Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@16:23:23 GMT

پای درد دل جامعه کارگری

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۰۱۵۹۲

پای درد دل جامعه کارگری

مشکلات حقوق معوقه، بیمه، مسکن، شکاف های عمیق مزد و معیشت در کنار هزینه های سرسام آور؛ دغدغه های کارگران را چندین برابر و سفره های آن ها را کوچک تر کرده است.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: رونق تولید را همین کارگرانی رقم می زنند که یا حقوق معوقه دارند یا بیمه نیستند و یا هزینه های معیشت آنقدر زیاد شده است که با مزد اندک آنها برابری ندارد، جامعه کارگری همواره با مشکلاتی مواجه بوده است که با وجود پیگیری های متعدد از سوی نمایندگان کارگری، اما مشکلات به قوت خودشان ادامه دارند، اگر بخواهیم مشکلات را دسته بندی کنیم شامل امنیت شغلی، تأمین معیشت و تشکل یابی است که در ادامه به آن پرداخت می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نشست تخصصی نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی خراسان جنوبی با حضور «حاتم شاکرمی» معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد و هر کدام از نماینده های کارگران و کارفرمایان استان مواردی را مطرح کردند که در ادامه به آن پرداخته می شود.

 

امنیت شغلی مهمترین درد جامعه کارگری

در این جلسه «محسن کدخدا» رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان جنوبی اظهار کرد: مشکلات کارگری علاوه بر اینکه بر یکدیگر تأثیر می گذارند، بر دیگر بخش های اقتصادی و معیشتی هم تأثیر می گذارند چراکه بیش از 54 درصد معیشت کشور به جامعه کارگری تعلق دارد.

 

وی با بیان اینکه امنیت شغلی مهمترین درد جامعه کارگری است و بارها مشکلات در این بخش بیان شده اما خواسته بزرگ جامعه کارگری است، گفت: از مهمترین مصادیق نبودن امنیت شغلی در جامعه کارگری؛ قراردادهای موقت و بی توجهی به کارگران و ابهامات ماده هفت قانون است که متاسفانه نمایندگان کارگران هم به خاطر همین قراردادهای سفید امضاء نمی توانند از کارگران دفاع کنند، لذا تا زمانی که حاکمیت کارفرما در چارچوب منافع خودشان باشد، امنیت و معیشت کارگران با تهدید مواجه خواهد بود.

 

یکی از درخواست های این مقام مسئول، مصونیت نماینده های کارگران در شوراهای اسلامی کار بود تا بتوانند از حقوق کارگر دفاع کنند نه اینکه تا از منافع کارگر دفاع می کنند بلافاصله از محل کار خود اخراج شوند، به گفته کدخدا موارد زیادی در این خصوص در استان داریم که باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان جنوبی با بیان اینکه بر اساس گزارشی که مرکز آمار در خصوص وضعیت تورم اعلام کرده است،  تورم فصلی امسال تنها در بخش خوراکی ها 76 درصد است و شاید حدود سه میلیون تومان سبد معیشت خانوار افزایش یافته است، گفت: اگر 25 درصد حداقل مزد هم داشته باشیم، 500 هزار تومان است در حالیکه هزینه های زندگی در ماه سه میلیون تومان افزایش یافته است که در خواست داریم شورای عالی کار افزایش حداقل مزد را افزایش دهد.

 

لزوم تعیین مزد و بیمه منطقه ای برای کارگران خراسان جنوبی

وی ماده 41 قانون کار را حیات و ممات کارگران دانست و افزود: همچنین بحث مزد منطقه ای از دیگر مطالبات است ما درخواست داریم بیمه منطقه ای داشته باشیم چراکه فردی که در تهران و کسی که در مرز زندگی می کند نباید یک حق بیمه پرداخت کند، حق بیمه این باید فرق کند و حق بیمه افراد در استان های کم برخوردار باید تعدیل شود.

 

رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان جنوبی درخواست عضویت اعضای تشکل های کارگری را در مجامع مختلف استان داشت و گفت: عدم آموزش نیروی کار یکی از مشکلات اساسی است، کارگر بر اساس سانحه ناشی از کار دچار مصدومیت می شود و از مجموعه خارج می شود.

 

از کرونا نمیریم از مشکلات می میریم! 

در این جلسه «محمدحسین براتی»، رئیس کانون کارگران بازنشسته خراسان جنوبی اظهار کرد: این کانون 20 هزار بازنشسته دارد اما بزرگترین دغدغه ما معیشت افراد است؛ اگر از کرونا نمیریم از مشکلات و سختی ها خواهیم مُرد! ما نمی گوییم همه بودجه ها را به سمت سازمان تأمین اجتماعی سرازیر کنند، ما نمی گوییم ما را همانند بازنشسته های کشوری و لشکری ببینید اما همسان سازی ها نیم بند نباشد و کمک به مجموعه بازنشستگی باشد.

 

وی خطاب به معاون روابط کار وزارت تعاون گفت: شما کارگر زاده بوده اید و به قول خودتان اکنون نیز کارگر هستید؛ لذا توجه کنید فراد قیامت از شما و ما بازخواست می شود؛ کسی که 30 سال زیر زمین کار کرده است، باید دو میلیون و 900 حقوق بگیرد؟ خواهشمندیم بحث همسان سازی را اجرا کنید.

 

رئیس کانون کارگران بازنشسته خراسان جنوبی افزود: متاسفانه هنوز نتوانسته ایم 10 درصد بازنشستگان را تسهیلات بدهیم، حوزه بازنشستگی متنوع است اما انتظار داریم به نسبت آورده و سابقه همسان سازی انجام شود.

 

براتی تصریح کرد: در حوزه درمان بیشتر مشکل داریم؛ چراکه در سن و سال بازنشستگی هر روز باید در حال درمان باشیم، بیمارستان های ملکی در استان بیداد می کند ما پزشک متخصص در بیمارستان تامین اجتماعی نداریم؛ برای یک ام آر آی چهار ماه باید در نوبت باشیم.

 

وی ادامه داد: یک دستگاه ام آر آی داریم که در ماه 20 روز خراب است، در زمینه تراکم استخوان باید بازنشسته ها به بخش خصوصی مراجعه کنند.

 

700 واجد شرایط بیمه پشت خط بیمه مانده اند

رئیس کانون کارگران بازنشسته خراسان جنوبی با بیان اینکه در بحث مراکز درمانی در شهرستان ها با کمبود تجهیرات و امکانات مواجه هستیم، افزود: مراکز درمانی شهرستان های سربیشه و نهبندان نیمه وقت تعطیل است.

 

«محمدعلی عابدینی»، رئیس هیات مدیره کانون انجمن ‌های صنفی کارفرمایی استان خراسان جنوبی هم در این جلسه اظهار کرد: ما چشم انتظار تشریف فرمایی مسئولان کشوری هستیم، چند ماه پیش وزیر کار به استان آمد ولی به دلیل حجم بالای کارها، جلسه ای تشکیل نشد. برخی مسائل در استان نیاز به تصویب وزارتخانه دارد، ما با امید به جلسه آمده ایم و مشکلات را با امید مطرح می کنیم ضمن اینکه امید دارویی است که شفا نمی دهد اما درد را قابل تحمل می کند.

 

رئیس هیات مدیره کانون انجمن ‌های صنفی کارفرمایی استان خراسان جنوبی ادامه داد: پرداخت چهار درصد مشاغل سخت و زیان آور؛ مشکل شرکت ها و کارفرما هم هست این مشکل منحصر به استان خراسان جنوبی نیست و مشکل کشوری است.

 

وی تصریح کرد: برای طرح طبقه بندی مشاغل در خراسان جنوبی، مجری طرح نداریم و مجبوریم به خراسان رضوی بفرستیم چون این طرح را می توانیم در استان خراسان جنوبی اجرا کنیم؛ درخواست دارم این مشکل به دلیل نیروی انسانی مجرب در استان رفع شود.

 

وی با بیان اینکه کانون کارفرمایی انجمن های صنفی از سال 95 در استان خراسان جنوبی تشکیل شده است، گفت: این کانون تاکنون به دلیل مشکلات مالی حتی نتوانسته ساختمان اجاره کند و به اجبار مهمان انجمن صنفی کارفرمایان هستیم، وزارت کار عنایت کند تا بتوانیم مکانی را یا رهن یا اجراه کنیم.

 

وی در پایان بیان کرد: سرمایه در گردش مشکل عمده کارفرمایان است که باید مشکلات کارفرمایان در نظر گرفته شود.

 

شکاف عمیق مزد و معیشت

«ولی الله قادری»، عضو تشکل کارگری و دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان‌جنوبی هم اظهار کرد: شکاف مزد و معیشت هر روز عمیق تر می شود، خانواده های کارگری و بازنشسته دارای عقب ماندگی های مزدی هستند که در دهه های گذشته رخ داده است، باید در تصمیم گیری ها این مشکل مورد توجه باشد.

 

وی با بیان اینکه اکنون 64 درصد عقب ماندگی مزد داریم؛ افزود: از دهه 70 تاکنون شاهد سرکوب مزدی بوده ایم، مزد باید تابع سبد معیشت خانوار باشد لذا از دولت انتظار داریم به عنوان یکی از ارکان و اضلاع سه جانبه گرایی، نقش تسهیل گری خود را ایفا و به سمتی حرکت کند تا مزد خوبی تعیین شود.

 

قادری گفت: امسال انتظار داریم اتفاق سال گذشته نیفتد و مزد در پایان سال افزایش یابد و کمک هزینه ها هم تقویت شود چراکه در بخش کارگری افزایش 50 درصدی هم با توجه به هزینه جوابگو نیست.

 

وی تصریح کرد: در روزهای پایانی سال تک نرخی شدن ارز، حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی و تعیین ارز 17 هزار و 500 تومانی در واقع یک کودتا علیه مستضعفان بود و باعث کوچک شدن سفره های کارگران شد، در حالی که انتظار بود سیاست دولت و مجلس افزایش قدرت خرید کارگر باشد، لذا خواهان دریافت سهم عادلانه از منافع حاصل از درآمدهای عمومی دولت برای بهبود شرایط زندگی هستیم.

 

وی با بیان اینکه در زمینه تأمین اجتماعی، کارگران؛ در معرض کاهش عدالت اجتماعی و درمانی هستند، عنوان کرد: برخوردهای دوگانه در دوران کرونا بین کارمندان دولتی و خصوصی بود، چراکه دولتی ها با 50 درصد ظرفیت مشغول به کار بودند اما کارگرانِ پیشگام شعار سال یعنی جهش تولید، حمایت نشدند و آسیب مستقیم هم دیدند.

 

وی خواستار کسر حق بیمه از تمامی حقوق و مزایای کارگری شد و افزود: خواستار احیای ماده 56 قانون تامین اجتماعی هستیم، وقتی کارگر آسیب می بیند، باید کار سبک تر به وی داده شود ولی شرایط به گونه ای پیش می رود که کارفرما منجر به منفک شدن کارگر از مجموعه می شود.

 

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: در حوزه مشاغل سخت اکنون در دنیا؛ زیان آوری مشاغل منسوخ شده است باید به سمت و سویی برویم که کارگران در معرض زیان نباشند.

 

«ناصر خوش خبر»، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: برای بیمه بیکاری باید تلاش کرد، 28 میلیارد تومان معوقات کارگران داریم که بیشتر در حوزه کارگری است که سهمی برای پرداخت معوقات پرداخت کرده ایم، اجازه افزایش این رقم را نمی دهیم.

 

وی با بیان اینکه در خصوص بیماری کرونا، هیچ تفاوتی بین کارگر یا کارمند یا پرسنل درمان که مبتلا شدند وجود ندارد، گفت: بیمارستان میلاد به صورت مستقل اداره می شود لذا برای تامین تجهیزات با مشکلاتی مواجه شد که دارو در اختیار بیمارستان قرار گرفت.

 

رشد 72 درصدی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی

در پایان این جلسه «حاتم شاکرمی»، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رشد 72 درصدی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی خبر داد و گفت: این رشد در دولت‌های گذشته کمتر اتفاق افتاده است.

 

وی با بیان اینکه تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در کنار زندگی خصوصی یک مسئولیت اجتماعی هم پذیرفته اند، تصریح کرد: بر اساس قانون کسی نمی‌تواند مانع عضویت یا کسی را اجبار به عضویت کند، همچنین بررسی‌ ها نشان می ‌دهد خراسان جنوبی در زمینه تشکل ‌های کارگری و کارفرمایی کارنامه قابل قبولی دارد.

 

وی به وضعیت معیشت و مزد کارگران اشاره و گفت: به طور میانگین در هفت سال گذشته بر اساس ماده 41 قانون کار، میزان حقوق و مزایای کارگران نسبت به تورم  ۲ درصد بیشتر بوده است، همچنین سال گذشته تورم 34.8 درصد و به روایتی 36 درصد بوده این در صورتی است که افزایش مزد حدود 42 درصد بوده است.

 

شاکرمی با بیان اینکه بیش از 90 درصد اشتغال کشور در واحدهای کوچک است، اضافه کرد: دولت همواره به دنبال این بوده که افزایش مزد از تورم جلوتر باشد چرا که تورم سبب شد تصمیمات خوب سال گذشته کمرنگ شود.

 

وی از برگزاری جلسات کمیته مزد خبر داد و گفت: با آخرین اطلاعاتی که از کمیته مزد و تورم دریافت کردیم قبل از پایان سال در ارتباط با مزد تصمیم می‌گیریم و سعی خواهیم کرد تصمیم عادلانه در این باره گرفته شود.

 

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در ارتباط با نمایندگان کارگران به مدیران کل نباید اجازه بدهیم فردی که نماینده یا عضو شورای اسلامی کار است قبل از اتمام مدت مسئولیت از کار خارج شود، عنوان کرد: همچنین کارفرمایان نباید نمایندگان کارگر یا اعضای شورا اسلامی کار را که هر سال قرارداد آن ها تمدید می شود را اخراج کنند اما برخی این موراد را رعایت نمی ‌کنند.

 

شاکرمی با بیان اینکه طبق پژوهش ها زیر ساخت های تعیین مرد منطقه ای در کشور فراهم نیست، گفت: مخالف مزد منطقه‌ای نیستیم اما با افرادی که می ‌خواهند حداقل های تعیین شده توسط شورای عالی کار حذف شود مخالفیم.

 

وی در ادامه به موضوع امنیت شغلی کارگران اشاره کرد و گفت: بعد از 27 سال آیین نامه تبصره ماده هفت قانون کار را به دولت فرستادیم و دولت آن را تصویب کرد و معنای آن این است که در کارهای پروژه‌ای و معین اگر بیش از سه سال کار ادامه یابد کارگر نیاز به قرارداد ندارد.

 

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به واحدهای درگیری بیماری فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی، گفت: کارگرانی از این محل دچار مشکل شده اند لذا اداره کل تامین اجتماعی و تعاون استان برای برقراری بیمه بیکاری این کارگران، باید این افراد را تحت حمایت قرار دهند.

 

 

پایان پیام/575

منبع: شبستان

کلیدواژه: جامعه کارگری تشکل کارگری و کارفرمایی خراسان جنوبي بیرجند تشکل های کارگری و کارفرمایی معاون روابط کار وزارت تعاون استان خراسان جنوبی شوراهای اسلامی کار کار و رفاه اجتماعی نمایندگان کارگر جامعه کارگری امنیت شغلی سال گذشته هزینه ها منطقه ای بر اساس حق بیمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۰۱۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر انقلاب به مسئولان

به گزارش «نماینده»، علی بابایی کارنامی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار امروز با هزارن نفر از کارگران کشور به مناسبت روز کارگر، عنوان کرد: ابتدا از رهبر معظم انقلاب تشکر می‌کنیم که با شناخت عمیق از وضعیت کارگران کشور، مسائل پیش روی جامعه کارگری را مطرح می‌کنند. هر سال که ما خدمت ایشان شرفیاب می‌شویم، نکات جدیدی را مطرح می‌کنند که این نکات می‌تواند راهکاری برای مسئولین و دست‌اندارکاران باشد که در این مواقع چه کار کنند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس مسائل بیمه‌ای و تامین اجتماعی کارگران کشور را از مسائل مطرح شده توسط رهبر انقلاب در دیدار با کارگران خواند که می‌تواند از اولویت‌های اول این حوزه باشد و افزود: رهبر معظم انقلاب همچنین در مصادیق شعار سال به نقش کارگران و مسئولان در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور مطالبی تبیین و تحلیل فرمودند.

بابایی کارنامی تصریح کرد: از نکات یا تذکرات جدی که مقام معظم رهبری در این دیدار به مسئولان یادآور شدند، یکی در بحث امنیت شغلی کارگران بود. همه ساله مقام معظم رهبری دغدغه‌شان را مطرح می‌کنند و امسال صریح‌تر مطرح کردند و آن هم این بود که بالاخره باید کاری کنیم کارگری که با قناعت و نجابت مشغول به کار است به آینده شغلی خود اطمینان و امید داشته باشد و امنیت پایدار برای کارگران ایجاد شود تا در نتیجه آن اقتصاد کشور هم رونق پیدا کند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس یازدهم افزود: مطالبه و تذکر دیگر رهبر معظم انقلاب بحث بیمه تامین اجتماعی و ابلاغیه‌های مرتبط با تامین اجتماعی بود. ایشان از عدم اجرای سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی گلایه داشتند که کاملا درست و به جا بود و از این نظر باید از ایشان تشکر کرد. ما در این زمینه در مجلس منتظر لایحه دولت هستیم، غفلت دولت در این موضوع قابل قبول نیست و در این بخش حتماً باید زودتر دست به کار شوند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه گفت: رهبر انقلاب در این دیدار علاوه بر تبیین وظایف مسئولان، اشاره‌ای هم به وظایف جامعه کارگری داشتند از کارگران خواستند به انضباط، بهره‌وری در کار توجه و اهتمام داشته باشند. از طرف دیگر هم راجع به معیشت، رفاه، مسکن کارگران و مردمی سازی اقتصاد تذکرات لازم را دادند. از همه مهم‌تر به جامعه آماری کارگران کشور اشاره کردند، یک کلیدواژه و عبارت بسیار خوب به کار بردند و فرمودند اگر حال جامعه کارگری خوب باشد، حال ملت هم خوب خواهد بود.

بابایی کارنامی ادامه داد: مقام معظم رهبری همچنین فرمودند بیش از 50 درصد از جامعه امروز ما کارگران و خانواده ایشان هستند، لذا ما باید همه اقدامات و تمهیدات خود را برای بهتر کردن حال و وضعیت کارگران در همه حوزه‌های امنیت شغلی، بیمه‌ها، رفاه و... به کار بگیریم. خوشبختانه مجلس همواره در این زمینه اعلام امادگی کرده، الان هم همانند همیشه در خدمت جامعه کارگری هستیم. فراکسیون کارگری هم با پیگیری عالمانه مقام معظم رهبری و برای رسیدن به استانداردهای لازم براساس افزایش وضعیت و ارتقاء فرهنگ کار در کشور توان لازم را بگذارد.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس در پایان با اشاره به گلایه به حق رهبر انقلاب از عدم اجرای سیاست‌های کلی تامین اجتماعی، تصریح کرد: دولت باید سیاست‌های کلی را در قالب یک لایحه کامل و جامع به مجلس ارائه کند، مجلس در این زمینه رأساً نمی‌تواند کاری انجام دهد. مجلس هم همان‌گونه که قبلاً آمادگی خود را اعلام کرده است، بارها در خدمتتشان بوده و الان هم هست، اما در بعد نظارتی از ابتدای مجلس ورود جدی خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • بیانات رهبر انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه کارگری است
  • دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری
  • تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر انقلاب به مسئولان
  • جهش تولید بدون فعالیت کارگران معنا و مفهومی ندارد
  • شعار سال جاری با انسجام جامعه کارگری محقق خواهد شد
  • شعار امسال با انسجام جامعه کارگری محقق خواهد شد
  • تلاش کارگران برای تولید در کشور «مجاهدانه» است
  • با جدیت پیگیر بحث امنیت شغلی کارگران هستیم
  • حال کارگران خوب است!
  • جمعی از کارگران خراسان جنوبی با رهبری دیدار می‌کنند