Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

کیوسک بین الملل تابناک: پاسخ ظریف به اظهارات وزیر خارجه جدید آمریکا درباره برجام، هشدار چین درباره اعلام جنگ با تایوان، پرواز بمب افکن های آمریکا بر فراز خاورمیانه، واکنش امارات به تصمیم بایدن برای توقف فروش اف ۳۵ به ابوظبی و وعده بایدن به ژاپن برای مقابله با فعالیت‌های نظامی چین از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پاسخ ظریف به اظهارات وزیر خارجه جدید آمریکا درباره برجام

برای مشاهده اصل خبر بر روی لینک زیر کلیک کنید:  

وزیر خارجه ایران به شرط‌گذاری اخیر آنتونی بلینکن وزیر خارجه جدید آمریکا درباره بازگشت این کشور به برجام پاسخ داد.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه جدید آمریکا بامداد روز پنجشنبه (امروز به وقت تهران) در اولین کنفرانس خبری خود به عنوان وزیر خارجه دولت جو بایدن، برای بازگشت واشنگتن به برجام شرط گذاشت.

بلینکن در این نشست خبری با تاکید بر لزوم بازگشت ایران به پایبندی به تعهدات برجامی، گفت که دولت بایدن از بازگشت به توافق هسته‌ای به عنوان بستری برای مذاکرات و توافق گسترده‌تر استفاده می‌کند.

وی افزود: «بایدن بسیار شفاف بوده، اگر ایران به پایبندی کامل از تعهدات خود ذیل برجام بازگردد، آمریکا نیز همان کار را می‌کند. ایران در چندین حوزه در تناقض با برجام است و مدتی زمان طول می‌کشد که اگر تصمیم بگیرند به تابعیت برگردد و ما باید ابتدا راستی‌آزمایی کنیم که در حال تبعیت هستند».

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در پیامی توییتری به این صحبت‌های هفتاد و یکمین وزیر خارجه آمریکا پاسخ داد و به او گوشزد کرد، شکست سیاست فشار حداکثری دولت سابق آمریکا را فراموش نکند.

ظریف نوشت: «بررسی واقعیت برای آنتونی بلینکن: ایالات متحده برجام را نقض کرد، از ورود دارو و غذا برای ایرانی‌ها ممانعت کرد، و (ایران را به خاطر) پایبندی به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل در تمام آن دوره نابسامان (دوره دولت ترامپ) تنبیه کرد».

وزیر خارجه ایران افزود: «ایران به برجام پایبند ماند و تنها اقدامات اصلاحی پیش‌بینی شده (در بند ۳۶ برجام) را اتخاذ کرد. خوب حالا چه کسی باید اولین گام را بردارد؟ هرگز شکست حداکثری ترامپ را فراموش نکنید».

هشدار چین درباره اعلام جنگ با تایوان

برای مشاهده اصل خبر بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دولت چین پنج‌شنبه پس از افزایش فعالیت‌های نظامی در اطراف تایوان، هشدار داد تلاش برای استقلال این منطقه منجر به درگیری مسلحانه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پکن که این جزیره را بخشی جدایی ناپذیر از خاک چین می‌داند، معتقد است دولت تایوان قصد دارد اعلام استقلال کند، در حالی که تسای اینگ-وی، رئیس جمهوری تایوان، این اقدام را غیرضروری می‌داند، چراکه به گفته وی این استقلال قبلا به دست آمده است.

وو کیان، سخنگوی وزارت دفاع چین اظهار کرد: "فعالیت‌های نظامی انجام شده توسط ارتش آزادی بخش خلق چین در تنگه تایوان برای مقابله با وضعیت فعلی و حفاظت از حاکمیت و امنیت ملی ضروری هستند."

وی افزود: "این پاسخی جدی به مداخلات خارجی و تحریکات گروه‌های موافق با استقلال تایوان است. کسانی که با آتش بازی می‌کنند خود را خواهند سوزاند و استقلال تایوان به معنای جنگ است."

 

پرواز بمب افکن های آمریکا بر فراز خاورمیانه

برای مشاهده اصل خبر بر روی لینک زیر کلیک کنید:

به گزارش الجزیره، ستاد تروریستی فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا موسوم به «سنتکام» چهارشنبه به وقت آمریکا اعلام کرد که بمب‌افکن‌های «بی -۵۲» نیروی هوایی این کشور برای سومین بار در ماه جاری تحت عنوان عملیات «گشت زنی حضوری» بر فراز منطقه خاورمیانه پرواز کرده‌اند.

پرواز این بمب‌افکن‌ها بر فراز خاورمیانه که سومین پرواز طی ماه ژانویه و اولین پرواز از زمان آغاز ریاست جمهوری «جو بایدن» است، ظاهراً با هدف «نمایش قدرت» علیه ایران انجام شد.

سنتکام در بیانیه‌ای که به همین منظور منتشر شد، اعلام کرد که این هواپیماهای بمب‌افکن از ایالت لوئیزیانا برخاسته و روز چهارشنبه «یک عملیات گشت زنی در خاورمیانه را با موفقیت به انجام رساندند».

در این بیانیه با ادعای اینکه پرواز این بمب‌افکن‌ها یک «مأموریت دفاعی» بوده، آمده است که «هدف از آن نمایش توانائی ارتش ایالات متحده برای بکارگیری نیروی هوایی در هر نقطه از جهان به منظور ایجاد بازدارندگی در برابر هرگونه تجاوز بالقوه و نمایش پایبندی آمریکا به [تأمین] امنیت منطقه‌ای است».

گفتنی است، پرواز این بمب‌افکن‌ها بر فراز منطقه خاورمیانه یک روز پس از آن صورت گرفت که «آویو کوخاوی» فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی با طرح ادعاهایی پوچ و بی اساس علیه ایران به دولت جدید آمریکا در مورد بازگشت به برجام هشدار داد. وی روز سه شنبه مدعی شد که برجام «هم به لحاظ عملیاتی و هم راهبردی یک توافق اشتباه و زیانبار است».

شایان ذکر است که رژیم صهیونیستی یکی از حامیان سرسخت خروج آمریکا از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران بود.

واکنش امارات به تصمیم بایدن برای توقف فروش اف ۳۵ به ابوظبی

برای مشاهده اصل خبر بر روی لینک زیر کلیک کنید:

به گزارش العربیه، یوسف العتیبه سفیر امارات در واشنگتن در بیانیه‌ای به توقف موقت دولت جوبایدن برای فروش جنگنده‌های اف ۳۵ به کشورش واکنش نشان داد و خواستار تجدید نظر تیم جدید در کاخ سفید در سیاست‌های آمریکا شد.

العتیبه ضمن استقبال از تلاش‌های مشترک برای کاهش تنش و ازسرگیری گفت وگوها در منطقه، افزود: امارات متحده عربی در مورد رویکرد جامع برای دستیابی به صلح و ثبات در خاورمیانه با دولت بایدن همکاری نزدیک خواهد داشت.

وی تاکید کرد: همان‌طور که در دوره پیش از انتقال قدرت روی داد (قرارداد فروش اف ۳۵ با امارات منعقد شد) دولت ابوظبی انتظار دارد که سیاست کنونی از سوی دولت جدید ایالات متحده بازنگری شود، به ویژه آنکه پرونده اف ۳۵، پرونده‌ای بسیار بزرگ‌تر از فروش تجهیزات نظامی به یک متحد است.

سفیر امارات در واشنگتن مدعی شد: توافق (فروش اف ۳۵) برای امارات و آمریکا به یک میزان می‌تواند یک عامل بازدارنده قوی برای مقابله با هرگونه حمله و تجاوز بوده وبه موازات گفت وگوها و همکاری جدید امنیتی، این موضوع می‌تواند در اطمینان بخشیدن به متحدان منطقه‌ای واشنگتن نیز سهیم باشد.

این واکنش ساعاتی پس از آن اعلام می‌شود که دولت بایدن فروش سلاح به عربستان و جنگنده‌های اف ۳۵ به امارات را به حالت تعلیق درآورد.

وعده بایدن به ژاپن برای مقابله با فعالیت‌های نظامی چین

برای مشاهده اصل خبر بر روی لینک زیر کلیک کنید:

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا امروز (پنجشنبه) به صورت تلفنی با «یوشی‌هیده سوگا» نخست‌وزیر ژاپن گفت‌وگو کرد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، بایدن در این تماس تلفنی به سوگا وعده داد که اتحاد آمریکا با ژاپن را با هدف مقابله با فعالیت نظامی روزافزون چین در منطقه آسیا-اقیانوسیه تقویت کند.

رئیس‌جمهور جدید آمریکا و نخست‌وزیر ژاپن در این تماس هم‌نظر بودند که اتحاد امنیتی بین دو کشور، «سنگ بنای صلح و رفاه در منطقه آزاد آسیا-اقیانوسیه» است.

بر اساس این گزارش، بایدن در اظهاراتی خلاف رویکرد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا درخصوص متحدان این کشور در شرق آسیا، وعده داد تدابیر امنیتی در منطقه را تقویت خواهد کرد.

به نوشته گاردین، نخست‌وزیر ژاپن نیز بعد از این تماس تلفنی ۳۰ دقیقه، در بیانیه‌ای گفت: «ما تبادل نظر مهمی داشتیم. ما توافق کردیم اتحاد خود را از طریق داشتن تماس‌های تلفنی بیشتر مانند این، تقویت کنیم».

کاخ سفید نیز طی بیانیه‌ای درباره این رایزنی تلفنی خبر داد: «بایدن بر تعهد آمریکا برای ارائه بازدارندگی بیشتر به ژاپن تاکید کرد».

بر این اساس، آنها همچنین بر لزوم نیاز به تکمیل خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره توافق کردند.

از سوی دیگر، «لیندا توماس-گرینفیلد» گزینه نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در دولت بایدن، گفته بود که بر روی به چالش کشیدن چین و تقابل با دستورکار دولت پکن تمرکز خواهد کرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مهرداد میناوند علی انصاریان علی اصغر عنابستانی مهدی جهانگیری پوری حسینی آمریکا اروپا روسیه چین بایدن خاورمیانه ایران برجام عربستان امارات مهرداد میناوند علی انصاریان علی اصغر عنابستانی مهدی جهانگیری پوری حسینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۳۲۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!

به گزارش جماران؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در جلسه دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم که دیروز برگزار شد، با تبریک روز کارگر و معلم به این دو قشر مهم جامعه، راه‌حل مشکلات کشور را مشارکت مردم در همه زمینه‌ها عنوان کرد و گفت: وقتی در مسائل اجتماعی و فرهنگی به نظر مردم اعتنا نمی‌کنیم، آن‌ها در مسائل اقتصادی و سیاسی حامی ما نخواهند بود. باید مشارکت واقعی در همه زمینه‌ها داشته باشیم. مگر قدرتی غیر از مردم داریم؟ 

روحانی با اشاره به روزهای سخت کشور در ۴۵ سال گذشته، از جنگ تحمیلی هشت ساله تا تحریم‌های هسته‌ای، اظهار داشت: در روزهای سخت، عمده توان ما برای عبور از مشکلات متکی به حضور مردم بود. مردم با حاکمیت همفکری و همکاری و کمک می‌کردند یا خواست حاکمیت را قبول می‌کردند. در جنگ ۸ ساله اگر مردم نمی‌آمدند و اگر بسیج نبود، ما توان آن را نداشتیم در برابر عراق بجنگیم. اگر صنایع وارد نمی‌شدند ما گلوله توپ و خمپاره نداشتیم. فقط با نیروی مسلح، ارتش و سپاه و ژاندارمری مشکلات حل نمی‌شد.

رئیس دولت تدبیر و امید با تأکید بر اینکه اگر مردم از حکومت فاصله گرفتند، اداره جامعه سخت خواهد بود، افزود: ما در دولت دوازدهم با مشکلات ویژه‌ای روبه‌رو بودیم. گویا داعش و ترامپ و کرونا کافی نبود که اقداماتی هم در داخل شد تا دولت را زمین بزنند. در طول ۴ سال دولت دوازدهم به مردم گفتند اگر ما بیاییم مسائل شما را در کوتاه‌مدت حل می‌کنیم. در اقتصاد و سیاست و سیاست خارجی به مردم قول دادند، گفتند برجام دولت قوی می‌خواهد. اما ضربه کاری میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ پس از انتخابات کم‌رمق مجلس در سال ۱۳۹۸ بود. وقتی مردم کنار زده می‌شوند و در امور کشور مشارکت ندارند، چطور می‌خواهند مشکلات را حل کنند؟

او رمز توفیق برجام را حمایت ۸۰ درصدی مردم از آن عنوان کرد و گفت: تکیه‌گاه ما در مذاکرات برجام مردم بودند. در تمام نظرسنجی‌ها حتی نظرسنجی‌هایی که مخالفین دولت انجام دادند، نشان می‌داد ۸۰ درصد مردم موافق مذاکرات برجام بودند. چون اکثریت مردم پشتوانه برجام بودند، این قانون به تصویب رسید وگرنه نمی‌گذاشتند برجام تحقق پیدا کند. وقتی ۷۳ درصد مردم در انتخابات حضور پیدا کردند معلوم است از دولت منتخب حمایت می‌کنند، وقتی مشارکت زیر ۵۰ درصد شد، مشخص است چه مشکلاتی پیدا می‌کنیم؟ روزی در منطقه افتخار می‌کردیم انتخاباتی با ۸۰ و ۸۴ درصد مشارکت برگزار می‌کنیم، حالا باید حسرت انتخابات کشورهای همسایه را بخوریم.

رئیس‌جمهور ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با یادآوری وعده‌های مسئولان فعلی به مردم برای حل مشکلات اقتصادی و مقابله با فساد و راه‌اندازی سریع همه کارگاه‌های تعطیل‌شده اظهار داشت: امروز حتماً آن شرایط ویژه وجود ندارد؛ شرایط فروش نفت هم خیلی فرق کرده است. آن‌ها مدعی بودند همه با هم و یکدست هستند، به همدیگر کمک می‌کنند تا مشکلات حل شود. گفتند این‌ها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم. در این ۳۰ ماه دولت سیزدهم، ارزش بورس ۴۶ میلیارد دلار تنزل پیدا کرده درحالیکه در ۳۰ ماهه اول دولت یازدهم، ۸٫۵ میلیارد دلار رشد داشت. در ۳۲ ماه دولت یازدهم، قیمت سکه ۱۱ درصد تنزل کرد، نرخ دلار هم در طول ۳ سال اول دولت یازدهم فقط ۹٫۸ درصد افزایش پیدا کرد. در سه سال اول دولت یازدهم رشد پایه پولی ۵۲ درصد بود اما در این ۳۰ ماه اخیر، ۱۰۰ درصد شده است. تورم ۴۳ درصدی در مرداد ۹۲، در انتهای سال ۹۴ به ۸ درصد رسید و تا فصل اول سال ۹۷ هم تک‌رقمی ماند. بدانید که در تاریخ ایران فقط یک بار تورم ۴۰ درصدی در سه سال پشت سر هم را تجربه کردیم؛ آن هم زمان جنگ جهانی دوم از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۲ بود. شاید سال‌هایی تورم ۴۰ تا ۴۹ درصد هم تجربه کردیم اما اینکه سه سال متوالی از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ تورم بالای ۴۰ درصدی باشد را هرگز در ۸۰ سال اخیر تجربه نکرده بودیم.

روحانی دلیل بهبود شرایط اقتصادی در دولت یازدهم را امیدواری مردم و حمایت آن‌ها از حاکمیت و دولت دانست و افزود: در آن دوره انقلاب دیجیتال تحقق پیدا کرد. استارت‌آپ‌ها در آن ایام شتاب گرفتند. توسعه پهنای باند در فضای مجازی باعث شد مردم راحت شوند و بسیاری از مشاغل در آن بستر شکل بگیرد. امروز فضای مجازی چگونه است؟ در سالی که مقام معظم رهبری به عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند، برخی سکوهای اقتصاد دیجیتال را می‌خواهند حاکمیتی کنند. بخش خصوصی را قبلاً خصولتی می‌کردند، الان خصومتی می‌کنند.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: وقتی در توزیع قدرت مردم را مشارکت نمی‌دهیم، آن‌ها در اقتصاد هم مشارکت نخواهند کرد. وقتی در مسائل اجتماعی و فرهنگی به نظر مردم اعتنا نمی‌کنیم، آن‌ها در مسائل اقتصادی و سیاسی حامی ما نخواهند بود. باید مشارکت واقعی در همه زمینه‌ها داشته باشیم. مگر قدرتی غیر از مردم داریم؟ توان هسته‌ای و موشکی جای خود، اتفاقاً رشد اصلی توان هسته‌ای و موشکی در دولت تدبیر و امید رخ داد. مشکل ما ایران‌هراسی و کاهش قدرت بازدارندگی با قطعنامه‌های فصل هفتمی شورای امنیت بود که با حمایت جهانی از پیشنهاد جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری از سوی ایران و برجام این فضا تغییر کرد. وقتی برجام امضا شد، اولین افرادی که به من تبریک گفتند دوستان منطقه‌ای ما؛ عراق و سوریه و جهاد اسلامی بودند. برجام بازدارندگی ایران را افزایش داد. در آن شرایط که مردم با ما بودند توانستیم مشکلات را حل کنیم و به سمت توسعه و پیشرفت برویم.

هفتمین رئیس‌جمهور ایران، غفلت از امر توسعه کشور را نگران‌کننده دانست و گفت: کشورهای اطراف ما در منطقه به فکر توسعه همه‌جانبه هستند اما متأسفانه عده‌ای در داخل فقط به فکر حفظ قدرت یک جناح اقلیت هستند و حتی به فکر حفظ نظام و کشور هم نیستند. کشور بدون توسعه حفظ نمی‌شود. توسعه هم بدون مشارکت مردم، ورود سرمایه خارجی به داخل و رابطه درست با دنیا امکان‌پذیر نیست. الان طرح‌های عمرانی مهمی که در دوره ما ۶۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت داشته را هم دنبال نمی‌کنند؛ فقط برخی مواردی که ما بیش از ۹۰ درصد پیش برده بودیم را به صورت محدود تکمیل می‌کنند.

روحانی خواستار حفظ کرامت مردم در عرصه اجتماعی در کنار حل مشکلات معیشتی آن‌ها شد و گفت: دو نمونه اصلی حکومت اسلامی، حکومت پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) و مولا امیرالمؤمنین(ع) است؛ باید ببینیم در امر به معروف و نهی از منکر سیره آن بزرگان چه بود؟ قرآن در بحث حجاب از نگاه افراد شروع می‌کند. امیرالمؤمنین نه تنها زن بی‌حجابی که از کنار جمع یارانش عبور کرد را تنبیه نکرد بلکه به دیگران گفت چرا به او نگاه می‌کنند؟ باید بررسی کرد که دستگاه‌های فرهنگی و صداوسیما در طول ۴۵ سال گذشته توانستند دین‌داری مردم را بیشتر کنند؟ واقعاً کار پلیس این‌گونه نهی از منکر است و تعلیم این کار را دیده‌اند؟ امروز سر ساخت مسجد دعوا می‌کنند درحالیکه اول باید نمازخوان تربیت کرد، اگر نمازخوان بیشتر شد، آن‌ها خودشان مسجد درست می‌کنند. در مقولات اجتماعی کرامت و حیثیت مردم را باید حفظ کنیم. مگر در انقلاب کسی را به زور باحجاب کردیم؟ وقتی انقلاب شد بسیاری از زنان باحجاب شدند و حتی چادر به سر کردند.

او در پایان از انتشار پاسخ خود به نامه شورای نگهبان برای ردصلاحیت در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تصریح کرد: من به ایرادات شورای نگهبان پاسخ خواهم داد تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند. موارد ردصلاحیت یکی ادعای اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان است و دیگری عدم ایستادگی در برابر غرب و اشکال در اجرای برجام و… این پاسخ هم به این دلیل است که باور دارم جایگاه شورای نگهبان مقدس است و این شورا شکل گرفته تا مردم اطمینان حاصل کنند قوانین تدوین‌شده خلاف موازین اسلامی و قانون اساسی نیست. اگر داوری شورای نگهبان مورد تردید قرار بگیرد، به جمهوریت و اسلامیت ما ضربه وارد خواهد شد. مجلس اقلیت، دولت اقلیت و خبرگان اقلیت به نفع کشور و نظام نیست. به همین جهت باید احساس مسئولیت کنیم، ساکت ننشینیم و مردم را به مشارکت در همه امور و پشتیبانی از نظام و کشور تشویق کنیم

دیگر خبرها

  • ◄ وزیر راه و شهرسازی عازم ابوظبی شد
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • صنعا: واشنگتن مانع صلح در یمن و توقف کشتار در غزه است
  • گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و ترکیه درباره آتش‌بس غزه
  • اظهارات جدید وزیر خارجه انگلیس علیه ایران | این راهکار بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس خواهد بود
  • چین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد
  • نتانیاهو و بایدن تصمیم نهایی را برای منطقه گرفتند؟
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفتگو کردند
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفت وگو کردند