تازهترین تصمیمها درباره فعالیت سینماها بعد از جشنواره فجر
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۲۹۳۴۲
به گزارش ایسنا، در این جلسه که به ریاست حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی برگزار شد، با توجه به ضرورت ادامه حیات و استمرار اکران فیلم سینمایی در سینماها با رعایت دستورالعملهای بهداشتی ابلاغی از سوی ستاد ملی کرونا و به استناد پیشنهاد شورای صنفی نمایش در خصوص حمایت از سینماها و اکران فیلمهای ایرانی جدید در کشور، ستاد مدیریت آسیبهای کرونا در سینما، در جلسه مورخ هفتم بهمنماه حمایتهای زیر را تصویب کرد:
۱- اکران جدید فیلمهای ایرانی دارای پروانه نمایش ۱۳۹۸ به بعد برای عملکرد آذر تا اسفندماه ۱۳۹۹ مشمول حمایتهای موضوع این مصوبه خواهند بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
۲- نحوه محاسبه کمکهزینه اکران (سینما و فیلم) بر مبنای قیمت خالص بلیت هر سینما و به روش زیر خواهد بود:
الف – سینماهای ۱ و ۲ سالن معادل ۲% ظرفیت سالنهای فعال
ب – سینماهای ۳ و ۴ سالن معادل ۳% ظرفیت سالنهای فعال
ج – سینماهای ۵ سالن به بالا معادل ۵% ظرفیت سالنهای فعال (حداکثر ۵ سالن فعال به ترتیب ظرفیت)
۳- ظرفیت مذکور تا ۳ سانس فعال در روز محاسبه میشود.
۴- از مجموع کمکهزینه ماهانه معادل ۵۰% به سینماها و ۵۰% دیگر به فیلم سینمایی اختصاص خواهد یافت.
۵- کمکهزینه ماهانه نباید بیشتر از متوسط فروش ماهانه سینما در سال قبل باشد.
۶- فیلمهایی که به تشخیص شورای صنفی نمایش دارای فروش پایین هستند، سالن و فیلم حداکثر ۳ هفته و سایر سالن و فیلمها حداکثر ۶ هفته از حمایت موضوع این مصوبه برخوردار خواهند بود.
۷- حمایتهای موضوع این مصوبه صرفا شامل سینماهای بخش خصوصی یا با بهرهبردار خصوصی یا غیردولتی است.
۸- از آنجا که اعتبارات حمایتی هنر و تجربه، مستقیما و قبلا از طریق اجاره سالنها لحاظ شده است، فیلمهای این گروه از شمول این مصوبه خارج است.
۹- نحوه محاسبه کمکهزینه مذکور به صورت ماهانه بر اساس گزارش عملکرد سمفا، از سوی معاونت ارزشیابی و نظارت اعلام و حداکثر تا دهم ماه بعد مستقیما به حساب ذینفعان واریز میشود.
۱۰- شورای صنفی نمایش موظف است حداکثر تلاش لازم را برای ورود فیلمهای جذاب ایرانی به چرخه اکران به عمل آورد.
۱۱- حمایتهای موضوع این مصوبه مشمول فیلمها و سینماهای جشنواره فیلم فجر نمیشود.
۱۲- مقرر شد کمک هزینه بیمه تامین اجتماعی سهم کارفرمایان (۲۳%) به موسسات پخش سینمایی فعال معادل و مطابق لیست تامین اجتماعی فروردینماه ۱۳۹۹ و برای مدت سه ماه محاسبه و پرداخت شود.
۱۳- اعتبار مصوبات قبلی ستاد مدیریت آسیبهای کرونا در سینما حداکثر تا پایان آبانماه ۱۳۹۹ بود.
منبع: الف
کلیدواژه: موضوع این مصوبه کمک هزینه سالن ها فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۹۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وقتی «خانه خدا» سینماها را شلوغ کرد
همزمان با آغاز سفر عمره زائران ایرانی و در آستانه فرارسیدن موسم حج، از فیلم مستندی میتوان یاد کرد که حدود ۶ دهه قبل، از خانه خدا و مناسک حج ساخته شد و تماشاگران زیادی را به سینماها کشاند.
به گزارش ایسنا،مستند «خانه خدا» محصول ۱۳۴۵ است که به عنوان اولین مستند جدی ایران و به باور برخی، کاملترین سند سینماییِ جهان درباره مناسک حج - تا زمان ساخت فیلم - شناخته میشود.
«خانه خدا» فیلمی منحصر به فرد درباره مراسم و مناسک حج و از نخستین فیلمهای مستند است که در سال ۱۳۴۵ در سینماهای تهران و چند شهر دیگر به نمایش عمومی درآمد و با اقبال گسترده مردم روبهرو شد. این مستند حتی توانست به بازارهای جهانی راه پیدا کند و در بخش گستردهای از کشورهای مسلمان به نمایش درآید.
درباره نحوه تولید «خانه خدا» ابهامات زیادی وجود دارد. پژوهشگران مختلف در نوشتههای خود، اطلاعاتی ضد و نقیض، درباره عوامل این مستند ارائه دادهاند. برخی مونتاژ فیلم را نتیجه کار ابراهیم گلستان دانستهاند و تعدادی نیز نام ابوالقاسم رضایی و جلال مقدم را به عنوان تدوینگر آوردهاند. در برخی منابع پژوهشی گفتار فیلم را از آنِ ابراهیم گلستان میدانند حال آن که نظر محقّقانی دیگر بر آن است که روایت اولیه را محمود سعادت و حمزه رحمانی نوشتهاند و گلستان تنها متن آن دو را بازنگری و ویرایش کرده است. حتی در مورد کارگردان فیلم هم اتفاق نظر وجود ندارد. در عنوانبندی نام کارگردان نیامده و شاید همین سبب شده برخی این عنوان را به جلال مقدم منتسب کنند.
درباره این مستند محمد تهامینژاد گفته است: «از زمان تولید «خانه خدا» تا کنون همواره این پرسش مطرح شده که کارگردان این فیلم چه کسی بوده؛ این در حالی است که در تیتراژ فیلم، از اشاره مستقیم به این عنوان پرهیز شده و تهیهکننده (استودیو ایرانفیلم که محل فعلی خانه سینماست) ترجیح داده هیچ اسمی از کارگردان نباشد.
سالها قبل، جلال مقدم در گفتوگویی با مجله «نگین» گفته بود این فیلم کارگردان مشخصی نداشته و به همین دلیل نام کسی در تیتراژ قید نشده است اما نکته اینجاست که در نسخه ویدیویی این فیلم و در تیتراژ انگلیسی آن که سالها قبل در آمریکا توزیع شد، نام ابوالقاسم رضایی به عنوان کارگردان و جلال مقدم به عنوان مشاور تهیهکننده قید شده است. همچنین در نامهای که در حاشیه یکی از نمایشهای محدود این فیلم (درخانه شهریاران جوان) توسط زندهیاد نعمت حقیقی فرستاده شد به صراحت به این نکته تاکید و اشاره شده بود که فیلم «خانه خدا» متعلق به ابوالقاسم رضایی و ساخته اوست.»
در این زمینه بخوانید:
بالاخره «خانه خدا» را چه کسی ساخته است؟
گفته شده است که ابوالقاسم رضایی چهار فیلمبردار (احمد شیرازی، محمود ایثاری، عباس دستمالچی و نعمت حقیقی) را با تجهیزات کامل به عربستان سعودی برد و هر یک از آنها جدا از هم صحنههایی را روی نوار سلولویید ضبط کردند؛ بدون آن که سهم هر یک پس از تدوین فیلم مشخص باشد. در تیتراژ این فیلم که ابتدا با آوازی از علی بهاری آغاز میشود اسامی همه عوامل با عنوان "حاجی" ذکر شده است.
از مستند «خانه خدا»، نگاتیوی باقی نمانده و چند سال قبل از روی پزیتیوهای بهجامانده از آن، نسخهای به سفارش فیلمخانه ملی ایران در «شرکت پیشگامان سینمای آریا» ترمیم و بازسازی شد که در بهار سال ۱۳۹۶ در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد و دو سال بعد هم کانون فیلمِ خانه سینما با برگزاری یک نشست تخصصی آن را دوباره نمایش داد.
در طول این سالها چنین فیلمی با این ویژگیها و با تغییرات ایجاد شده در مکانهای برپایی مناسک حج ساخته نشده، در صورتی که براساس برخی منابع مستند «خانه خدا» گویا به ۸۲ کشور فروخته شده بود و تولیدی بسیار سودآور محسوب میشده است.
در ادامه بخشی از مراحل بازسازی مستند «خانه خدا» را که در فیلمخانه ملی ایران انجام شده و نسخه کامل آن در فضای مجازی موجود است، مشاهده میکنید:
انتهای پیام