Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-08@22:50:32 GMT

آبیک در عطش آب سالم می‌سوزد /مردم آبیک سیراب از وعده‌های بی‌نتیجه

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۰۷۴۸۲

آبیک در عطش آب سالم می‌سوزد /مردم آبیک سیراب از وعده‌های بی‌نتیجه

‍‍‍‍‍‍

دریافت 7 MB

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - حسن عابدینی: استان قزوین از معدود استان‌هایی است که عمده آب شرب مردم آن از آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود و این ذخیره با ارزش صرف زندگی روزمره و جاری مردم شده است.

این استفاده بی‌برنامه و بدون نگاه به آینده از سفره‌های زیرزمینی در سال‌های اخیر خود را به‌خوبی نشان داده است که ادامه روند فعلی جز آسیب و ایجاد چالش‌هایی بزرگ برای سال‌های نه‌چندان دور در استان قزوین نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی شهرهای استان قزوین خیلی زودتر از بقیه با این چالش بزرگ روبرو شده و مشکلات عدیده‌ای دارند. فرونشست دشت قزوین باعث وارد شدن آسیب به سفره‌های زیرزمینی شده و دراین‌بین مردم آبیک با دگرگونی شدید طعم، رنگ و بوی آب آشامیدنی خود روبرو شده‌اند. موضوعی که نارضایتی بیش‌ازپیش آن‌ها را به دنبال داشته است.

درحالی‌که مسئولین استان تأکید دارند این آب از نظر فیزیکی دچار ایراد است اما از نظر بهداشتی آلوده نیست، اعتماد مردم آبیک نسبت به این وضعیت از بین رفته و روزبه‌روز میزان نارضایتی‌ها بیشتر می‌شود.

علی فرخزاد معاون عمرانی استاندار قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: از سنوات گذشته به دلایل مختلف از جمله افت آب زیرزمینی کیفیت آب آبیک کاهش یافته اما این به معنای کیفیت بهداشتی نیست بلکه کدورت آب است.

وی بیان می‌کند: جاهایی که در دهه ۷۰ برای این شهر احداث شده افت کرده، آب شور شده و کدورت آن بالا رفته است و دیگر از آب‌های زیرزمینی آب آبیک را نمی‌توان تأمین کرد و باید از منابع آبی دیگری استفاده کرد.

پروژه انتقال آب طالقان به قزوین با ۸ درصد پیشرفت فیزیکی

در همین راستا در سفر نخست دولت تدبیر و امید به استان قزوین در ۹ مهر ۹۵ رئیس‌جمهور از تصویب آب‌رسانی از سد طالقان به شهرستان قزوین خبر می‌دهد. بر اساس این مصوبه قرار می‌شود در فاز نخست آب‌رسانی به آبیک در اولویت قرار بگیرد.

این مصوبه به معنای این بود که مشکل ۴۰ ساله با اخذ سهم آب شرب از سد طالقان به میزان ۶۰ میلیون مترمکعب برای استان قزوین حل خواهد شد.

طرح پس از حدود ۱۰ ماه از سفر رئیس‌جمهور و مصوبه هیئت دولت وارد فاز اجرایی می‌شود. نکته جالب اینجاست که در تابلوی اولیه ای که در سایت شرکت آب منطقه‌ای منتشر می‌شود زمان اتمام طرح ۱۵ فروردین ۹۹ و با اعتباری حدود ۸ هزار میلیارد تومان اعلام می‌شود اما پس از مدتی این تابلو تغییر و امروز زمان اتمام آن به ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ و با اعتباری بالغ‌بر ۱۵ هزار میلیارد تومان اعلام می‌شود.

این در حالی است که امروز پس از گذشت سه سال از اجرای پروژه، بنا به اعلام سایت اطلاع‌رسانی آب منطقه‌ای میزان پیشرفت طرح تنها ۸ درصد بوده است.

یکی از اصلی‌ترین گلایه‌های مردم آبیک که گویا آن‌ها را بیشتر از تلخی آب رنج می‌دهد وعده‌هایی است که هر روز تکرار می‌شود و پایانی بر آن دیده نمی‌شود از سویی یکی از اصلی‌ترین گلایه‌های مردم آبیک که گویا آن‌ها را بیشتر از تلخی آب رنج می‌دهد وعده‌هایی است که هر روز تکرار می‌شود و پایانی بر آن دیده نمی‌شود.

انتقال آب به آبیک باید تا پایان دولت به پایان برسد

اما هدایت اله جمالی پور استاندار قزوین تأکید کرده که انتقال آب در فاز نخست به آبیک از پروژه‌های اولویت‌دار استان است و باید تا

پایان دولت به پایان برسد.

به نظر می‌رسد اجرای کامل طرح به‌مراتب به زمانی بیشتر از ۱۴۰۲ نیاز دارد و منابع مالی کشور با توجه به مشکلات پیش رو به این راحتی‌ها اجازه اجرای کامل طرح را نمی‌دهند اما عملیاتی شدن فاز نخست یعنی آب‌رسانی به مردم آبیک دور از دسترس نیست.

فرخزاد معاون عمرانی استاندار قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر کمبود منابع مالی را اصلی‌ترین دلیل تعویق در پایان طرح می‌داند. او عنوان می‌کند: قبلاً تأمین لوله با پیمانکار بود اما به دلیل تغییر قیمت‌ها پیمانکار نمی‌توانست و قرار شد تأمین لوله از قرارداد پیمانکار حذف و پیمانکار فقط کار اجرایی را انجام دهد.

۸۵ درصد اعتبارات عمرانی ملی است

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد اعتبارات عمرانی استان ملی است و باید تأمین شود تا کار را اجرا کنیم، اضافه می‌کند: اما تا به امروز طرح علی‌رغم نبود اعتبارات پیش رفته و جلو می‌رود.

فرخزاد نیز در این گفت‌وگو تأکید می‌کند: خط انتقال به آبیک تا پایان دولت باید به پایان برسد.

یداله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین نیز در بازدیدی که استاندار ۳۰ آذرماه از نحوه اجرای این پروژه داشت با اشاره به طرح آب‌رسانی از سد طالقان به استان قزوین، تأکید کرد: در صورت تأمین اعتبارات لازم، مرحله اول این طرح شامل آب‌رسانی از سد طالقان به آبیک تا اردیبهشت ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

این طبیعی است که وعده‌ها همچنان وجود داشته باشد و طبیعی‌تر از آن ترس از عدم اجرای این وعده‌ها است. مردم آبیک به‌اندازه کافی از وعده‌ها سیراب هستند و این بار وعده نمی‌تواند آن‌ها را امیدوار نگه دارد.

بدون شک ادامه روند کند طرح، حیاتی‌ترین نیاز مردم یعنی آب را با مخاطرات بیشتری همراه می‌کند. از سویی نا امید شدن مردم از وعده‌های مدیران و مسئولان نظام مخاطره دیگری است که نباید آن را نادیده گرفت افزایش سه برابری هزینه اجرای طرح

فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی که این مشکل را پیگیری کرده و پای صحبت مردم و مسئولین نیز نشسته در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از کارهای خوبی سخن می‌گوید که بی‌نتیجه مانده است. وی سرعت عمل را نیاز اصلی این پروژه می‌داند.

وی با بیان اینکه در این مدت به همراه دیگر نمایندگان استان پیگیر حل این مشکل و انتقال هرچه سریع‌تر آب به مردم بوده‌ایم، بیان کرد: این پیگیری‌ها به افزایش ده برابری بودجه توسعه آب منطقه‌ای استان منجر شده که امیدواریم به پیشرفت پروژه کمک کند.

نماینده مردم قزوین البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی ۳ برابر شدن قیمت لوله و دیگر هزینه‌ها را علت اصلی کندی طرح دانسته و عنوان می‌کند: مطالبه گری مردم در رابطه با وعده‌های تکراری به‌حق است و تلاش می‌کنیم وعده بی‌نتیجه ندهیم.

وی می‌گوید: تمام تلاش ما، برای به نتیجه رسیدن هر چه زودتر این پروژه مهم و حیاتی است تا در سایه آن شاهد حل مشکل آب شهر آبیک و دیگر شهرها و روستاهای منطقه و استان باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر بدون شک ادامه روند کند طرح، حیاتی‌ترین نیاز مردم یعنی آب را با مخاطرات بیشتری همراه می‌کند. از سویی نا امید شدن مردم از وعده‌های مدیران و مسئولان نظام مخاطره دیگری است که نباید آن را نادیده گرفت.

این انتظار وجود دارد که دولت تدبیر و امید در آخرین ماه‌های حضور، با تدبیر خود اندک امید مردم آبیک را احیا کند تا بیش از این، مردم آبیک از نبود آب مناسب غصه‌دار نباشند.

کد خبر 5130939

منبع: مهر

کلیدواژه: آبیک انتقال آب سد طالقان قزوین ویروس کرونا دهه فجر آمار کرونا خطبه های نماز جمعه بوشهر گرگان کرمانشاه شیوع کرونا شهرکرد شیراز بارش برف شهرستان کرج آلودگی هوا مشهد سد طالقان خبرنگار مهر استان قزوین آب منطقه ای وعده ها مردم آبیک آب رسانی گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۰۷۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتبه نخست استان قزوین در طرح قرآنی «زندگی با آیه‌ها»

حجت‌الاسلام یوسف پورآرین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پویش زندگی با آیه‌ها که با هدف تبیین ۳۰ آیه قرآن برای اقشار مختلف مردم در ماه رمضان برگزار شد با استقبال خوبی از سوی مردم قزوین روبرو شد.

وی افزود: این طرح یک طرح سراسری و برای همه اقشار در کشور در ماه مبارک رمضان اجرایی شد و در استان قزوین نیز در مرحله نخست با استقبال خوب و کم نظیری مواجه شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین عنوان کرد: در ارزیابی کلی سازمان تبلیغات اسلامی، استان قزوین توانست عنوان نخست کشور را در این پویش از آن خود کند.

وی ادامه داد: در این طرح بزرگ که در سطح ملی برگزار شد، توسط مبلغین، فعالان رسانه ای، مبلغات، فعالان قرآنی، نوجوانان و جوانان، و همه افرادی که حس می‌شد می‌توانند در این طرح مشارکت داشته باشند محتوای در اختیار قرار داده شده به مردم عرضه شد و به لطف خدا نیز استقبال خوبی از آن صورت گرفت.

حجت الاسلام پورآرین در پایان یادآور شد: مرحله دوم این پویش نیز به زودی آغاز خواهد شد و امیدواریم در این مرحله نیز شاهد استقبال خوب مردم قزوین باشیم.

کد خبر 6100311

دیگر خبرها

  • عالمان ذخایر بزرگی برای مردم هستند/بزرگداشت آیت‌الله فقیه
  • مردم این شهر امروز پنجاه بِدَر را جشن گرفتند/ جشنی که مدارس را هم تعطیل می‌کند!
  • آغوش باز باغستان سنتی قزوین برای آیین «پنجاه‌به‌در»
  • وعده قالیباف به هلال احمر
  • رتبه نخست استان قزوین در طرح قرآنی «زندگی با آیه‌ها»
  • بازدید منتخب مردم قزوین- البرز و آبیک از جاده الموت- تنکابن
  • اسفندیار: پائز انگیزه زیادی دارد/ تمام توان خود را می‌گذاریم
  • رسالت معاونت پارلمانی تعامل گسترده، شفاف و سالم با مجلس است
  • روزنامه اطلاعات: ملت در چه فکریه؟ دولت در چه کاریه؟
  • اجرای بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ متر شبکه‌گذاری در آبیک