Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-26@08:24:23 GMT

راهکارهای اساسی برای رهایی از رفلاکس معده

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۹۹۲۱۲

صراط:

فریبا کوهدانی استاد دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: علت اصلی رفلاکس معده بازگشت اسید از معده به قسمت‌های بالای دستگاه گوارش است.

او گفت: رعایت نکات مختلف در مورد تغذیه می‌تواند به بهبود وضعیت افرادی که با مشکل رفلاکس معده مواجه اند کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتنی است که محدود کردن مصرف مواد غذایی چرب و سرخ کرده در کاهش رفلاکس موثر است. 

کوهدانی تصریح کرد: کاهش مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار مثل قهوه و چایی نقش موثری در کاهش رفلاکس معده دارد زیرا کافئین یکی از محرک‌های رفلاکس بوده و به همین منظور توصیه می شود تا افراد از مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار تا حد امکان خودداری کنند یا میزان دریافت آن را کاهش دهند.

این استاد دانشکده علوم تغذیه بیان کرد: برای تاثیر روانی دریافت چایی برای افرادی که به مصرف چای اعتیاد دارند، توصیه می‌شود تا آنان از ماگ و لیوان‌ها و فنجان‌های غیرکریستال استفاده کنند تا متوجه رنگ کم چایی نشوند و با این کار غلظت چایی را به مرور به حداقل برسانند.

 مصرف شکلات باعث افزایش علائم رفلاکس شود

او افزود: مصرف ادویه‌ها به ویژه ادویه‌های تند بسته به میزان ریفلاکس باید کاهش پیدا کند یا حتی در موارد حساس تر به هیچ عنوان مصرف نشوند. همچنین حجم غذا باید کم و تعداد دفعات مصرف غذا زیاد باشد، زیرا مصرف غذای پر حجم یکی از عوامل ایجاد رفلاکس معده است. همچنین پس از میل کردن غذا لازم است تا از دراز کشیدن و انجام فعالیت‌های بدنی سنگین اجتناب شود.

حتی پوشیدن لباس تنگ نیز می‌تواند باعث ایجاد رفلاکس در این افراد شود

او بیان کرد: با رعایت این نکات می‌توان عوامل ابتلا به رفلاکس را کاهش داد و در نتیجه نیاز به دارو‌های کاهش‌دهنده اسید معده را برطرف کرد. همچنین مصرف غذا‌های ساده و فاقد ادویه و بخارپز و غذا‌هایی که خوب پخته شده اند، با حجم کم و افزایش تعداد وعده‌های غذایی تاثیر چشمگیری در کاهش رفلاکس معده دارد.

بهترین نوشیدنی برای افراد مستعد رفلاکس معده، آب است

کوهدانی گفت: میوه‌های ترش و به طور کلی هر خوراکی که حالت اسیدی داشته باشد، باعث ایجاد رفلاکس می‌شود، اما این مسئله نباید باعث حذف میوه شود، ولی می توان میوه‌های دیگری که اسیدی و ترش نیستند را جایگزین میوه‌های مناسب هر فصل کرد به طور مثال به جای نارنگی و پرتقال از لیمو شیرین استفاده کرد.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: رفلاکس معده دانشکده علوم تغذیه صراط رفلاکس معده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۹۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهانپور: قلیان اکسیژن دیگر سرگرمی نیست بلکه مخدر است + فیلم

پزشک عمومی گفت: الگوی مصرف قلیان اکسیژن به سمت استفاده ی نابجا رفته به عنوان سرگرمی و تا حدودی به عنوان مخدر رفته است؛ البته باید در نظر داشت اثر تخریبی و روانگردان آن مشابه و در سطح بسیاری از موادی که مرسوم است نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مدتی است قلیانی به‌نام "اکسیژن" در برخی از کافه‌های لاکچری تهران از جمله در غرب و شمال تهران به جوانان به‌صورت آزادانه عرضه می‌شود. این قلیان که در تبلیغاتش، شادی‌آور بودن برای مصرف‌کننده را مطرح کرده، بر خلاف اسمش تنها از گاز اکسیژن تشکیل نشده است و می‌تواند عوارض بسیار شدید برای فرد مصرف‌کننده به‌همراه داشته باشد.


طرح مطالعاتی دستگاه "پاکدم" یا "قلیان اکسیژن" در زمان حاضر به‌صورت آزمایشی، تحت نظارت وزارت بهداشت حدود دو سال است که در ۱۰ استان کشور در حال اجراست. این وسیله ثبت اختراع شده است و بعد از اینکه تأییدیه آن از سازمان غذا و دارو گرفته شد به‌عنوان تجهیزات پزشکی ثبت شده و در سازمان غذا و دارو استاندارد‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است.


دکتر کیانوش جهاتنپور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو پیرامون موضوع قلیان اکسیژن اظهار داشت: در اصل چیزی که در ایران به عنوان قلیان اکسیژن شناخته می‌شود و به نوعی الگو برداری و تغییر فرم چیزی است که در کشور‌های دیگر تحت عنوان اکسیژن کلاب شناخته می‌شود؛ یک اسم شبهه ناک است. چرا که ماده مورد استفاده در این دستگاه گاز اکسیژن نیست و ماده دیگری به نام N۲O و یا نیتروز اکسید است که به‌عنوان گاز خنده نیز شناخته می‌شود.


وی افزود: این گاز کاربرد‌هایی در حوزه پزشکی و صنایع غذایی و شیمیایی داشت، پس اصل موضوع جدید نیست. اما الگوی مصرف به سمت استفاده‌ی نابجا رفته به عنوان سرگرمی و تا حدودی به عنوان مخدر رفته است؛ البته باید در نظر داشت اثر تخریبی و روانگردان آن مشابه و در سطح بسیاری از موادی که مرسوم است نیست.


وی تصریح کرد: مصرف این گاز در برخی از کشور‌ها مجاز است و در مقابل برخی از کشور‌ها مصرف آن را ممنوع کرده اند.


دکتر جهانپور در رابطه با عوارض مصرف این گاز گفت: افراد پس از مصرف این گاز ممکن است دچار کاهش فشار خون شوند و علائمی مثل سرگیجه پیدا کنند. برخورد درست اورژانسی در این لحظه مانند برخورد با بیمار دچار به کاهش فشار خون است که روی زمین دراز بکشند و پاهارا کمی بالاتر از سطح قلب قرار دهند. اگر وضعیت بیمار مطلوب نبود و بحرانی بود باید با ۱۱۵ تماس گرفته شود.


وی افزود: برخی افراد در وضعیت‌های روانی مختلف و افسردگی ممکن است تمایل داشته باشند از این ماده استفاده کنند. باید در نظر داشت مصرف مکرر از طریق کاهش ذخیره b۱۲ می‌تواند پیامد‌هایی از قبیل آسیب به سیستم عصبی مرکزی، لرزش دست و مشکلات دیگر اعصاب به وجود بیاورد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • لزوم کاهش مصرف کیسه‌ها و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی
  • شبکه تولید برق آماده ورود به روز‌های اوج مصرف
  • لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته
  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • غذا‌هایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد
  • تله سوخت و راهکارهای عبور از بحران سوختی در کشور
  • خوردن این غذا‌ها در شب باعث سوزش معده می‌شود
  • جهانپور: قلیان اکسیژن دیگر سرگرمی نیست بلکه مخدر است + فیلم
  • خواص درمانی رازیانه
  • رهایی ۶۱۳ نفر از قصاص در سال گذشته