Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،  نشست خبری بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران با حضور سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت ارشاد، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، احسان آقایی رئیس موزه و اهالی رسانه ، امروز(سه شنبه ۷بهمن) در محل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

حسینی معاون هنری در ابتدای صحبت‌های خود درباره نزدیک به بازگشایی موزه گفت: «به بازگشایی موزه نزدیک شده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای آغاز مسئولیت من به عنوان معاون هنری یکی از دغدغه‌هایم پرداختن به ابنیه‌ای بود که زیر مجموعه معاونت هنری بودند. البته شاید کثرت فعالیت‌ها و برنامه‌ها پرداختن به پروژه‌های عمرانی را کم کرد، اما ابنیه‌هایی مانند فرهنگستان هنر، تئاتر شهر، موزه هنرهای معاصر بازسازی شدند که تاکنون تعمیرات جدی در آن‌ها اتفاق نیفتاده بود.»

او درباره اقدامات انجام شده گفت: «به خاطر رطوبت لایه‌ها فقط به ایزوگام پوشش داده شده بودند، اما روند تکثیر رطوبت در این موزه فقط از بالا به پایین نیست؛ بلکه به دلیل قرار گرفتن آن در پارک، کشش رطوبت از پایین به بالاست. شستشوی موکت‌ها و امنیت آثار هم باید مورد توجه قرار می‌گرفت. نیم قرن پیش مرسوم نبود که موزه‌ای دو سیستم تاسیساتی داشته باشد.»

حسینی درباره محدودیت فعالیت موزه گفت: «باتوجه به شرایطی که موزه داشت ما دو راه بیشتر نداشتیم؛ راه اول اینکه موزه با همان تغییرات حداقلی فعالیت خود را ادامه می‌داد اما روش دوم پذیرفتن یک خطر بزرگتر و تعطیلی موقت برای انجام تعمیرات اساسی بود. در مجموع تصمیم گرفتیم که تعطیلی را پذیرفته و برنامه ریزی های جدی برای شروع این پروژه صورت بگیرد. همیشه مرمت سخت تر از تاسیس است. البته عملیات بازسازی به دلیل مسائل کرونا و... چند ماه به تاخیر افتاد. در این بازسازی ۲ نگاه داشتیم که یکی سخت افزاری و انجام تغییرات اساسی بدون دور شدن از ماهیت اولیه آن بود. یعنی اگر معماری پیشنهاد می‌داد که جای فروشگاه را عوض کنیم ما اصرار داشتیم که این اتفاق نیفتد. بنابراین ما تغییرات سخت افزاری را با وفاداری به اصل آن پیش بردیم.»

معاون هنری وزارت ارشاد درباره شناسنامه دارد شدن آثار و استفاده از موزه به عنوان گالری نیز گفت: «در بخش نرم افزاری هم شناسنامه‌دار شدن آثار و ایجاد بانک و سامانه‌ای جامع از تعداد آثار باید بر مبنای مطالعاتی شکل می‌گرفت و موزه حتی در ایام تعطیلات هم فعالیت های خود را استمرار داد و برای بازگشایی آماده شود که این کار هم بی دریغ انجام شد. یک اتفاق تا کنون به صورت جاری افتاد و آن هم استفاده از موزه به عنوان گالری بزرگ بود.»

او درباره احیای موزه‌ها گفت: «موزه‌ها در تمام دنیا به گنجینه دائمی خود پشت گرم هستند و همیشه بخشی از آثار را در نمایشگاه‌های دائمی یا موقت نمایش می‌دهند. نداشتن یک گالری بزرگ ملی کار را به سمتی پیش برد که از موزه به عنوان گالری بزرگ هم استفاده شود. تلاشی که در این مدت انجام شد برای این بود که این مکان بخش موزه‌ای خود را احیا کند و در کنار آن از نمایشگاه‌های مهمان هم بهره ببرد.»

حسینی درباره برنامه موزه‌ها ادامه داد: «موزه می‌تواند هرسال نمایشگاه‌های سال بعد خود را معرفی کند. دوستان تا ماه آینده برنامه ۱۴۰۰ را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند.»

در ادامه هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی گفت: «در ۴۰ سال گذشته امکان دسترسی به بانک اطلاعاتی آثار مهیا نبود اما همانطور که گفته بودیم ۲۴ ساعت قبل از بازگشایی، این سامانه در دسترس قرار گرفته است. در این بانک، توضیحات سه هزار و ۲۸۲ اثر که شامل نام، نوع اثر، تصویر، شماره اموال، ابعاد و نام هنرمند و آخرین ویرایش آن روی وبسایت موزه بارگذاری شده و از این به بعد در دسترس است. در این سامانه آثار دسته بندی شده و امکان دسترسی آزاد و شفاف به آثار وجود دارد که امیدواریم وبسایت موزه کامل‌تر شود.»

مظفری درباره آثار اضافه شده به موزه گفت: «۷۰۵ اثر ارزشمند از هنر معاصر ایران و از مجموعه شخصی جمشید ناصری و همسر مرحوم وی خانم منیژه میرعمادی به گنجینه موزه افزوده شد. ۴ ماه گذشته فرآیند قانونی تحویل این آثار انجام شد. احمد اسفندیاری، محمد جوادی‌پور، منوچهر یکتایی، حسین زنده رودی، ژازه تباتبایی، قاسم حاجی‌زاده، علی اکبر صادقی، پرویز کلانتری، محمد احصایی، کامران کاتوزیان، فرهاد مشیری، عباس کیارستمی و... هنرمندانی هستند که آثار آن‌ها نیز در این مجموعه وجود داشت و به موزه اضافه شد.»

مدیر کل تجسمی درباره رونمایی از کتاب‌های جشنواره گفت: «طبق وعده قبلی، ۶ عنوان کتاب از گنجینه موزه هنرهای معاصر در دست تولید است که یکی از آن‌ها در روز بازگشایی رونمایی می‌شود و مابقی عناوین حداکثر تا ۴ ماه آینده رونمایی می‌شود. در این مدت مرمت و گندزدایی مجسمه های باغ مجسمه که در مجاورت آب و هوا اندکی آسیب دیده بودند، انجام شد.»

او درباره زمان بازگشایی موزه گفت: «روز پنجشنبه ۹ بهمن ماه موزه هنرهای معاصر تهران با ۲ نمایشگاه بزرگ و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی بازگشایی می‌شود.»

در ادامه احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران درباره نمایشگاه‌های روز افتتاحیه گفت: «یکی از این نمایشگاه‌ها مربوط به گنجینه موزه است و نمایشگاهی هم با عنوان ارمغان از مجموعه آقای ناصری و همسرشان با نمایش ۱۳۵ اثر برگزار می‌شد. از آنجایی که این مجموعه روایتی از تاریخ هنر ایران است و برای اینکه این روایت کامل شود، ۲۶ اثر از موزه به آن اضافه شده است. نمایشگاه های افتتاحیه صرفا تصویر محور نیست و متن محور است. از طرفی به خواسته خود آقای ناصری قرار است این آثار به موزه های هنرهای معاصر شهرستان‌ها هم بروند که مردم آن استان ها هم بهره مند شوند.»

او ادامه داد: «یک نمایشگاهی از عکاسی های مفهومی هم داریم که آن هم صرفا تصویر محور نیست. تلاش می‌کنیم که در روزهای آینده نمایشگاه مجازی را هم برقرار کنیم.»

آقایی در آخر درباره تهیه بلیت برای موزه هنرهای معاصر گفت: «از روز ۱۴ بهمن درهای موزه با اعمال محدودیت‌ها بر روی علاقه مندان و مردم عادی باز می‌شود، اما مخاطبان باید از پیش بلیت تهیه کنند و براساس ساختارهای بهداشتی آثار را ببینند

58۲۴۵

کد خبر 1480149

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مدیرکل هنرهای نمایشی موزه هنر های معاصر تهران موزه موزه هنرهای معاصر تهران بازگشایی موزه نمایشگاه ها معاون هنری موزه گفت انجام شد موزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۰۹۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از اجساد سالم؛ راز مومیایی خود به خود مردگان در یک منطقه چیست؟ (۱۶+)

در شهر سن برناردو پدیده‌ای موجب شگفتی کارشناسان و مردم آن منطقه شده‌است؛ اجسادی که فرایند تجزیه آن‌ها مختل شده‌است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در تصویری که در ادامه آمده‌ است، کلووینسریس بجارانو را می‌بینید، زنی که مقابل یک جعبه شیشه‌ای زانو زده‌ است تا جسد سنگ‌شده مادرش که ۳۰ سال پیش مرده است را ببیند.

زنی که ساتورنینا تورس د بجارانو نام داشته است، با همان لباس طرح رز و پیراهن پشمی سبزی که در آن دفن شده بود و یک گل میخک قرمز مصنوعی در دستانش در زمان خشک شده‌ است.

بجارانو ۶۳ ساله در آخرین محل استراحت مادرش در موزه‌ای که جسد او و ۱۳ تن دیگر از شهر سن برناردو را به نمایش گذاشته بود، به خبرگزاری فرانسه گفت: «او هنوز صورت کوچک قهوه‌ای گرد و موهایش را دارد و به طور مرموزی پس از مرگ مومیایی شده است.»

این تنها مورد نبود؛ ده‌ها جسد مومیایی شده از سال ۱۹۶۳ تا به امروز، به این شکل یافت شده‌اند. روسیو ورگارا، راهنمای موزه، می‌گوید:« وقتی این اتفاقات رخ داد، برای مردم کمی غیرقابل باور به نظر می‌رسید؛ آنها فکر می‌کردند که اینها رویدادهایی ماوراء‌الطبیعه هستند.»

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «با گذشت زمان، یافتن اجساد در این وضعیت بیشتر و بیشتر شد. حتی برخی از آنها هنوز چشمان خود را داشتند، عضوی که معمولاً سریع تجزیه می‌شود.»

در اواخر دهه ۱۹۸۰، هر سال حدود ۵۰ مومیایی در مقبره پیدا می‌شد، اما این میزان به تعداد انگشت شماری در سال کاهش یافته است.

پاداش پس از مرگ؟

به گفته ورگارا، با وجود تلاش‌های متعدد کارشناسان برای توضیح این پدیده، که در کشورهایی مانند مکزیک و ایتالیا نیز مشاهده شده است، دلیل مومیایی‌سازی خود به خود در سن برناردو هرگز مشخص نشده است.

ورگارا گفت:« برخی از مردم محلی «بر این باورند که این فرآیند (مومیایی کردن) به این دلیل است که فرد خیلی خوب بوده است و این یک پاداش پس از مرگ است. دیگرانی هستند که این را یک مجازات می‌دانند.»

تعدادی از مردم نیز بر این باورند که این اتفاق به دلیل رژیم غذایی سالم ساکنان سان برناردو و شیوه زندگی فعال و کشاورزی آن‌ها است. اما این گفته در خصوص تمام اجساد صدق نمی‌کند؛ یکی از مومیایی‌ها متعلق به خورخه آرماندو کروز است که بیشتر عمر خود را در شهر بزرگ بوگوتا گذراند و برای مرگ به زادگاهش بازگشت.

هیچ الگوی مشخصی برای مومیایی‌سازی‌ها وجود ندارد؛ کسانی که درگیر این فرایند هستند، در سنین مختلف بوده‌اند و هیچ جنسیت یا نوع بدن خاصی غالب نیست. ورگارا گفت هیچ بخش خاصی از این گورستان وجود ندارد که مومیایی‌های بیشتری نسبت به بقیه داشته باشد. بسیاری معتقدند که پاسخ باید در خزانه‌های دفن باشد.

اولین مومیایی‌ها در سن برناردو تنها پس از افتتاح این گورستان که هیچ گور زیرزمینی ندارد، پیدا شد. ورگارا گفت، قبل از دهه ۱۹۶۰، این شهر دارای دو محل دفن بود که حتی یک مورد مومیایی شناخته شده نداشت. او افزود که آب و هوای این منطقه مرطوب است که معمولاً به تجزیه کمک می‌کند نه اینکه مانع آن شود.

دانیلا بتانکور، انسان شناس از دانشگاه ملی کلمبیا، گفت که این پدیده می‌تواند به دلیل قرار گرفتن این گورستان در یک شیب تند کوه باشد.

بتانکور به خبرگزاری فرانسه گفت که این فرضیه هنوز نیاز به آزمایش دارد. مطالعه‌ای درباره آنچه اتفاق می‌افتد و شرایط خاصی که باعث می‌شود مردم مومیایی شوند، وجود ندارد. بستگان اجساد مومیایی شده باید اجازه نمایش آنها را در موزه بدهند.»

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان معلمان و استادان دانشگاه از موزه هنر‌های معاصر تهران در روز معلم
  • بازدید رایگان از موزه هنرهای معاصر در روز معلم
  • اجساد عجیبی که طبیعت آن‌ها را پس می‌زند! (+عکس)
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • تصاویری از اجساد سالم؛ راز مومیایی خود به خود مردگان در یک منطقه چیست؟ (۱۶+)
  • گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • ماجرای داغ حمایت هنرمندانه از غزه در ونیز/غرفه ایران رسما فعال شد
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود