Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@07:18:17 GMT

دردسر طلای قسطی!

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۰۰۸۲۲

دردسر طلای قسطی!

ایسنا/مرکزی یکی از مشکلاتی که اخیرا مردم و به طور خاص، بانوان با آن مواجه شده اند، تغییر قیمت نهایی طلایی است که قبلا به صورت قسطی خریداری کرده اند و حالا اقساط آن در حال پایان یافتن است.

این معضل زمانی ایجاد می شود که قیمت طلا به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می کند، در این شرایط فروشنده ای که طلا را به قیمت روز و در توافقی شفاهی با خریدار به صورت قسطی به روش رسانده، با قرار گرفته قیمت این کالا بر نمودار صعود به این نتیجه می رسد که باید ما به التفاوت کالایی که قبلا به صورت قسطی به فروش رسانده را از خریدار بستاند و اینجاست که مشکل ایجاد شده و خریدار متضرر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در یکی دو سال اخیر که قیمت طلا به شکل عجیب و غریبی رو به فزونی گذاشت و بویژه در یکسال اخیر، این مشکل بیشتر خود را نشان داد و بانوانی که تنها راه سرمایه گذاری یا تبدیل به احسن کردن سرمایه های اندک نقدی شان را خرید طلا آنهم به صورت قسطی می دانستند، حالا با مشکل افزایش قیمت غیر منتظره کالایی که چند ماه پیش خریده بودند، مواجه شده اند، برای مثال وقتی اقساط انگشتری که ۶ ماه پیش به مبلغ ۸ میلیون تومان آنهم به صورت اقساط خریده اند، تمام می شود تازه متوجه می شوند که مثلا باید یک میلیون تومان دیگر هم در قبال افزایش نرخ طلا در بازار بپردازند!

خرید قسطی طلا کار امسال و پارسال نیست، در واقع این نوع خرید طلا همیشه در ایران وجود داشته است، اما اینروزها این نوع خرید، با توجه به افزایش نابسامان قیمت ها مشکلاتی را برای خریدار و فروشنده ایجاد کرده است، هرچند نکته عجیب کار اینجاست که وقتی نرخ طلا کاهش پیدا می کند، فروشنده حاضر به کم کردن مابه التفاوت ایجاد شده از نرخ کالای فروخته شده به نفع خریدار نخواهد بود و این مسئله تنها به حساب بدشانسی خریدار گذاشته می شود و صد البته که این نکته آخر درخصوص تمامی کالاها صدق می کند و حق عموما با فروشنده است!

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اراک عقیده دارد که از آنجاکه طلا کالایی است که دچار نوسان قیمت است در نتیجه نمی‌توان آن را به صورت قسطی خرید و فروش کرد.

غلامرضا پورتوکل در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای خرید طلا به صورت قسطی باید رضایت طرفین جلب و نرخ خرید مشخص شود، در غیر این صورت خرید طلا به صورتی که نرخ آن مشخص نباشد شرعا مشکل دارد مگر اینکه نحوه معامله به صورت قطعی مشخص شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اراک بیان کرد: معامله به این صورت ممکن است ضرر هر دو طرف یا ضرر یک طرف و سود طرف دیگر و در نهایت نارضایتی را به همراه داشته باشد. هر خرید و فروشی باید به صورت قطعی و با قرارداد مشخص انجام شود.

پورتوکل بیان کرد: در حال حاضر بازار طلا با توجه به نوسان قیمت در وضعیت رکود قرار دارد. اگر قیمت طلا با کشورهای دیگر همخوانی و تعادل نداشته باشد، موجب سوءاستفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه نسبت به ماه گذشته معاملات طلا حدود ۱۶ درصد کاهش داشته است، گفت: در این مدت برخی واحدهای این صنف نیز به دلایل مختلف به تعطیلی کشیده شده‌اند که البته این تعطیلی در تمامی صنوف وجود دارد و تنها مربوط به صنف طلافروشی نیست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی طلا اراك صورت قسطی خرید طلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۰۰۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات طلای سرخ به ۴۰۰ تن می‌رسد

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به بررسی وضعیت بازار و راهکارهای رونق صادرات طلای سرخ و کاهش قاچاق پرداخت.

وضعیت قیمت زعفران در بازار چگونه است؟

میری: هم اکنون قیمت زعفران در بازار تعدیل شده است به طوریکه نرخ هر کیلو زعفران دسته ۷۷ میلیون تومان، پوشال ۱۰۰ تا ۱۰۲ میلیون تومان و نگین ۱۰۵ تا ۱۱۰ میلیون تومان است.

با توجه به روند کاهش عرضه  زعفران طی ماه های اخیر پیش بینی می شود با ازدیاد تقاضا برای صادرات، قیمت افزایش یابد.

قیمت تمامی محصولات از جمله زعفران تعیین کننده عرضه و تقاضاست به طوریکه با ازدیاد تقاضا، قیمت افزایش می یابد.

آیا مشکلات و موانع پیش روی صادرات زعفران مرتفع شده است؟

میری: مشکلات بازگشت ارز به سامانه نیما همچنان وجود دارد و استمرار این روند، صادرات را دچار چالش کرده است. تا زمانیکه مشکلات بازگشت ارز به سامانه نیما مرتفع نشود، روز به روز بر میزان قاچاق افزوده می شود.

با توجه به جایگاه زعفران ایران در بازارهای هدف، تا زمانیکه مشکلات بازگشت ارز مرتفع نشود، زعفران بدون نظارت از کشور ما خارج و مجدد زعفران ایران به اسم دیگر‌ کشورها عرضه می شود.

از مسئولان تقاضا داریم که با بکارگیری مشورت تشکل ها مشکلات پیش رو را مرتفع کنند چرا که با توجه به وضعیت مناسب جوی، تولید زعفران نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری خواهد داشت.

از سال ۹۷ نامه‌های زیادی در خصوص تجارت زعفران و چالش‌های این بخش به نهادهای مربوطه از جمله  ریاست جمهوری، وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت، بانک مرکزی، اتاق بازرگانی و وزارت جهاد زده ولی اهمیتی داده نشده است.

راهکار اساسی رفع مشکلات صادرکنندگان زعفران چیست؟

میری: اگر به صادرکنندگان اجازه دهند که ارز حاصل از صادرات را بصورت توافقی در بازار عرضه کنند، دیگر انگیزه ای برای قاچاق زعفران وجود ندارد. این درحالی است که هم اکنون مابه التفاوت ارز سامانه نیما با بازار آزاد ۳۰ میلیون تومان است.

اگر مسئله برگشت ارز حاصل از صادرات حل شود و اجازه دهند این ارزها را با قیمت توافقی به فروش برسانیم یا به واردکننده کالاهای لوکس به قیمت توافقی بفروشیم، بسیاری از چالش‌های این بخش حل خواهد شد.

صادرکننده داخلی وقتی کالایی را صادر می‌کند، بدلیل آنکه اعتبارنامه یا اعتبار اسنادی ندارد، از این رو تا زمانی که کالا تماما به دست خریدار نرسد، ریسک عدم برگشت پول را متحمل می‌شود. یعنی اگر کالا به دست خریدار به هر دلیلی نرسد، صادرکننده هم پولی دریافت نمی‌کند.

آماری از قاچاق زعفران به بازارهای هدف وجود دارد؟

میری: براساس برآوردهای صورت گرفته  نشان می دهد ماهانه ۱۰ تن زعفران به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود.

بنابر آمار در سال ۹۹، ۳۲۵ تن زعفران به ۴۷ کشور دنیا صادر شد، درحالیکه سال گذشته حدود ۲۲۰ تن زعفران به ۶۷ کشور صادر شد و به رغم انکه مصرف زعفران در دنیا کاهش نداشته است، از این رو می توان گفت که مابقی این میزان قاچاق می شود. همچنین صادرات زعفران به ۵ قاره دنیا صورت می گیرد.

افغانستان  اعلام کرده که  ۷۹ تن زعفران صادر می کند، در حالی که براساس آمارهای اعلامی خودشان تنها ۱۲ تن تولید می کنند. متاسفانه افغانستان ۶۷ تن زعفران را به نام زعفران افغانستان در بازارهای جهانی به مشتریان ما می فروشد.

با رفع موانع صادراتی تا چه میزان امکان افزایش صادرات وجود دارد؟

میری: اگر موانع صادرات مرتفع شود، پیش بینی می شود که صادرات زعفران به ۴۰۰ تن برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ + جدول
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ سکه دوباره جهشی شد
  • نصف قیمت ماشین بخر! قسطی با ۵۰ درصد پیش‌پرداخت
  • صادرات طلای سرخ به ۴۰۰ تن می‌رسد
  • افزایش ۱۷برابری خرید شمش طلا در مرکز مبادله
  • ورود دلار آزاد به کانال ۶۳ هزارتومانی/ خریدار نیست
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد؟
  • قیمت جدید سکه، نیم سکه و ربع سکه؛ طلای ۱۸ عیار گرمی چند شد؟ | جدول قیمت ها را ببینید
  • ماجرای خودروی شراکتی دکتر معتمدی و دکتر مرندی و خرید بلیت قسطی هواپیما