Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازار میوه هر چند ممکن است برای عده‌ای سودجو پررونق باشد اما برای مردم عادی به یک کابوس تبدیل شده است؛ به نوعی که در کُردستان بسیاری از مردم قدرت خرید این کالای اساسی را ندارند و از سوی دیگر حتی قیمت ته میوه مغازه‌ها هم چند برابر شده‌ است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، فصل پاییز و دی ماه با تمام فراز و نشیب‌های آن گذشت و کمتر از دو ماه دیگر سال نو آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال ۱۳۹۹ را می‌توان یکی از پرچالش‌ترین سال‌های ایرانیان در قرن اخیر دانست. سالی که با اوج شیوع ویروس کرونا شروع شد و هنوز کشور و جهان در تب و تاب این بیماری مهلک است.

اما در این میان ترس و استرس مردم ناشی از ابتلا به این ویروس از یک طرف و شرایط مشکل اقتصادی از طرف دیگر باعث شد که مردم سالی به غایت سخت را بگذرانند و سکه تعداد زیادی از مشاغل و کاسبی ها به روی سیاه آن چرخید و بسیاری را به ورطه نابودی اقتصادی کشاند.

در این بین بعضی از ملزومات و مایحتاج مردم، با وجود اینکه اینکه جزو نیازهای اولیه و ضروری آنها برای گذران زندگی است، بر اثر این شرایط و همچنین سوء مدیریت‌هایی از جانب تصمیم گیرندگان  دچار اختلال شد.

یکی از این نیازهایی که به گفته کارشناسان و آگاهان در حوزه سلامتی یک ضرورت برای بدن انسان است مصرف انواع میوه و سبزیجات است. با توجه به اهمیت این موضوع گزارش های مختلفی درباره بازار میوه و آشفتگی های موجود در آن تهیه و انتشار یافته است اما با تمام این بازخوردهای رسانه‌ای آش همان آش  و کاسه نیز همان کاسه است!

بسیاری از مردم از گرانی افسارگسیخته میوه ها در بازار شاکی هستند و صاحبان واحدهای صنفی نیز از کاهش خریداران میوه می نالند.

این را به وضوح می توان در مکالمات روزمره و شکوه و شکایت های مردم و همچنین صاحبان واحدهای صنفی دید. مشخص نیست تا چه زمانی قرار است این شرایط ادامه پیدا کند و اینکه آیا عده ای وجدان خود را قاضی کرده اند تا برای استفاده مردم از این کالای اساسی از زیادی منفعت مالی خود بگذرند یا خیر؟!

حال با توجه به اینکه بازار میوه شب عید نزدیک است مسئولین در تلاشند که گرانی میوه اتفاق نیفتد و به آسانی مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

خالد جعفری اظهار داشت: خرید میوه شب عید توسط دولت باعث کوتاه شدن دست محتکران خواهد شد به همین دلیل هر سال یکی از برنامه‌های ما تامین این میوه با یارانه دولتی است.

وی با اعلام اینکه ۱۸ میلیارد ریال برای یارانه میوه شب عید امسال به استان اختصاص داده شده است، افزود: کردستان همواره در خرید میوه شب عید  جزو استان‌های موفق کشور بوده و انتظار می‌رود امسال نیز در این رابطه به طور مطلوب و رضایت بخش عمل شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اضافه کرد: منابع مورد نیاز خرید میوه شب عید از سه محل شامل بانک‌های ملی و تجارت و صندوق حمایت از توسعه کشاورزی تامین می شود.

جعفری یادآور شد: باید تمام تلاش خود را در راستای اثرگذاری را برروی بازار شب عید بکارگیریم تا مردم با قیمت مناسب بتوانند میوه این ایام را تهیه کنند.

۱۶ میلیارد تومان اعتبار برای خرید میوه شب عید در این استان نیاز است

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه ۱۶ میلیارد تومان اعتبار برای خرید میوه شب عید در این استان نیاز است اظهار داشت : مقرر شده ۹۰۰ تن پرتقال به قیمت هر کیلوگرم ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و ۴۰۰ تن سیب به قیمت هر کیلوگرم ۱۱ هزار تا ۱۲ هزار تومان برای شب عید در استان خریداری شود. 

محمد دره وزمی اضافه کرد: سال گذشته یک هزار و ۱۲۰ تن پرتقال و ۶۰۰ تن سیب به ترتیب با قیمت هر کیلوگرم چهار هزار و ۵۰۰ و پنج هزار و ۵۰۰ تومان برای شب عید در استان خریداری شد. 

وی با اشاره به اینکه هدف تنظیم بازار کنترل قیمت‌ها است، گفت: خرید کمتر از ۳۰۰ تن سیب و ۸۰۰ تن پرتقال جوابگوی نیاز استان نیست بنابراین باید میزان خرید بیشتر از این مقدار باشد. 

دره وزمی با اعلام اینکه قیمت خرید میوه شب عید در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۲ برابر افزایش یافته است، یادآور شد: میزان یارانه اختصاص داده شده در سال جاری برای عرضه هر کیلوگرم سیب و پرتقال یک هزار و ۳۵۰ تومان است. 

خرید ۱۳۰۰ تن میوه شب عید در کردستان

مدیرتعاون روستایی کردستان هم با اشاره به اینکه قیمت میوه ها دامنه وسیعی دارد و براساس کیفیت و نوع آنها متفاوت است، گفت: به طور میانگین امسال قیمت خرید میوه شب عید بابت هر کیلوگرم ۱۰ هزار تومان است. 

پیمان اسکندری افزود: ۱۳ میلیارد تومان برای خرید میوه شب عید در استان نیاز است و حدود ۲ میلیارد تومان هم برای هزینه حمل و نقل و سردخانه نیز نیاز داریم. 

وی با بیان اینکه اگر منابع مالی مورد نیاز برای خرید میوه شب عید تامین و به طور نقدی پرداخت نشود قادر به خرید میوه نخواهیم بود،  یادآور شد : پیش بینی شده یک هزار و ۳۰۰ تن سیب و پرتقال برای شب عید در استان خریداری شود.

کاهش مصرف میوه و افزایش مصرف فست فود یک هشدار جدی برای مسئولان

بسیاری از خانوارها با کاهش مصرف میوه متاسفانه رو به سوی غذاهای از پیش آماده شده و فست فودی آورده اند که این غذاها به دلیل قیمت کمتر در مقایسه با میوه ها در بیشتر خانواده ها جا خوش کرده اند، از طرف دیگر میوه ها هم در پستوی میوه فروشی ها در انتظار خریدارانی هستند که شاید نسبت به سال گذشته یک سوم برابر شده است.

این تغییر ذائقه خانواده های ایرانی یک هشدار هم برای خود مردم و هم برای مسئولان است. شاید در کوتاه مدت این موضوع خود را نشان ندهد ولی در بلند مدت با مصرف بی رویه فست فودها و به تبع آن مشکلات جسمی هزینه های بخش سلامت هم افزایش پیدا می‌کند.

خوشبختانه کشور ما به چهار فصل معروف است و در هر فصل میوه به اندازه کافی وجود دارد ولی در این بین باید یک مدیریت صحیح بر نحوه توزیع و قیمت گذاری آن انجام شود که امیدواریم این موضوع به زودی محقق شود و نفع آن به مردم برسد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: برای خرید میوه شب عید خرید میوه شب عید شب عید در استان میلیارد تومان میوه ها تن سیب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۳۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت عمده فروشی محصولات کشاورزی برای هفته جاری (۳ تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) از سوی میدان بزرگ میوه و تره بار تهران اعلام شد.

بازار میوه

قیمت انواع میوه‌های تولید داخل در میوه فروشی‌های مناطق مرکزی رو به پایین شهر نیز به شرح زیر است؛

هر کیلو گرم سیب زرد ۳۸.۸۰۰ تا ۵۹.۸۰۰، سیب قرمز ۴۴.۸۰۰ تا ۵۹.۸۰۰، لیمو شیرین ۴۴.۸۰۰، نارنگی ۲۰، کیوی ۷۹.۸۰۰ تا ۹۸، توت فرنگی ۱۶۰ تا ۱۸۹، گریپ‌فروت ۲۴.۸۰۰ و پرتقال ۲۹.۸۰۰ تا ۵۹.۸۰۰ تومان است.

در بازار میوه‌های نوبرانه هر نیم کیلو چاقاله بادام ۱۴۹ تا ۱۹۰ و گوجه سبز ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است. همچنین هر کیلو گرم شلیل ۳۴۰ هزار تومان در میوه فروشی‌ها به فروش می‌رسد.

در بازار میوه‌های آبدار هر کیلو هندوانه بین ۶ تا ۲۰، طالبی ۲۷ تا ۳۶، دستنبو ۲۳.۸۰۰، ملون ۲۲.۸۰۰ تا ۲۸.۵۰۰ تومان قیمت گذاری شده است.

در بازار میوه‌های وارداتی هم موز هر کیلو ۶۹.۸۰۰ تا ۸۸.۸۰۰ تومان، هر دانه نارگیل بین ۵۰ تا ۷۵ و آناناس ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.

بازار سبزی‌جات

در ادامه قیمت انواع میوه‌های تولید داخل در میوه فروشی‌های مناطق مرکزی رو به پایین شهر می‌آید.

هر کیلو گرم گوجه فرنگی ۱۹.۸۰۰ تا ۲۳، هویج ۱۲.۸۰۰، کاهو ۲۵، کدو ۲۲.۸۰۰، کرفس ۲۴.۸۰۰، کلم پیچ ۱۵.۸۰۰، کلم بروکلی ۶۸، خیار ۲۶.۸۰۰ تا ۲۹.۸۰۰، باقالی ۲۳، لیمو ترش ۵۹.۸۰۰ تا ۱۲۰، لوبیا سبز ۴۶.۸۰۰ و سیر تازه ۱۹۰ هزار تومان تعیین شده است. همچنین هر بسته گوجه گیلاسی ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

سیب زمینی در این بازار هر کیلو ۲۳.۸۰۰، پیاز شیری (سفید) ۲۹.۸۰۰ تا ۳۴.۸۰۰ و پیاز زرد ۲۶.۸۰۰ تا ۳۵.۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

گفتنی است؛ انواع میوه ۴۲ درصد و سبزیجات ۲۹ درصد ارزان‌تر در میادین و بازارهای میوه و تره بار به فروش رسید. همچنین مواد پروتئینی ۶۴ درصد، غلات ۱۲ درصد، مرغ ۸ درصد، تخم مرغ ۱۸ درصد، قند ۱۸ درصد، شکر ۲۴ درصد و حبوبات ۱۶ درصد ارزان‌تر از سطح شهر است.

در ادامه جدول قیمت عمده فروشی محصولات کشاورزی میدان بزرگ میوه و تره بار تهران قابل مشاهده است.

کد خبر 6086192 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • ذخیره‌سازی ۲۸۳۱ تن مرغ در سردخانه‌های مازندران
  • تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • کاهش ذخیره‌سازی‌های آمریکا قیمت نفت را افزایش داد
  • هشدار تند به دو پلتفرم فعال در خرید، فروش مسکن
  • قیمت برنج ایرانی و خارجی در میادین تره بار
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • نسخه آبی گوشی ردمی 13C 5G به زودی عرضه می‌شود
  • ذخیره‌سازی ۲۱ هزار و ۹۴۴ تن گندم مورد نیاز در چهارمحال و بختیاری
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول