Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: هلال احمر به عنوان یکی از مجموعه‌های امدادی در کشور و هر استان شناخته می‌شود؛ اما در زمان‌های اخیر به نظر می‌رسد کفه امدادگری هلال احمر به امداد خواهی از سوی مردم تبدیل شده است و به نهادی همچون کمیته امداد اما در رسته ای دیگر بدل شده است.

هلال احمر که از نظر بین‌المللی و منطقه‌ای دارای جایگاهی بسیار قوی در راستای تبادلات مختلف بهداشتی و درمانی است اما در خراسان شمالی دچار انحطاط در مدیریت شده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این انحطاط در حالی که از مدیریت گذشته شدت یافته همچنان در حال حرکت است به طوری که گاهی هلال احمر خراسان شمالی وظیفه ذاتی خود مبنی بر آموزش و کمک رسانی را فراموش کرده و درگیر مسائل اقتصادی و درآمدزایی می‌شود.

به عنوان نمونه پس از احداث کافه سرا و فروشگاه‌های زنجیره‌ای توسط این نهاد در بجنورد، آن هم با انبوهی از مشکلات و هزینه تراشی‌ها برای مجموعه هلال احمر استان، همچنان فعالیت آن به نحوی نامطلوب ادامه یافته و حتی برای روشن شدن چراغ این مجموعه‌ها قدمی از قدم برداشته نمی‌شود.

درخواست کمک‌های پیاپی به جای آموزش به مردم

انتشار گسترده پیام‌های کمک خواهی از مردم از سوی هلال احمر بخش دیگر و پای ثابت این روزهای اطلاع رسانی هلال احمر شده به نحوی که این مجموعه به جای ابتکار عمل در اقدامات و رویکردها، تنها به برپایی چادر و مصاحبه‌ای تلویزیونی اکتفا می‌کند وآموزش‌های فعالانه به مردم و ایجاد جریان فعال آموزش به اقشار مختلف که یکی از اصلی‌ترین وظایفش است را روز به روز کمرنگ‌تر می‌کند.

هلال احمر خراسان شمالی در شرایط کرونایی این دوران تمرکز خود را با دست درازی به سوی مردم، بر جمع‌آوری کمک‌های مردمی قرار داده به نحوی که به طور متناوب پیام‌هایی با محتوای در خواست کمک هلال احمر از مردم برای تأمین اقلام مختلف منتشر می‌شود.از کمک‌هایی مانند آب شرب و پتو و بسته‌های غذایی گرفته تا کمک‌های تخصصی زیرمجموعه هلال احمر مانند کپسول اکسیژن.

این نوع نگاه و رویکرد در مسیر حرکت هلال احمر، این جمعیت امدادی و قابل اطمینان را به مجموعه‌ای ضعیف و ناتوان در مدیریت امور مختلف محوله تبدیل کرده و به نظر می‌رسد تیشه‌های بی تدبیری در بخش‌های مختلف و با مصلحت سنجی های سیاسی، بر این پیکر نحیف شده در حال ضربه زنی و ریشه کنی آن است.

هلال احمر خراسان شمالی سوله مدیریت بحران ندارد

یکی از داوطلبان فعالیت‌های مردمی جمعیت هلال احمر خراسان شمالی در گفتگو با مهر اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی هلال احمر آرامش بخشی روانی آن هم در شرایط کرونایی این زمان است اما هیچ اقدامی در این جهت مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: حداکثر اقدام هلال احمر برای مبارزه با کرونا معطوف به توزیع بسته‌های معیشتی و یا همیاری در طرح شهید سلیمانی شده در حالی که وظایف اصلی هلال احمر را به فراموشی سپرده‌اند.

این داوطلب هلال احمر با تاکید بر اینکه طی مدیریت‌های گذشته و فعلی فکری اساسی برای مدیریت بحران در بجنورد نشده است، گفت: اگر خدایی نکرده زلزله قوی در بجنورد بیاید حتی یک سوله مناسب برای استقرار آسیب دیدگان نداریم و این جزو کوچک‌ترین وظایف هلال احمر است.

وی همچنین به شرایط کرونایی این روزها اشاره داشت و افزود: هلال احمر می‌بایست پیگیر کمک به بیماران کرونایی از نظر تأمین زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی باشد اما اکنون اقدامی در این راستا مشاهده نمی‌شود.

کاروان‌های سلامت هلال احمر رو به افول

زهرا مؤمنی، یکی دیگر از فعالان جمعیت هلال احمر بجنورد در گفتگو با مهر اظهار کرد: هرچند در شرایط کرونا مردم نیاز بیشتری به آموزش‌های مختلف دارند اما در چند ماه گذشته کمتر شاهد برپایی کاروان‌های سلامت بودیم.

وی افزود: در این ایام مناطق محروم بیش از پیش نیازمند کمک‌های مختلف هلال احمر هستند در حالی که عموم فعالیت‌ها به بهانه کرونا رو به تعطیلی رفته است؛ این در حالی است که هلال احمر خود باید جز نهادهای فعال در بحران باشد و نه اینکه به بهانه کرونا اقدامات خود را نیز به فراموشی بسپارد.

مدیریت در این مجموعه نیز تا حدودی لنگ می‌زند. دقیقاً در اوج شیوع کرونا بود که مدیرعامل پیشین جمعیت هلال احمر خراسان شمالی برکنار و ابوالفضل محبان، به عنوان سرپرست انتخاب شد. به این ترتیب هلال احمر خراسان شمالی حدود ۵ ماه با سرپرست اداره می‌شد و در نهایت محبان به عنوان مدیرعامل مورد تأیید قرار گرفت.

تعلل در انتخاب مدیران شهرستانی

این وضعیت در شهرستان‌های خراسان شمالی نیز کم و بیش وجود دارد به طوری که اسفراین به عنوان یکی از شهرهای پر جمعیت خراسان شمالی مدت‌ها است رئیس هلال احمر ندارد.

معصومه طالبی، یکی از فعالان جمعیت هلال احمر اسفراین در این باره به خبرنگار مهر گفت: اسفراین یکی از شهرهای پر مخاطره استان است و هر ساله در زمستان و پاییز شاهد حوادث گوناگونی هستیم.

وی افزود: در این بین هلال احمر به عنوان یکی از نهادهای استراتژیک محسوب می‌شود اما مدت‌ها است بدون هیچ توجیه خاصی رئیس ندارد که این اقدام قابل توجیه نیست.

طالبی استقرار رئیس مجموعه هلال احمر در شهرستان را امری مهم دانست و تصریح کرد: نمی‌شود کسی به عنوان سرپرست یک مجموعه مهم انتخاب شده باشد اما در آن شهر ساکن نباشد.

این فعال جمعیت هلال احمر در انتها گفت: این دست و آن دست کردن برای انتخاب مدیر شهرستان اسفراین توسط مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی چه علتی دارد و چه زمانی بنا است این اتفاق رقم بخورد؟

به نظر می‌رسد فرای خدمات جمعیت هلال احمر خراسان شمالی در حوادثی مانند برف و کولاک و یا کمک معیشتی به نیازمندان که جزو اقدامات پسندیده است، این نهاد اکنون در شرایط بحرانی به سر می‌برد که عدم رسیدگی به آن می‌تواند در حوادث احتمالی آسیب‌های جبران ناپذیری را وارد کند.

کد خبر 5130989

منبع: مهر

کلیدواژه: هلال احمرخراسان شمالی ابوالفضل محبان ویروس کرونا مدیریت بحران ویروس کرونا دهه فجر آمار کرونا خطبه های نماز جمعه گرگان بوشهر شیراز کرمانشاه شهرکرد شهرستان کرج شیوع کرونا آلودگی هوا مشهد اردبیل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی هلال احمر خراسان شمالی شرایط کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۳۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دختر ۱۴ ساله گرفتار در حوض انبار با کمک امداد گران نجات یافت

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی کاوسی جمعه شب به خبرنگاران اظهار کرد: بنا بر اعلام مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی مبنی برگیر افتادن دختر ۱۴ ساله در حوض‌انبار روستای چرمه شهرستان سرایان، یک تیم ۵ نفره از هلال احمر شهرستان به محل اعزام شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: به دلیل ریزش دیوار حوض‌انبار در اثر بارندگی‌ها و نبود راه دسترسی به داخل حوض‌انبار، برای نجات این دختر از جرثقیل استفاده شده است.

کاوسی افزود: امدادگران با تلاش ۳ ساعته موفق شدند این دختر بچه را به صورت زنده نجات دهند.

کد خبر 6095948

دیگر خبرها

  • هلال احمر، ناجی ۸ نوجوان گرفتار در سیلاب
  • امدادرسانی هلال‌ احمر خراسان‌جنوبی به ۲۵۶ نفر گرفتار در سیل
  • امدادرسانی هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به ۲۵۶ نفر گرفتار در سیل
  • امدادرسانی هلال احمر در خراسان‌جنوبی به سیل‌زدگان
  • ۱۰ مصدو بر اثر برخورد ۲ سواری در جاده جنگل گلستان
  • دختر ۱۴ ساله گرفتار در حوض انبار با کمک امداد گران نجات یافت
  • ۲ کوهنورد مفقود شده در ارتفاعات خراسان شمالی پیدا شدند
  • واکسیناسیون ۱۲۰۰ نفر از متقاضیان حج تمتع خراسان شمالی انجام شد
  • آماده‌باش هلال‌ احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در استان
  • آماده‌باش جمعیت هلال‌احمر به دنبال هشدار سیلاب