Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@16:55:58 GMT

بنیادی که برای نجات طاق کسری پیشقدم شد

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۳۲۱۳۸

بنیادی که برای نجات طاق کسری پیشقدم شد

با درخواست وزارت فرهنگ عراق در اکتبر ۲۰۲۰ از «بنیاد الف» که نجاتِ بناهای تاریخی درگیرِ جنگ در سراسر دنیا را در اولویت برنامه‌اش قرار داده و اجابت این درخواست از سوی این نهاد بین‌المللی، نجاتِ طاق کسری از ویرانی‌ها به زودی آغاز می‌شود.

به گزارش ایسنا، با وجود همه درخواست‌ها برای پیشگام شدن وزارتخانه میراث فرهنگی کشورمان در زمینه مطالعه، مرمت و نجات طاق کسری، اما سرانجام بنیاد «الف» در ژنو راه را برای مرمت طاق کسری باز کرد و در نخستین قدم اعلام کرده که ۷۰۰ هزار دلار برای مطالعه و نجات این بنای تاریخی هزینه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در شرایطی است که معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی به روشِ قانونمند برای حضور تیم ایرانی در طاق کسری در جنوب بغداد معتقد است و تاکید دارد که «اگر بخواهند مرمت تاق کسری به صورت قطعی انجام شود، باید شرایط مهیا شده و آن‌ها رسما از ما دعوت کنند تا بلافاصله یک تفاهم‌نامه رسمی امضا شده و پژوهشگران و مرمتگران برای کار به آن منطقه بروند،‌ وگرنه متاسفانه وزارتخانه میراث فرهنگی نمی‌تواند کاری برای مرمت و ساماندهی طاق کسری انجام دهد.»

امروز نهم بهمن (۲۸ ژانویه ۲۰۲۱) بنیاد بین‌المللی «الف» در ژنو در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده که با اختصاص مبلغ ۷۰۰ هزار دلار کار مرمت و حفاظت از طاق کسری را به سرانجام می‌رساند.

این بنیاد یک ماه بعد از درخواست اولیه عراق، یعنی در نوامبر ۲۰۲۰ یک ماموریت ارزیابی حفظِ طاق کسری را با همکاری دانشگاه پنسیلوانیا انجام داد تا اقدامات فوری برای این بنای تاریخی را تعریف کند و در نهایت با کمک مستندنگاریِ سه‌بعدی، اسکن‌های با رزولوشن بالا از بنا انجام و سنسورهایی برای برررسی ترک‌های ایجادشده روی بنا نصب شود.

اکنون نیز با اعلام اختصاص این مبلغ از سوی بنیاد الف به دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا و انتخابِ یک مشاور بخش خصوصی با نام «مشاور حفاظت و توسعه» برای عملیات اضطراری استحکام‌بخشی طاق، عملیات اضطراری بنا به عنوان مقدمه‌ای برای مرمت‌ کامل بنا در آینده آغاز می‌شود.

همچنین قرار است در نخستین قدم یک داربست ویژه برای جلوگیری از ریزش بخش‌های در خطر ایوان نصب شود، داربستی انعطاف پذیر که قادر خواهد بود با حرکت طبیعی دیوارها و همچنین انبساط و انقباض مصالح بر اثر تغییرات دما خود را منطبق کند. در ادامه نیز گروه مرمتی عملیات اسکن، عکسبرداری و همچنین آزمایش‌های ژئوفیزیک را آغاز می‌کند که این اطلاعات به تهیه طرح مرمت جامع این بنا منتهی می‌شود.

این بنیاد در بخش دیگری از بیانیه‌ خود هدف از انجام این کار را این‌طور توصیف کرده که «از این میراث جهانی با کمک دوست‌مان عراق محافظت کنیم» و به برخی از درخواست‌هایی که برای کمک به نجات طاق کسری به این بنیاد ارسال شده اشاره کرده است.

همچنین در این بیانیه تاکید شده است که «میراث فرهنگی عراق از تمام درگیری‌ها و حمله‌های تروریستی می‌ترسد و به همین دلیل الف این پروژه را در اولویت قرار داده است. این پروژه یکی از مهمترین پروژه‌هایی است که در خاورمیانه اجرا می‌شود و انگیزه زیادی برای انجام آن وجود دارد، به همین دلیل می‌خواهیم سیستمی را طراحی کنیم که با همکاری بسیار نزدیک با وزارت فرهنگ عراق و دانشگاه پنسیلوانیا بتوانیم این میراث را برای جهان حفظ کنیم.»

«بنیاد الف» سال ۲۰۱۷ و در پاسخ به تخریب عظیمی که در سال‌های اخیر به میراث فرهنگی وارد شده، با هدف حمایت از میراث ملموس و ناملموس تاسیس شد و قصد دارد پروژه‌هایی را  توسط محیط‌های آموزشی و موسسه‌های میراث فرهنگی و انجمن‌های بین‌المللی به سرانجام برساند. تا امروز نیز ۱۰۰ پروژه در ۲۲ کشور را با اعتباری معادل ۳۵ میلیون دلار به نتیجه رسانده است، اما نکته‌ مهم‌تر این‌که ۲۸ پروژه از این تعداد از سال ۲۰۱۸ تا امروز در عراق انجام شده و مبلغی حدود ۹/۲ میلیون دلار برای این کشور هزینه کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بنیاد الف طاق کسری مرمت ايران دانشگاه پنسیلوانیا وزارت فرهنگ عراق میراث فرهنگی طاق کسری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۳۲۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: معتقد هستیم پروژه‌ای از جمله تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند و از آن حمایت خواهیم کرد، اما در صورتی که هرکدام از مسیرهای پیشنهادی بخواهد مانعی برای ثبت جهانی طاق‌بستان باشد، با آن مخالفت خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، داریوش فرمانی امروز _ دوشنبه دهم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت پرونده تله کابین طاق بستان، اظهار کرد: پاییز سال گذشته دفتر امور پایگاه‌های جهانی و ملی وزارت میراث فرهنگی پس از بررسی‌های انجام شده مخالفت خود را با اجرای تله کابین در طاق بستان اعلام کرد، اما به دنبال آن از طریق استان رایزنی‌هایی با وزارتخانه صورت گرفت تا یک نظر قطعی و نهایی را برای همیشه در خصوص این پرونده اعلام کنند.

وی افزود: مسئولان وزارت میراث فرهنگی از شهرداری کرمانشاه درخواست کردند تا مشاور پروژه جزئیات سه مسیر پیشنهادی خود را برای احداث تله کابین در طاق بستان در اختیار دفتر ثبت و حریم آثار و حفظ و احیا میراث معنوی و طبیعی وزارتخانه قرار دهد تا آن‌ها نیز کار کارشناسی دقیقی روی این پروژه داشته باشند و نظر نهایی خود را اعلام کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه پروژه تله کابین کرمانشاه در وزارت میراث فرهنگی هنوز در حال کارشناسی است، خاطرنشان کرد: آخرین نشست میان مدیرکل ثبت و حریم آثار وزارت میراث فرهنگی با کارشناسان و مشاوران شهرداری کرمانشاه هفته گذشته برگزار و مقرر شد یک اصلاحیه نهایی را روی نقشه پروژه داشته باشند و آن را دوباره به وزارت میراث فرهنگی تحویل دهند.

فرمانی اضافه کرد: مسئولان وزارت میراث فرهنگی در تلاش هستند تا راهکاری برای اجرای این پروژه پیدا کنند که البته این امر مستلزم ارائه جزئیاتی دقیق از نقشه مسیرهای پیشنهادی شهرداری برای احداث تله کابین است.

وی تاکید کرد: معتقد هستیم پروژه‌ای همچون تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند و از آن هم حمایت خواهیم کرد، اما در صورتی که هرکدام از مسیرهای پیشنهادی بخواهد مانعی برای ثبت جهانی طاق بستان باشد، با آن مخالفت خواهیم کرد.

کد خبر 749074

دیگر خبرها

  • ۳ عنوان نشریه دانشگاه قم به ISC ورود پیدا کرد
  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • قزوین قعرنشین جدول تامین بارش استان‌ها
  • گلزار شهدا یک فرصت برای کار فرهنگی است
  • کاروانسرای ینگی امام نیازمند مرمت هر چه سریعتر است
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • واگذاری کاروانسرای ینگی امام به بخش خصوصی در اولویت است
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟