیش‌بینی قیمت طلا/ نگاه سرمایه‌گذاران به فلز زرد
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • «مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم
  • چین در آفریقا از آمریکا پیشی گرفت
  • رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟ 
  • افزایش ۷۲ درصدی سرمایه گذاری خارجی آذربایجان شرقی