Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان، زاگرس را دیار قابلیت‌های مغفول نامیده‌اند، قابلیت‌هایی که آب و نان و حتی داروی ساکنان خود را تأمین می‌کنند تا ظرفیت‌های این موهبت کم نظیر شگفتی همگان را به دنبال داشته باشد.

مطابق برخی آمار‌ها بیش از ۸۰۰ قلم گیاه در منطقه زاگرس می‌روید که از این تعداد بیش از ۴۰۰ گونه آن‌ها از جمله گیاهان دارویی منحصر به فردی هستند که در این منطقه وجود دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر لرستان با موقعیت جغرافیایی خاص در مرکز رشته کوه زاگرس یک مرکز پژوهشی بی نظیر در عرصه گیاهان دارویی محسوب می‌شود، مرکزی که بسیاری از گونه‌های گیاهی این دیار پرظرفیت را در خود جای داده است.

استانی با تنوع اقلیمی منحصر به فرد و گیاهان دارویی متنوع

لرستان استانی با تنوع گیاهی منحصر به فرد و گستردگی و موقعیت اقلیمی هم در مناطق گرمسیری و هم در مناطق سردسیری است که این امر موجب شده گیاهان دارویی زیادی در این استان رویش پیدا کنند.

از سوی دیگر استان لرستان از نظر تنوع اقلیمی یکی از نقاط کمیاب کشور محسوب می‌شود که همین امر سبب تنوع گیاهان دارویی استان شده است به طوری که مطابق برخی آمار‌ها بیش از ۱۲۰ گونه گیاهی با خواص دارویی فراوان در استان لرستان شناخته شده است.

این در حالیست که استفاده از پتانسیل‌های طبیعی نهفته در منابع طبیعی استان می‌تواند در راستای اشتغالزایی و به کارگیری دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط مؤثر باشد که از این دست می‌توان به ظرفیت‌های موجود در بخش گیاهان دارویی اشاره کرد.

اسفندیار حسنی مقدم رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در سخنانی با اشاره به اینکه لرستان یکی از مناطق بی نظیر کشور در راستای کشت گیاهان دارویی است، اظهار داشت: تنوع گیاهی بسیار زیادی در استان داریم.

او با اشاره به سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان، عنوان کرد: حدود سه هزار و ۳۰۰ هکتار انواع گیاهان دارویی در لرستان کشت می‌شود که ۱۴ هزار تن از این سطح برداشت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در استان ایجاد ستاد گیاهان دارویی بوده که خروجی این ستاد منجر به تدوین یک برنامه ۱۰ ساله برای توسعه گیاهان دارویی شد، افزود: در صورتی که این برنامه بعد از ۱۰ سال تحقق پیدا کند، سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان ۱۸ هزار هکتار افزایش پیدا خواهد کرد.

حسنی مقدم، بیان داشت: در این راستا ۴۵ هزار فرصت شغلی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در قالب ۲۷ هزار شغل مستقیم و ۱۷ هزار شغل غیر مستقیم در استان ایجاد خواهد شد، ادامه داد: این امر مستلزم این بوده که سالیانه حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار و در مجموع طی ۱۰ سال حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار داشته باشیم.

او با بیان اینکه با این اعتبار بخشی از هزینه‌های کشت به کشاورزان پرداخت می‌شود، گفت: کشت سه گیاه دارویی «موسیر»، «گل محمدی» و «زعفران» در اولویت کاری ما است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه امیدواریم این برنامه از سال آینده عملیاتی شود، افزود: اقدامات لازم برای تأمین اعتبار این طرح صورت گرفته است.

حسنی مقدم، تصریح کرد: تقریباً اجرای این برنامه مورد تأیید استاندار و همچنین وزیر جهاد کشاورزی قرار گرفته و سال ۱۴۰۰، سال شروع این برنامه خواهد بود.

منبع: مهر

انتهای پیام/ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی گیاهان دارویی گیاهان دارویی جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۶۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گفت: نمایشگاه گل و گیاه همزمان با هفته فرهنگی اصفهان با محوریت گل و گیاه، گیاهان دارویی و صنایع دستی از امروز (پنجشنبه) در محل نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان واقع در کمربندی شرق، روبه‌روی منطقه روشن‌دشت برگزار می‌شود.

احمدرضا طحانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: دومین نمایشگاهی که در سال ١٤٠٣ برگزار خواهد شد، نمایشگاه گل و گیاه، گیاهان دارویی، صنایع دستی، سوغات با حضور شرکت‌کنندگان از سراسر کشور است.

وی افزود: این نمایشگاه با محوریت موضوعاتی از قبیل گل و گیاه، گیاهان دارویی، صنایع دستی و سوغات برگزار می‌شود.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان تصریح کرد: این نمایشگاه از ششم تا دهم اردیبهشت همزمان با هفته فرهنگی اصفهان از ساعت ١٥ تا ٢١ در محل نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان واقع در کمربندی شرق، روبه‌روی منطقه روشن‌دشت برگزار خواهد شد.

طحانیان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه مکان نمایشگاه بین‌المللی روشن دشت با نمایشگاه واقع در پل شهرستان حدود شش کیلومتر فاصله مکانی دارد، تمهیداتی برای سهولت در تردد بازدید کنندگان با شرکت مسافربری اسنپ به عمل آمده است.

وی افزود: طبق تفاهم نامه انجام شده با شرکت اسنپ یک کد تخفیف برای بازدید کنندگان در نظر گرفته شده است، همچنین با شرکت واحد اتوبوسرانی برای تسهیل در خدمات‌رسانی به بازدید کنندگان تمهیداتی انجام شده است.

کد خبر 747705

دیگر خبرها

  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه
  • بازار داغ گیاهان دارویی در کرمانشاه+ تصویر
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • یک سفر خبری خوشمزه!
  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی
  • برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان
  • استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی
  • گشایش نمایشگاه گل و گیاه در بیرجند
  • گلچینی از گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند
  • خواص دارویی گیاه "چوچاق" و عوارض آن