Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: بدون توسعه روستایی به طور حتم در پروژه توسعه کشور موفق نخواهیم بود و بدون شک معضلات ساختاری در نظام اداری یکی از موانع مهم تحقق توسعه روستایی و به طور کلی توسعه است.

عبدالله کیانی امروز (سه شنبه_۷ بهمن) در نشست شورای اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه مشکلات حوزه روستایی بسیار است، اظهار کرد: با وجود تلاش در برنامه توسعه، امروز جایگاه روستاها واقعی نیست که باید این جایگاه را به سطح واقعی خود برسانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موج مهاجرتی روستا به شهر در ۵۰ سال گذشته در ایران به صورت مداوم وجود داشته و امروز بیش از ۷۰ درصد جمعیت شهرنشین شده است. این آمار در سال ۱۳۳۵ تنها ۳۰ درصد بوده است.

وی افزود: موج مهاجرت از روستا به شهرها تحت تاثیر عوامل مختلفی بوده است؛ یکی  از این دلایل درآمدهای نفتی در شهرها بوده است که در ۶۰ سال گذشته این درآمدها برای توسعه شهرها هزینه شده که تمایل به مهاجرت از روستاها به شهرها را تشدید کرده است.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان ادامه داد: همچنین وضع بد معیشتی در روستاها یکی دیگر از عوامل مهاجرت به شهرها است. مشکل نبود فرصت های شغلی در روستاها باید حل شود.

به گزارش ایسنا، کیانی گفت: این روند مهاجرت روستایی در کشورهای پیشرفته هم اتفاق افتاده است، اما در کشورهای پیشرفته، فردی که از روستا به شهر مهاجرت می کرد به دلیل اینکه شهر در حال صنعتی شدن بود جذب کارخانه ها می شد و در عمل مهاجرت روستایی به شهرها نیروی کار را برای صنایع تامین می کرد. بنابراین نیروی کار روستا باعث توسعه شهری می شد، اما در کشورهای در حال توسعه مانند ایران عمده سرمایه گذاری بر صنایع مونتاژ بوده است و عملا شهرها ویترین فریبنده ای از توسعه بوده اند و توان جذب نیروی کار روستا را نداشته اند.

وی افزود: آینده جهان آینده شهری است و شهرها عملا موتور متحرک اقتصاد کشورها هستند، اما این دلیل نمی شود که نقش روستا را در توسعه کشورها در نظر نگیریم. توسعه مشارکت روستائیان در برنامه ریزی و اجرای طرح ها و آموزش روستائیان در مسائل فنی از راهکارهای مهم است تا نقش روستا افزایش یابد.

کیانی گفت: باید به روستائیان آموخت که چگونه با استفاده از بذرهای اصلاح شده روش های اصلاحی موفق در استفاده از دانش روز می توان به محصول و عایدی بیشتری دسترسی پیدا کرد.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: همچنین روش های آبیاری باید مرتب مورد کنترل و ارزیابی قرار گرفته و به توسعه تعاونی های روستایی اهتمام شود. دولت باید حمایت خود را از تعاونی های روستایی نشان دهد و کمک های آموزشی و تکمیلی و مالی به آنها بدهد.

وی ادامه داد: توسعه صنایع روستایی و اعطای تسهیلات بانکی به روستائیان ضروری است. تقویت صنایع روستایی و غیر کشاورزی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و به صنایع تبدیلی و تکمیلی بها داده شود. تولید ارزش افزوده از طریق ایجاد اشتغال با کمک صنایع تبدیلی و تکمیلی در روستاها از تجارب کشورهای موفق در توسعه روستایی بوده است.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: برداشتن تمام این گام ها برای توسعه روستایی و بهبود وضعیت روستاها ضروری است. بدون توسعه روستایی به طور حتم در پروژه توسعه موفق نخواهیم بود و بدون شک معضلات ساختاری در نظام اداری یکی از موانع مهم تحقق توسعه روستایی و به طور کلی توسعه است.

کیانی خاطرنشان کرد: برنامه ریزان کشور به شکل جدی و اساسی باید نسبت به این موانع ساختاری و نهادی که نه فقط در توسعه روستایی که در هر بخش از توسعه دست و پا گیر هستند، تجدید نظر کنند./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رئیس شورای اسلامی استان اصفهان توسعه روستایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۰۸۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار استاندار قم نسبت به کم کاری برخی از مدیران

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمدآقامیری ظهر شنبه در مراسم روز شوراها که در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد گفت: از جمله تاکیدات قرآن کریم توجه به امر خرد جمعی در پیش برد برنامه‌ها است.

استاندار قم بیان کرد: طبیعت انسان به گونه ای است که می بایست مشکلات خود را به صورت گروهی و اجتماعی مرتفع کند.

وی با اشاره به اهمیت و نقش شورای‌های اسلامی شهرو روستا گفت: شورا ها از جمله نهادهایی است که ارتباط مستمر و نزدیکی با مردم و آشنایی با مشکلات دارند.

آقامیری تصریح کرد:مسوولان باید توجه داشته باشند که هدف اصلی خدمت به مردم است و باید قدردان فرصت خدمتگزاری به مردم را به عنوان خادمان آنان باشیم.

وی در ادامه عنوان کرد: نحوه واگذاری زمین به مردم از مواردی است که رضایت بخش نیست و در صورت تسهیل در این امر مهاجرت معکوس از شهرها به روستا محقق خواهد شد.

استاندار قم با بیان اینکه هویت روستاها باید حفظ شود گفت: باید شرایطی فراهم شود که روستاها خودگردان باشند و محصولات و مایحتاج روستاییان در روستا تامین شود.

آقامیری تاکید کرد: مدیران باید در انجام وظایف و مصوبات توجه لازم را داشته باشند و این مصوبات خط قرمز مجموعه مدیریت استان است که در صورت بروز کم کاری با مدیران برخورد می شود.

وی اضافه کرد: عملکرد ۱۱ مدیر در استان قم مورد ارزیابی بازرسان قرار گرفته و احتمال دارد برکناری و جایگزینی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: مدیران باید نسبت به حل مشکلات مردم اهتمام داشته باشند و مدیری که در اتاق خود را به روی مردم ببندد جایی در استان نخواهد داشت.

کد خبر 6090218

دیگر خبرها

  • روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند
  • ۱۵ روستا در فریدن و نائین از آب شرب پایدار بهره‌مند می‌شوند
  • لزوم بهره‌گیری از ظرفیت روستاها در راستای اشتغالزایی
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • نقش شوراها در آبادانی و‌پیشرفت روستاها
  • بودجه فعلی ساری جوابگوی جمعیت شناور آن نیست
  • هشدار استاندار قم نسبت به کم کاری برخی از مدیران
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • زمین‌های بی‌آب و علف البرز هم از شر ویلاسازی مصون نیست!
  • لزوم عدالت‌محوری در توسعه شهرها/ شورای اسلامی شهر، صدای مردم است