Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@22:00:30 GMT

خوش‌نشینی هزاران ساله هورامی‌ها

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۱۶۰۴۰

خوش‌نشینی هزاران ساله هورامی‌ها

مدیر پایگاه ملی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات کرمانشاه گفت: هه‌وار نشینی و شیوه کوچ هورامی‌ها یکی از ویژگی‌ها و سنت های منحصربفرد زندگی آنها است.

پویا طالب نیا  کوچ نشینی(هه‌وار نشینی) را یکی از مهمترین شاخصه های زندگی بسیاری از روستانشینان اورامانات دانست و اظهار کرد: هه‌وار نشینی ریشه ای تاریخی دارد و میراثی است که از حاکمان باستانی ایران برجای مانده که چند پایتخت داشتند و در فصول مختلف باتوجه به تغییر شرایط آب و هوایی، پایتخت خود را عوض می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی شروع کوچ نشینی هورامی‌ها را از اواخر اردیبهشت اعلام کرد و گفت: کوچ نشینی هورامی‌ها یکی از ویژگی‌ها و سنت های منحصربفرد زندگی آنها محسوب می شود که با کوچ نشینی که عموم مردم آن را  دیده‌اند، متفاوت است.

مدیرپایگاه ملی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات اضافه کرد: کوچ نشینی که از دیرباز تاکنون در برخی از مناطق کشور وجود  دارد، بصورت افقی است، یعنی عشایری که چادرنشین هستند از یک نقطه به یک نقطه دیگر به شکل طولی مهاجرت می کنند، اما کوچ نشینی هورامی ها عمودی است.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه اکثر روستاهای اورامانات در دره ها واقع شده، از اردیبهشت ماه که هوا روبه گرمی می رود، مردم ساکن این روستاها برای دستیابی به آب و هوایی مطبوع‌تر به ارتفاعات کوچ می‌کنند.

طالب نیا با بیان اینکه این شیوه از خوش نشینی هنوز بین مردم حدود 60 درصد از روستاهای اورامانات رایج است، گفت: برخلاف دیگر کوچ نشینان، هه‌وار نشینان هورامی چادر نشین نیستند، بلکه دارای دو سکونتگاه فصلی هستند، یکی برای قشلاق در عمق دره و یکی هم برای ییلاق بر بلندی‌های دامنه کوه.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته های نه چندان دور معیشت روستانشینان هورامی بر پایه دام محوری بود، برای همین یکی از مهمترین دلایل کوچ نشینی، در کنار تغییرات شرایط آب و هوایی، دسترسی به مراتع حاصلخیز برای چرای دام هایشان در ارتفاعات است.

به گفته مدیرپایگاه ملی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات این شیوه از زندگی در بسیاری از روستاهای مناطق اورامانات همچون پالنگان، کلاش لولم، شالگی، قلعه جی و ...هنوز مرسوم است.

وی در ادامه به سفر چندماه پیش ارزیاب یونسکو به منطقه اورامانات اشاره کرد و گفت: در این سفر این نوع از خوش نشینی مردمان اورامانات مورد توجه ارزیاب یونسکو قرار گرفت و آن را میراثی دانست که باید برای حفظ آن تلاش کرد.

طالب نیا افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده، سال آینده توسط کارشناسان پایگاه منظر فرهنگی تاریخی مطالعات گسترده ای در زمینه هه وار نشینی در کل جغرافیای فرهنگی هورامان انجام خواهد گرفت./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: منظر فرهنگی تاریخی هه وار نشینی هورامی ها کوچ نشینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۶۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم تظاهرات هزاران صهیونیست ضد نتانیاهو در تل‌آویو

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از المیادین، هزاران نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی، عصر امروز (دوشنبه) با تجمع در خیابان کاپلان تل‌آویو علیه نخست وزیر این رژیم شعار سرداده و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شدند.

در همین ارتباط، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت از تظاهرات هزاران شهرک نشین در تل آویو خبر داد.

به گزارش این روزنامه صهیونیستی، خواسته اصلی تظاهرات کنندگان مبادله اسرا با مقاومت در غزه و تعویق عملیات نظامی علیه رفح است.

معترضان همچنین با سر دادن شعارهایی، خواستار امضای توافق تبادل اسرا با جنبش حماس و بازگرداندن اسرای صهیونیست از نوار غزه شدند.

شهرک‌نشینان دیشب هم در اعتراض به سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و عدم انعقاد توافقی برای آزادی اسیران از غزه تظاهرات کردند.

دیشب هم هزاران صهیونیست در خیابان «کاپلان» در تل‌آویو تجمع کرده و خواستار برگزاری انتخابات زود هنگام شدند.

کد خبر 6092586

دیگر خبرها

  • ساخت وسایل لوکس از پوست هزاران تمساح در کارخانه‌ (فیلم)
  • قدردانی جهاد اسلامی از جنبش‌های دانشجویی برای حمایت از غزه
  • استقرار هزاران نیروی پلیس در برلین
  • آنری: در مورد رئال مادرید، هزاران «اما و اگر» وجود دارد اما آن‌ها کار خودشان را می‌کنند
  • منبع فلسطینی: اسرائیل از مواضع خود عقب‌نشینی کرد
  • آخرین تحولات و جزئیات مذاکرات قاهره از زبان منبع فلسطینی
  • تخمین زده می شود 10 هزار فلسطینی در غزه زیر آوار مدفون باشند
  • (ویدئو) برداشت و فرآوری جالب هزاران تن پیاز
  • تداوم تظاهرات هزاران صهیونیست ضد نتانیاهو در تل‌آویو
  • کشف اشیاء عتیقه‌ چند هزار ساله در چالوس