Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@04:58:11 GMT

گردشگری سلامت، گرفتار در اختلافات بین دستگاهی

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۱۴۲۲۴

گردشگری سلامت، گرفتار در اختلافات بین دستگاهی

به گزارش ایرنا، گردشگری سلامت یکی از راه های اشتغال و کسب درآمد برای کشورها و شهرهای دارای ظرفیت است که می تواند تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی و توسعه پایدار داشته باشد اما این کار باید با برنامه ریزی مناسب همراه باشد.

بر اساس ارزیابی ها درآمد از محل گردشگری سلامت سه برابر سایر بخش‌هاست و منطقه ای که دارای چنین ظرفیتی باشد، می تواند با کمترین هزینه سود کلانی از این راه بدست آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان ایلام نیز به دلیل همسایگی با کشور عراق و فراهم بودن شرایط تردد آسان می تواند میزبان گردشگران سلامت باشد و از این مزایا برای توسعه گردشگری بهره مند شود.

با توجه به شرایط شیوع کرونا این حوزه حدود یک سالی است که تعطیل شده و پس از مدت ها با اعمال محدودیت های خاصی شاهد ورود اتباع عراقی به استان هستیم که برخی از آنان دانشجو هستند اما با همه این اوصاف استان پذیرای هیچ گردشگری در هیچ حوزه ای نیست.

ترددها با اعمال محمدودیت ها آغاز شده و در این میان دلالانی وجود دارند و افراد نیازمند درمان را با دریافت هزینه های گزاف به استان های دیگر سوق می دهند در صورتی که همین افراد می توانند درمان خود را در استان با هزینه های بسیار کمتری انجام دهند.

متولی صدور مجوز برای گردشگری سلامت کیست؟

وزارت بهداشت معتقد است مجوز گردشگری سلامت باید توسط این حوزه صادر شود ولی وزارت گردشگری نیز این حوزه را متعلق به خود می داند و همین موضوع سبب ایجاد مشکل جهت ارائه راهکار و برنامه های مشخص برای توسعه زیرساخت های این حوزه شده است.

با همکاری این ۲ وزارتخانه می توان زیرساخت های شهرهای دارای ظرفیت گردشگری را توسعه بخشید و استانی مانند ایلام که مرز طولانی با کشور عراق دارد، از مزایای گردشگران عراقی بهره مند شود.

اتباع عراقی نیازمند درمان در دام دلالان می‌افتند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام می گوید: مرز مهران با توجه به شیوع کرونا برای ورود گردشگران سلامت باز نیست و افرادیکه از کشور عراق با هدف درمان وارد می‌شوند در دام دلالان می‌افتند.

عبدالمالک شنبه‌زاده اظهار داشت: هرچند آماری از تعداد گردشگران سلامت که به دام دلالان می‌افتند در اختیار نیست، اما بسیاری از آنها به‌صورت انفرادی سفر می‌کنند و هنگامی که در مرز حاضر می‌شوند مورد سوءاستفاده دلالان قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه تعداد دلالان در مرز زیاد است، افزود: هماهنگی‌های لازم با ۲ کنسولگری‌ ایران در عراق انجام شده است تا آژانس‌هایی که دارای مجوز هستند به گردشگران معرفی شوند اما با این وجود بسیاری از این افراد که وارد مرز می‌شوند، به دام دلالان می‌افتند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام یادآور شد: ۲ آژانس در استان دارای مجوز گردشگری سلامت هستند و با هماهنگی‌های انجام شده در کنسولگری‌های ایران در کشور عراق، اشخاصی که وارد می‌شوند چنانچه قبل از ورود با دفاتر دارای مجوز هماهنگ کنند، می‌توانند از مرز خدمات درمانی دریافت کنند.

شنبه‌زاده تاکید کرد: با این وجود اما نباید چنین اتفاقی رخ دهد، برای تسهیل در این امر باید دفاتر در مرز مستقر شوند و افرادیکه دارای مجوز گردشگری سلامت هستند، آنان را راهنمایی کنند.

وی اضافه کرد: این دفاتر باید چنین افرادی را به مراکز درمانی و بیمارستان‌هایی که دارای IPD هستند، معرفی کنند زیرا هر بیمارستانی قادر به پذیرش گردشگران سلامت نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام ادامه داد: هم‌اکنون در بسیاری از مراکز درمانی بدون مجوز جراحی هایی صورت می گیرد و چنانچه مشکلاتی پیش آید، به ضرر استان و کشور است.

شنبه‌زاده افزود: با توجه به اینکه ایلام مرز ۲ کشور عراق و ایران است، دلالان از این موضوع سوءاستفاده و تعدادی از این گردشگران را به استان‌های دیگر معرفی می‌کنند در صورتیکه همان جراحی‌ها در استان قابل انجام است.

وی گفت: دلالان با بردن این افراد به استان‌های دیگر با توجه به ۲ برابر شدن مسیر سود بیشتری به جیب می‌زنند و خدمات درمانی که ممکن است در استان با ۵۰ میلیون ریال انجام شود با ۳۰۰ میلیون ریال در شهرهای دیگر صورت می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام تاکید کرد: این مشکل در کل کشور وجود دارد و هنوز تکلیف میراث فرهنگی و علوم پزشکی در سطح وزارتخانه‌ها برای صدور مجوز گردشگری سلامت حل نشده است.

شنبه‌زاده اظهار داشت: وزارت بهداشت معتقد است آنها برای ورود گردشگران سلامت مجوز صادر کنند ولی وزارت گردشگری نیز معتقد است صدور مجوز جزو وظایف آنهاست.

وی یادآور شد: هرچند سند توسعه راهبردی گردشگری که توسط هیات دولت ابلاغ شده جزو وظایف گردشگری است اما همچنان در برابر آن مقاومت می‌شود و تاکنون تعیین تکلیف نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام با بیان اینکه گردشگری سلامت یک ظرفیت فوق‌العاده است، گفت: هر گردشگری که وارد استان می‌شود بر اساس برآوردی که توسط ۲ آژانس دارای مجوز صورت گرفته است در چهار یا پنج روز اول سه هزار دلار درآمدزایی برای استان حاصل می‌شود.

وی تاکید کرد: ابتدا باید مشکل بین این ۲ وزازتخانه رفع و سپس مرز مهران برای این منظور ساماندهی شود.

ایلام خود را برای دوران پساکرونا آمده می کند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: این استان خود را برای میزبانی از گردشگران عراقی در دوران پساکرونا و زمان بهبود شرایط ناشی از این بیماری آماده می‌کند.

عبدالمالک شنبه‌زاده اظهار داشت: در این راستا برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری فم‌تور آشنایی فعالان گردشگری کشور عراق با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این استان انجام می‌شود.

وی افزود: شناسایی و معرفی جاذبه‌های گردشگری استان، استفاده از ظرفیت بازار کشور عراق جهت توسعه گردشگری بخصوص گردشگری سلامت و بالا بردن میزان شناخت و حجم تقاضا در بازار هدف از اهداف برگزاری فم تور است.

شنبه‌زاده با بیان اینکه حضور گردشگران در استان علاوه بر معرفی جاذبه‌های تاریخی و صنایع‌دستی سودآوری را نیز برای بخش خصوص به همراه دارد، گفت: رونق گردشگری خارجی از طریق انعقاد تفاهم‌نامه با استان‌های همجوار در کشور عراق و همچنین برگزاری فم‌تور فعالان گردشگری از مهمترین برنامه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در سال جاری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام همچنین به برگزاری اولین فم‌تور در سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: سال گذشته در راستای سفر استاندار ایلام به کشور عراق و دیدار با سرکنسول ایران در نجف اشرف مبنی بر توسعه گردشگری بین استان‌های ایلام، نجف اشرف، المثنی و دیوانیه عراق این سفر منجر به عقد قرارداد در زمینه ورود تورهای گردشگری عراقی به استان ایلام شد.

مرز مهران برای تردد افراد ۲ تابعیتی باز است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام گفت: در زمان حاضر تنها افراد ۲ تابعیتی (ایرانی، عراقی) با رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند از مرز مهران تردد کنند.

نورالله دلخواه اظهار  داشت: هم اکنون تردد در مرز بین المللی مهران به صورت محدود انجام می شود و تنها افرادی که دارای تابعیت ایرانی، عراقی هستند، می توانند از این مرز تردد کنند.

وی افزود: دستگاه های مستقر در پایانه مرزی مهران آماده خدمات رسانی به ۲ تابعیتی های ایرانی، عراقی هستند و تردد این افراد با رعایت موازین و پروتکل های بهداشتی انجام می شود.

مراودات تجاری و بازرگانی با عراق در حال انجام است

مدیرکل گمرک استان ایلام نیز در این مورد با بیان اینکه مرز تجاری مهران بدون هیچ مشکل خاصی همچنان در حال انجام مراودات تجاری و بازرگانی با کشور عراق است، گفت: تاکنون در خصوص بسته شدن مرز، دستورالعملی ابلاغ نشده است.

روح‌الله غلامی در خصوص بسته شدن گذرگاه‌های مرزی ایران و عراق بدلیل شیوع نوع جدید کرونا از سوی طرف عراقی، اظهار داشت: تا این لحظه مراودات تجاری از مرز بین‌المللی مهران در جریان است و هیچ مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

وی تاکید کرد: رایزنی‌های لازم از طریق تماس تلفنی با مقامات مسوول عراقی در این خصوص انجام شده است و بر اساس اعلام نظر آنها هیچ‌گونه مشکلی در خصوص فعالیت تجاری در مرز بین‌المللی مهران با کشور عراق وجود ندارد.

وی یادآور شد: چنانچه مسوولان عراقی تصمیمی در خصوص بسته شدن مرز تجاری مهران اتخاذ کنند، اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص انجام خواهد شد.

شهر مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام با داشتن مرز بین‌المللی، مهمترین و اصلی‌ترین مسیر تردد خودروهای شخصی، کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی و خودروهای حامل زائران عتبات عالیات عراق است.

گفتنی است، با توجه به اختلاف نظر در خصوص صدور مجوز گردشگری سلامت بین میراث فرهنگی و وزارت بهداشت و درمان، پس از مدت ها پیگیری از سوی خبرنگار ایرنا در خصوص چگونگی گردشگری سلامت و صدرو مجوز آن در استان، دانشگاه علوم پزشکی ایلام هیچگونه اطلاعاتی در این خصوص ارائه نداد.

برچسب‌ها ایلام گردشگری میراث فرهنگی عراق بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایلام گردشگری میراث فرهنگی ایلام گردشگری میراث فرهنگی عراق بهداشت و سلامت اخبار کنکور صنایع دستی و گردشگری ایلام مدیرکل میراث فرهنگی مجوز گردشگری سلامت گردشگران سلامت مرز بین المللی کشور عراق استان ایلام کشور عراق دارای مجوز مرز مهران صدور مجوز شنبه زاده یادآور شد فم تور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۴۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگیری مسلحانه و ۴ کشته و زخمی در زاهدان

از اواخر شامگاه دیروز شنبه تا ابتدای بامداد امروز یک شنبه، در درگیری مسلحانه ای در یکی از محلات زاهدان که ناشی از اختلافات شخصی به وقوع پیوسته بود، یک نفر کشته و سه نفر زخمی شدند.

در این بین برخی از گروهک‌های معاند با انتشار اخبار و فیلم و عکس‌هایی این درگیری که به دلیل اختلافات شخصی رخ داده را درگیری نیروهای امنیتی و افراد مسلح ناشناس عنوان کرده بودند که این موضوع در پیگیری خبرنگار مهر، تکذیب شد.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با مهر، در این خصوصاً با بیان اینکه براثر یک درگیری ناشی از اختلافات شخصی در یکی از محلات زاهدان، یک نفر کشته و سه نفر زخمی شدند، گفت: پس از وقوع درگیری در این محله، نیروهای بسیجی نزدیک به این محل برای برقراری آرامش به این منطقه اعزام شده‌اند و ربطی به درگیری نداشته‌اند.

وی ادامه داد: پیگیری برای شناسایی عوامل و دستگیری آنان ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • ۵۰‌ درصد تردد زوار عراق از مرز مهران است
  • بازدید سفیر ایران در عراق از پایانه مرزی مهران
  • صدور ۱۰ مجوز فعالیت گردشگری سلامت در مشهد
  • صدور ۱۰ مجوز جدید فعالیت در حوزه گردشگری سلامت در خراسان رضوی
  • نیکا قربانی چه کسانی شد؟
  • تولید خودرو در نخستین ماه بهار افت کرد
  • ببینید | واکنش جالب چهره سیاسی نزدیک به قالیباف به اختلافات شدید اصولگرایان در مجلس دوازدهم
  • استارت سرد خودروسازی
  • نجات ۲ کوهنورد گرفتار در ارتفاعات کبیر کوه شهرستان ملکشاهی
  • درگیری مسلحانه و ۴ کشته و زخمی در زاهدان