ائمه جمعه پناه و ملجأ مردم هستند
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۲۷۷۵۳
به گزارش حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه در در دوازدهمین گردهمایی مجازی نمایندگان، ولی فقیه و ائمه جمعه کشور، اظهار کرد: نقش علما در فرهنگسازی جایگاه نماز جمعه به عنوان قلب فرهنگی شهر و ترویج سبک زندگی اسلامی، افزایش روحیه مقاومت و ایستادگی نقش مهمی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این گردهمایی مجازی که به میزبانی قوه قضائیه برگزار شد آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه طی سخنانی ضمن اشاره به ایام وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها، برای خانواده شهدا، خصوصا مادران و همسران شهدا آرزوی آرامش و موفقیت کرد و یاد شهدای انقلاب دفاع مقدس، مدافع حرم، مدافع وطن و شهدای خدمت و ائمه جمعه شهید را گرامی داشت.
وی در ادامه صحبتهای خود ائمه جمعه را پناه و ملجأ مردم در همه امور، مشکلات و زمانها مانند روزهای دفاع مقدس، کرونا و... دانست و از ائمه جمعه به عنوان محور برگزاری طرح کمک مومنانه در کشور تشکر کرد.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به تشکیل دولت با اراده ملت، بیان کرد: رابطه دولت و ملت تعریف شده است و منافع مشترک بین آنها منافع ملی است. این منافع که مربوط به مرز و بوم است باید حفظ شده و در این زمینه باید تلاش شود. در کنار این رابطه، رابطه امام و امت نیز وجود دارد که بر مبنای شریعت بوده و اساس آن تعالی و رشد انسان است. بر همین اساس است در منابع دینی پیامبر با عبارت «کافه للناس» و «هدی للناس» یاد شده است.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: در این رابطه مصالح انسان نیز موضوعی با اهمیت است. نکته قابل توجه این است که حضرت امام خمینی (ره) میان منافع ملی و مصالح انسان پیوند ایجاد کرد. این دو نه تنها تقابلی با یکدیگر ندارند بلکه در هم آمیخته شدند. در برخی تعابیر دینی نیز آمده است که «حب الوطن من الایمان». این یعنی دوست داشتن سرزمین بخشی از ایمان تلقی میشود. به قول شهید مطهری تقابل اسلام و ایران را کسانی که مطرح کردند که میخواستند بین این دو نگاه جدایی بیندازند. نگاه بزرگان ما به این موضوع باعث میشود حس دفاع از وطن و مصالح اسلام در جامعه افزایش یابد.
رئیس قوه قضائیه خاطر نشان کرد: در امت چند عنصر وجود دارد. اولین عنصر مقصد داشتن امت است. یعنی امت بدون هدف حرکت نمیکند. دوم حرکت است. امت همیشه در حال حرکت است. سومین عنصر پویایی است. امت علی الدوام در حال پیشرفت است یعنی نه میتواند سیر قهقرایی داشته باشد نه میتواند متوقف باشد. باید رو به اهداف بلند و متعالی حرکت کند. در رأس امت، امام امت قرار دارد، اما شبکه امامت، شبکه هدایت انسان در بخشهای مختلفی وجود دارد. علما، فرهیختگان و... روابط بین امام را به عنوان واسطه همواره حفظ نموده و تحکیم میبخشند. این نگاه میتواند منویات امام را در جامعه گسترش داده و جامعه را هدایت کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: جامعهای که بر اساس هدایت باشد میتواند به طرف عدالت اقتصادی، اجتماعی، آفاقی، انفسی و قضایی سوق یابد. بعد از توحید در دین اسلام مفهومی به گستردگی عدالت نداریم. بر همین اساس ائمه جمعه در میدان هدایتگری و قوه قضائیه در میدان عدالت و اجرای آن باید به کام مردم مزه شیرین عدالت را بچشانند. یعنی مردم باید عدالت را احساس کنند. این نگاه، نگاه مصالح اسلام و نجات انسان است.
به گفتهی وی علما هم میثاق هدایتگری و علم و معرفت افزایی دارند، هم میثاق عدالت افزایی در جامعه. علما در طول تاریخ این افتخار را داشتهاند و علمای بزرگی نیز در این راه شهید شدند. بر همین اساس شهدای روحانیت در بین همهی اصناف بالاترین تعداد شهدا را دارند. این طبیعی است که روحانیت در جایگاه «بیایید» در جامعه هستند نه «بروید»! به همین دلیل است که علما در جامعه تأثیرگذار هستند.
آیتالله رئیسی با اشاره به تشکیل جامعه سالم تصریح کرد: برای شکل دادن جامعه سالم یا مدینه فاضله یعنی منطقهای که بخواهد سنگ زیربنایش توجه به خدا بوده و روابطش بر مبنای عدالت، عقلانیت، معنویت و اخلاق استوار باشد نیاز به کار و عملیات اجرایی است. این نگاه حساسیت بسیاری از افراد را که با توحید و اجرای قانون الهی موافق نیستند را برانگیخت. به همین دلیل این افراد صفآرایی کردند تا جامعهای بر مبنای دین، عدالت، اخلاق و معنویت شکل نگیرد.
رئیس قوه قضائیه هشت سال دفاع مقدس را سند افتخاری دانست که هم امام (ره) و هم امت برای شکلگیری جامعه مبتنی بر دین در برابر دشمنان جنگیدند و افزود: در دهه دوم انقلاب نیز برخی تلاش کردند به جامعه القاء کنند که حکومت تشکیل شده کارایی لازم برای اداره جامعه را ندارد. در دهه سوم نیز از رسیدن پیام انقلاب به ملتها جلوگیری شد. در این دهه بیداری اسلامی به برکت خون شهدا که امتداد جریان عاشورا بود اتفاق افتاد. ملتهای مسلمان در یک جمله اعلام کردند که سلطه بیگانگان را نمیخواهیم و میخواهیم مسلمان زندگی کنیم.
وی ادامه داد: نقش علما در فرهنگسازی جایگاه نماز جمعه به عنوان قلب فرهنگی شهر و ترویج سبک زندگی اسلامی، افزایش روحیه مقاومت و ایستادگی نقش مهمی است.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پایان با اشاره به نقش ائمه جمعه در موضوعات مختلف، گفت: ائمه جمعه نقش مهمی در پیشگیری، آسیب شناسی، جلب مشارکت مردمی و احیای امر بمعروف و نهی از منکر دارند. قوه قضائیه نقطه نظرات ائمه جمعه برای رفع مشکلات و گرهگشایی مردم را مورد توجه قرار میدهد. نقش ائمه محترم جمعه در این دوره از تحول قوه قضائیه نقش مهمی در هدایت، نظارت و حمایت از قوه قضائیه است.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: نماز جمعه قوه قضائیه رئیس قوه قضائیه ائمه جمعه نقش مهمی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۷۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، درخصوص مقیاس عدالت باید خاطرنشان ساخت که تصمیمگیری درخصوص عادلانهبودن یک وضعیت یا فرایند، نیازمند پیشبینی نتایج احتمالی هر سناریو و انتخاب سناریوی عادلانه دارد.
رضا صفری شالی (دانشیار جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی) در مقالهای با عنوان «ضرورت بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی» به این موضوع اشاره میکند که در تعریف و سنجش عدالت اجتماعی در کشور رویکرد واحدی وجود ندارد؛ لذا گاهاً برداشت ناقص و نامفهوم از عدالت وجود دارد و عدالت در معنای برابری، شایستگی، نیاز، انصاف، حد وسط و میانه و... تقلیل داده میشود؛ هرچند هر یک از مفاهیم مذکور بخشی از سازه عدالت هستند ولی کل عدالت و یا در قامت آن نیستند. صفری شالی در بخش دوم مقاله مذکور به این موضوع اشاره میکند که بیشتر مواقع تصور مردم از عدالت و بیعدالتی سیاستهای محیطزیستی شامل وزن هزینهها و منافع افراد در یک مکان و زمان مشخص میشود.
* ابعاد مطالعات در بحث عدالت
به زعم این پژوهشگر بهطور کلی مسائل محیطزیستی ماهیت سیستمی داشته و نیازمند تفکر همهجانبه است همان طورکه بریکمن (Brickman) و همکاران در تمایز بین عدالت خُرد و کلان بیان کردهاند براساس بررسیهای فردی عدالت بهجای تمرکز بر تخصیص و فرایند عادلانۀ آن به سمت عدالت خُردسوق داده میشود.
در ادامه بیان میکند که پاتریک (Patrick) چارچوبی مفهومی به نام چرخهها و مارپیچهای عدالت را توسعه داد که با استفاده از رابطۀ بین عدالت و بیعدالتی درتصمیمگیریهای مربوط به تخصیص منابع و با استفاده از درک مفاهیم مقیاس و سطوح مورد استفاده قرار میگیرد.
در بُعد زمانی عدالت هر اقدامی در وضعیت کنونی، عواقبی را برای آیندگان در پی خواهد داشتاین استاد دانشگاه مینویسد بُعد دیگری که در مطالعات عدالت از اهمیت بسیاری برخوردار است، بُعد زمانی عدالت است وهر اقدامی در وضعیت کنونی، عواقبی را برای آیندگان در پی خواهد داشت؛ بنابراین، عدالت در اینجا به این موضوع میپردازد که آیا نیازهای بلندمدت در مقابل سودهای کوتاهمدت اولویت دارند یا خیر.
* عدالت بین نسلی
صفری شالی در این مقاله بر این باور است که ایده عدالت بیننسلی بیانگر این است که هر نسلی نسبت به نسلهای آتی و گذشته باید از موقعیت برابر برخوردار باشد بنابراین، عادلانه نیست که نسلهای آینده با عواقب ناشی از آلودگی آب و انتشار گازهای گلخانهای ناشی از فعالیتهای نسل کنونی مواجه شوند. با تکیه بر مفهوم عدالت بیننسلی، عدالت با پایداری همگرا میشود که در آن تأمین نیاز نسلهای آتی و توزیع عادلانە منابع از نظر جغرافیایی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
* شکلهای مختلف عدالت
به زعم این نویسنده اشکال عدالت؛ عدالت توزیعی، رویهای و... از نظر حوزههای عدالت کلاسیک مایکل والز مفهومسازی شده است. اصولی که برای یک حوزه توزیع مطابقت دارند لزوماً با حوزههای دیگر تطابق نخواهد داشت؛ بنابراین اصول عدالت، خود به لحاظ فرم کثرتگرا هستند.
در این مقاله آمده است که امکانات اجتماعی را میتوان بر اساس سه اصل بین مردم تقسیم کرد: مبادلۀ آزاد آنگونه که در جهان سرمایهداری اتفاق میافتد آنگونه که سوسیالیستهای رادیکال میخواهند و آنگونه که برخی از اخالقیون میخواهند.
* تاثیر مقتضیات زمانی و مکانی در اصل عدالت در جامعه
به زعم این پژوهشگر نمیتوان یک اصل عدالت را در همه جای جامعه و همۀ دورانها انتخاب کرد. بهطور مثال، در حوزه سلامت و درمان اصل نیاز اولویت دارد درحالیکه در حوزه سیاست، اصل شایستگی مطرح است. یعنی شخصی که مریض شد ولی منابعی نداشت که خدمات درمانی دریافت کند، جامعه میگوید بیعدالتی نیست که براساس نیاز باید خدمات برای او ارائه شود.
او در ادامه مینویسد پس ایجاد یک جامعۀ عادلانه مستلزم آن است که علاوه بر درنظرگرفتن مقتضیات زمانی و مکانی، هر حوزه توزیع از استقلال نسبی برخوردار بوده و از اصول منحصربهفرد خود استفاده کرده و از دخیلکردن اصولی که در سایر حوزهها اعمال میشود، اجتناب کند.
صفری شالی در این مقاله توضیح میدهد که اصول توزیعی باید در چارچوب معانی و تصورات مشترک یک جامعۀ خاص ایجاد و توسعه یابد؛ بنابراین، انتخاب حوزه مطالعه و تحقیق از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای مشخص شدن ابعاد موضوع، در جدول زیر به بررسی اصول و مفاهیم عدالت از دیدگاه مکاتب و جریانهای مختلف پرداخته شده است.
اصول | مکاتب فکری/ فیلسوفان شاخص | جریان فکری غالب |
مساواتگرایی مطلق | کارل ماکس رونالد دورکین کای نیلسن | برابری در وضعیت طبیعی حقوق برابر اجتماعی تا رسیدن به جامعه مطلوب کمونیستی برابری در منابع و پذیرش عواقب انتخاب هرفرد برابری درآمد و سرمایه |
تفاوت/ استحقاق | جان راولز/ سوسیال دموکراسی/ لیبرالیسم چپ | نابرابری تا جایی موردقبول است که بتوان با آن، موقعیت مطلق افراد کمبهرهمند را ارتقا داد. |
برابری فرصت یا شانس | جان رالز نظریهپردازان مبتنب برشانس شامل کوهن و آمارتیاسن | بدون اینکه افراد از مزایا و خدمات اقتصادی برابری برخوردار باشند، میتوانند فرصتهای اقتصادی برابری داشته باشند. |
شایستگی | جان الک دیوید میلر وویچک سادورسکی | مردم با استفاده از تواناییها و استعدادهای خود با توجه به میزان مشارکت، تالش، هزینه و زحمت خود در فرایند کار، شایستە دریافت درآمد و پاداشی درخور آن خواهند بود. |
فایدهگرایان | فایدهگرایانی مانند جرمی بنتام و جاناستوارت میل (کالسیک) | برخورداری مردم از سطح رفاه اولیه برمبنای فایدهگرایی کلاسیک و مدرن کلاسیک: حداکثرکردن لذت مدرن: برآورده شدن ترجیحات کل بهصورت تجزیه وتحلیل هزینه و فایده |
آزادیخواهی | لیبرالیسم/رابرت نوزیک | هیچ الگوی توزیعی خاصی برای عدالت لازم نیست. هرکسی حق دراختیارداشتن تعلقات بهحق خود را دارد. |
اصول و مفاهیم عدالت از دیدگاه مکاتب و جریانهای مختلف
این نویسنده معتقد است که تمامی نظریهپردازان در زمینۀ عدالت تمایل به حمایت و دفاع از اصل یا اصول خاص خود در راستای ایجاد یک جامعه آرمانی داشتهاند؛ بنابراین در ابتدا باید پذیرفت که هرگز یک جامعه کاملا آزادیخواه یا راولزی یا جامعهای مطابق با یکی از اصول توزیعی وجود نداشته است.
هرگز یک جامعه کاملا آزادیخواه یا راولزی یا جامعهای مطابق با یکی از اصول توزیعی وجود نداشته استصفری شالی در پایان بیان میکند که باید از اصول توزیعی بهعنوان راهنمای اخلاقی در انتخاب سیاستهایی که جامعه در حال حاضر با آن روبهرو است استفاده شود. البته اطمینان از مؤثر بودن هر یک از این نظریههای فلسفی، نیازمند تبیین متدولوژی مناسب در هر حوزه است.
او مینویسد باید توجه داشت که تفاوت اصول و نقدهای موجود برای آنها نباید توجیهی برای عدم توجه دولتها به مسائل عدالت توزیعی به دلیل اختلاف نظرات و عدم اجماع بر روی یک نظریه باشد.
در نهایت اینکه نتایج این پژوهش نشان میدهد که ما شاهد نوعی گسست و عدم تداوم گفتمان جامع عدالت اجتماعی در محافل دانشگاهی، نهادی و اجرایی هستیم و نگرش گاهاً سطحی و تکسویه توأم با افراط و تفریط که مفهوم وسیع و همهجانبە عدالت اجتماعی را به ایجاد مفاهیمی ناقص از آن، مانند توزیع صرف منابع و امکانات یا رشد اقتصادی و... فرو کاسته که هرچند موارد مذکور در برخی زمینهها و ادوار در نقش مُسکن زودگذر مؤثر بودهاند، ولی هیچگاه توان ارائه چهره تمامقد عدالت با توجه به مؤلفههای اصلی شرایط برابر برای دسترسی به فرصتها و منابع و استحقاق و شایستگی به عنوان امور پیشینی نظام حمایتی و بازتوزیعی را نداشتهاند.
انتهای پیام/