Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک| تحولات خاورمیانه: گفت‌وگوی وزیر جنگ اسرائیل و وزیر دفاع آمریکا درباره ایران، بیانیه مشترک ایران، ترکیه و روسیه درباره سوریه، دیدار پاپ فرانسیس با آیت الله سیستانی در عراق، اعلام نگرانی‌ اسرائیل از تعلیق فروش تسلیحات آمریکا به امارات و عربستان و تاسیس پایگاه جدید آمریکا در شمال سوریه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفت‌وگوی وزیر جنگ اسرائیل و وزیر دفاع آمریکا درباره ایران

«باراک راوید»، روزنامه‌نگار و تحلیلگر صهیونیستی روز پنجشنبه با انتشار پیامی در توئیتر خبر داد که «بنی‌گانتز»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا گفت‌وگو کرده است.

وی با اعلام این خبر نوشت گانتز در این گفت‌وگو بر آنچه که «تندروی‌» ایران در منطقه خوانده شده تأکید کرده است.

وزیر دفاع دولت جدید آمریکا نیز بر تعهد کشورش برای حفظ برتری‌های نظامی رژیم صهیونیستی که شامل برتری‌های تکنولوژیکی و تاکتیکی می‌شود، تأکید کرده است.

آمریکا متعهد شده به منظور بالا بردن توانایی باز‌دارندگی رژیم صهیونیستی در منطقه، درجه کیفی قابلیت‌های نظامی این رژیم را حفظ کند.

«لوید آستین» نامزد تصدی پست وزارت دفاع آمریکا جمعه‌شب به‌وقت تهران توانست رای اکثریت مجلس سنای این کشور برای تصدی این پست را بدست بیاورد.

آستین نخستین آمریکایی آفریقایی‌تبار خواهد بود که به عنوان وزیر دفاع آمریکا دست پیدا می‌کند.

لوید آستین در جلسه رأی اعتماد سنا مدعی شده بود که ایران تهدیدی برای متحدان آمریکا در منطقه غرب آسیا و نیروهای مستقر این کشور در منطقه است.

بیانیه مشترک ایران، ترکیه و روسیه درباره سوریه

ایران، روسیه و ترکیه در بیانیه‌ای مشترک بار دیگر بر آمادگی خود برای حمایت از فعالیت «کمیته قانون اساسی سوریه» از طریق تعامل با هیئت‌های سوریه‌ای و نماینده سازمان ملل تأکید کردند. 

در حاشیه پنجمین نشست کمیته‌ تدوین قانون اساسی که از 6 بهمن در ژنو آغاز شده و تا 10 بهمن نیز ادامه خواهد یافت، سه کشور جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه پس از نشست و رایزنی با هیئت­های سوری و «گیر پدرسن» فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه جمع بندی خود را در قالب بیانیه‌ای صادر کردند.

در این بیانیه آمده است:

جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه به عنوان ضامنین روند آستانه در حاشیه نشست عادی کمیته تدوین قانون اساسی در ژنو در تاریخ 6 لغایت 10 بهمن‌ ماه سال 1399 نشستی سه جانبه تشکیل داده و در نشست با هیئت‌های سوری و فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه «گیر اُ. پدرسن» به رایزنی پرداختند که در خصوص فرآیند کمیته قانون اساسی موارد ذیل مورد توافق قرار گرفت:

1-بار دیگر بر تعهد قوی خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه اذعان و بر لزوم احترام به این اصول توسط همه طرف‌ها تأکید کردند.

2 - از برگزاری پنجمین نشست کمیته تدوین کمیته قانون اساسی مورخ 6 بهمن لغایت 10 بهمن 1399 در ژنو استقبال کرده و بار دیگر آمادگی خود را برای حمایت از فعالیت کمیته از طریق تعامل مستمر با هیئت های سوری و  "گیر اُ. پدرسن" فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه به عنوان تسهیلگر به منظور حصول اطمینان از عملکرد مؤثر و پایدار کمیته اعلام نمودند.

3 - بر نقش مهم کمیته قانون اساسی در ژنو که حاصل مشارکت سرنوشت ساز ضامنین آستانه بوده و موجب پیشبرد تصمیمات کنگره گفت و گوی ملی سوریه در سوچی و نیز پیشرفت روند سیاسی تحت راهبری سوری و مالکیت سوری با تسهیل گری سازمان ملل در راستای قطعنامه 2254 شورای امنیت شده است تأکید نمودند.

4 - اظهار داشتند که کمیته قانون اساسی باید با روحیه مصالحه و مشارکت سازنده و بدون دخالت خارجی و تحمیل برنامه زمان بندی از بیرون به کار خود ادامه دهد تا اعضای کمیته به توافقی کلی دست یابند و نتیجه کار کمیته مورد پذیرش و حمایت حداکثری ملت سوریه قرار گیرد.

5 - بر قصد خود مبنی بر ادامه رایزنی ها درخصوص موضوعات فوق الذکر در نشست آتی اجلاس بین المللی سوریه در چارچوب روند آستانه (پانزدهمین نشست بین المللی روند آستانه) در سوچی در تاریخ 28 و 29 بهمن ماه 1399 تصریح کردند.

دیدار پاپ فرانسیس با آیت الله سیستانی در عراق

لوییز رافائل ساکو، کاردینال عراقی، اظهار کرد که پاپ فرانسیس در اوایل ماه مارس در سفرش به عراق با آیت الله سید علی سیستانی دیدار خواهد کرد.

کاردینال ساکو، اسقف کلیسای کاتولیک کلدانی در عراق به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد طی این "ملاقات خصوصی"، آیت الله سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان و پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، چارچوبی را برای محکوم کردن تجاوزات تروریستی بررسی خواهند کرد.

در فوریه سال ۲۰۱۹ پاپ فرانسیس در ابوظبی با شیخ احمد الطیب، شیخ الازهر "سند برادری انسان" را امضا کرد. پاپ فرانسیس سپس اولین رهبر کلیسای کاتولیک بود که پا به خاک شبه جزیره عربستان گذاشت که مهد اسلام است.

ساکو قبلا به واتیکان نیوز تاکید کرده بود، پاپ حامل پیام صلح به عراق خواهد بود که مضمونش این است "جنگ‌ها را تمام کنید".

او اضافه کرده بود: کلیسای عراق مقدمات لازم برای این سفر را با همکاری دولت فراهم می‌کند. این سفر برای ما مسیحیان استثنایی و مهم است. اما همه در عراق از مسلمانان، مسیحیان، مراجع تقلید و مقامات دولتی منتظر این سفر هستند.

قرار است پاپ فرانسیس از پنجم تا هشتم مارس به عراق برود و بازدید از چهار شهر از جمله بغداد را در برنامه دارد. این اولین سفر پاپ واتیکان به عراق است.

منابع قبلا گفته بودند، سفر احتمالا به دلیل وضعیت امنیتی یا پاندمی کرونا لغو شده یا به تعویق بیفتد.

اعلام نگرانی‌ اسرائیل از تعلیق فروش تسلیحات آمریکا به امارات و عربستان

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت»‌، روز پنجشنبه، در گزارشی به واکنش‌ها در فلسطین اشغالی به اقدامات اخیر دولت آمریکا بویژه در ارتباط با تعلیق معامله فروش تسلیحات نظامی به کشورهای عربی پرداخت.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» به نقل از مقام‌های آمریکایی مدعی شد که برنامه فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات متحده عربی و فروش بمب‌های هدایت شونده به عربستان سعودی موقتا متوقف شده است.

وبگاه خبری شبکه «المیادین» به نقل از یدیعوت آحارانوت در این خصوص گزارش داد که به تعلیق در آمدن معامله فروش جنگنده‌های اف۳۵ به امارات و عربستان سعودی باعث نگرانی در قدس اشغالی شده است؛ نگرانی از اینکه این اقدام ممکن است به روند عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی خدشه وارد کند.

یدیعوت آحارانوت در گزارش خود اشاره می‌کند که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از زمان ورود به کاخ سفید با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت‌و‌گویی نداشته است و از طرفی، کاخ سفید تصمیم به تعلیق معامله فروش جنگنده‌های اف۳۵ به امارات و معامله فروش تجهیزات جنگی به عربستان سعودی گرفته است؛ معامله‌هایی که در دوره «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا به امضاء رسید.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا از زمان ورود به کاخ سفید سران چند کشور از جمله «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا، «لوپز اوبرادور» رئیس‌جمهور مکزیک، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، «آنگلا مرکل»‌ صدراعظم آلمان، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفت‌و‌گوی تلفنی داشته اما هنوز با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تماسی نداشته است. این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا تنها سه روز پس از ورود به کاخ سفید، با نتانیاهو گفت‌و‌گو کرد.

در این گزارش آمده است که این معامله بزرگ همزمان با توافق عادی‌سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو آن هم بدون اطلاع سازمان امنیتی رژیم صهیونیستی منعقد شد و همین روزنامه در ماه آگوست گذشته آن را در حالی افشا کرد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این خبر را رد و آن را تکذیب کرده بود اما دولت ترامپ پس از گذشت چند روز این خبر را تأیید کرد.

یدیعوت آحارانوت می‌نویسد این معامله‌ها که در دوره ترامپ منعقد شده‌اند، انتقاد شدید دموکرات‌ها را به دنبال داشت بویژه به علت نقض حقوق بشر در امارات و استفاده عربستان سعودی از تسلیحات آمریکایی برای جنگ در یمن.

در ادامه آمده است که درست به همین خاطر، هر گونه معامله با هر نوع ماهیتی که در دولت پیشین منعقد شده است، بار دیگر عمیقا مورد بررسی قرار خواهد گرفت و احتمال آن می‌رود که پرنده‌های رادارگریز پیش از سال ۲۰۲۷ به دست امارات نرسد.

یدیعوت آحارانوت همچنین خبر داد که تصمیم آمریکا ممکن است پیامدهایی بر ادامه روند عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی داشته باشد از این رو در تل‌آویو،‌ نگرانی‌هایی در این خصوص وجود دارد.

تاسیس پایگاه جدید آمریکا در شمال سوریه

نظامیان اشغالگر آمریکا پایگاه جدیدی در منطقه «الیعربیه» واقع در شرق الحسکه (شمال سوریه) احداث کردند.

منابع محلی در شمال سوریه خبر دادند که مواد لجستیکی و مهامات و تجهیزات نظامی به پایگاه تازه‌تأسیس آمریکا منتقل شده است.

به گفته منابع محلی، نظامیان آمریکایی 10 نفربر را به شهر المالکیه واقع در دورترین منطقه شمال شرق الحسکه کردند تا از این شهر به حومه منطقه الیعربیه سوریه در مرز با عراق ارسال کنند.

بر اساس این گزارش، نظامیان آمریکایی همچنین به تأسیس پایگاه نظامی جدید در نزدیکی «تل علو» در شمال غرب الیعربیه اقدام کردند.

نظامیان اشغالگر آمریکا طی ماه‌های گذشته برای سرقت نفت و منابع انرژی سوریه، هزاران دستگاه کامیون حامل سلاح و مهمات لجستیکی را وارد استان الحسکه کرده‌اند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مهرداد میناوند علی انصاریان علی اصغر عنابستانی مهدی جهانگیری پوری حسینی تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین عربستان اسرائیل مهرداد میناوند علی انصاریان علی اصغر عنابستانی مهدی جهانگیری پوری حسینی امارات و عربستان کمیته قانون اساسی وزیر دفاع آمریکا هیئت های سوری یدیعوت آحارانوت تسلیحات آمریکا رژیم صهیونیستی عربستان سعودی سازمان ملل فروش تسلیحات معامله فروش پاپ فرانسیس آیت الله رئیس جمهور شمال سوریه نخست وزیر بار دیگر وزیر جنگ کاخ سفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۳۴۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار می شود

تین نیوز

 کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات در حالی تا دقایقی دیگر برگزار می شود که ۱۰ سال از آخرین جلسه طرفین می گذرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی به ریاست مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور و بن الطوق الماری وزیر اقتصاد و رئیس طرف اماراتی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور تا دقایقی دیگر در ابوظبی برگزار می شود.

آخرین اجلاس این کمیسیون در فروردین ۱۳۹۳ برگزار شده است. این نشست پس از گذشت ۱۰ سال؛ به منظور توسعه همکاری های دو کشور در همه زمینه های اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری و حمل و نقلی (هوایی، دریایی، جاده ای و ترکیبی) برگزار می شود.

توسعه مناسبات دو کشور در حوزه کریدورهای ترانزیتی بین المللی بویژه کریدور شمال جنوب به منظور ترانزیت کالاهای اماراتی به سمت کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و روسیه و نیز اروپا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در دستور کار این نشست است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • دستور وزیر دفاع روسیه به ارتش برای اختصاص تسلیحات بیشتر در جنگ اوکراین
  • شویگو: روسیه به تسلیحات بیشتر و بهتری برای حفظ سرعت پیشروی‌ها در جنگ نیاز دارد
  • کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار می شود
  • نگرانی پنتاگون از «تقویت» روابط روسیه و کره‌شمالی
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • رمزگشایی از محرومیت ورزشی روسیه/ نوبت اسرائیل هم می رسد؟
  • دانشگاه کلمبیای آمریکا دانشجویان حامی فلسطین را تهدید به تعلیق از تحصیل کرد
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • دیدار و گفت‌وگوی رئیس‌جمهور سوریه و وزیر خارجه بحرین