Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@20:17:09 GMT

راهکار پیشنهادی برای مبارزه با کودک آزاری

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۰۶۱۷۱

راهکار پیشنهادی برای مبارزه با کودک آزاری

از وجوه کودک آزاری که کمتر به آن توجه می شود محروم شدن کودک از دوره کودکی است و هرگونه غفلت در این دوره، پیامدهای جبران‌ناپذیری برای فرد به ‌همراه خواهد داشت.

دوران کودکی مهم‌ترین دوره‌ زندگی انسان است، دوره‌ای که در آن بخش عمده‌ی رشد و تکامل جسمی و روانی انسان شکل می‌گیرد

در سال‌های اخیر جنبه‌های روحی و روانی کودکان نیز در کنار جنبه‌های جسمی آنان مورد توجه قرار گرفته است به ‌طوری‌که جرم‌انگاری آسیب به کودکان با عنوان کودک آزادی شناخته می‌شود و در قانون مدنی برای آن مجازات تعیین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راهکاری برای رهایی از چالش کودک آزاری

کودک آزاری یک واقعیت اجتماعی است هر چند که مطلوب ما نباشد. این اتفاقی است که در جامعه صورت می گیرد.

بسیاری از فعالان حقوق کودک و نوجوان بر این باورند که از مهمترین علت افزایش کودک آزاری در جوامع مختلف فقدان آموزش و آگاهی بخشی به کودکان و خانوده هاست، آنها عقیده دارند باید قوانینی برای پیشگیری و کاهش آمار کودک آزاری تصویب کرد.

اگر این راهکار کاملی نیست، اما آموزش بهترین شیوه برای رفع این مصائب بر می شمارند، چرا که در بسیاری از موارد کودک آزاری، اگر کودکان آموزش های لازم را دیده و آگاهی های لازم را دریافت کرده باشند میزان تهدیدات در جامعه کاهش می یابد. نبود آموزش کافی و کارآمد سبب رشد کودک آزاری می شود.

بنابراین با در نظر گرفتن گروه سنی کودکان، آموزش راهی برای کاهش آمار کودک آزاری در ایران است.

کودک در ایران چگون تعریف شده است؟

کودکان و نوجوانان ایران به افراد ایرانی زیر سن ۱۸ سال گفته می‌شود. (بر اساس پیمان نامه حقوق کودک، کودک زیر سن ۱۸ سال تعریف می‌شود و ایران از سال ۱۳۷۳ به این پیمان پیوسته است). وضعیت کودکان در ایران متناقض است.

خانواده های وجود دارند که کل زندگی‌شان، فرزندشان هستند و تمام برنامه ها بر محور کودکان تنظیم می شود و از سویی دیگر آمار های ناراحت کننده ای در حوزه کودکان داریم. در یک دسته بندی کلان کودکان را به دو دسته کودکانی که مسئله ندارند( زندگی عادی می کنند) و آسیب دیده(یا در معرض آسیب) تقسیم می شوند. در حال حاضر مسئله ما دسته دوم از این کودکان است.

جنبه های کودک آزاری چیست؟

کودک آزاری عبارت است از هر گونه بدرفتاری فیزیکی و یا عاطفی، سواستفاده جنسی، غفلت یا رفتار همراه با بی‌توجهی یا استثمار تجاری یا سایر انواع استثمار، که منجر به آسیب واقعی یا احتمالی به سلامت، بقا، رشد یا کرامت کودک در زمینه روابط یا مسئولیت، اعتماد یا قدرت شود.(تعریف سازمان جهانی بهداشت). برخی از این آثار می‌تواند مخفی باشد.

ممانعت از حاضر شدن در کلاس درس، محروم کردن او از غذا، حبس در حمام یا زیرزمین نمونه کودک آزاری است، تنبیه بدنی  و تجاوز جنسی به کودک هم از انواع کودک آزاری فیزیکی است.

کودک آزاری یکسری وجوه شناخته شده دارد از جمله خشونت های جسمی-جنسی و کلامی که علیه کودکان صورت می گیرد. این ها باز خود لایه های مختلفی دارند، خشونت درون خانه توسط نزدیکان و خشونت خارج از خانه توسط افراد غریبه است.

یکی از وجوه کودک آزاری که کمتر به آن توجه می شود محروم شدن کودک از دوره کودکی است. به عنوان مثال، کودکی که باید بازی کند اما بخاطر وضعیت اقتصادی نامناسب کار می کند یا کودکی که در سن آموزش است و باید سر کلاس درس باشد اما کار می کند.

سند لایحه حمایت از کودکان چگونه است؟

این لایحه خود سند آشفتگی فکری در حوزه کودکان است. لایحه مدت هاست که دغدغه ای در سطوح دانشگاهی و اجتماعی است. از سال 1388 که این لایحه به مجلس رفت و سیر قانونی و اداری را در پیش گرفت وضعیت مناسبی ندارد آخرین وعده ای که داده شد این است که تا 6 ماه آینده نهایی می شود. مسئله از بُعد جامعه شناختی دو رویه دارد.

یکی حساسیت هایی است که جامعه نسبت به پدیده موجود واکنش نشان می دهد به طور مثال رسانه ها نسبت به این موضوع حساس شدند. بُعد دوم مسئله، اراده برای تغییر است یعنی یک اراده جمعی وجود داشته باشد که بگوید این وضعیت مناسب نیست و باید تغییر کند.

میزان وقوع کودک آزاری بر ضرورت تصویب قانونی برای حمایت از حقوق این گروه از جامعه تأکید می کند اما ضرورت تصویب این لایحه برای بسیاری از نمایندگان مجلس هنوز مبهم است.

به موجب قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان مصوب سال ۸۱ کودک ‌آزاری جرم عمومی تلقی می شود و هر فردی از وقوع آن اطلاع داشته باشد، می تواند طبق قانون به محاکم قضائی گزارش دهد و مراجع قضائی نیز حسب قانون با متخلفان برخورد خواهد کرد اما نکته اینجاست که بسیاری از مردم نمی‌ دانند کودک آزاری جرم است و در این زمینه قانونی وجود دارد.

البته لایحه حمایت از کودکان، لایحه ‌ای مترقی است که در صورت تصویب می تواند اتفاقات خوبی در حوزه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان را رقم بزند.

چرا افزایش آمار کودک‌آزاری در حاشیه شهرها را داریم؟

آمار کودک آزاری در حاشیه کلان شهرها بیشتر است. روزانه حداقل دو یا سه مورد کودک آزاری در مناطق حاشیه ای گزارش می شود، کودک آزاری هایی که در مناطق حاشیه ای رخ می دهد بیشتر در بخش کودک آزاری جسمی دیده شده است که عمدتا از سوی والدین معتاد صورت می گیرد و فضا برای این کودکان ناامن است.

آمارهایی که در زمینه کودک آزاری وجود دارد و آمارهایی که از طریق اورژانس اجتماعی گزارش می ‌شود، نشان می دهد میزان کودک آزاری در سال های اخیر رشد داشته و این افزایش تنها مختص کشور ایران نیست بلکه حتی در کشورهای پیشرفته نیز آمار کودک آزاری و تضییع حقوق کودکان رو به افزایش است. لذا وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، صدا و سیما و سازمان بهزیستی و ... در زمینه کودک آزاری وظایفی دارند که باید انجام دهند تا میزان کودک آزاری کاهش یابد.

راهکار نهایی: مبارزه کودک آزاری نیازمند آموزش است

برای کاهش آمار آسیب ‌های اجتماعی و مواردی همچون کودک آزاری تنها تصویب قوانین کفایت نمی ‌کند بلکه به لحاظ فرهنگی باید آموزش داد.

این آموزش باید در برگیرنده جهت آگاه سازی همه اقشار جامعه به ویژه والدین، پرستاران کودک و معلمان باشد. نهادهایی که در ارتباط با مسایل کودکان و خانواده ها هستند وظیفه سنگینی برای آگاه سازی خانواده ها دارند.

یکی از این نهادها آموزش و پرورش است که باید مهارت آموزی را در دستور کار خود قرار دهد ضمن اینکه آموزش های خود مراقبتی باید به کودکان داده شود تا قربانی خشونت نشوند.

ارائه آموزش‌ های مهارت‌ آموزی به خانواده ها و کودکان در جهت کاهش آسیب ‌های حوزه کودک ضرورت دارد و با ارائه این آموزش ‌ها در مدارس می‌ توان از بروز خطر برای کودکان جلوگیری کرد.

درباره نحوه آموزش های خود مراقبتی و تاثیر نهادها و خانواده ها در این آموزش ها، در هر بازه سنی این آموزش ها باید توسط عوامل مختلف دیگر نظیر رسانه ها تلوزیون، رادیو و مجلات هم از طریق داستان گویی طنز یا پخش برنامه های کودکانه یا انیمیشن ها صورت گیرد.

در سنین بسیار پایین و در قدم اول خانواده است که می تواند این آموزش ها را به کودک خود دهد. در مراحل بعد باید توسط مهد کودک، آموزش و پرورش و موسسات حمایت از کودکان صورت گیرد. باید به این موضوع هم توجه داشت، که آموزش ها باید متناسب با سن کودک باشد.

در هر سنی آموزش ها متفاوت است و ما نباید در آموزش ها پیشروی داشته باشیم. نکته مهم تر این است که کودک باید آگاه باشد، زمانی که برایش مشکلی پیش می آید، چگونه و کجا باید آن را مطرح کند، باید بداند که اول از همه این موضوع را باید با خانواده خود در میان بگذارد و در صورت نبود خانواده با چه شماره هایی تماس بگیرد و یا چگونه این موضوع را با مشاور خود در میان بگذارد.

تهیه کننده: الهام قاسمپور خوشرودی، مشاور و مددکار کلانتری 14 امیرکلا- شهرستان بابل

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: آمار کودک آزاری کودک آزاری خانواده ها حقوق کودک آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۰۶۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان رایگان کودک مشروط بر داشتن بیمه پایه

رئیس اداره اقتصاد درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: براساس دستوالعمل ارائه خدمات ارائه خدمات رایگان به کودکان زیر هفت سال و ابلاغیه وزارت بهداشت در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت همه خدمات بستری و سرپایی کودکان زیر هفت سال در مراکز دولتی دانشگاهی و بیمارستان‌های دولتی موظف به ارائه کلیه خدمات بستری رایگان هستند.

دکتر طباطبایی افزود: وزیر بهداشت اسفند سال گذشته از خدمات درمانی رایگان برای کودکان زیر هفت سال خبرداد که این طرح در استان از اول اردیبهشت به طور کام در حال اجرا است.

او گفت: در اجرای این طرح بیمارستان‌های دولتی موظفند این خدمات را ارائه دهند و هیچ گونه دریافتی از از بیماران زیر هفت سال نداشته باشند.

به گفته طباطبایی دارندگان بیمه پایه مشمول این طرح هستند و چنانچه بیماری فاقد بیمه پایه باشد، می‌تواند با مراجعه به سازمان بیمه سلامت برای بیمه خود اقدام کند و از مزایای این طرح بهره‌مند شود.

والدین کودکان زیر هفت در صورت مشاهده تخلف در روند اجرای این طرح می‌توانند از طریق تماس با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت موضوع را در میان بگذارند. 

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  •  تلاش برای شاد کردن کودکان غزه
  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • (تصاویر) اگر نقاشی کودکان واقعیت داشت جهان چه شکلی می‌شد؟
  • جزئیات جدید از پیدا شدن دختر صحرا؛ پشت‌پرده دزدیده شدن «یسنا» فاش شد!
  • کتاب «خانه زیر آب و جوجه لاک پشت ها» منتشر شد
  • درمان رایگان کودک مشروط بر داشتن بیمه پایه
  • گزارش سازمان‌های بین‌المللی از وضعیت غم‌انگیز کودکان غزه
  • درمان رایگان کودک با داشتن بیمه پایه
  • مصونیت از آسیب‌های اجتماعی با ویدئو کتاب‌های مهارتی برای کودکان
  • پوشش تحصیلی ۹۹.۸ درصدی مقطع ابتدایی در چهارمحال و بختیای