Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-07@08:30:31 GMT

خانه‌های نسقی رشت تعیین تکلیف می شود؟

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۰۵۰۱۳

خانه‌های نسقی رشت تعیین تکلیف می شود؟

"حاشیه نشینی"از جمله معضلات اصلی کلانشهرها محسوب می‌شود؛ رشت نیز از این معضل بزرگ رنج می‌برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهاجرت روستانشینان و خرید زمین‌های ارزان قیمت زراعی بدون سند رسمی و بدون تغییر کاربری مسکونی یکی از معضلات شهرداری برای ارائه خدمات به حواشی شهر است. از سال‌ها پیش بسیاری از شهروندان بدون اینکه پروانه ساختمانی گرفته باشند اقدام به ساخت مسکن غیررسمی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خانه‌ها که از آنها به عنوان خانه‌های "نسقی" نیز نام برده می‌شود. بنا بر آمارهای شهرداری رشت حدود ۷ هزار خانه نسقی با عنوان سکونتگاه‌های غیر رسمی در حاشیه شهر وجود دارد؛ طبق قانون وضع شده در سال ۱۳۸۵ شهرداری‌ها می‌توانند از هرگونه ساخت و ساز غیر قانونی در املاک و زمین‌های نسقی جلوگیری کنند، اما مشکلات و ناهماهنگی بین دستگاه‌های مختلف شهری موجب شده تاکنون این قانون به خوبی در رشت اجرایی نشود.

تذکرهای پیاپی اعضای شورای شهر رشت و تأکیدهای اخیر شهردار جدید رشت در خصوص تعیین تکلیف اراضی و املاک نسقی، این روزها شدت بیشتری به خود گرفته، معضلی که از سال‌های گذشته بارها از سوی مدیریت شهری رشت مطرح شده اما در عمل تنها در حرف و شعار باقی مانده و به نتیجه‌ای نرسیده است.

در این باره و در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز و وضعیت حمل و نقل شهر با «سید محمد احمدی» شهردار کلان شهر رشت گفت و گویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

در خصوص ساخت و سازهای بی رویه در زمین‌های نسقی حاشیه شهر چه تمهیداتی اندیشیده است؟

در خصوص ساخت و سازهای بی رویه در زمین‌های نسقی حاشیه کلان شهر رشت باید گفت کارگروه مستقر در استانداری با حضور نمایندگان دادگستری، اداره ثبت، راه و شهرسازی، نظام مهندسی، بازرسی، شورای شهر در این راستا تشکیل شده است. همچنین شیوه نامه صدور پروانه برای املاک قولنامه‌ای و ارسال آن به شورای اسلامی شهر رشت آماده شده است و مذاکراتی با تعدادی از کلانشهرهای کشور صورت پذیرفته و مشخص شد برخی از این شهرها به لحاظ ترتیباتی خاص به صدور پروانه برای این گونه املاک اقدام می‌کنند.

طی سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ تجربه‌ای مشابه در شهرداری رشت انجام شد شیوه نامه جدیدی با مشورت کلیه سازمان‌های مرتبط در استان تهیه شده و اکنون پیگیری‌های لازم جهت انجام مراحل نهایی اخذ مجوز اجرای آن در دست اقدام است؛ همچنین اصلاح ساختار فرایندهای کمیسیون ماده صد به منظور تسریع در رسیدگی به پرونده‌های تخلف ساختمانی تدوین شده که این امر سبب کاهش چشمگیر فرآیند رسیدگی می‌شود.

مکاتبه لازم با دادستان عمومی و انقلاب در راستای حل معضلات مربوط به ساختمان‌های خلاف ساز و فاقد پروانه نیز صورت گرفته است.

زمین‌های" نسق شهر" و روند سند سازی آنچه زمانی تعیین تکلیف می‌شود؟

در این راستا با مدیر کل اداره ثبت اسناد و املاک برای اجرایی شدن ماده یک قانون حمایت از احیا و بهسازی بافت‌های فرسوده و ناکار آمد شهری مکاتبه صورت گرفته است تا برای اراضی فاقد سند مالکیت در محدوده بافت فرسوده، سند مالکیت صادر می‌شود بر این اساس با توجه به " قانون تعیین و تکلیف اراضی فاقد سند مالکیت" متقاضیان به اداره‌ی ثبت معرفی می‌شوند.

برای نظارت بیشتر در خصوص ساخت و سازهای غیر مجاز شهری چه برنامه‌هایی دارید؟

شهرداری رشت به منظور نظارت بیشتر در خصوص ساخت و سازهای غیر مجاز شهری پلیس ساختمان را تشکیل داده است بر این اساس اکیپ‌های پلیس ساختمان با حضور کارشناسان فنی در نواحی مختلف شهرداری بر ساخت و سازها نظارت می‌کنند. همچنین قراردادی به منظور پیشگیری و رفع تخلفات شهری برای کمک به اکیپ‌هایی پلیس ساختمان منعقد شده است که به زودی به نواحی شهرداری ابلاغ می‌شود.

اجرای "طرح ناحیه محوری" نیز از دیگر اقدامات شهرداری رشت است، در این طرح که کارشناسان شهرسازی در ناحیه مستقر می‌شوند، سیاست‌ها، راهبردها و وظایف ملاک عمل نواحی در راستای ارائه بهینه خدمات به شهروندان ابلاغ خواهد شد؛ در این راستا امکان نظارت بیشتر بر ساخت و سازهای شهری و جلوگیری از ساخت سازهای غیر مجاز فراهم می‌شود.

تهیه پیام‌های اطلاع رسانی به شهروندان در خصوص گزارش تخلفات ساختمانی و افزایش آگاهی عمومی در رابطه با خطرات تخلف ساختمانی از دیگر اقدامات فرهنگی شهرداری برای جلوگیری از ساخت و سازهای شهری است.

افزایش قیمت پایه ارزش معاملاتی مبنای جرایم کمیسیون ماده صد به منظور بازدارندگی در انجام تخلفات ساختمانی بعد از هفت سال به تصویب رسیده که به زودی به مناطق شهرداری ابلاغ می‌شود؛ فراخوان ممیزی املاک و سامانه آنلاین یکپارچه شهرسازی به منظور شناسایی و تعیین تکلیف تخلفات ساختمانی و تدوین فرآیند تبصره ۷ ماده ۱۱۱ جهت شناسایی نیز ارائه می‌شود.

در خصوص طرح‌های بازآفرینی شهر در رشت به چه جایگاهی رسیده‌ایم؟

از سال ۱۳۹۷ با مشارکت شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی هر ساله در چارچوب پروژه‌های مشارکتی اقدام ملی، اعتبارات ملی اخذ و هزینه می‌شود؛ در این راستا احداث پیاده راه بافت تاریخی، پروژه بهسازی پیاده راه اطراف حرم مطهر خواهر امام، ساماندهی محله‌ی سلیمانداراب و محله‌ی صفه سر و… اجرا شده است‌.


اصلاحیه طرح تفصیلی شهر رشت در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

فرآیند اصلاح طرح تفصیلی، کاری مستمر بوده البته آخرین اصلاحات ضوابط طرح تفصیلی در کمیسیون ماده ۵، تصویب و ابلاغ شده است؛ در رابطه با سایر موارد نیز با مشاور طرح تفصیلی، نظارت بر روند اصلاح مغایرت‌های احتمالی نقشه طرح تفصیلی، تسریع خواهد شد.‌

از وضعیت حمل و نقل شهر رشت چه خبر؟

طبق اسناد بالادستی مجموعه حمل و نقل عمومی موجود پاسخگویی نیاز شهری به ابعاد و جمعیت رشت نیست؛ چنان‌چه بستر اقتصادی و اجتماعی لازم مهیا شود نیل به اهداف میان مدت و بلند مدت امکان پذیر خواهد بود. اکنون برای تأمین ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی به لحاظ شرایط اقتصادی کشور با مشکل مواجه هستیم در همین راستا امکان اجرای دقیق و کامل محدوده طرح ترافیک در هسته مرکزی شهر میسر نشده است.‌

بر اساس مطالعات طرح جامع و همچنین مطالعات یکپارچه سازی حمل و نقل و ترافیک شهر رشت، این کلان شهر بیش از شش هزار تاکسی دارد که حدود ۵۰ درصد آن فرسوده است و باید از چرخه فعالیت خارج شود؛ بنابراین در حال حاضر مدیریت تاکسی‌های موجود در دستور کار این کلان شهر قرار دارد.

به دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه غیر موتوری پاک به ویژه برای مسیرهای کوتاه شهری نگاه می‌شود، شهرداری رشت در برنامه‌ریزی‌های شهری خود برای ترغیب شهروندان برای استفاده از آنچه برنامه‌هایی دارد؟

حدود ۱۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در سطح شهر طراحی شده است که در فاز اول دو کیلومتر مسیر از ورودی مسکن مهر تا نامجو اجرا خواهد شد. در داخل مسکن مهر نیز به عنوان فاز بعدی اجرایی خواهد شد. همچنین قراردادی با موضوع نسل چهارم دوچرخه‌های اشتراکی در شهرداری با سرمایه گذار منعقد شده است که برابر قرارداد سرمایه گذار باید یک هزار دوچرخه جهت استفاده شهروندان در سال ۱۴۰۰ با تعرفه هر نیم ساعت ۱,۵۰۰ تومان در اختیار قرار دهد؛ در همین راستا ایجاد خانه‌های دوچرخه و ایستگاه‌های دوچرخه نیز در دستور کار قرار دارد.

از پروژه قطار شهری رشت چه خبر؟

اجرای این پروژه با توجه به نامه معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان مبنی بر بررسی و جلوگیری از مصوبه شورای عالی ترافیک کشور متوقف است؛ در حال حاضر منتظر نتیجه جلسات استانی مابین نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استانداری و دادگستری در این زمینه هستیم، در صورت صدور مجوزهای لازم و موافق مقامات قضائی استان، شهرداری رشت آمادگی اجرای این پروژه را در اسرع وقت دارد چرا که ردیف بودجه مناسبی در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و به تبع آن در سال ۱۴۰۰ برای آن اختصاص داده شده است.

 

کد خبر 470934

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرداري رشت کلانشهر رشت شهردار رشت تخلفات ساخت وساز حاشیه نشینی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق خصوص ساخت و سازهای تعیین تکلیف شهرداری رشت سازهای غیر طرح تفصیلی حمل و نقل خواهد شد کلان شهر خانه ها شهر رشت سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۰۵۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین‌تکلیف ۱۷۰ خودروی توقیفی ‌مبارزه با مواد مخدر در اصفهان

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اصفهان گفت: بیش از ۱۷۰ دستگاه خودرو و تعدادی موتورسیکلت توقیفی شورای مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان تعیین تکلیف می‌شوند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، سید محمد موسویان درباره تعیین تکلیف و مزایده بیش از 170 دستگاه خودرو و تعدادی موتور سیکلت توقیفی شورای مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان اظهار داشت: با توجه به تأکیدات رئیس قوه قضائیه و رئیس کل دادگستری استان اصفهان مبنی بر لزوم صیانت از بیت‌المال و تعیین‌تکلیف فوری وسایل نقلیه موجود در پارکینگ‌های سراسر استان اصفهان، مزایده خودروها و موتورسیکلت‌های توقیفی استان اصفهان امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در جریان آن تعداد بیش از 170 دستگاه خودروی سبک و سنگین و موتورسیکلت موجود در پارکینگ‌های موضوع این مزایده به فروش خواهد رسید.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اصفهان با تأکید بر اینکه همه موتورسیکلت‌ها و اکثر خودروها در این مزایده چندین سال در پارکینگ‌های استان اصفهان مانده بودند خاطرنشان کرد: با تدابیر اتخاذ شده در نتیجه برگزاری این مزایده همه این خودروها و موتورسیکلت‌ها به فروش خواهد رسید.

وی تصریح کرد: در حوزه تعیین تکلیف وسایل نقلیه توقیفی به منظور اصلاح فرایندها و با تدوین برنامه‌ای جامع در دادستانی مرکز استان اصفهان، تمامی دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان اصفهان به صورت مستمر در حال بازدید از پارکینگ‌ها هستند.

موسویان گفت: اقدامات دستگاه قضایی استان اصفهان به منظور سامان‌دهی به وضعیت پارکینگ‌ها تا تعیین تکلیف همه خودروها و موتورسیکلت‌های توقیفی ادامه خواهد داشت.

وی ضمن تقدیر از نیروهای فراجا و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان، خاطرنشان کرد: با رشادت‌ها و جان‌فشانی‌های ماموران اطلاعاتی و انتظامی و حمایت دستگاه قضایی، با تمام توان و تلاش با باندهای جابجایی و فروش مواد مخدر در استان مبارزه خواهد شد.

انتهای پیام/163/.

دیگر خبرها

  • تعیین‌تکلیف ۱۷۰ خودروی توقیفی ‌مبارزه با مواد مخدر در اصفهان
  • تعیین تکلیف بیش از ۷ هزار سند مالکیت در قشم
  • پرسنل حجمی و شرکتی شهرداری ارومیه ساماندهی و تعیین تکلیف شوند
  • تکلیف‌نامه شهرداری تهران برای پارک‌های پایتخت چه می‌گوید؟
  • تعیین تکلیف پساب تصفیه خانه یزد
  • آزادی زندانی پس از تحمل ۱۵ سال حبس
  • یک زندانی در استان تهران پس از ۱۵ سال حبس آزاد شد
  • تعیین تکلیف ماشین‌آلات راهسازی و معدنی رسوبی
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • تعیین تکلیف هزار حلقه چاه کشاورزی جهت صدور پروانه بهره‌ برداری