Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@12:29:18 GMT

تحلیلگر آمریکایی: بازگشت ساده به برجام در کار نیست

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۰۷۴۳۳

تحلیلگر آمریکایی: بازگشت ساده به برجام در کار نیست

مارک پری روز سه‌شنبه درگفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا، در پاسخ به اینکه ویژگی دولت بایدن در چیست؟، اظهار کرد: نکته جالب توجه برای من درباره دولت بایدن این است که در واقع بسیاری از اعضای دولت او مترقی‌خواه هستند تا میانه‌رو و مرکزگرا.

وی افزود: بایدن ممکن است مترقی‌ترین رئیس‌جمهوری باشد که از زمان فرانکلین روزولت داشته‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نویسنده مقالات متعدد برای نشریات امور دفاعی و خارجی آمریکا ادامه داد: بایدن به ویژه در مورد مسائل سیاست خارجی، راهبر خواهد بود. بیشتر کسانی که منصوب کرده است برای پیشرفت شغلی خود به او وابسته و وفادارند.

خبرنگار ایرنا پرسید: چگونه بایدن می‌تواند وحدت در داخل و همچنین در خارج را ایجاد کند در حالیکه جهان در چهار سال گذشته، دنیای بدون حضور موثر آمریکا را آموخت و تجربه کرد؟

پری در پاسخ گفت: دولت بایدن سومین کابینه اوباما نیست. اختلافات بین این دو کاملا فاحش است. این امر به خصوص در مورد استقرارهای خارج از کشور صادق است.

وی توضیح داد:اوباما مایل بود نظرات کارشناسان را در مورد مسایل سیاست خارجی بسنجد و به دلیل کمبود تجربه خودش، به آنها موکول کند. این برای بایدن که دارای تجربه گسترده در سیاست خارجی است، صادق نیست.

نویسنده کتاب جنگ‌های پنتاگون؛جنگ اعلام نشده ارتش آمریکا علیه رئیسان جمهوری درباره رویکرد بایدن به چین و روسیه هم گفت: بایدن به صبر استراتژیک معتقد است - واقعیتی که در انتخاب کابینه وی نیز منعکس شده است.

پری افزود: این به معنای اعتماد زیاد به دیپلماسی تا استفاده از زور است. این سیاستی است که وی در قبال چین اتخاذ خواهد کرد.

وی در باره نمایندگان ویژه آمریکا در مورد کشورها و مسایل مختلف همچون آن‌چیزی که در دوره ترامپ شاهد آن بودیم و درس‌هایی که بایدن باید از آنها می گیرد، هم گفت: من انتظار دارم که  بایدن استفاده از نمایندگان ویژه را کاهش دهد.

این دانش‌آموخته دانشگاه بوستون درباره دلایل برخی مخالفت ها با انتصاب احتمالی رابرت مالی به عنوان نماینده ویژه در امور ایران و همچنین رویکرد وی اظهار کرد: رابرت مالی یک دیپلمات خبره و یک مذاکره کننده ماهر است. مخالفت با او به خاطر مخالفت آنها با برجام است.

پری افزود: "مالی" و "وندی شرمن"(گزینه بایدن به عنوان معاون وزیر خارجه) یک تیم مذاکره کننده و دیپلماتیک قدرتمند ارائه می‌دهند.

وی درعین حال اظهار کرد: تصور من این است که دولت بایدن با تلاش برای بازگشت به برجام و مذاکره دوباره درباره آن، رویکرد بسیطی به توافق هسته‌ای ایران نسبت به تیم ترامپ دارد.

تحلیلگر ارشد موسسه کوئینسی برای تارنمای ریسپانسیبل استیت‌کرفت اظهارکرد: احتمالا یک پیوستن ساده دوباره به برجام در کار نیست و این به معنای آن است که باید به مجموعه موارد دیگر رسیدگی شود.

رایزنی با متحدان درباره برجام

خبرنگار ایرنا پرسید: اگر بایدن و تیم او معتقدند که اقدام دولت سابق در خروج از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه ایران به طور کامل اشتباه بوده است، چرا همه تحریم‌ها را لغو نمی‌کنند تا به جایی برگردند که در سال ۲۰۱۷ بوده‌اند؟

پری پاسخ داد: همه چیز به زمان نیاز دارد و برخلاف افراد ترامپ، دولت بایدن به ارزش فرآیند اعتقاد دارد: سنجیدن گزینه‌ها و پرسیدن شرایط آنها.

وی توضیح داد: همچنین به دلیل انجام این کار، آنها برای بازگرداندن ساعت به عقب یعنی جایی که بودند، تامل می‌کنند. با تعهد دولت جدید برای بازسازی اتحادهای ایالات متحده، آنها نظرات متحدان اصلی را پیش از هرگونه اقدامی برای جبران آنچه تصور می‌کنند تصمیمی اشتباه بوده است، بررسی خواهند کرد.

تحلیلگر ارشد سیاست خارجی و مدیر سابق سیاست‌گذاری برای بنیاد آمریکایی کهنه‌سربازان ویتنام اظهار کرد: هنوز در روزهای نخست این دولت قرار داریم و عدم موافقت آنها با برنامه دولت قبلی به طور فزاینده‌ای هزینه‌های سیاسی خاص خود را دارد.

پری افزود: دولت به جایی خواهد رسید که فکر می‌کنند باید باشد، اما همانطور که در مورد تقریبا همه موارد در سیاست آمریکا صدق می‌کند، زمان لازم است.

به گزارش ایرنا، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در رقابت‌های انتخاباتی بارها از بازگشت به برجام سخن گفت و تیم سیاست خارجی او هم معتقدند که باید به برجام بازگردند.

آنها تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام را که درسال ۱۳۹۷ انجام شد، نادرست می‌دانند و معتقدند این اقدام نتوانست آنها را به هیچ یک از خواسته‌های آنها برساند و در مقابل، ایران هم به لحاظ نفوذ منطقه‌ای و هم از نظر فناوری هسته‌ای تقویت شده است.

با این حال، بازگشت آمریکا از نظر جمهوری اسلامی ایران تنها در صورتی امکان پذیر است که تمام تحریم‌هایی که به موجب برجام لغو شده و هرآنچه که در دولت ترامپ وضع شده است، باید یکجا برداشته شود.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد هم در گزارش دوره‌ای خود همواره بر لزوم بهره‌مندی ایران از منافع ملموس اقتصادی برجام تاکید کرده و از کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواسته است شرایط تجارت مشروع با ایران را فراهم سازند.

برچسب‌ها برجام باراک اوباما چین جو بایدن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام باراک اوباما چین برجام باراک اوباما چین جو بایدن اخبار کنکور سیاست خارجی دولت بایدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۰۷۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از فلسطین؛ خواسته اصلی دانشجویان معترض آمریکایی

تحلیل‌گران سیاسی در آمریکا می‌گویند که جنبش اعتراضی دانشجویان در روز‌های گذشته در حمایت از حقوق مردم فلسطین برابر اسرائیل، یک شکاف نسلی در موضوع اسرائیل ایجاد کرده و تمایل جوانان برای به چالش کشیدن سیاستمداران و مدیران دانشگاه‌ها در سراسر آمریکا را بیش از پیش جدی کرده است.

به گفته تحلیل‌گران این شکاف و افکار جوانان آمریکایی در حمایت از فلسطین موجب شده که تیم دموکرات‌ها خطر انتخاب نشدن جو بایدن ۸۱ ساله را به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا در انتخابات پیش رو بیشتر احساس کنند و حتی احزاب مخالف بایدن را نیز با این خطر جدی مواجه کرده است.

«عمر واسو»، استادیار علوم سیاسی دانشگاه کالیفرنیا در این رابطه گفت: ما در حال حاضر شاهد شکاف نسلی در آمریکا هستیم و این موضوع در دراز مدت چالشی برای حزب دموکرات خواهد بود.

دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک طی هفته گذشته کارزار همبستگی با فلسطین را ایجاد کرده که از آن زمان تا کنون با بازداشت‌های منظم از سوی مقامات دانشگاه روبه‌رو شده است. هرچند برخورد مقامات دانشگاه کلمبیا با این تظاهرات بیش از حد خشن بوده ولی همچنان اعتراض‌های مشابهی در دانشگاه‌های دیگر این کشور ادامه دارد.

تصاویری از بازداشت خشونت‌آمیز دانشجویان، اساتید و روزنامه‌نگاران توسط افسران پلیس نیز خشم بیشتری بین دانشجویان ایجاد کرده است.

عمده بحث‌های اصلی دانشجویان در تظاهرات خود علیه مسئولان دانشگاه این است که باید نوع و میزان حمایت دانشگاه‌ها از اسرائیل مشخص شود.

کاخ سفید و احزاب طرفدار اسرائیل، دانشجویان را به دامن زدن به یهودستیزی متهم کرده‌اند ولی هیچ کدام از این اتهام زنی‌ها نتوانسته اراده دانشجویان را در کاهش اعتراضات کاهش دهد.

نظرسنجی‌های متعدد نشان می‌دهد که بیشتر شهروندان آمریکایی از آتش‌بس دائمی در غزه حمایت می‌کنند ولی با علم به این موضوع هنوز بایدن حمایت قاطع خود را از اسرائیل حفظ کرده است.

تحلیل‌گران می‌گویند این اصرار بایدن برای ادامه حمایت آمریکا از اسرائیل هزینه بسیاری برای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری خواهد داشت.

دموکرات‌ها در طولانی مدت نمی‌توانند برای مردم آمریکا و به خصوص جوان‌تر‌ها بهانه‌ای برای شرکت در انتخابات داشته باشند و به نظر می‌رسد باید سیاست خود را نسبت به اسرائیل تغییر دهند.

دانشجویان معترض درگیر سیاست حزبی ایالات متحده نیستند. از شعار‌های این چند روز اخیر دانشجویان این‌گونه برمی‌آید که آن‌ها تنها حمایت از فلسطین را جستجو می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • معاون رئیسی : بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • نارضایتی مردم آمریکا از سیاست‌های بایدن در قبال جنگ غزه
  • سناتور آمریکایی ارزیابی دولت از جنگ غزه را زیر سئوال برد
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • برنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟
  • راه حل مسائل فرهنگی بازگشت به سیاست و سیاستگذاری
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • حمایت از فلسطین؛ خواسته اصلی دانشجویان معترض آمریکایی
  • تحلیلگر آمریکایی: دانشجویان معترض آمریکایی نیرو‌های نیابتی ایران هستند!