Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سیدمحمدمجتبی حسینی امروز (سه‌شنبه، هفتم بهمن) در نشست خبری بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران در محل این موزه، با اشاره به روند ۳۲ ماهه برای بازسازی این موزه گفت: در روند مرمت و بازسازی موزه به امنیت آثار توجه ویژه و عملیات به گونه‌ای انجام شد که سرعت استهلاک بنا در آینده کاهش پیدا کند، هچنین عایق‌بندی‌های تاسیساتی برای شرایط پایدار و توجه به هم رفاه اثر و هم رفاه مخاطب اثر در بازسازی ها مورد تاکید و دقت قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون هنری وزیر فرهنگ با اشاره به مخاطبان زیاد و تعدد نمایشگاه‌ها در موزه هنرهای معاصر تهران، گفت: در برنامه‌ریزی‌ها خطر تعطیلی موقت و انجام تعمیرات اساسی را به مصلحت بلندمدت موزه ارزیابی کردیم و از حدود دو سال و نیم پیش، بازسازی و تعمیرات موزه آغاز شد، البته در ماه‌هایی روند به تاخیر افتاد که شیوع کرونا هم یکی از عوامل آن بود.

وی با تاکید بر اینکه بخش سخت‌افزاری تعمیرات در موزه باید اساسی و اصولی انجام شود گفت: از طرفی تعمیرات باید به گونه‌ای باشد که کمترین تفاوت را با ذهنیت سابق مخاطبان از موزه ایجاد کند؛اصرار داشتیم تغییرات در دیوارها و حتی رنگ‌ کف‌پوش‌ها و موکت به طراحی سابق موزه کاملا شبیه باشد و به اصل سخت‌افزاری موزه وفاداری را رعایت کردیم.

در این مدت در بخش نرم‌افزاری هم تلاش کردیم کار موزه‌داری تعطیل نشود. شناسنامه‌دار شدن آثار، راه‌اندازی و بارگذاری اطلاعات دقیق آثار در بانک اطلاعاتی و سامانه موزه و کار مطالعاتی بر روی آثار را در دستور کار قرار دادیم و موزه فعالیت خود را استمرار داد تا پشتوانه باکیفیت خود را برای روز بازگشایی آماده‌ کند.

معاون هنر وزیر فرهنگ با بیان اینکه موزه‌ها در همه جهان به گنجینه دائمی خورد پشت‌گرم هستند، گفت: در سال‌های اخیر فعالیت و استفاده از موزه به عنوان یک گالری بزرگ در جامعه و علاقه‌مندان هنرهای معاصر جا افتاده است؛ موزه‌ها همواره بخشی از آثار دائم خود را در قالب نمایشگاه‌های موضوعی دائم و موقت در معرض تماشا قرار می‌دهند و در کنار آن نمایشگاه‌های دیگری را هم مدیریت می‌کنند و به اجرا می‌گذارند و مخاطب بیشتری را جلب می‌کنند.

نبود یک گالری بزرگ ملی در دوره‌های مختلف کار را به سمتی برده است که از موزه به عنوان یک گالری بزرگ هم استفاده شود، تلاشی که در این مدت انجام شد بر این اساس بود که این مجموعه، بخش موزه‌ای خود را احیا کند و همواره ماموریت موزه‌ای خود را انجام دهد، اما در کنار آن از فرصت‌های جدید و نمایشگاه‌های موقت نیز بهره ببرد. این ترکیب به یک فضایی نیاز داشت که ایجاد شد.

حسینی اظهار داشت: موزه می‌تواند بر اساس یک برنامه جامع فرهنگی نظم و نظامی داشته باشد و هر سال نمایشگاه های سال بعد خود را معرفی کند. البته این طور برنامه‌ریزی می شود که برنامه‌های یک موزه تا سه سال قابل رصد است و در نخستین گام تا ماه آینده و قبل از پایان سال جدول برنامه‌های نمایشگاهی موزه در سال ۱۴۰۰ را اطلاع‌رسانی می‌شود تا علاقه‌مندان از برنامه‌های سالانه این نهاد نامدار خوش‌سابقه فرهنگی که در چهل سال گذشته نماد و نشانه پویایی هنرهای تجسمی در ایران بوده است، آگاهی داشته باشند و استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه آنچه طراحی و تعمیر و بازسازی و ارائه شده به تعریف موزه‌داری نزدیک‌تر است، تصریح کرد: فضای موزه به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که در آینده همیشه بخشی از موزه در اختیار گنجینه دائم و بخشی هم در اختیار نمایشگاه‌های متغیر موقت خواهد بود تا ظرفیت بهره‌برداری از موزه، افزایش پیداکند. امیدوارم با حساسیت و دقت همکاران قواعد موزه‌داری بیش از گذشته رعایت شود و موزه هنرهای معاصر تهران را در صدر خوش‌نامی نگه داریم.

ادامه دارد....

برچسب‌ها سید محمد مجتبی حسینی موزه هنرهای معاصر فرهنگ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید محمد مجتبی حسینی موزه هنرهای معاصر فرهنگ سید محمد مجتبی حسینی موزه هنرهای معاصر فرهنگ اخبار کنکور موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۰۸۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح نمایشگاه موزه عبرت ایران در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی نمایشگاه موزه عبرت ایران امروز (۱۴ اردیبهشت ماه) در شهرستان شیروان افتتاح شد.

استاندار خراسان شمالی در مراسم افتتاح این نمایشگاه، با اشاره به فسادهای مختلف در دوران پهلوی و مقایسه شرایط ایران پیش و پس از انقلاب، گفت: برگزاری نمایشگاه موزه عبرت، فرصت خوبی برای تبیین پیشرفت‌های انقلاب اسلامی و ظلم و ناکامی‌های رژیم ستمشاهی است.

محمدرضا حسین‌نژاد با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه موزه عبرت، به تصویر کشاندن ظلم و فساد دوران رژیم ستمشاهی برای نسل جوان را بسیار مهم دانست و ادامه داد: در این مسیر پاسخگویی و روشنگری مسائل در تبیین موضوعات و شفاف‌سازی آنها نقش ارزشمندی دارد.

وی بیان کرد: موزه عبرت می‌تواند برشی اجمالی از ظلم رژیم ستمشاهی را نشان دهد و اعلام کند که ملت ایران با همدلی توانست در مقابله با طاغوت و فرعون زمان خود، صبورانه، با افتخار و عزتمند پیروز شود.

حسین‌نژاد اظهار کرد: زمانی که مردم ایران فهمیدند سران طاغوت و شاهان هیچ نیستند و نوکر آمریکا هستند، در مقابل آنها به پا خاستند و به روشنگری پرداختند و شکنجه‌های بسیاری دیدند. امیدوارم نمایشگاه موزه عبرت مورد استقبال مردم واقع شود و بویژه حضور قشر جوان را در این نمایشگاه داشته باشیم تا ترویجی برای استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی باشد.

وی به وضعیت اسفبار دوران رژیم پهلوی و عمق فاجعه این دوران اشاره کرد و گفت: وقایع این دوران باید برای مردم بازگو شود و با ترسیم گذشته باید بدانیم که تاوان‌های داده‌شده برای چه چیزی بوده است.

استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه اتحاد دینی مطابق با ارزش‌های دینی و حمایت مردم و با راهبری رهبری دینی، بصیر، دانا و آگاه مورد ارزش است، افزود: پیشرفت‌های کشور باید برای نسل جوان تشریح شود، امروز ایران به دستاوردهای بسیاری در جهان رسیده و این بیانگر حقانیت نظام جمهوری اسلامی ایران است و خیلی‌ها می‌خواهند این مهم را کمرنگ جلوه دهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان شهرضایی
  • حضور ۶۰ ناشر خارجی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • افتتاح فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان
  • فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان افتتاح می‌شود
  • «احوال و آثار محمد دبیر سیاقی» به نمایشگاه کتاب خواهد آمد
  • افتتاح نمایشگاه موزه عبرت ایران در خراسان شمالی
  • از افتتاح هفته گرافیک و بینال ونیز تا روز ملی خلیج فارس پای آزادی
  • سامانه بازار کتاب تا پایان نمایشگاه سی‌وپنجم غیرفعال است
  • نمایشگاه موزه عبرت ایران در شیراون افتتاح شد
  • خبر‌های «پشت صحنه»، جمعه ۱۴ اردیبهشت