Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@01:06:32 GMT

تداوم نگاه ایده محور به مسائل محیط زیستی پایتخت

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۲۴۷۶۱

تداوم نگاه ایده محور به مسائل محیط زیستی پایتخت

به گزارش ایرنا از  اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران؛ شینا انصاری روز چهارشنبه در آیین اختتامیه رویداد بین المللی کلیماتون ٢٠٢٠ اظهار داشت: بر اساس آخرین گزارشات، وضعیت گرمایش زمین و تغییرات اقلیم و ذوب شدن یخ های قطبی بسیار تامل برانگیز است و متأسفانه ایران یکی از قربانیان اصلی تغییرات اقلیمی است که ابعاد آن هنوز به طور کامل بررسی نشده است، از اینرو  برگزاری این‌گونه رویدادها و تلاش برای اثربخش بودن آنها در مدیریت شهری بسیار امیدبخش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این رویداد یک رخداد بین‌المللی در زمینه تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی است که در اغلب کشورها در حال اجراست و امسال شهرداری تهران برای سومین سال، اقدام به برگزاری آن کرده و در این خصوص از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد استفاده کرده است.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار با بیان اینکه با ارائه ایده های بکر، کاربردی و نوآورانه برای رفع مشکلات محیط زیستی می توانیم قدم های اولیه را برداریم گفت: بی شک نمی توان عملکرد و برنامه ریزی مدیریت شهری را بدون توجه به موضوع کاهش گازهای‌گلخانه‌ای و همینطور سازگاری با اثرات تغییر اقلیم و تاب آوری شهرها در نظر گرفت.

انصاری ادامه داد: این برنامه شهرمحور فرصتی برای خلق ایده‌های محلی به منظور رفع و یا کاهش چالش‌های مشترک آب و هوایی فراهم می‌کند. گرچه پیچیدگی شهرها و تمایزات موجود بین شهرهای مختلف، کار جستجوی راه حل های موثر برای رفع مسائل را به امری پرچالش و هراس انگیز برای سیاستگذاران، طراحان و ساکنان شهرها بدل ساخته است، با این حال حرکت در مسیر بهبود کیفیت زیست پذیری شهرها،  از جمله ضروریاتی است که برای کاهش تبعات و پیامدهای آتی ناگزیر، باید در آن گام نهاد.

به گفته وی متأسفانه ایران هم یکی از قربانیان اصلی تغییرات اقلیمی است که ابعاد آن هنوز به طور کامل بررسی نشده است، از اینرو  برگزاری این‌گونه رویدادها و تلاش برای اثربخش بودن آنها در مدیریت شهری بسیار امیدبخش است.

کلیماتون فرصت جدیدی برای کاهش آلاینده هاست

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: رویداد کلیماتون با ایجاد فضایی جدید فرصت استفاده از خلاقیت و دانش روز را برای حذف و کاهش انواع آلودگی ها از چهره محیط زیست شهرها فراهم می کند.

صدرالدین علیپور نیز در این آیین با اشاره به اینکه سرعت زندگی شهری تخریب محیط زیست را به دنبال دارد، افزود: بطور حتم رویداد کلیماتون می تواند با ایجاد فضایی جدید فرصت استفاده از خلاقیت و دانش روز را برای حذف و کاهش انواع آلودگی ها از چهره محیط زیست شهرها فراهم کند.

وی افزود: این گردهمایی با حضور متفکران و اساتید حوزه محیط زیست برگزار می شود تا این فرصت ایجاد شود که حال شهرها از وضعیت نامناسب به سمت مناسب و بهبود حرکت کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند اظهار داشت: شهرداری ها در تمام دنیا به عنوان یک دولت محلی شناخته می شوند که مجموعه اقدام هایشان منجر به بهبود کیفیت زندگی شهروندان می شود از اینرو معتقدم با برگزاری کلیماتون می توانیم به این دولت های محلی فرصت مغتنمی دهیم تا با بهره از خلاقیت های روز در مسیر کاهش انواع آلودگی ها و رفتارهای مخرب زیست محیط گام بردارند.

به گفته علیپور شهرداری تهران نیز با همین هدف کلیماتون ۲۰۲۰ تهران را برگزار و خطاب  به صاحبان ایده های نوین فراخوانی داد تا در زمینه های مختلف محیط زیست شهری با هدف کاهش گازهای گلخانه ای و افزایش تاب آوری شهری در حوزه های تخصصی به ویژه مدیریت پسماند گام های نوینی بردارد چرا که کاهش پسماند و حفظ و ارتقا وضعیت نظافت شهری و جمع آوری زباله ها و تبدیل ای مواد به ماده و انرژی و به طور کلی مدیریت و کاهش حجم دفن پسماند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی به استقبال خوب ایده پردازان در حوزه کاهش پسماند و مدیریت زباله اشاره کرد و گفت: همان طور که شاهد بودیم در کلیماتون ۲۰۲۰ تهران ۲ برنده از ۶ طرح برگزیده این رویداد در حوزه پسماند مطرح شده اند لذا سازمان مدیریت پسماند نیز از این ایده ها استقبال و حمایت خواهد کرد تا منجر به اقدام و اجرا شوند.

معرفی ٦ طرح برگزیده و منتخب

معاون راهبری و هماهنگی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار از معرفی ٦ طرح برگزیده و منتخب در آئین اختتامیه کلیماتون خبر داد و گفت: در مجموع  ۴ طرح منتخب ۲ طرح در زمینه کاهش پسماند(کاپ)، یک طرح در زمینه توسعه ساختمان سبز و یک طرح در حوزه استفاده بهینه از منابع آبی و بازچرخانی آب و ۲ طرح شایسته تقدیر نیز در حوزه حمل و نقل پایدار و ارتقا کیفیت هوا مطرح شده اند.

عادل خزایی نیز در این رویداد گفت: این رویداد سه روزه به دلیل همزمانی با روزهای تشدید محدودیت ها و بر اساس تاکید ستاد ملی کرونا در روز نخست به صورت آنلاین و در دو روز دهم و یازدهم آذرماه به صورت آفلاین به کار خود ادامه داد که در سومین رویداد بین المللی کلیماتون تمامی چالش ها و محورهای گفت وگو در زمینه محیط زیست شهری طراحی شدند به طوریکه این رویداد در پنج محور و چهار چالش به اجرا درآمد.

وی تصریح کرد: چالش‌های رویداد کلیماتون شهر تهران در پنج چالش مدیریت مصرف انرژی و توسعه انرژی‌های پاک، حمل و نقل پایدار و ارتقاء کیفیت هوا، توسعه ساختمان‌های سبز، استفاده بهینه از منابع آبی و بازچرخانی آب و کاهش پسماند (کاپ) تعریف شد. همچنین چهار رویکرد اصلی نیز برای این رویداد بین المللی مدنظر قرار گرفت که شامل ارتقای نقش زنان و جوانان در مقابله با تغییرات اقلیمی، زندگی حین کرونا و پساکرونا، هوشمندسازی و توسعه فناوری و ترویج سبک زندگی پایدار و ارتقاء مشارکت اجتماعی بود.

به گفته معاون راهبری و هماهنگی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار در سومین رویداد بین المللی کلیماتون شهر تهران بیش از ٤٠٠ نفر ثبت نام کردند که شرکت‌کنندگان پس از آنکه در هر یک از چالش‌ها و رویکردها و وبینارهای آموزشی و توجیهی شرکت کردند به عضویت یک یا چند تیم تخصصی در چالش‌های پنج گانه درآمدند و شروع به ایده پردازی کردند. در پایان آذرماه پس از دو هفته ایده پردازی شرکت کنندگان تمامی ایده هایی که آماده نگارش بودند تهیه و به دبیرخانه ارسال شدند.

خزایی با اشاره به نحوه داوری رویداد بین المللی کلیماتون تصریح کرد: داورهای راهبردی نیز به صورت همزمان بر نظرات کارشناسان نظارت کرده و پس از  چندین جلسه هم اندیشی داوران به صورت مجازی برگزار شد، داوری های صورت گرفته در سومین رویداد بین المللی کلیماتون شهر تهران بر اساس معیارهای ۱۰ گانه انجام شده است که بر اساس آن سه دسته بندی طرح های برتر، طرح های برگزیده و منتخب و طرح های شایسته تقدیر در نظر گرفته شد.

به گفته وی در نهایت ٤٤ طرح پیشنهادی از فرآیند این رویداد واصل شد و پس از طی مراحل داوری طرح‌ها و ایده‌های برتر انتخاب شدند.

معاون راهبری و هماهنگی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار  با تاکید بر معیارهای داوری در دو شاخص تخصصی و عمومی اظهار داشت: از مهم ترین این معیارها باید به ارتباط طرح ها با اولویت ها و نیازهای شهر تهران، نوآوری و خلاقیت، قابلیت عملیاتی و اجرایی بودن طرح، منطقی بودن و ارتباط میان اجزای طرح، ارتباط و اثرگذاری طرح، اثرگذاری طرح در کاهش گازهای گلخانه ای و سازگاری با تاب آوری شهری در مواجهه با تغییرات اقلیم شهری اشاره کرد.

خزایی با بیان اینکه رویداد کلیماتون از برجسته‌ترین فعالیت‌های بین‌المللی در حوزه‌های آموزش، کارآفرینی و نوآوری با تأکید بر ارائه ایده‌ها در مواجهه با تغییرات اقلیمی است که در سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸)، علاوه بر شهر تهران، در ۱۴۵ شهر دیگر دنیا  نیز برگزار شد گفت: این رویداد در سال‌ ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) نیز توسط اداره کل محیط ‌زیست به مرحله اجرا در آمد.

به گزارش ایرنا،  کلیماتون یک برنامه شهر- محور است که مسیر روشنی را برای ایده‌پردازی و تفکر گروهی، تعامل و اقدام ارائه داده و فرصتی برای شهرها و شهروندان جهت خلق و ایجاد ایده‌های محلی برای چالش‌های مشترک آب و هوایی فراهم می‌کند. هسته اصلی این برنامه یک دورهمی ایده‌پردازی است که در هر شهر توسط سازمان دهندگان محلی طراحی می‌شود.  

سال گذشته در ایران این رویداد بین المللی با مشارکت اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، سازمان مدیریت پسماند و ستاد سمن های شهر تهران با محوریت کاهش تولید پسماند برگزار شد که طرح برگزیده این رویداد تحت عنوان «کیسه‌های پایدار هوشمند» نیز در گروه هزار طرح برتر در سراسر دنیا قرار گرفت.

برچسب‌ها شهر تهران شهرداری تهران معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهر تهران شهرداری تهران شهر تهران شهرداری تهران سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اخبار کنکور اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار رویداد بین المللی کلیماتون سازمان مدیریت پسماند رویداد کلیماتون تغییرات اقلیمی شهرداری تهران طرح برگزیده کاهش پسماند ایده پردازی شهر تهران چالش ها ایده ها بر اساس طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۴۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات طرح ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

امیر عبدوس درباره راهکارهای کاهش اثرات مخرب کیسه‌های پلاستیکی بر محیط زیست اظهارکرد: یکی از موضوعات مهم در این زمینه اهمیت تفکیک پسماند از مبدا و تحویل آن به به مراکز مجازی است که در ماه‌های اخیر از طریق برنامه های کاربردی اقدام به خرید پسماندهای قابل بازیافت شهروندان می‌کنند چراکه این کار به مراتب هزینه‌های کمتری نسبت به تفکیک آن‌ها در مقصد دارد.

وی یکی از راه‌های کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی را به همراه داشتن کیسه‌های چند بار مصرف یا پارچه‌ای برای خرید ذکر کرد و گفت: اگر هنگام خرید ناگزیر به استفاده از کیسه‌های پلاستیکی بودیم، تلاش کنیم از کیسه‌های کمتری استفاده کنیم.

عبدوس درباره اقدامات سازمان محیط زیست برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی توضیح داد: این سازمان در نخستین گام با همکاری وزارت صمت و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بر اساس آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی تلاش کرده است طی هفته زمین پاک (۳ تا ۹ اردیبهشت‌) کیسه‌های پلاستیکی به‌طور رایگان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع نشود تا مردم به استفاده از کیسه‌های چند بار مصرف و پارچه‌ای برای خرید ترغیب شوند.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش که آیا پیش از این فروشگاه‌های زنجیره‌ای هیچ مبلغی را برای ارایه کیسه‌های پلاستیکی به مشتریان دریافت نمی‌کردند، پاسخ منفی داد و تصریح کرد: هزینه صرف شده برای ارایه این کیسه‌ها در حاشیه سود فروشگاه‌ها لحاظ می‌شد بنابراین قرار است طی هفته زمین پاک این مبلغ در فاکتور خرید لحاظ شود تا کسانی که از کیسه برای حمل خریدهای خود استفاده می‌کنند از مبلغ پرداخت شده برای آن اطلاع یابند این در حالیست که علت تمایل مردم برای خرید از برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کیفیت بالای کیسه‌های پلاستیکی آن‌هاست.

وی اضافه کرد: در این شرایط تلاش می‌شود با اجرای طرح آزمایشی ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اثرات مخرب کیسه‌های پلاستیکی بر محیط زیست کاهش یابد.

عبدوس درباره علت استفاده کم از بیلبوردهای شهری برای اطلاع‌رسانی در زمینه این طرح و پیامدهای مصرف کیسه‌های پلاستیکی برای محیط زیست اظهارکرد: شهرداری تهران در یک حرکت سراسری از بیلبوردهای شهری برای اطلاع‌رسانی درباره برنامه کاربردی نوماند - که به منظور جمع‌آوری پسماند خشک شهروندان طراحی شده است- استفاده می‌کند. با بهره‌گیری از این نرم‌افزار کاربردی مردم پسماند خود را به پیمانکاران دارای مجوز تحویل می‌دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نبود سازمان محیط زیست برای طرح ممنوعیت یک هفته‌ای عرضه کیسه‌های پلاستیکی علاوه بر رسانه‌های تصویری و مکتوب از ظرفیت بیلبوردهای شهری هم استفاده می‌کرد، اذعان کرد: این نظر، درست است البته اقدامات ما در این زمینه تازه شروع شده است و به‌طور قطع در مراحل بعد از ظرفیت بیلبوردهای شهری بیشتر بهره خواهیم برد.

عبدوس در پایان تاکید کرد: برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در هماهنگی کامل با اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و سازمان مدیریت پسماند این شهرداری هستیم، با این حال برای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در این زمینه از همه رسانه‌ها استمداد می‌طلبیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ترافیک سنگین در محور‌های شمال شرق پایتخت
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه
  • جزییات طرح ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • سلامت جامعه در گرو کاهش مصرف پلاستیک و سیگار
  • پسماند‌ها به معضل محیط زیستی کشور تبدیل شده است
  • رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی
  • اجرای مصوبه کاهش مصرف پلاستیک در قزوین
  • افت شاخص عملکرد محیط‌زیست نسبت به سال‌های گذشته/ دفن تنها ۶/۶۹ درصد پسماند‌ها در سطح دنیا