گناهان زبان |کدام آیه غیبت را مساوی با خوردن گوشت مرده میداند؟
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۳۴۲۱۳
دیگران غیبتکننده را شخصیتی پست میشناسند که باید در برابر او نهایت احتیاط را در اعمال خود به خرج دهند تا نکند روزی عیبهایشان را نزد دیگران بازگو کند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، یکی از گناهان زبان، غیبت کردن و به معنای آن است که انسان عیب پنهان فردی را بیان کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رسول الله صلى الله علیه و آله نیز در تعریف غیبت فرمود «هَلْ تَدْرُونَ مَا الْغِیبَةُ قَالُوا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ ذِکْرُکَ أَخَاکَ بِمَا یَکْرَهُ قِیلَ أَ رَأَیْتَ إِنْ کَانَ فِی أَخِی مَا أَقُولُ قَالَ ص إِنْ کَانَ فِیهِ مَا تَقُولُ فَقَدِ اغْتَبْتَهُ وَ إِنْ لَمْ یَکُنْ فِیهِ فَقَدْ بَهَتَّه؛ آیا مى دانید غیبت چیست؟ عرض کردند: خدا و پیامبر او بهتر مىدانند. فرمود: اینکه از برادرت چیزى بگویى که دوست ندارد. عرض شد: اگر آنچه مىگویم در برادرم بود چه؟ فرمود: اگر آنچه مىگویى در او باشد، غیبتش کردهاى و اگر آنچه مىگویى در او نباشد، به او تهمت زدهاى.» امام صادق (ع) تخصیصی بر این امر زد و فرمود «اما (گفتن) خصلتهاى آشکارى چون تندخویى و شتابزدگى غیبت نیست؛ وَ أَمَّا الْأَمْرُ الظَّاهِرُ فِیهِ مِثْلُ الْحِدَّةِ وَ الْعَجَلَةِ فَلَا».
غیبت علاوه بر اینکه در جنبههای فردی آثار مخرّب دنیوی و اخروی برای فرد به همراه دارد، از بُعد اجتماعی نیز آثار مخرب خود را بر جای میگذارد. در بُعد فردی، شخص غیبتکننده جایگاهی در بین مردم ندارد و دیگران چنین فردی را شخصیتی پست میشناسند که باید در برابر او نهایت احتیاط را در اعمال خود به خرج دهند تا نکند روزی عیبهایشان را نزد دیگران بازگو کند. از این رو چنین فردی مغبوض خداوند است و عمل غیبت او سبب نابودی اجرش میشود، همچنان که امیرالمؤمنین (ع) فرمود: إیّاکَ و الغِیبةَ فإنّها تُمَقِّتُکَ إلَى اللّه ِ و الناسِ و تُحبِطُ أجرَکَ ؛ از غیبت کردن بپرهیز که این کار ، تو را نزد خدا و مردم مبغوض مىکند و پاداشت را بر باد مىدهد.» (عیون الحکم و المواعظ، ص96)
از پیامدهای اجتماعیِ غیبت میتوان به مواردی مثل اختلال در همبستگی اجتماعی، تزلزل موقعیت و منزلت اجتماعی افراد و ایجاد دشمنی و کینه اشاره کرد؛ چه اینکه غیبت موجب فروریختگی منزلت اجتماعی افراد جامعه میشود. به تعبیر دیگر به واسطه آن، کرامت انسانی مورد خدشه قرار میگیرد، جایگاه فرد متزلزل و نقش آن در جامعه مختل میشود؛ زیرا با غیبت، شخصیت فرد شکسته شده و نمیتواند در جامعه حضوری فعّال، با نشاط و همراه با کرامت و عزت داشته باشد و در بُعدی دیگر غیبت موجب بدبینی افراد نسبت به یکدیگر میشود و جوّ صفا و صمیمیت را به هم میزند که این امر در گروههای کوچک، کاربرد بیشتری دارد؛ بنابراین بسیارى از مردم، نقطه ضعفهایى دارند که از نظر دیگران پوشیده است و اگر این عیوب و نقطه ضعفها آشکار شوند، اعتماد عمومى مردم سلب می شود و در سطح جامعه فساد های زیادی به وجود می آید.
خداوند متعال در آیهای از قرآن غیبت را تشبیه به خوردن گوشت مردار برادر دینی معرفی کرد و فرمود «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحیمٌ؛ اى کسانى که ایمان آوردهاید، از بسیارى از گمانها بپرهیزید که پارهاى از گمانها گناه است و تجسس (در زندگی افراد) نکنید، و بعضى از شما غیبت بعضى نکند؛ آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مردهاش را بخورد؟ از آن کراهت دارید. [پس] از خدا بترسید، که خدا توبهپذیر مهربان است.» (12 حجرات)
مرور بیانات معصومان علیهمالسلام دربارۀ عواقب دنیوی و اخروی آن، یکی از راههای درمان این عادت بد محسوب میشود.
گناهان زبان| سزای مسخرهکنندگان مقابل درب بهشتانتهایپیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: امام صادق ع پیامبر ص قرآن کریم امام صادق ع پیامبر ص قرآن کریم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۳۴۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هر فردی میتواند حساب بانکی خود را وقف کند
وقف، نگهداشتن و حبس کردن عین مال و جلوگیری از انتقال آن به دیگری، بهوسیلهی یکی از عقود و قرار دادن منافع آن در جهتی که واقف آن را مشخص کرده است. مال وقفشده ویژگیهایی دارد، که میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
- از اعیان باشد. (نه از منافع یا دیون)
- در ملکیت وقفکننده باشد.
- دارای منفعت حلال باشد. (برخلاف آلات قمار)
- منفعت آن، متعلق به حق غیر که مانع از تصرف است، نباشد؛ بنابراین واقف نمیتواند ملکی را که رهن داده، وقف نماید.
- اصل مال، با استفاده از منافع آن، تمام نشده و به مقدار قابل توجهی باقی بماند؛ بنابراین وقف خوردنی و آشامیدنی، یا گُل برای بوییدن صحیح نیست.
- قابلیت ملکیت داشته باشد؛ بنابراین وقف شراب یا خوک صحیح نیست.
- قابل تحویل باشد؛ لذا وقف حیوان فراری که امکان تحویل آن نیست، صحیح نیست.
- برای منفعت حرام وقف نشده باشد؛ بنابراین وقف مکانی برای فروش شراب، یا برای استفادهی فِرَق ضالّه باطل است.
به گفته حجتالاسلام و المسلمین غلامرضا عادل، معاون فرهنگی - اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، از آنجایی که در تعریف وقف آمده بود عین مال باقی بماند و از منافعش استفاده شود، مراجع عظام ابهاماتی پیرامون وقف پول داشتند. چون استفاده کردن از پول مساوی با خرج کردن است. مقدمهای پیرامون وقف پول آماده شد و از دفتر رهبر انقلاب سوالی تحت عنوان استفتا پرسیده شد. حضرت آقا در پاسخ به استفتا جواز وقف پول را با توضیحات آن صادر کردند.
بنا به استفتا رهبر انقلاب اسلامی، «به نظر میرسد بقا مالیت پول، توجیه قابل قبولی برای صحت وقف آن است. والله العالم. در این مسأله نیاز به اطلاق نیست. زیرا وقف جزو عناوین امضا شده در شرع است و حکم تأسیسی نیست و شک نمیتوان داشت آن کسانی که وقف را تأسیس و در طول زمانها اجرا کردهاند، هدفشان این بوده که چیز ثابتی را بگذارند که عوائد آن صدقه جاریه باشد. بلی ممکن است در آن روزگار چیز ثابت، منحصر در عین بوده است، اما این موجب اختصاص حکم به عین نمیشود؛ چون غرض و هدف معلوم است و شارع مقدس همین را امضا فرموده است. والحمدلله»
حجتالاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه درباره روشهای نوین وقف که سازمان اوقاف برای ترویج آن ورود کرده، گفت: در روشهای نوین وقف، نیتهایی که در حوزه دانش بنیانها صورت میگیرد، زیاد است. مثلاً میگوییم واقفان در حوزه دانش بنیانها وقف پول کنند.
حجتالاسلام خاموشی ادامه داد: مردم باید بدانند که هر فردی میتواند بجای رقبه (زمین) حساب بانکی خود را وقف کند. یعنی حسابش را اعلام وقفیت کند. هر پولی هم به آن حساب آمد، حکم وقف دارد و سود پول را هزینه نیت واقف میکنیم.
پیش از این، نماینده ولی فقیه در نشست تخصصی بررسی نحوه مشارکت و هم افزایی برای تحقق سند توسعه وقف قرآنی گفته بود، از زمانی که استفتا پول و سهام را از محضر مقام معظم رهبری به عمل آوردیم، توانستیم حرکت خوبی را در این زمینه انجام دهیم. اخیراً هم به دنبال استفتا وقف سکوها (پلتفرمها) هستیم. سازمان اوقاف میتواند با مولدسازی و رفتن به سمت به جریان انداختن پولهای راکد، وقف را به سمت رفع نیازهای مردم ببرد و از جانب دیگر به سمت رعایت وقف برای کارهای سودآور اتفاقات خوبی را رقم بزند.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت