Web Analytics Made Easy - Statcounter

تاجبخش گفت: باید در طرح های جامع شهرها و پروژه های عمرانی بازنگری کرده و مطالعات اقلیم شناسی و هواشناسی باید در پروژه های عمرانی وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «سحر تاجبخش» در جلسه شورای اداری استان که امروز (پنجشنبه ۹ بهمن) در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، بین کرد: هدف از سفر به استان قزوین بازدید از ایستگاه ها و بررسی نحوه چگونگی تولید داده ها و اطلاعات بوده و امروز هواشناسی جزو موضوعات بسیار مهم و با اهمیت در سطح بین الملل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در برنامه توسعه پایدار ۱۷ هدف بنیادی وجود دارد که یکی از آنها فعالیت مرتبط با اقلیم است و متولی بحث هواشناسی و پیش بینی های اقلیمی، سازمان هواشناسی است.

 

وی افزود: دانش هواشناسی یک دانش بین رشته ای بوده و فعالیت هایی که حوزه هواشناسی در کشورها تولید می کند، فرابخشی است، در کشور علاوه بر حوزه حمل ونقل که زیرمجموعه آن هستیم، هواشناسی در محیط زیست، بهداشت و کشاورزی ارائه خدمات دارد.

 

تاجبخش عنوان کرد: امروز تغییر اقلیم جزو مسائل امنیتی در برخی کشورها شده زیرا گرمایش اتمسفر و زمین، تعادل بین جو و اقیانوس را از بین برده و شاهد پیامدهای مختلفی هستیم به طوری که در منطقه ما خاورمیانه، این تغییر موجب رخداد پدیده هایی مانند سیلاب ها، تگرگ، بارش های بسیار شدید، برف و باران و ورزش بادهای شدید به تعدد شده و پیامد اینها روی مسائل اقتصادی و اجتماعی اثرگذار است.

 

وی اعلام کرد: ما مکلف هستیم بر اساس وظایفی که در سطح ملی و بین المللی برای سازمان هواشناسی تعریف شده در حوزه مدیریت ریسک، با صدور پیش بینی های درست، حداکثر کاری که در پیشگیری از خسارات ها وجود دارد را داشته باشیم.

 

رئیس سازمان هواشناسی کشور افزود: وظیفه اصلی ما پایش جو و پیش بینی پدیده های جوی است و اینها الزاماتی دارد که باید رعایت شود و اطلاع رسانی وظیفه دیگر ماست.

 

وی گفت: کمک به هواشناسی سرمایه گذرای برای پیشگیری از مخاطراتی است که به دنبال آن وجود دارد، ما مکلف هستیم در ایجاد اصول بنیادی که می تواند پیش بینی ها را بهبود دهد، تلاش کنیم و یکی از راه ها که می تواند پیش بینی ما را ارتقا دهد تکمیل شبکه پایش و دیدبانی ما است.

 

تاجبخش تأکید کرد: شبکه دیدبانی با ۴۰۰ ایستگاه روی زمین و ۱۵ ایستگاه در لایه های بالای جو پاسخگو نیست و باید این شبکه دیدبانی را تکمیل کنیم.

 

وی تصریح کرد: موضوع دیگر فرهنگ سازی نسبت به اخطارها و هشدارها است بسیاری از اخطارها که صادر می شود کاملا درست است و آنچه تعجب برانگیز است واکنش مردم و مسسولان به هشدارهاست که بی توجه به آن هستند و توجه به هشدارها نیازمند فرهنگ سازی است.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: این فرهنگ سازی علاوه بر رسانه ها، باید توسط کسانی که تریبون در اختیار دارند هم صورت گیرد و ما در سطح استان و ملی باید سواد فرهنگی در حوزه توجه به هشدارها را افزایش دهیم.

 

وی یادآور شد: نکته دیگر توجه به زیرساخت ها است در رخداد سیل ۱۱ پارامتر در وقوع آن دخیل است که یک مورد پیش بینی هوا است.

 

تاجبخش اظهار کرد: در سیلاب قم ۶ میلی متر باران آمد ولی چون مسیل آب بسته شده بود آب  داخل جاده آمد، موضوع دیگر زیرساخت های نامناسب است که برای راه اندازی پل ها و جاده ها مطالعات هواشناسی و اقلیم شناسی نقش اساسی دارد و باید در طرح های جامع شهرها و پروژه های عمرانی بازنگری کرده و مطالعات اقلیم شناسی و هواشناسی باید در پروژه های عمرانی وجود داشته باشد.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: توسعه ایستگاه های هواشناسی نکته مهم دیگری است که توسعه شبکه دیدبانی یکی از راهکارها برای کمک به ارائه سرویس های بهتر است.

 

پایان پیام/293

منبع: شبستان

کلیدواژه: هشدارها هواشناسی پروژه های عمرانی پروژه های عمرانی اقلیم شناسی پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۸۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم بارش‌ها در خراسان رضوی تا شنبه

ایسنا/خراسان رضوی کارشناس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران اداره کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: بارش‌ها به تناوب تا روز شنبه در استان ادامه دارد.

محمد غیوری‌خواه در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت جوی استان اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین اطلاعات هواشناسی، ادامه بارش‌ها به صورت رگبار باران، در برخی نقاط همراه با رعد و برق و در نواحی مستعد بارش تگرگ همراه با وزش باد شدید لحظه‌ای با احتمال بروز خسارت به تناوب تا روز شنبه در استان پیش‌بینی می‌شود.

کارشناس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران اداره کل هواشناسی خراسان رضوی با اشاره به اینکه بیشترین حجم بارش‌ها طی امروز رخ خواهد داد، تشریح کرد: طی امروز در برخی نقاط آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیرها دور از انتظار نیست.

وی گفت: تا اواسط هفته آینده به‌ویژه در ساعات بعدازظهر سرعت وزش باد افزایش یافته و در برخی از نقاط بادخیز و شرقی استان، وزش باد گاهی شدید با احتمال بروز خسارت، خیزش گرد و خاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

غیوری‌خواه افزود: دمای کمینه به صورت تدریجی تا اواسط هفته آینده کاهش خواهد یافت.

کارشناس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران اداره کل هواشناسی خراسان رضوی در خصوص میزان بارش‌ها گفت: از ۳۰ شهرستانی که تاکنون گزارش شده، شاهد بارش در ۲۳ شهرستان بوده‌ایم. بیشترین بارش مربوط به صالح‌آباد با ۲۲ میلی‌متر، کاخک گناباد ۲۱ میلی‌متر و مشهد ۲۰.۷ میلی‌متر بوده است.

وی اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته کاخک با ۸ درجه و سرخس با ۲۷ درجه به ترتیب کمترین و بیشترین دما را در استان داشته‌اند. همچنین بیشترین وزش باد در رشتخوار با ۶۵ سرعت کیلومتر بر ساعت بوده است. دمای مشهد هم بین ۱۴ تا ۲۳ بوده است.


انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیش بینی هواشناسی
  • اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد
  • بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم
  • پیش‌بینی توزیع ۵۰۰ هزار تن آسفالت اساسی و لکه‌گیری در تبریز
  • از تولید مسکن تا آخرین وضعیت ابر پروژه باغ راه حضرت فاطمه
  • پیش بینی ۵۲ میلیارد اعتبار در حوزه عمرانی آموزش و پرورش رزن
  • تداوم بارش‌ها در خراسان رضوی تا شنبه
  • پیش‌بینی رگبار و رعد و برق در نقاط مختلف هرمزگان تا بعد از ظهر امروز
  • وزارت نفت ۶ هزار و ۲۰۰ پروژه مسئولیت اجتماعی در کشور در دست اجرا دارد
  • پروژه های عمرانی منطقه 12 تهران