Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: آلودگی هوا حاصل چندین دهه سوء مدیریت، غفلت، مسامحه و سهل انگاری است که اتفاق افتاده و قطعا این مشکل یک شبه حل نمی شود.

کوروش محمدی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶، اظهار کرد: درحال حاضر  یک قانون محکم و صریح داریم که چند سالی است ابلاغ شده و مصوبات آن  باید در کلانشهرهایی که با معضل آلودگی هوا روبرو هستند اجرا شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بر اساس این قانون، بسیاری از دستگاه های اجرایی مکلف به انجام اقداماتی هستند که متاسفانه به آن بی توجهی شده است، گفت: در زمان هایی که کلانشهرها با حجم زیادی از آلودگی هوا مواجه می شوند، جلسات کارشناسی و گروه های اضطرار تشکیل می شود، درحالی که اگر ما نسبت به اجرای قوانین توجه و اهتمام لازم را داشته باشیم با چنین شرایطی مواجه نمی شویم.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: طی یک ماه گذشته شاخص آلودگی هوا (AQI) در اصفهان بارها به وضعیت قرمز و شرایط ناسالم رسیده است و حتی گاهی شاخص کیفیت هوا به بالای ۲۰۰ و بسیار ناسالم رسیده که تهدید جدی برای سلامت شهروندان است.

محمدی با اشاره به اینکه بررسی های اخیر نشان می دهد در سال های گذشته از موضوع آلودگی هوا غافل بوده ایم و مسیری که در این زمینه طی کرده ایم اشتباه بوده است، افزود: در سال های گذشته هرگاه با افزایش آلایندگی هوا مواجه می شدیم بلافاصله تردد خودروها در سطح شهر را هدف قرار داده و مدارس را تعطیل می کردیم و این همان اشتباه استراتژیکی است که در کلان شهر اصفهان و بعضی کلان شهرها اجرایی شده است.

وی با اشاره به انجام دو مطالعه دانشگاهی با عنوان پروژه «تعیین سهم منابع آلاینده در آلودگی گازی جو پایین و سیاهه آلاینده‌های گازی کلان شهر اصفهان» و «پروژه منشأیابی و سهم بندی ذرات معلق هوای شهر اصفهان» از سوی دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه اصفهان، گفت: براساس نتایج این مطالعات، منابع آلاینده هوای شهر اصفهان فقط خودروها نیستند.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: البته در مطالعات اخیر به سهم صنایع در آلایندگی هوای اصفهان نیز اشاره شده است، ولی نباید این تصور را داشته باشیم که صنایع تنها منبع آلودگی هوای شهر هستند و باید در طبقه بندی به همه موارد از قبیل صنایع، خودروها، منابع ثابت و متحرک توجه کنیم.

مسیر اشتباهی که طی کرده ایم

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه طی سال های گذشته در کلانشهرها به ویژه در کلانشهر اصفهان شاهد روند خوبی نبوده ایم و مسیر کاملا اشتباهی طی کرده ایم.

محمدی با اشاره به اینکه به دستور دادستان و اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان مصرف مازوت در صنایع بزرگ اصفهان به صفر رسیده، تصریح کرد: اگرچه در صنایع بزرگ مخازن مصرف مازوت پلمب شده و از گاز استفاده می شود، اما گاهی گزارش هایی مبنی بر استفاده برخی از صنایع از نوعی سوخت غیرمجاز منتشر شده که البته باید به تاییدیه کارشناسان مربوطه برسد.

وی با اشاره به پیگیری وضعیت تعداد قابل توجهی از صنایع آلاینده در محدوده شهر اصفهان، گفت: مدیریت شهری برخورد با این صنایع را در دستور کار خود قرار داده و آغاز کرده است، اما نیاز به برخورد و مواجهه قضایی و انتظامی داریم و مدیریت شهری به تنهایی نمی تواند این معضل را برطرف کند.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه صنایع داخل شهر مثل پیشه وری ها و بسیاری از صنایع کوچک هم جزو صنایع آلاینده ها محسوب می شوند، اظهار کرد:  این صنایع باید در شرایطی که اصفهان درگیر اینورژن و پایداری هوا است فعالیت شان را متوقف یا محدود کنند.

بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر

محمدی با اشاره به تصویب اعتباری برای نوسازی و بازسازی ۷۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده شهری، گفت: اگر این اتوبوس ها با شاخص های یورو۴ منطبق شوند تا حدودی از آلایندگی ناشی از اتوبوس های سطح شهری کاسته می شود. در کنار آن اقداماتی در سازمان تاکسیرانی شهرداری نیز برای نوسازی تاکسی های شهری اتفاق افتاده که می تواند در بهبود وضعیت هوای شهر موثر باشد.

وی همچنین به تردد ۶۰۰ هزار موتورسیکلت در سطح شهر اصفهان اشاره و تصریح کرد: در قالب برنامه ای با همکاری شهرداری اصفهان و دولت قرار است ۱۰ هزار موتور سیکلت برقی وارد چرخه حمل و نقل در اصفهان شوند، این درحالی است که اسقاط موتورسیکلت های فرسوده و تبدیل به موتورسیکلت برقی که آلایندگی کمتری دارد کار بزرگی است.

ورود جدی دادستان به آلودگی هوای اصفهان

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ورود جدی دادستان اصفهان به موضوع آلودگی هوا و دستور اکید برای برخورد جدی و قضایی با آلاینده های محدوده شهر، گفت: این اتفاق خوبی است و می تواند در قالب تفاهم نامه هایی که مدیریت شهری با سازمان حفاظت از محیط زیست دارد منجر به کنترل صنایع آلاینده داخل شهر شود.

محمدی به اشاره به تعارض دوگانه ای که پیش آمده و از یک طرف مردم تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی برای کاهش آلودگی هوا می شوند و از طرف دیگر استفاده از وسیله شخصی برای پیشگیری از تجمع و ابتلا به کرونا، گفت: به خاطر شرایط فعلی چاره ای نداریم و باید رفتار بینابین داشته باشیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به دو پژوهش و مطالعه دانشگاه اصفهان و صنعتی اصفهان با عنوان منشأیابی ذرات معلق و سیاهه انتشار آلاینده ها، گفت: باید بپذیریم یک کار علمی شکل گرفته اما داده های این دو مطالعه علمی یک شبه تبدیل به عملیات نمی شود.

تبدیل مطالعات به برنامه ها و سناریوهای اجرایی

وی افزود: طبیعتا این مطالعات باید به برنامه ها و سناریوهای اجرایی تبدیل شود و برای بهره مندی از نتایج این مطالعات در سال های آتی باید از هم اکنون برنامه ریزی دقیق داشته باشیم.

محمدی با اشاره به اینکه بسیاری از داده ها و اطلاعات و نتایج به دست آمده ناظر بر ساختارهای معیوب جامعه است، گفت: ساختارهای معیوب نیاز به تغییرات اساسی، تامین اعتبارات مورد نیاز و پیوست های فرهنگی و اجتماعی دارد. اتفاقاتی که برای وضعیت هوای افتاده حصول چندین دهه سوء مدیریت، غفلت، مسامحه و سهل انگاری است و قطعا یک شبه نمی شود برای حل این معضل برنامه ریزی کرد و انتظار اجرایی شدن آن را داشت.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در خاتمه خاطرنشان کرد: دستور برنامه ریزی و عملیاتی شدن مطالعات انجام شده از مراکز علمی استان از سوی استاندار اصفهان صادر شده و کارگروهی تشکیل شده که امیدواریم بتواند مسیر بهتری برای حل معضل آلودگی هوا پیش روی همه بخش های استان قرار دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی آلودگی هوا آلودگی هوای اصفهان محیط زیست حمل و نقل عمومی موتورسیکلت صنایع آلاینده مديريت شهري محمدی با اشاره داشته باشیم آلاینده ها آلودگی هوا هوای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۴۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین بهینه برق صنایع در تابستان با همکاری در مدیریت مصرف

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان تهران گفت: در سال ۱۴۰۲ با کمترین تنش برق صنایع تأمین شد و صنایع استان همکاری خوبی برای مدیریت مصرف برق در زمان اوج مصرف تابستان داشتند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد رضا صلابت، معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان تهران اظهار داشت: در سال 1402 مجموعا 16 هزار و 866 میلیون کیلووات ساعت مصرف برق استان تهران (به‌جز کلانشهر تهران) بوده که 37درصد آن معادل حدود 6000 میلیون کیلووات ساعت مصرف صنایع استان بوده است.

وی افزود: صنایع باید طبق مصوبه مربوطه در زمان اوج بار به شبکه برق کمک کنند که در این زمینه برنامه‌هایی برای تابستان 1402 تدوین شد که صنایع استان هفته‌ای یک‌روز از ساعت 11 صبح تا 11 شب به شبکه برق کمک کنند.

صلابت با بیان اینکه "در سال 1402 هم رشد در زمینه تأمین برق صنایع و هم رشد تولید داشتیم"، گفت: در سال 1402 با کمترین تنش برق صنایع تأمین شد و صنایع استان همکاری خوبی برای مدیریت مصرف برق در زمان اوج مصرف تابستان داشتند.

وی ادامه داد: در تابستان حدود 30 درصد بار شبکه مربوط به بار سرمایشی است که شرکت توانیر با طرح‌های تشویقی و پاداش‌های مختلف در صدد است تا در مصارف برق خانگی تا حد امکان صرفه‌جویی شود و برق به بخش‌های مولد بیشتر تخصیص یابد.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان تهران تصریح کرد: در ضوابط مدیریت بار مطرح شده که صنایع یک‌روز در مدیریت مصرف برق همکاری داشته باشند و اگر صنایعی دومین روز را هم همکاری کنند، پاداش دریافت خواهند کرد.

وی افزود: تمایم صنایع استان در سامانه مدیریت بار ثبت می‌شوند و میزان مشارکت آنها درج خواهد شد، صنایعی که در اوج بار همکاری داشته باشند، در زمان مدیریت مصرف، کمترین میزان مدیریت مصرف برای آنها اعمال می‌شود ولی برای صنایعی که همکاری نکنند، در زمان مدیریت بار، بیشتر مورد توجه هستند.

صلابت با اشاره به تأکید قانون برای تأمین بخشی از نیاز برق صنایع با انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: پاداش‌های خوبی برای صنایعی که اقدام به نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌های تجدیدپذیر کنند در نظر گرفته شده و برق مازاد آنها نیز با نرخ‌های بسیار خوبی خریداری خواهد شد و حتی صنایع این امکان را خواهند داشت که برق مازاد خود را به صنایع دیگر بفروشند.

وی ادامه داد: سلسله جلسات هماهنگی با صنایع استان برای مدیریت بهینه بار شبکه در پیک تابستان 1403 برگزار خواهد شد و تلاش می‌کنیم در تابستان گرم امسال، با همکاری صنایع به‌بهترین وجه تأمین برق صنایع در زمان اوج بار صورت گیرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اصفهان در دو منطقه درمدار قرمز آلودگی
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز جمعه هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • رینگ چهارم با منابع استانی تکمیل نمی‌شود/ آلودگی هوا دغدغه اصلی برای اصفهان است
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • هوای اصفهان و ۵ شهر مجاور سالم است/کاشان بر مدار نارنجی آلودگی
  • هوای اصفهان و ۶ شهر مجاور سالم است/کاشان بر مدار نارنجی آلودگی
  • تحولات خیره کننده حاصل از تلاقی فین تک با مدیریت درآمد شرکت های هواپیمایی
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • تأمین بهینه برق صنایع در تابستان با همکاری در مدیریت مصرف