Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@22:54:51 GMT

ارتباط آلودگی نوری با افزایش خطر زایمان زودهنگام

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۳۴۴۸۸

ارتباط آلودگی نوری با افزایش خطر زایمان زودهنگام

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دانشگاه کلورادو آمریکا با استفاده از یک قاعده تجربی کشف شده در فیزیک موسوم به «قانون واکر»، به شواهدی از کاهش وزن هنگام تولد، کوتاه شدن طول مدت حاملگی و زایمان‌های زودرس پی بردند.

به گفته محققان، در نتیجه افزایش روشنایی شب، احتمال زایمان زودرس می‌تواند تقریباً ۱.۴۸ درصد افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشخصه روشنایی شب این است که می‌توانید فقط یک چهارم تا یک سوم ستاره‌هایی را که در آسمان طبیعی آلوده نشده شب قابل مشاهده هستند را دید.

«موژه یانگ»، یکی از نویسندگان این تحقیق، در این باره می‌گوید: «یکی از مکانیسم‌های بیولوژیکی احتمالی این یافته‌ها، اختلال ریتم شبانه روزی ناشی از آلودگی نور است. اختلال در ریتم شبانه روزی می‌تواند باعث اختلالات خواب شود که متعاقباً منجر به پیامدهای نامطلوب زایمان می‌شود.»

یانگ در ادامه می‌افزاید: «درحالیکه استفاده بیشتر از نور مصنوعی در شب اغلب با رونق اقتصادی بیشتری همراه است، اما مطالعه ما فواید تاریکی را که اغلب نادیده گرفته می‌شود، نشان می‌دهد. ما باید درک کنیم که ساعت بیولوژیکی بدن انسان، مانند همه موجودات زنده روی زمین، به "تاریکی" به عنوان بخشی از چرخه تاریکی-روشنایی نیاز دارد تا عملکردهای فیزیولوژیکی، مانند خواب، به شکل مؤثری تنظیم شوند.»

اگرچه در جامعه مدرن امروزی، نور مصنوعی در شب لازم و ضروری است اما می‌تواند موجب اختلال در ریتم شبانه روزی بدن انسان شود و در نتیجه یک آلاینده تلقی می‌شود.

کد خبر 5133388

منبع: مهر

کلیدواژه: آلاینده ها جنین زایمان ویروس کرونا آمار کرونا سیما سادات لاری واکسن کرونا سعید نمکی رژیم غذایی کووید 19 سرطان آلودگی هوا تعرفه های پزشکی علیرضا زالی ریسک بیماری قلبی پروتکل های بهداشتی تغذیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۳۴۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برکناری نتانیاهو تنها راه نجات است/ تاکید بر برگزاری انتخابات زودهنگام

به گزارش قدس آنلاین، موشه یعلون وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی با حمله به کابینه حاکم بر این رژیم، تداوم حیات کابینه بنیامین نتانیاهو را عامل ویرانی رژیم اسرائیل ارزیابی کرد.

وی به تاکید موسسان رژیم جعلی صهیونیستی از جمله «بن گورین» بر حفظ انسجام صهیونیست ها اشاره و اضافه کرد: کسی فکر نمی کرد که روزی یک نخست وزیر اسرائیل توسط دادگاه لاهه، به دلیل جنایت جنگی محاکمه شود.

یعلون حضور صهیونیست های تندرو از جمله ایتامار بن گویر و بزالل اسموتریچ وزرای امنیت داخلی و دارایی رژیم صهیونیستی در کابینه حاکم را یادآور شد و افزود: کسی فکر نمی کرد روزی برسد که چنین افرادی عضو کابینه شوند؛ کسانی که به فرماندهی ارتش حمله می کنند و دنبال ایجاد تنش و درگیری در مسجدالاقصی و ویرانی اسرائیل هستند.

ژنرال یعلون، نجات رژیم اشغالگر را در گرو برگزاری انتخابات زودهنگام برای برکناری کابینه نتانیاهو اعلام کرد.

در همین حال، ولادیمیر بیلیاک عضو کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی با اشاره به وقت کشی کابینه نتانیاهو برای توافق با مقاومت فلسطین و تاکید این کابینه بر ادامه جنگ گفت: هیچ چیزی مهم‌تر از آزادی اسرا نیست.

وی با ابراز نگرانی درباره گسترش دامنه جنگ، افزود: اگر برای نجات اسرائیل از دست کابینه جنایتکار نتانیاهو، باید جنگ (علیه غزه) را پایان دهیم، همین الان باید این کار را بکنیم و فردا شاید دیر باشد.

این مقام صهیونیست، ادامه جنگ را ضامن بقای کابینه حاکم دانست و گفت: نتانیاهو، حیات سیاسی خود را در تداوم جنگ می داند.

گفتنی است؛ جنگ علیه غزه به مهمترین عامل تشدید تنش بین سران رژیم اشغالگر تبدیل شده و در حالی که نتانیاهو و متحدانش خواهان تداوم جنگ هستند، مخالفان آنها بر آتش بس و آزادی اسرای صهیونیست تاکید دارند.

بسیاری از کارشناسان، هدف نتانیاهو از اصرار بر تداوم جنگ را، حفظ حیات سیاسی و فرار از تعقیب قضائی می دانند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ارتفاع موج در دریای خزر افزایش می‌یابد/ تشدید فعالیت سامانه بارشی تا پایان هفته
  • زنگ خطر جمعیت در کاشان به صدا درآمد
  • محصولات غذایی در اراضی اشغالی فلسطین گران شد
  • تاثیر لاین نوری بر دکوراسیون داخلی 
  • در طول روز چرت بزنیم یا نه؟
  • افزایش فرزندآوری در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال | روند صعودی زایمان فرزند چهارم و پنجم
  • جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟
  • نجات جان مادر باردار قمی از مرگ حتمی
  • برکناری نتانیاهو تنها راه نجات است/ تاکید بر برگزاری انتخابات زودهنگام
  • غربالگری و تشخیص زودهنگام ۶ نوع سرطان با محصول ایرانی جدید