Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@14:51:23 GMT

بایدن و فرصت بازگشت به برجام

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۳۴۶۵۶

بایدن و فرصت بازگشت به برجام

از روزی که نام بایدن به عنوان برنده اصلی حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا مطرح شد؛ این گمانه زنی در سطح رسانه های بین المللی طرح گردید که با احتمال حضور بایدن در کاخ سفید امکان بازگشت آمریکا به توافق های مهم بین المللی از اجلاس آب و هوایی گرفته تا نفتا و مهم تر از همه توافق بین المللی برجام فراهم خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز با حضور رسمی بایدن در کسوت ریاست جمهوری آمریکا این پرسش محل تامل جدی است که احیای مذاکرات برجامی در چه قالب و بستری ممکن است و آیا عزم و اراده ای جدی در دولت بایدن برای بازگشت به توافق برجام وجود دارد؟

بازگشت آمریکا به توافقات بین المللی 

واقعیت امر این است که جمهوری اسلامی ایران علی رغم بدعهدی های آشکار و واضح ترامپ که شدید ترین تحریم های نفتی و بانکی را علیه کشورمان برخلاف مفاد توافق برجام، اعمال کرد. ایران در برابر استراتژی فشار حداکثری ترامپ، صبر استراتژیک را در پیش گرفت. روحیه قانون شکنانه غیر دموکراتیک ترامپ همه کشورهای دنیا را مضطرب و نگران ساخته بود و امروز همه کشورهای دنیا نه فقط جمهوری اسلامی ایران؛  منتظر گام های بازگشتی بایدن در جهت اصلاح رفتارهای هنجار شکنانه ترامپ هستند.  رفتار سیاسی بایدن به صورت لغو ممنوعیت ورود مسلمانان به داخل آمریکا و بازگشت به توافق آب و هوایی پاریس با دو فرمان اجرایی، خوش بینی نسبی را در سطح بین المللی نسبت به بازگشت به توافقات بین المللی و در پیش گرفتن دیپلماسی و چندجانبه گرایی ایجاد کرده است.

موانع  بازگشت به برجام و احیای این توافق

پیچیدگی مساله روابط ایران و آمریکا از یک منظر و مداخله گری های پیدا و پنهان بازیگران بیرونی،  نظیر محور عبری- عربی در موضوع بازگشت احتمالی دولت جدید آمریکا به برجام همگی دست به دست هم داده که بازگشت به میز مذاکره با سختی ها و دشواری های خاص خود مواجه باشد. به خصوص اینکه امروز توپ در زمین دولت آمریکاست و جمهوری اسلامی ایران با پایبندی به توافق بین المللی مشتاق انتقاع از مزایای اقتصادی برجام با مکانیسم و ابزار رفع تحریم ها و گشایش های مالی است. نقطه کانونی چالش در همین جاست که قدم اول از سوی دولت جدید آمریکا چگونه و در چه بازه زمانی برداشته شود. طبیعی است که اگر بایدن تحریم های ظالمانه ای که در دو حوزه نفتی و بانکی علیه کشورمان اعمال شده را بردارد؛ ناخواسته این حس اعتماد و دلگرمی در میان دولتمردان کشورمان هم برای بازگشت به میز مذاکره برقرار می شود. 

نگرانی ها از آنجایی است که لابی های یهودی و عربی مستقر در آمریکا سخت روی این محور تلاش دارند که بازگشت به برجام در قدم اول غیر ممکن و در مرحله بعدی امری تدریجی و زمان بر باشد. این جریان ها تلاش دارند در صورت آغاز فرایند مذاکرات با الحاق کردن بندها و تبصره های جدید نظیر مسائل موشکی و بالستیکی ایران و موضوع فعالیت های منطقه ای جمهوری اسلامی، روند مذاکره و توافق جدید را ناممکن و دشوار سازند. به خصوص اینکه مقامات صهیونیستی از انتصاب شمار زیادی از شخصیت های سیاسی زمان باراک اوباما مثل خانم وندی شرمن، آنتونی بلینکن، جیک سولیوان که هر کدام نقش موثری در شکل گیری توافق بین المللی برجام نقش داشتند در دولت بایدن هراس دارند که این شخصیت ها با نگاه مثبت و تعاملی به ایران؛ ضمن احیای توافق برجام، اسرائیل در حاشیه سیاست های خاورمیانه ای آمریکا قرار گیرد. این رویکرد در کشورهای عربی مثل عربستان، امارات متحده عربی هم وجود دارد. عمر قباش دستیار وزیر فرهنگ و دیپلماسی عمومی کشور امارات متحده عربی گفته است: ما هنوز طرفدار مطلق فشار حداکثری هستیم. 
در همین خصوص وزیر خارجه کشورمان در پیام توئیتری ضمن روشنگری سیاستهای جنگ طلبانه جریان صهیونیستی و عربی، به نوعی تلاش داشت دولت جدید آمریکا متوجه نیات و اهداف این جریان سازد. نتانیاهو در پیامی خطاب به بایدن اعلام کرده بود که با بایدن روابطه دوستی و صمیمیت چندین ساله دارد و امیدوار است در دوره رئیس جمهوری جدید آمریکا، محور واشنگتن – تل آویو بیش از گذشته به تقویت اتحاد و همکاری بپردازند. این اظهارات در حالی از سوی نتانیاهو مطرح شد که نخست وزیری رژیم صهیونیستی از معدود کسانی بود که از باخت ترامپ مایوس بوده و اتفاقا بعد از سوم نوامبر از ارسال پیام تبریک به بایدن به خاطر فشار و عصبانیت ترامپ دست کشید. حال که امروز دیگر واقعیت ترامپ در صحنه سیاسی آمریکا به تاریخ پیوست؛ نخست وزیر جنگ طلب صهیونیستی با در نظر گرفتن تحولات جدید سیاسی در آمریکا به دنبال جبران گذشته و تلاش برای تقویت دوستی با بایدن با محوریت مقابله با ایران است. پیام ظریف وزیر خارجه کشورمان با عطف به همین امر است که نتانیاهو دنبال به اندام انداختن بایدن در پروژه مقابله با ایران است. دولت جدید آمریکا باید متوجه این امر باشد که جریان عبری- عربی  همواره به صورت عامل بازدارنده در توافق هسته ای عمل کرده و این جریان امروز هم دلواپس احیای مذاکرات برجامی شده اند و به طرق های مختلف به دنبال اطاله زمان و ممانعت از هر گونه بازگشتی زودهنگام هستند.

برداشتن گام های عملی از سوی آمریکا با رفع تحریم ها

نباید توافقی به اهمیت برجام که تایید شواری امنیت و قدرت های مهم اروپایی و چین و روسیه را دارد و به ادعان همه توافقی در راستای صلح و امنیت بین المللی است؛ بازیچه خواسته های و نگرانی های صرفا شخصی و منافعی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی باشد. اقتضای شرایط و ملاحظات بین المللی ایجاب گر برداشتن گام های عملی از سوی آمریکا مشخصا در خصوص رفع تحریم های بانکی و نفتی دارد. ایران با پایبندی اش به توافق اجازه جنگ افروزی و ماجراجویی را به تیم ترامپ نداد و امروز حق مردم و شهروندان ایرانی است که از مزایای به حق و قانونی توافق برجام استفاده ببرند.

برچسب‌ها برجام اسرائیل ایالات متحده آمریکا دولت بایدن ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام اسرائیل ایالات متحده آمریکا برجام اسرائیل ایالات متحده آمریکا دولت بایدن ایران اخبار کنکور دولت جدید آمریکا جمهوری اسلامی توافق برجام بین المللی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۳۴۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد | این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود

به گزارش همشهری آنلاین، مایکل دوران ضمن انتقاد از رویکرد بایدن در قبال تنش اخیر در رابطه میان ایران و اسرائیل می‌نویسد: ایرانی‌ها حدود ۳۵۰ پهپاد، موشک کروز و موشک بالستیک به سمت اسرائیلی‌ها پرتاب کردند. دولت بایدن مدعی است که رهگیری موشک‌ها و پهپادها و ساقط کردن برخی از آن‌ها یک موفقیت استراتژیک بود. من فکر می‌کنم هر چیزی بود جز موفقیت استراتژیک. واقعیت آن است که حمله ایران، یک شکست آشکار برای آمریکا بود؛ یک شکست در بازدارندگی. بایدن از زمان روی کار آمدن خود تلاش کرده تا روابط با ایران را بهبود بخشد و تنش‌ها را در منطقه از طریق تماس با تهران و اجازه دادن به ایران برای فروش نفت به چین کاهش دهد.

ایرانی‌ها نشان دادند حمله شنبه‌شب‌شان صرفا یک چشاندن طعم بود. آنان ظرفیت آن را دارند که اگر بخواهند احتمالا خیلی بیشتر سرعت عملیاتی را برای یک یا دو هفته حفظ کنند. آنان حتی می‌توانند این سرعت را در برابر اسرائیل حفظ کنند. اسرائیل رهگیرهای کافی برای ساقط کردن همه موشک‌ها نخواهد داشت. اسرائیل همچنین پول کافی برای پرداخت هزینه دفاعی در برابر کارزار حملات پایدار احتمالی ایران را نخواهد داشت. ایران در حال انجام یک بازی سیاسی - نظامی است.

اکنون دکترین بایدن این است: ایران مجاز است با موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و پهپاد به هر کشوری که می‌خواهد ضربه بزند، اما هیچ کس از جمله ایالات متحده اجازه ندارد به ایران ضربه بزند! حتی زمانی که ایران از طریق نیروهای نیابتی به نیروهای آمریکایی ضربه بزند ایالات متحده به ایران کاری ندارد. اسرائیل مدت‌هاست که درگیر یک جنگ سایه بوده‌اند، اما حمله اخیر ایران موضوعی کاملا متفاوت بود. حمله ایران به اسرائیل با هدف عادی‌سازی این اقدام انجام شد. بایدن از طریق تُرک‌ها به ایران پیام داد که آمریکا قصد ورود به درگیری را ندارد. پس از حمله بایدن تنها از اسرائیل خواستار خویشتنداری شد و به طور علنی اعلام کرد که ایالات متحده در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نخواهد کرد. این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود. حتی اگر او قصد وارد شدن در درگیری را نداشت با بیان علنی این موضوع تنها باعث شد ایران اطمینان کسب کند که اقدامی از سوی آمریکا صورت نخواهد گرفت.

ایران قواعد بازی را تغییر داد و با عواقب و مجازاتی مواجه نشد. هرچه بایدن بیشتر بر اسرائیل فشار بیاورد ایرانی‌ها را بیشتر تشویق می‌کند تا از شکاف بین واشنگتن و تل‌آویو استفاده کنند. بایدن در آستانه انتخابات می‌خواهد نفت ایران در بازار باقی بماند تا افزایش قیمت جهانی صورت نگیرد. بایدن همچنین به دنبال اجتناب از تشدید تنش با ایران از ترس آن است که ممکن است ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای عجله کند. مقامات ایران متقاعد شده‌اند که اکنون زمان بازنگری در کل نظم بین‌المللی در خاورمیانه و ایجاد شکاف بین ایالات متحده و اسرائیل فرا رسیده است.

کد خبر 847635 منبع: کیهان برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه آمریکا و اسرائیل

دیگر خبرها

  • بایدن: آمریکا، مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • بایدن: آمریکا٬ مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • کنگره آمريکا دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرد
  • معاون رئیسی : بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • سناتور آمریکایی ارزیابی دولت از جنگ غزه را زیر سئوال برد
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد | این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق