Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-27@05:09:26 GMT

رامین پرچمی از زندان به صحنه تئاتر برمی‌گردد؟

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۲۹۹۶۶

رامین پرچمی از زندان به صحنه تئاتر برمی‌گردد؟

سال گذشته همین روز‌ها بود که خبری از حضور «رامین پرچمی» در یک تئاتر دادیم که به دلیل مشکلات مالی در زندان به سر می‌برد و قرار بود با این اثر، در هجدهمین دوره جشنواره تئاتر زندان‌های کشور به صحنه برود. هرچند آن اثر اجرا نشد، اما حالا دوباره خبر رسیده که پرچمی با همان تئاتر و همان نقش، می‌خواهد روی صحنه بیاید، اما این‌بار در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایلنا، «آخرین بازی» عنوان این نمایش است که طبق جدول اجرا‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر، روز پنجشنبه ۱۶ بهمن و ساعت هفت عصر قرار است در سالن حافظ اجرا شود. پرچمی در این نمایش نقش «شروین» را ایفا می‌کند؛ نقش شخصیتِ سوپراستاری که وارد توهم شده و در گذشته خودش زندگی می‌کند و اکنون در دوره فلاکت‌باری است.

اما رامین پرچمی تنها زندانیِ شرکت کننده در جشنواره تئاتر فجر امسال نیست؛ دو نمایش دیگر هم با حضور بازیگرانی که از مددجویان ندامتگاه‌های تهران هستند در بخش خیابانی و دیگرگونه‌های اجرایی این دوره جشنواره شرکت کرده‌اند.

آنطور که از جدول‌های جشنواره مشخص است، یکی از این دو اثر تئاتر خیابانی «گراز گریزان» به نویسندگی پارسوا پاکیزه و کارگردانی «حسین پوریزدان» است، پوریزدان خود از مددجویان ندامتگاه است و به نظر می‌رسد این نخستین باری باشد که کارگردان یک اثر جشنواره‌ای فجر، زندانی باشد.

گراز گریزان یک نقالی در دو پرده است؛ پرده اول داستان شاهنامه‌ای از جنگ بیژن و گراز‌ها و رشادت‌های بیژن و شکست دادن گراز‌ها در سرزمینی آرمانی است و پرده دوم روایتی از رشادت‌های سردار شهید قاسم سلیمانی در مبارزه با داعش در سوریه و عراق و شکست دادن آن که با مدت زمان ۲۵ دقیقه در آمفی‌تئاتر زندان اوین اجرا می‌شود.

تئاتر دیگر این بخش، نمایش شورایی «ترور در اوین» با طراحی و تسهیل‌گری «مجید امینی» و کارگردانی «پارسا پولادوند» است که به صورت شورایی و تکنیک مجسمه در مدت زمان ۶۰ دقیقه در محل آمفی‌تئاتر زندان اوین اجرا می‌شود و به مسئله ترور می‌پردازد.

آخرین بار سال نود و پنج بود که دو اثر از سازمان زندان‌ها در جشنواره تئاتر فجر حضور شرکت. تئاتری به نام «املت با گوجه ایرانی» در بخش خیابانی و تئاتر دیگری از کرمانشاه به کارگردانی «محمدرضا درند». اما در سی و نهمین دوره جشنواره تئاتر فجر، سه اثر قرار است اجرا شوند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: شاخص آلودگی هوا انتخابات 1400 ویروس کرونا مهرداد میناوند رامین پرچمی بازیگر جشنواره فیلم فجر جشنواره تئاتر فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۹۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«هامون» داریوش مهرجویی به تئاتر می‌آید/ زنده نگه‌داشتن یاد بزرگان

کوروش ساسانیان مشاور هنری و یکی از نقش‌خوانان نمایشنامه‌خوانی «هامون»، درباره این اجرا به خبرنگار مهر گفت: نمایشنامه‌ «هامون» نوشته مسلم آیینی برداشتی آزاد از فیلم «هامون» اثر استاد داریوش مهرجویی است. این نمایشنامه در زمان حیات زنده‌یاد مهرجویی نوشته و با تایید ایشان به چاپ رسید. سال گذشته که آن اتفاق ناگوار برای زنده‌یاد مهرجویی و همسرش رخ داد، از آنجایی که ما و هم‌نسلان ما ارادت خاصی به این کارگردان فقید سینمای ایران و همچنین فیلم «هامون» داریم، تصمیم گرفتیم به نوعی یاد این استاد را زنده نگه داریم.

وی درباره تفاوت‌های نمایشنامه «هامون» نسبت به فیلمنامه مطرح زنده‌یاد داریوش مهرجویی، توضیح داد: در نمایشنامه «هامون» چارچوب‌های فیلمنامه رعایت شده، فقط برخی شخصیت‌ها حذف و تعدادی شخصیت به اثر اضافه شده است.

ساسانیان تاکید کرد: تلاش داریم که در نمایشنامه‌خوانی «هامون» تفکر فیلم را به مخاطب منتقل کنیم. مسلم آیینی نیز در نمایشنامه خود همین تلاش را کرده است.

وی درباره چالش‌برانگیز بودن نمایشنامه‌خوانی یا اجرای اثری برگرفته از فیلم «هامون» با توجه به اینکه این فیلم و بازی بازیگران آن نظیر زنده‌یادان خسرو شکیبایی و بیتا فرهی در ذهن مخاطبان ثبت شده است، تصریح کرد: قبل از اینکه بخواهیم تمرین‌ها را شروع کنیم این موضوع که اثر ما با فیلم درخشان «هامون» مقایسه خواهد شد بسیار چالش‌برانگیز بود زیرا به محض اجرای این نمایشنامه‌خوانی، مقایسه اتفاق می‌افتد. ما تلاش کردیم فضایی مستقل را ایجاد کنیم تا مخاطب بداند گروهی به صورت مستقل و به یاد استاد مهرجویی و فیلم «هامون» اثری را اجرا می‌کند ولی هیچ ادعایی نداریم.

این هنرمند عرصه تئاتر یادآور شد: ما به دنبال راهی هستیم که به یاد این عزیزان باشیم وگرنه به لحاظ هنری حتی نمی‌توانیم به آن عزیزان نزدیک شویم. به نظر من در این زمینه هر کاری انجام شود بهتر از آن است که انجام نشود. نام این عزیزان زنده است و با این کار بیشتر زنده می‌ماند. من با این ذهنیت، در سال‌های اخیر چند بار به یاد استاد حمید سمندریان نمایشنامه‌خوانی برگزار کرده‌ام.

نمایشنامه‌خوانی «هامون» روز شنبه ۸ اردیبهشت، ساعت ۲۰:۱۵، در سالن شماره ۴ بوتیک تئاتر شهرزاد اجرا می‌شود.

در این اثر امید اله‌کوهی، النا آهی، کوروش ساسانیان، مهسا خانی، هامون صادقی، سپیده قاسمی، حسین آقازاده، رامبد لطفی نقش‌خوان و غزاله لطیفی صحنه‌خوان است. محمدامین منصف‌نژاد نیز به عنوان دستیار کارگردان در نمایشنامه‌خوانی «هامون» حضور دارد.

کد خبر 6088513 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • «هامون» داریوش مهرجویی به تئاتر می‌آید/ زنده نگه‌داشتن یاد بزرگان
  • توانمندی‌های تئاتر ایران ناب است/ در حال رایزنی با کشورهای شرق آسیا و اروپا برای اجرا هستیم
  • تئاتر کمدی «هشتگ، بچه شهرستانی‌ام» به روی صحنه می‌رود
  • فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر
  • تئاتر کمدی «هشتگ، بچه شهرستانی ام» به روی صحنه می‌رود
  • «دروغ پارلمانی» در پردیس شهرزاد بازگو شد
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • «دروغ پارلمانی» به شهرزاد آمد/ با دروغ همه چیز به دست میاد!
  • ۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر