Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امروز (سه شنبه) خبرگزاری «عربی ۲۱»، این کارشناسان تصریح کردند که رئیس جدید بانک مرکزی عربستان وظیفه مهم و حساسی را در برقرای تعادل میان حفظ ذخایر نقدی و پشتیبانی بالقوه از برنامه‌های بلند پروازانه ولیعهد سعودی بر عهده دارد.

یکی از پروژه‌های بلندپروازانه دولت عربستان، احداث شهر هوشمند «نئوم» است که قصد دارد تا با استفاده از بودجه صندوق سرمایه‌گذاری عمومی این کشور و سرمایه‌گذاری خصوصی، آن را اجرا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اقدام عربستان که همزمان با ریاست «فهد المبارک» در روز یکشنبه بر بانک مرکزی است، برای نجات از رکود شدید اقتصادی ناشی از پایین بودن قیمت نفت خام، شیوع بیماری «ویروس کرونا» در سال گذشته میلادی و هزینه‌های سرسام‌آور جنگ یمن است.

عربستان سعودی که سال گذشته کسری بودجه ۱۲ درصدی از تولید ناخالص داخلی را ثبت کرد، قصد دارد این کسری را تا سال ۲۰۲۳ با برنامه‌ریزی و متنوع‌سازی اقتصاد که عمدتا توسط صندوق سرمایه‌گذاری عمومی و صندوق ثروت حاکمیت پادشاهی سعودی پشتیبانی می‌شود، جبران کند.

«مونیکا مالک» اقتصاددان ارشد بانک تجاری ابوظبی در این­ باره گفت: من فکر می‌کنم فشار بیشتری برای تامین مالی و کمک به احیای فعالیت اقتصادی و اهداف رشد صندوق سرمایه‌گذاری عربستان وجود خواهد داشت.

وی افزود: این کشور حوزه خلیج فارس بودجه خود را از طریق بدهی و برداشت از ذخایر دولتی بانک مرکزی تأمین می‌کند که سال گذشته نیز ۴۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی را برای کمک به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی ارائه داد.

ولیعهد سعودی یکشنبه گذشته گفت که صندوق سرمایه‌گذاری عمومی با دارایی ۱.۵ تریلیون ریال (۴۰۰ میلیارد دلار) قصد دارد طی ده سال آینده به میزان ۳ تریلیون ریال در بخشهای جدید و حداقل سالانه ۱۵۰ میلیارد ریال در اقتصاد محلی سرمایه‌گذاری کند.

در همین راستا «میشل صلیبا» اقتصاددان خاورمیانه و آفریقای شمالی گفت: در برنامه‌های صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان یک شکاف مالی وجود دارد و معتقدم که این خلأ باید توسط مجموعه‌ای از اقدامات از جمله تزریق احتمالی سرمایه از بانک مرکزی سعودی پر شود که نقدینگی موجود در این بانک را برای حمایت از ریال کاهش می‌دهد.

«محمد الجدعان» وزیر دارایی عربستان سعودی نیز گفت: در سال گذشته در اقدامی بی‌سابقه تزریق پول به صندوق سرمایه‌گذاری صورت گرفت که کاهش شدید ذخایر ارزی و رکود اقتصادی را در کشور در پی داشت.

عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان، پس از شیوع بیماری «کووید ۱۹ » با رکود عمیق اقتصادی روبرو شده است. تقاضای جهانی نفت خام کاهش یافته و اقدامات برای مهار ویروس کرونا به فعالیت‌های داخلی آسیب رسانده است. این وضعیت سبب شده، بسیاری از کارشناسان بر این باور باشند که بحران کرونا و افزایش مالیات‌ها و تصمیم‌های دیگر که به زیان شهروندان عربستان است، دولتمردان این کشور را با چالش روبرو کند.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش اخیر خود درباره اوضاع مالی عربستان اعلام کرد که این کشور در زمان حاکمیت «سلمان بن عبدالعزیز» شاه کنونی (از ۲۰۱۵) و ولیعهدی پسرش محمد بن سلمان ۲۳۳ میلیارد دلار (۸۷۳ میلیارد ریال عربستانی) از ذخایر مالی خود را بدون آنکه مشخص باشد، صرف چه چیز شده، از دست داده و یا به عبارت بهتر این مبالغ صرف تجاوز به کشور یمن و تامین مالی تروریست‌ها در سوریه، عراق و لیبی شده است. هرچند این آمار از سوی منابع مطلع یمنی بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار در جنگ شش ساله عربستان علیه با این کشور قید شده است.

برچسب‌ها عربستان سعودی محمد بن ‌سلمان نقدینگی بانک مرکزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عربستان سعودی محمد بن سلمان نقدینگی عربستان سعودی محمد بن سلمان نقدینگی بانک مرکزی اخبار کنکور صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی میلیارد دلار بانک مرکزی سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۰۳۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری

محمد خبری زاده کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بانک‌ها املاک بسیاری دارند و بار‌ها بار‌ها جدا از بحث قانونی بر این نکته تاکید شده که نباید بنگاهداری دارند بنگاهداری بانک‌ها که معایب مختلفی از جمله تحت تاثیر قرار گیری شاخص‌های کلان اقتصادی را به همراه دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: گاهی خود بانک‌ها تمایل به عرضه و فروش املاک خود دارند، اما به سبب شرایط و میزان مبالغ مورد نیاز متقاضی برای آنها وجود ندارد حالا صندوق املاک و مستغلات این امکان را فراهم می‌کند که بانک‌ها بتوانند این املاک خود را به واحد‌های خرد تبدیل و به متقاضیان بیشتری با فروش برسانند.

خبری زاده افزود: در کل صندوق‌های املاک و مستغلات این امکان را فراهم می‌کنند تا علاقه‌مندان به سرمایه گذاری در حوزه مسکن و زمین با سرمایه‌های خرد خود هم بتوانند در این‌حوزه سرمایه‌گذاری کنند مسیری که می‌تواند به کاهش بنگاهداری داری بانک‌ها کمک قابل توجهی کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بانک مرکزی هم به سبب همین موارد مطرح شده این اجازه را به بانک‌ها داده که بتوانند صندوق املاک و مستغلات تاسیس کنند تاسیس صندوقی که شاید کمی نادیده هم گرفته شده، اما در مجموع مسیری مناسب، شفاف و در دسترسی برای بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • پادشاه عربستان به بیمارستان رفت
  • پادشاه عربستان بستری شد
  • برگزاری نخستین جلسه کمیته سرمایه‌گذاری بانک دی در سال جاری
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری