Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - دامون خانجان‌زاده (متولد 1354) طراح گرافیک، تایپوگرافر و طراح تایپ فیس ایرانی است. او دانش‌آموخته کارشناسی رشته ارتباط تصویری (گرافیک) از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد طراحی گرافیک در دانشگاه هنر تهران است. آثار وی تاکنون در بسیاری از نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی داخل و خارج به نمایش درآمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از زیبایی کالیگرافی فارسی تا توسعه هویت نوشتاری برند
دامون خانجان‌زاده (متولد 1354) طراح گرافیک، تایپوگرافر و طراح تایپ فیس ایرانی است. او دانش‌آموخته کارشناسی رشته ارتباط تصویری (گرافیک) از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد طراحی گرافیک در دانشگاه هنر تهران است. آثار وی تاکنون در بسیاری از نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی داخل و خارج به نمایش درآمده است.
او برای اولین بار با قبول سفارش طراحی تایپ فیس فارسی درسا، تجربیات و هنر خود را وارد صنعت فشن کرده است. در ادامه طی مصاحبه‌ای درباره داستان این سفارش و چالش‌ها و تجربیات جدیدی که برای این هنرمند رقم زده است، می‌خوانیم.
چه جذابیتی در سفارش درسا و خود درسا وجود داشت که پروژه طراحی فونت آن را پذیرفتید؟
تا به حال برای برندهای زیادی طراحی تایپ فیس انجام داده‌ام اما کار برای صنعت فشن برایم یک تجربه جدید بود و بنظرم آمد که همکاری با درسا به عنوان یک برند پیشرو فرصت خوبی برای شروع و خلق تجربه‌های جدید در این عرصه است.
در مسیر این طراحی با چه چالش‌هایی مواجه شدید؟ چقدر برایتان جدید و غیرقابل‌پیش‌بینی بود؟
طراحی تایپ‌ فیس (typeface) برای صنعت فشن به واسطه اینکه چندین ویژگی را باید همزمان در طراحی آن لحاظ کنید، برای من چالش جالبی بود و بله تمامی آنها برایم قابل ‌پیش‌بینی بودند.
تایپ فیسی باید طراحی می‌شد که ویژگی‌های خوانایی و خواندنی بودن را همزمان داشته باشد و همزمان هویت خود را نیز از کالیگرافی فارسی گرفته باشد که به بازسازی ریشه‌های اصیلی که هم من به عنوان دیزاینر به آن توجه داشتم و هم درسا، بیانجامد.
کالیگرافی فارسی به واسطه شیوه ی نگارشی که دارد خوانش دشواری دارد ولی ما باید با از الهام از آن تایپ فیسی خلق می‌‎کردیم که خوانایی کافی را داشته باشد و در عین حال خواندنی (جذاب) هم باشد و به خاطر ماهیت فشن بازیگوش (playful) هم قلمداد شود.
در نهایت این مسیر ما به کالایی رسیدیم که ویژگی‌های کالیگرافیک و جئومتریک را همزمان دارد.
مبنای طراحی فونت را بر اساس چه اندیشه‌ها و ایده‌هایی گذاشتید؟
عمده این مسیر با همراهی آقای عابدینی که طراحی هویت بصری جدید درسا را بعهده داشتند، پیش رفت. چون تایپ فیس هم بخشی از این هویت بصری است و باید این یکپارچگی بین کار من و آقای عابدینی حفظ می‌شد.
در این مسیر آقای عابدینی در کنار من بودند و در واقع مبنای مسیری که طی کردیم بر اساس همان اندیشه‌هایی است که طراحی هویت بصری پیش رفته است.
کمی درباره خود فونت و مبانی طراحی بصری آن توضیح می‌دهید؟
ما در طراحی تایپ فیس سه اصل مهم را در نظر می‌گیریم.
1- رسم الخط: به این معنی که تایپ فیس طراحی شده باید رسم الخط نوشتاری آن زبان را کاملا درست و صحیح متناسب با زبان نوشتاری آن فرهنگ ارائه کند.
2- رعایت هندسه و ریاضیات کار که با حفظ تناسبات نوشتاری و نسبت حروف به یکدیگر همراه است.
3- شخصیت برند: تایپ فیس برند باید با محتوا و پیامی که برند در قالب‌های مختلف به مخاطب خود می‌رساند مطابقت داشته باشد و همزمان که جلب توجه مخاطب را می‌کند و پیام را می‌رساند، شخصیت یکتایی هم داشته باشد.
سخن آخر؟
کمتر برندی پیدا می‌شود که با چنین دقت و آگاهی بخواهد در مجموعه هویت بصری خود تایپ فیس هم داشته باشد . وجود این فهم در درون برند درسا که توجه به تایپ فیس اختصاصی به عنوان سفیر برند را همراه داشته است، بسیار قابل تحسین و افتخار است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: طراحی تایپ هویت بصری تایپ فیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۹۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

EXEED در راس هرم نوآوری چری

طبق آخرین تاریخ انجمن خودروسازان ژاپن، حجم صادرات سالانه خودرو ژاپن در سال 2023 تقریباً 4.3 میلیون دستگاه است. بر همین اساس در سال 2023، حجم صادرات خودرو چین از ژاپن پیشی گرفت و به بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شد.

در این میان، صادرات چری نیمی از حجم صادرات خودرو در چین را به خود اختصاص داده و برای 21 سال متوالی رتبه اول را در صادرات خودروهای سواری کسب کرده است. محصولات برند چری به بیش از 20 کشور در آسیای مرکزی، آمریکای جنوبی و اروپای شرقی صادر شده و دارای بیش از 150 فروشگاه در خارج از کشور است.

برند EXEED نیز به منظور تولید محصولات با کیفیت جهانی به منابع استراتژیک خود تکیه کرده است. این برند خودروساز با بیش از 27 سال سابقه تحقیق و توسعه فناوری‌های پیشرو در گروه چری و تاسیس هشت مرکز جهانی تحقیق و توسعه، توسعه صادرات‌محور محصولات را دنبال می‌کند. ورود EXEED به بازار ایران نیز در راستای سیاست‌های گسترش سهم بازار این شرکت در منطقه و اهمیت روزافزون اقتصادی و فرهنگی ایران، بوده است. تولید این خودرو همچنین گزینه های حمل و نقل با کیفیت و تنوع عرضه اتومبیل های لوکس در کشور را افزایش خواهد داد.

بر اساس این گزارش، EXEED آخرین برند لوکس تمام الکتریکی خود EXLANTiX را در نمایشگاه خودروی پکن، رونمایی می‌کند. این برند همچنین آخرین مدل‌های ES و ET خود را عرضه می‌کند و در مورد دیدگاه زیست‌محیطی EXEED بحث می‌کند. به گفته «یین تونگیو»، رئیس هیئت مدیره چری « EXEED» می‌خواهد با توسعه انرژی‌های جدید در رأس هرم برند چری باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899279

دیگر خبرها

  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند؟
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند
  • جشن دستاوردهای آژانس پلاتین در سال 1402
  • EXEED در راس هرم نوآوری چری
  • 5 دلیل برای خرید میان رده های شیائومی
  • حکم اعدام برای ۳ پسر به اتهام تجاوز به ۲ دختر نوجوان در بیابان‌های ورامین!
  • ۱۱ حقیقت سریع در مورد صفحه‌کلید/ طراحی رایج صفحه‌کلید به منظور گیر نکردن دکمه‌هایش است!
  • دو برادر متجاوز به اعدام محکوم شدند | اثبات جرم در دادگاه با نمایش یک فیلم
  • 2 ستاره دیگر WWE اخراج شدند
  • این مردان شیطان صفت ورامین به اعدام محکوم شدند/ آزار سیاه ۲ دختر دانش آموز توسط ۲ برادر و پسرعمویشان