دل ها برای تئاتر تنگ شده است
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۲۵۴۴۳
دوستی می گفت: خیلی دلم برای تئاتر تنگ شده برای همین سعی میکنم در جشنواره تئاتر فجر تا میتوانم کار ببینم. برخلاف سالهای گذشته که جشنوارۀ تئاتر فجر با درازا و پهنای بسیاری دیده میشد برخی از مخاطبان بازهم غر میزدند که هیچ کار خوبی نیست.
امسال هم حکایت لنگه کفش در بیابان است، و مصداق بارز اهمیت دادن به هر نوع تئاتری است و کیفیت کار و نام و نشان کارگردان و نویسنده و بازیگران و کل گروهها از رونق افتاده است؛ یعنی هدف خود تئاتر است و تئاتر دیدن فرصتی است که دوباره حال تئاتر بینها کمی بهتر شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از میان چهرههای شناخته و فعالان تئاتری میتوان به این کارها اشاره کرد که در بخش میهمان حضور دارند: «نمایش «آژدهاک» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی کیومرث مرادی، نمایش «ایوب خان» به نویسندگی و کارگردانی امیر دژاکام، نمایش «سرباز» به نویسندگی و کارگردانی حسین پارسایی، نمایش «عمو هاشم» به نویسندگی و کارگردانی داوود فتحعلی بیگی، نمایش «برونسی» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی شاه کرم، نمایش «پات» به نویسندگی و کارگردانی اصغر خلیلی، نمایش «کجایی ابراهیم؟» به نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج، نمایش «کمان ابرو» به نویسندگی و کارگردانی حمید ابراهیمی، نمایش «الف کاف شین» به نویسندگی و کارگردانی روزبه حسینی و نمایش «گرگاس یا روز بخیر» به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی.»
در بخش اصلی و میهمان نیز برخی از نامها آشناترند و در این سالها بارها کارهای درخور تأملی از ایشان دیدهایم و در این زمینه نام میبرم از نمایش «اتول سورون» به نویسندگی باقر سروش و کارگردانی شهروز دل افکار از تهران، نمایش «اسموکینگ روم» به نویسندگی مهدی زندیه و کارگردانی سعید زارعی از تهران، نمایش «بیست متری جوادیه» به نویسندگی کهبد تاراج و کارگردانی رضا بهرامی از تهران، نمایش «پنهان خانه پنج در» به نویسندگی حسین کیانی و کارگردانی آرش فلاحت پیشه از تهران، نمایش «سگدو» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی عباس غفاری از تهران، نمایش «سهشنبههای لعنتی» به نویسندگی و کارگردانی محمدمهدی خاتمی از تهران، نمایش «هار یا مردی که به هنگامه تولد هر دو دستش پر از خون بود» به نویسندگی و کارگردانی افشین زمانی از تهران، نمایش «آژاکس» به نویسندگی حمیدرضا نعیمی و کارگردانی فاتح بادپروا از مریوان و نمایش «بین یه عالمه ماهی» به نویسندگی و کارگردانی امیر دلفانی از تهران.
از میان کارگردانان فعال شهرستانی با آنکه همه کارها ارزشمند است اما بنده فقط از این دو کارگردان نمایشهایی را پیش از این دیدهام و حس میکنم که همچنان کارهایشان قابلیت دیده شدن را داشته باشد: نمایش «چاقوی دمکرده شب» به نویسندگی رضا گشتاسب و کارگردانی جلیل امیری از کرمان؛ نمایش «نگاهم به دریاست تا کسی آب نبرد» به نویسندگی رضا گشتاسب و کارگردانی حسن سبحانی از میناب.
به هر تقدیر امسال خبری از گروههای خارجی نیست و در میان گروههای ایرانی نیز با کارهای بسیاری همراه نیستیم بلکه همین تعداد هم برای یکسال تئاتر ندیدن ما بسنده میکند به شرط آنکه با اشتیاق تئاتر دیدن به استقبال این کارها برویم که دلبستگی به تئاتر در این سالهای بلا و رخوت هنوز هم یک نقطۀ امید و کورسویی برای آینده بهتر فرهنگ و هنر این اقلیم کهن و با پیشینه است. به امید روزهای خوش در جشنوارۀ تئاتر فجر که به دو صورت مجازی و حضوری در تهران برگزار خواهد شد.
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: نویسندگی و کارگردانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۵۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فروش «گالیله» از مرز ۷۰۰ میلیون گذشت
آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایشهای مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و همچنین تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۷ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ اعلام شد.
نمایش «گالیله» به کارگردانی شهابالدین حسینپور که از ۲۹ فروردین در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ مخاطب و قیمت بلیت۳۰۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۸ اجرا و میزبانی از ۳ هزار و ۴۱۵ مخاطب (با احتساب بلیت تمامبها، نیمبها، تخفیفدار و مهمان) توانست به فروشی معادل ۷۸۸ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «روال عادی» به کارگردانی کیارش رُست که اجرای خود را از ۳۰ فروردین در تالار چهارسو، با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۸ اجرا و میزبانی از ۶۰۴ مخاطب توانست به فروشی معادل ۸۴ میلیون و ۲۷۶ هزار تومان برسد.
نمایش «توقف اتانازی» به کارگردانی محمدرضا عطایی فر که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار چهارسو با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۱۴ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۱۱۰ مخاطب، توانست به فروشی معادل ۱۵۵ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «آن بُرد» به کارگردانی مهدی زندیه و آیدین تمبرچی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی ساعت ۱۸ با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت۱۷۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۶ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۳۹۶ مخاطب، فروشی معادل ۲۱۲ میلیون۲۹۶ هزار تومان داشته است.
نمایش «پس از» به کارگردانی مرتضی کوهی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی، با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت۱۴۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۴ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۲۰۵ مخاطب به فروشی معادل ۱۳۸ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «آبی گونه» به کارگردانی کاوه مهدوی که از ۲۳ فروردین در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت۱۵۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۱۴ اجرا و میزبانی از ۵۱۶ مخاطب به فروشی معادل ۵۳ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «کان لم یکن» به کارگردانی سید علی موسویان که از ۲۶ فروردین در تالار سایه با ظرفیت صندلی۷۲ نفر و قیمت بلیت۱۵۰ هزارتومان روی صحنه رفته است، با ۱۲ اجرا، ۳۰۲ مخاطب جذب کرده و به فروشی معادل ۲۷ میلیون و ۵۱۹ هزار تومان دست یافته است.
نمایش «نظام ابن عربی» به کارگردانی یاسمین عباسی که از ۲ اردیبهشتماه در کارگاه نمایش با ظرفیت صندلی ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزارتومان به صحنه رفته است، با ۶ اجرا میزبان ۱۲۳ مخاطب بوده و به فروش ۹ میلیون و ۹۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.
در تماشاخانه سنگلج، نمایش «سلطان عمرا بمیرد» به کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی که از ۴ اردیبهشتماه ۱۴۰۳به صحنه رفته است؛ چهارمین اجرای خود را پشت سر گذاشت و در مجموع، میزبان ۱۵۷ تماشاگر بوده است. این نمایش با احتساب بلیتهای تمام بها، نیم بها، میهمان و تخفیف دار با بلیت ۱۰۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، مبلغ ۱ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان فروخته است.
همچنین نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان نیز که اجرای خود را از ۲۲ فروردینماه ۱۴۰۳ آغاز کرده است؛ با ۱۵ اجرا توانسته است ۴۹۸ تماشاگر را به تماشاخانه سنگلج جلب کند. این نمایش با احتساب بلیتهای تمام بها، نیم بها، میهمان و تخفیف دار با بلیت ۸۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، توانسته مبلغ ۲۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بفروشد.
در تالار هنر، نمایش «انگشتر اسرارآمیز» به کارگردانی میثم یوسفی که از ۳ اسفندماه ۱۴۰۲ با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۶ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانست ۶۰۱ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۴۴ میلیون و ۱۲۱ هزار تومان دست پیدا کند.
همچنین نمایش «آکادمی پرندگان» به کارگردانی حسین مزینانی که از ۲۲ فروردینماه ۱۴۰۳در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۱۵ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانسته ۷۶۱ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۵۰ میلیون و ۶۴۴ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایشنامهخوانی «پینوکیو» به کارگردانی داود زارع که ۷ اردیبهشتماه در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری انجام شد، با ۱ اجرا و قیمت بلیت ۸۰ هزارتومان، توانست ۲۴۴ تماشاگر را به سالن جلب کند و به فروش ۱۹ میلیون و ۸۸۸ هزار تومانی برسد.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر