Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه فارن پالسی در گزارشی به تلاش‌های دولت جدید آمریکا در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای همراه کردن شرکای واشنگتن در منطقه خلیج فارس با خود به یک راهبرد واقعی برای محافظت از آن‌ها و یافتن راه‌هایی برای کمک به آن‌ها نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش به قلم بلال وای صعب با عنوان «آنچه توافقنامه هسته‌ای جدید ایران واقعا به آن نیاز دارد», آمده است: «توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ دولت اوباما با ایران حامیان و مخالفان آمریکایی بسیاری دارد. اما اگر یک مسئله وجود داشته باشد که همگان بر سر آن اتفاق نظر داشته باشند، آن یک مورد شامل این موضوع می‌شود که شرکای منطقه‌ای واشنگتن - یعنی بیشتر کشور‌های عربی حاشیه خلیج (فارس) و اسرائیل- کاملا از آن متنفرند، و این موضوع دلیل خوبی دارد: این توافق نامه نتوانسته است نگرانی‌های آن‌ها را بر طرف کند. دولت بایدن، که بسیاری از اعضای آن برای اوباما در ارتباط با منطقه خاورمیانه و به طور خاص درباره مسئله هسته‌ای ایران کار می‌کردند، ممکن است به زودی ایده‌های خود را درباره چگونگی آغاز مجدد این مذاکرات و فرآیند‌ها و شاید هم با تغییراتی در قالب قبلی توافق نامه، ارائه دهد».

اظهارات این نویسنده عربی در حالی بیان می‌شود که عربستان که سرکردگی کشورهای مرتجع عربی برعهده دارد، سال‌هاست که شهرهای یمنی را موشک‌باران می‌کند و مردم یمنی را از بین می‌برد. اقدامات ائتلاف متجاوز که امارات هم در آن نقش مهمی دارد، یمن را با فقر غذایی روبرو کرده و زیر ساخت‌های معیوب بهداشتی در حال رقم زدن یک فاجعه انسانی در این کشور است. وضعیت حقوق بشر هم در عربستان تعریفی ندارد و پس از قتل هولناک جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه، انتقادات از اقدامات محمد بن سلمان و سرکوب شدید منتقدان  در این کشور به بالاترین سطح خود رسید. کشورهای مرتجع عربی طی سال‌های اخیر حتی به آرمان های مردم فلسطین که خود را همواره قیم آن می‌دانستند، پشت کردند و تنها در یک بازه زمانی پنج ماهه چهار کشور عربی سطح ارتباط خود با رژیم صهیونیستی را به بالاترین سطح رساندند.

شانتاژ رسانه‌ای غربی‌ها که از زبان نویسنده‌های منطقه‌ای بیان می‌شود انعکاس همان زیاده خواهی آمریکا در تعامل با ایران و از بین بردن بازوهای اقتدار منطقه‌ای ایران است. در مقابل این مطالبه‌های غیرقانونی غرب، ایران بارها اعلام کرده که طرف آمریکایی باید به اجرای مجدد برجام بازگردد و به قطعنامه ۲۲۳۱ احترام بگذارد و اینکه مذاکره مجدد معنایی ندارد.  همزمان کشورمان بارها تاکید کرده که خواهان برقراری رابطه دوستانه با کشورهای همسایه است و در صورت تغییر الگوی رفتار آن‌ها، رسیدن به رابطه‌ای پایدار دور از ذهن نیست.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جو بایدن کاخ سفید فارن پالیسی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۶۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه تاریخی به خلیج فارس راه حل مناقشات منطقه‌ای

زینب اصغریان / کارشناس ارشد علوم سیاسی: خلیج فارس سومین خلیج بزرگ جهان است و بعد از  مکزیکو و خلیج هودسن از نظر وسعت توجهات زیادی را به خود جلب کرده. هرچند این روزها با شنیدن نام خلیج فارس بیشتر به یاد حوادث امنیتی در این منطقه می‌افتیم. تکرار حوادث پر مخاطره در این منطقه و قرار گرفتن آن در امتداد تحولات یمن و خلیج عدن نیز در این برداشت بی‌تأثیر نیست، اما باید گفت که وجوه دیگری مانند نگاه فرهنگی و تاریخی نیز وجود دارد که از آن هم نباید غافل شد.

بدلیل اهمیت استراتژیک این آب‌های نیلگون، و دارا بودن منابع عظیم نفتی در کشورهای عربی همجوار با درج نام مجعول خلیج عربی تلاش می‌کنند آن را در راستای منافع خود مصادره به مطلوب کنند در حالی که تاریخ نشان می‌دهد حتی این واژه در ۳۰۰ سال قبل از میلاد و در دوران هخامنشیان نیز استفاده می‌شده و در کتب تاریخی متعددی نیز موجود است. جمال عبدالناصر نیز اصراری بر استفاده از  واژه جعلی نداشته است و حتی در برخی از نامه های خود از جمله نامه ای به یکی از مقامات بحرینی در سال ۱۹۶۰ از واژه خلیج فارس استفاده کرده است اما آرام آرام در راستای رویکردهای پان عربیستی این واژه تحریف و در بدعتی آشکار توسط عبدالناصر بکار گرفته شد و بعدها توسط سایرین  مورد استفاده قرار گرفت.

عضویت ایران در پیمان سنتو در ۱۹۵۵م و حمایت پهلوی از دکترین آیزنهاور در که در مقابل کنفرانس باندونگ و رویکرد ملی گرایی ناصر ، باعث شد تشدید اختلافات دوکشور به مسائل دیگر از جمله تنگه هرمز و خلیج فارس کشیده شود.

علیرغم اینها نشریات مصری، عربی و انگلیسی هم تا دهه هفتاد عمدتا واژه persian gulf را استفاده می‌کردند اما آرام آرام، واژه جعلی جایگزین آن شد.

با پیروزی انقلاب اسلامی و مخالفت کشورهای غربی و عربی بار دیگر استفاده از واژه خلیج فارس تحت الشعاع قرار گرفت و   تلاش ها برای فشار همه جانبه برای ایران و نادیده گرفتن توانمندی های ژیوپلتیک کشورمان افزایش یافت.

با مراجعه به اسناد تاریخی مانند ابن حوقل، معجم البلدان و کتب عربی دیگر مشاهده می‌کنیم که این خطه همواره به عنوان بحر پارس مطرح بوده است.

در حال حاضر در کنار پیگیری دیپلماتیک و احقاق حق در مجامع بین المللی بصورت جدی می‌بایست  به رویکردهای فرهنگی و تاریخی پرداخت و هویت خلیج همیشه ایرانی را احیا کرد و حتی با ساختن فیلم و کلیپ به زبان های مختلف و با برنامه ریزی گسترده در دیپلماسی فرهنگی، باید نشان داد قبل از بوجود آمدن کیان بسیاری از کشورهای کوچک بندانگشتی منطقه، نام خلیج پارسی همواره بعنوان یک شاهراه مهم و حیاتی در جبین تاریخ می‌درخشیده است.

 نام گذاری این روز  به مناسبت اخراج پرتغالی ها از تنگه هرمز ، روز خلیج فارس در تقویم نیز رویکرد مهم دیگری بود که بر اثبات حقانیت این خلیج همیشه ایرانی اثر جدی دارد.

 اخطار جدی به کشورهایی که خلاف مصالح ملی ما در استفاده از این واژگان حرکت می‌کنند بسیار مهم است. خلیج همیشه فارس خط قرمز ایرانی و هویت ایرانی است و نباید از حدود آن تخطی شود.

زینب اصغریان

دیگر خبرها

  • نگاه تاریخی به خلیج فارس راه حل مناقشات منطقه‌ای
  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • درخواست آمریکا : سیستم مشترک دفاع هوایی کشورهای عربی مقابل ایران
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • جعل نام خلیج‌فارس کار انگلیسی‌هاست
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • وزیر دفاع: راهبرد نیروهای مسلح تامین امنیت خلیج فارس است
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • فارن افرز: احتمال شکل گیری ائتلاف منطقه ای اعراب و اسرائیل علیه ایران چقدر است؟
  • آیا اعراب در مقابل ایران، هوای اسرائیل را دارند؟