آخرین خبرها از سینما در روزی که گذشت
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۹۹۵۱۵
سینمای ایران طی ماههای گذشته با اخبار و حواشی فراوانی روبرو بوده است، چرخه اکران با توقف طولانی مدت روبرو شده و از سویی تولیدات سینمایی نیز اختلالات فراوانی را تجربه کرده اند. حال پس از کاهش ابتلا به کرونا سینماها بار دیگر شاهد بازگشایی شد. خبرگزاری میزان - سینمای ایران طی ماههای گذشته با اخبار و حواشی فراوانی روبرو بوده است، چرخه اکران با توقف طولانی مدت روبرو شده و از سویی تولیدات سینمایی نیز اختلالات فراوانی را تجربه کرده اند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بازگشایی سینماها در آستانه جشنواره فیلم فجر در دوره سی و نهم در نوع خود خبری خودب برای دوست داران هنر هفتم است و باید دید تا پایان سال و دو ماه باقی مانده از زمستان این بازگشایی چه نتیجه ای را برای سینمای کشور رقم می زند.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنیدمستند «فرزندان خونیار» به جشنواره «بیگ اسکای» آمریکا راه یافت
فیلم مستند «فرزندان خونیار» ساخته «آرمان قلیپور دشتکی» به بخش مسابقه کوتاه جشنواره معتبر مستند «بیگ اسکای» آمریکا راه یافت.
جشنواره Big Sky یکی از مهمترین رویدادهای فیلم مستند جهان است که مورد تایید آکادمی اسکار هم بوده و بهترین فیلم کوتاه این جشنواره، واجد شرایط رقابت در بخش اسکار کوتاه سال بعد خواهد شد.
طبق اعلام قبلی، هجدهمین دوره جشنواره «بیگ اسکای» از ۱۹ تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۱ در ایالت مونتانای آمریکا برگزار خواهد شد که تا این زمان، برگزاری آنلاین در دستور کار مسئولان جشنواره قرار گرفته است.
«فرزندان خونیار» روایت دو برادر و دو خواهر بالای ۷۰ سال است که تاکنون ازدواج نکردهاند و مردم روستا آنها را طلسم شده و نفرین شده میپندارند…
این فیلم محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.
جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره داکا به «جنایت بیدقت» رسید
جایزه بهترین فیلمنامه نوزدهمین جشنواره داکا در بنگلادش به فیلم سینمایی «جنایت بیدقت» به کارگردانی شهرام مکری رسید.
نسیم احمدپور و شهرام مکری که نویسندگی فیلمنامه را بر عهده دارند، این جایزه را در بخش رقابتی جشنواره، دریافت کردند. ۲ فیلم «ناگهان درخت» و «کشتارگاه» دیگر آثار ایرانی حاضر در این جشنواره بودند.
احمدپور و مکری در این دوره از جشنواره حضور نداشتند و به صورت مجازی در اختتامیه آن شرکت کردند. این فیلم به تهیهکنندگی نگار اسکندرفر محصول موسسه فرهنگی هنری کارنامه است و پخش جهانی آن را نسرین میرشب در کمپانی «دریم لب» بر عهده دارد.
«جنایت بیدقت» چند ماهی است که در انتظار دریافت مجوز نمایش در ایران است و پخش داخلی آن را شرکت نمایش گستران در اختیار دارد. این فیلم تاکنون در فستیوالهای بینالمللی ونیز، ویناله، شیکاگو، مد فیلم، شارجه، توکیوفیلمکس حضور داشته و برای اکران آن در اروپا توسط پخشکننده بینالمللی برنامهریزی صورت گرفته است.
جایزه جشنواره داکا دومین جایزه فیلمنامهنویسی «جنایت بیدقت» پس از جایزه منتقدان جشنواره ونیز است.
این فیلم مضمونی مرتبط با سینما دارد و درباره تماشاگرانی است که قبل از شروع اکران فیلمی درباره آن حرف میزنند و با شروع نمایش بر پرده سینما، ماجرا شکل جدیدی به خود میگیرد.
آغاز نمایش فیلمی درباره خیابان ناصر خسرو در هنر و تجربه
در ادامه اکران فیلمهای جدید در سینماهای «هنروتجربه» پس از بازگشایی سینماها، مستند «در جستجوی خانه خورشید» به کارگردانی و تهیهکنندگی مهدی باقری از امروز یکشنبه ۵ بهمن ماه در سینماهای «هنروتجربه» روی پرده میرود. قرار است هر روز از اکران این مستند به یک نفر که به دلیلی اسمش با تهران پیوند خورده است، تقدیم شود که اولین روز از اکران این مستند به زنده یاد حمید سهیلی مظفر مستندساز اختصاص دارد. در خلاصه روایت مستند «در جستجوی خانه خورشید» آمده است: «سال ۱۳۶۴ چند روز بعد از سالگرد تولدم به همراه پدر راهی بازار بودیم که در صد متری میدان شمسالعماره بمبی که داخل پیکانی جاسازی شده بود، منفجر شد، ولی به من چهارساله آسیبی نرسید. از آن تاریخ سی و یک سال گذشته است و این بار برای ساخت مستندی از این خیابان مصادف با همان تاریخ به ناصرخسرو بازگشتهام. انگار این خیابان مرا زنده نگه داشته است تا سی سال بعد به سراغش بیایم و زندگیاش را بازتعریف کنم. حالا به واسطهی گروهی شهرساز که درگیر بهسازی نمای بدنهی خیابان ناصرخسرو هستند دوباره به ناصرخسرو بازگشتهام تا زندگی خیابانی که هیچگاه دوست نداشته در طول تاریخ بمیرد را روایت کنم...» عوامل این مستند عبارتند از نویسنده فیلمنامه و کارگردان: مهدی باقری، فیلمبردار: محمدرضا تیموری، صدابردار: احمدرضا طائی، طراحی صدا و میکس: مهرشاد ملکوتی، پژوهش: مهدی باقری و امیرحسین راد، نویسنده گفتار متن: مهدی باقری و بهروز مَلبوس باف، تدوین: مهدی باقری و بابک بهرام بیگی، گویندگان متن: مرتضی پایهشناس و مهدی باقری، آهنگساز قطعات ویلنسل: بابک کوهستانی، طراح صحنه و لباس: مهشید جوادی، دستیار فیلمبردار: سُهیل صَباحی، عکاس: ابراهیم عاشوری، دستیار صدا: آرزو زمانیان، تهیهکننده مهدی باقری و تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی. سینماهای «هنروتجربه» با رعایت پروتکلهای بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی میزبان مخاطبان خود است.«سرباز شماره صفر» آماده نمایش شد
با اتمام تدوین مستند «سرباز شماره صفر» توسط هوشنگ میرزایی از اعضای انجمن صنفی کارگری کارگردانان، نسخه نهایی این فیلم هماکنون آماده نمایش شده است. این فیلم در حال حاضر در جشنوارههای داخلی از جمله هجدهمین جشنواره فیلم تصویر سال، چهارمین جشنواره ملی فیلم ایثار و جشنواره آنلاین هنر زنده است شرکت داده شده است.
این مستند به تهیهکنندگی و کارگردانی محمد سلیمیراد با مدت زمان ۷۰ دقیقه در استان کهگیلویه و بویر احمد ساخته شده است.
«سرباز شماره صفر» داستان زندگی مردی به اسم جهانگیر بدوره را روایت میکند که به خاطر بیماری همسرش، به سراغ پروندهجانبازیاش میرود ولی متوجه میشود در زمان جنگ بیمارستانی که در آن بستری بوده مورد حمله دشمن قرار گرفته و اسناد تعدادزیادی از مجروحان جنگی از بین رفته و سوخته است…
این فیلم سرگذشت همرزم پدر شهید سلیمیراد، سازنده اثر در عملیات کربلای چهار بوده است.
محمد سلیمیراد کارگردان این فیلم با فیلم کوتاه داستانی «ورد» جوایزی را در جشنوارههای داخلی و خارجی دریافت کرده است. همچنین فیلم کوتاه مستند «شوتی» ساخته این کارگردان در جشنوارههای داخلی جوایزی را به خود اختصاص داده است. سلیمیراد درحوزه دفاع مقدس دو عنوان کتاب با عناوین چهار _ده و گروهان ویژه و مجموعه داستان کوتاه جُمو به چاپ رسانده است.
او همچنین برنده چهار دوره جشنواره منطقهای سینمای جوانان و برنده جایزه بهترین فیلمبرداری از جشنواره شورت اسویت کشور فیلیپین بوده و از فیلمسازان جوان و فعال استان کهگیلویه و بویر احمد است.
عوامل اصلی «سرباز شماره صفر» عبارتند از: پژوهشگر، تهیهکننده و کارگردان: محمد سلیمیراد، با حضور واقعی: جهانگیر بَدوره،تدوین: هوشنگ میرزایی، صداگذاری و میکس: گیسو آزادروش، مدیر فیلمبرداری: محمد سلیمیراد، اصلاح رنگ و نور: رضا تیموری، صدابردار و مدیر تولید: بهمن درخشنده، فیلمبرداران: جابر بادیاد، سعید کریمی، گروه پژوهش: رسول حاتمینژاد، سیدمحمد جوادسعیدی، ترجمه: معصومه جهانبین، زیرنویس: رضا تاریوردی، طراح پوستر: فرود عباسی.
مخفیگاه آماده نمایش شد
فیلمبرداری فیلم «مخفیگاه» به کارگردانی بنیامین نادعلی و تهیهکنندگی هاشم علی اکبری و یوسف نادعلی که از اواسط اذر ماه آغاز شده بود، بعد از حدود ۲۸ جلسه فیلمبرداری در تهران به پایان رسید.
مراحل فنی فیلم نیز به اتمام رسیده و هم اکنون فیلم اماده نمایش شده است و سازندگان فیلم، برای دریافت پروانه نمایش، آن را به وزارت ارشاد ارائه دادهاند.
فیلم «مخفیگاه» اولین فیلم بلند بنیامین نادعلی در مقام کارگردان و یک فیلم اجتماعی است.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: از وقتی یادمه دارم واسه زندگیم رکاب میزنم ولی کم زمین نخوردم، تازه فهمیدم خوبه یه وقتایی زمین بخوری که بفهمی راه رو داری اشتباه میری…
امیررضا رنجبران، نهال دشتی، میلاد معیری، شایان فصیح زاده، امیر رئیسیان، سام دادخواه، روناک پوریادگار، مهدی امینی، حمید پری نژاد، بهار قاسمی و علیرضا مهران و… از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم نقش آفرینی دارند.
سایر عوامل این فیلم عبارتند از: تهیه کنندگان: هاشم علی اکبری و یوسف نادعلی، مدیر فیلمبرداری: بنیامین نادعلی، بازنویسی فیلمنامه: بنیامین هفت لنگ، صدابردار: فرید پیرایش، تدوین: بنیامین نادعلی، طراح صحنه و لباس: آبتین برقی، طراح چهره پردازی: کوروش علیزاده، مدیرتولید: پروانه زبان فهم، صداگذاری: مهدی جمشیدیان، آهنگساز: امیرکسایی، محمدامین ابراهیمی، دستیار و برنامه ریز: ارسلان ابراهیمی، دستیاردوم: حسین آقاکوچکی، منشی صحنه: رویا بابابیگی، جلوههای ویژه بصری: حمید بیات، اصلاح رنگ: بنیامین نادعلی، انتخاب بازیگر: آیدا تبیانیان، سرپرست گروه بدلکاری: شایان بیآلایش، مهدی گردان، محمدعلی شهبازی عکس: علیرضا پرتو.
انتهای پیام/
برچسب ها: سینما سینمای ایرانمنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اینجا سینما سینمای ایران بنیامین نادعلی محمد سلیمی راد سینمای ایران جنایت بی دقت مهدی باقری تهیه کنندگی بهترین فیلم نمایش شد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۹۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کارکرد انتقادی فیلمهای مستند کمرنگ شده است
سعید الهی، تهیهکننده مستند «قویدل» گفت: کارکرد راهبری و انتقادی آثار مستند در حال فراموشی و کمرنگ شدن است. متاسفانه شاهد تولیداتی غیرجذاب و منفعل هستیم.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سینمای مستند در طول چند سال اخیر فراز و نشیبهای زیادی را پشت سر گذاشته است؛ از یکسو مطالبهگر بودن این حوزه، باعث افزایش انتظارات از آن شده، اما حمایتهای ضعیف از آن شرایط سختی را برای ادامه کار مستندسازان به وجود آورده است.
اگر پای صحبت مستندسازان بنشینید، سخنان قابل تأملی را بر زبان میآورند؛ هزینههای تولید به شدت بالا رفته، اما برآوردها افزایشهای حداقلی داشتند. علاوه بر این، محدودیتهای ورود به بسیاری از موضوعات اجتماعی اقتصادی کار سوژهیابی برای بسیاری از مستندسازان را سخت کرده است. اما در نقطه مقابل منتقدین نیز معتقدند که سینمای مستند کارکردهای پیشین خود در حوزه نقد اجتماعی و مطالبهگری را تا حدودی از دست داده و ضعیفتر شده است.
در بررسی پرونده "بایدها و نبایدهای سینمای مستند در سال ۱۴۰۳" گفتوگویی با سعید الهی داریم. او از تهیهکنندگان شناخته شده کشور است که با ۲ اثر در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت؛ مستند «قوی دل» که توانست جایزه بهترین مستند را از آن خود کند و پیش از این نیز در جشنواره سینما حقیقت تحسین شده بود و فیلم سینمایی «میرو». مستند قوی دل این روزها در بخش هنر و تجربه اکران میشود.
الهی ضمن اشاره به اهداف و کارکرد فیلمهای مستند در اصلاح و ارتقای رفتارهای اجتماعی گفت: مستند با تکیه بر شواهد بصری میبایست در مسیر روشنگری و اطلاع رسانی، نگاه مخاطب را نسبت به یک موضوع یا پدیده متمرکز کرده و مردم را به کشفهای جدید از مفاهیم مرتبط با خود ترغیب کند.
وی با نقد شرایط فعلی در حوزه تولید فیلم مستند اظهار داشت: ماهیت اصلی مستند برخلاف آثار داستانی در این روزها که بیشتر از هر چیزی کارکرد سرگرمی پیدا کرده، در گزندگی و تذکره و تولید فکر و اندیشه و در نهایت تعالی فهم مخاطب است، اما آیا میتوان امروزه چنین ادعایی کرد؟ در حالیکه فقر مفاهیم فرهنگی و اجتماعی در بین نسلهای امروز کاملا مشهود است، متاسفانه در بسیاری از آثار مستند حتی با سرمایهگذاری برخی دستگاههای دولتی و حاکمیتی شاهد تولیداتی غیرجذاب، منفعل و حتی بدون راهبرد مفهومی هستیم که فقط روی فرم و تکنیک تمرکز پیدا کرده، نه محتوا و مضمون.
این تهیهکننده با بیان اینکه اگر اثر فرهنگی در هر شکلی در تعیین راهبرد و سیاست کلی خود خلایی داشته باشد هیچگاه به یک محصول ماندگار تبدیل نخواهد شد، تاکید کرد: فیلم مستند ازین امر مستثنی نیست و نباید فقط در جذابیتهای تصویری و تکنیکی متوقف بماند. اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی از طریق فیلم مستند وجوه مختلفی دارد که حداقل در کشوری مانند ایران هرگز در این زمینه کمبودی نخواهیم داشت.
الهی خاطرنشان کرد: تولید مستند در انواع مختلف آن، قابل تحسین و مورد توجه مردم است؛ چه بسا در تولید برخی از آنها مانند محیط زیست، طبیعت، حیات وحش و... در دهههای گذشته تاکنون کوتاهی نیز شده است، اما محور اصلی مستند به معنای نقد مصلحانه و بیان حقایق زیرپوست جامعه را نباید از یاد برد.
تهیهکننده بهترین مستند جشنوارههای فیلم فجر و سینما حقیقت اظهار کرد: حرکت در یک مسیر استراتژیک اگرچه تهدیدات و موانع خاص خود را ممکن است داشته باشد، اما مانند «قوی دل» میتواند در نگاهی منصفانه و البته شجاعانه هم نظر داوران و متخصصان امر را جلب کند و هم نظر حاکمیت و اقشار مختلف تماشاگران. نمایش عمومی «قوی دل» فرصتی است برای اینکه به بهانه بازخوانی پرونده جنجالی ورود فرآوردههای خونی فرانسوی در سه دهه پیش به کشور، ذهن ناخودآگاه مخاطب در نسلهای مختلف را به مفاهیم ضروری مانند اهمیت دادن انسانها به یکدیگر و پرهیز از فردگراییهای افراطی و مرسوم، لزوم نظارت همکان بر عملکرد دولتها، اعتقاد به سلامت سیستم و تلاش عمومی برای رفع کاستیها و از همه مهمتر امیدواری برای اصلاح امور معطوف داشت.
الهی ضمن قدردانی از برنامهریزی مجامعی، چون مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و گروه هنر و تجربه برای نمایش اینگونه فیلمهای کم مخاطب در سینماهای کشور و همسطح با فیلمهای به اصطلاح تجاری و پرفروش، از مردم دعوت کرد نه به جهت خرید بلیط و کمک به گردش اقتصادی یک فیلم بلکه برای ایجاد فرهنگ صحیح زیست اجتماعی و نیز توسعه اندیشهورزی به همراه خانواده به ویژه نوجوانان خود که در آستانه ورود به جامعه هستند به تماشای «قوی دل» بنشینند.
وی به ضرورتهای فرهنگی و سینمایی سال ۱۴۰۳ کشور در حوزه مستند پرداخت و گفت: «تولید»، «توزیع» و «نمایش» ۳ رکن اصلی در ساخت یک اثر هنری است و تفاوتی هم در شکل اثر ندارد؛ چه نمایشی، چه تجسمی، موسیقی، ادبیات و ... باید در بستر سیاستگذاری درست و حرفهای، بعد از تولید به «عرضه» ختم شود و مهمترین دغدغه مستندسازان همین است. جدا از برخی آثار پرهزینه، در دنیای دیجیتال، دیگر تولید مستند چندان پیچیده و گران نیست و این عرصه میتواند در بخش تولید و نمایش توسط یک گروه بسیار کوچک هم عمل کند؛ لذا دولتها برای ایفای نقش حاکمیتی خود در بحث نظارت و ممانعت از هرج و مرجهای احتمالی و ترویج برخی نکاههای التقاطی و انحرافی راهی جز همراهی با جامعه مستندسازان از طریق تامین امکانات و خواستههای منطقی و حرفهای آنان ندارند.
الهی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان اثربخشی تولیدات مستند سفارشی توضیح داد: تولیدات سفارشی که اغلب از سوی دستگاههای اجرایی صورت میگیرد تنها در صورتی جای خود را در ذهن و روح و روان مخاطب باز میکنند که علاوه بر بیان غیرمستقیم دستاوردها، از حقیقت گویی و ذکر نکات و حتی تصمیمات اشتباه فاصله نگیرند. تولید فیلم مستند دولتی و سفارشی، دقیقا مانند عملکرد مجموعههای روابط عمومی در سازمانهاست که اگر تعاملی نباشند و بخواهند به صورت یک طرفه و فارغ از همدلی و هم دردی به خودستایی و دفاع بی منطق از مرکز متبوعه خود بپردازند به حتم مخاطب خود را از دست خواهند داد.
تهیه کننده فیلم سینمایی «میرو» همچنین در خصوص هزینههای سرسام آور تولید و کاهش برآوردها توسط بخش دولتی خاطرنشان کرد: صرفه جویی و نگاه اقتصادی در هزینههای تولید با پولپاشی و ولخرجیهای بیدلیل دو امر جدا از هم است، اما من معتقدم در تولید یک محصول فرهنگی باید همه وجوه در کنار تورمهای احتمالی در نظر گرفته شود و قواعد خاص ساخت آثار بصری و نمایشی و تفاوت زیاد آن با سایر تولیدات و خدمات اقتصادی و صنعتی و عمرانی، توسط مدیران مربوط لحاظ شود.
وی در پایان ضمن ابراز خوشحالی از حضور موفقیت آمیز مستندهای ایرانی در عرصه بین المللی، مهمترین چالش پیش روی مستندسازان کشور را به ویژه در سال جاری، تورم و گرانی و معیشت و درآمد منظم فعالان این حوزه و در کنار آن بلاتکلیفی آنان در بازگشت سرمایههای تولید دانست و گفت: مستند باید دیده شود تا بتواند علاوه بر تامین مخارج خود پیامش را نیز به مردم انتقال دهد. برنامه ریزیهای زودبازده در این مسائل بر عهده دولت است و چشم امید همکاران ما به سازمان سینمایی ست.
«قویدل» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به کارگردانی علی فراهانی صدر و تهیهکنندگی سعید الهی در سینماهای «هنر و تجربه» اکران شده است.