Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، ارژنگ عزیزی در آئین گرامیداشت سالروز تأسیس امور اراضی با اشاره به اینکه اردبیل در ایجاد سامانه‌های نوین آبیاری جزو ۱۰ استان اول کشور است، اظهار کرد: در سه سال اخیر استان در توسعه و ایجاد سامانه‌های نوین آبیاری کشاورزی از ۱۰ استان آخر کشور به ۱۰ استان اول ارتقا پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه خاک و زمین منشأ سخاوت، برکت و نعمت‌های مختلفی برای بشر است و حیات انسان به لحاظ تغذیه و سلامت در گرو آن است، افزود: استفاده بی رویه از آب در کشاورزی به کاهش ذخایر آبی منجر می‌شود که اصلاح فرآیند آبیاری برای جلوگیری از کاهش این ذخایر باید انجام گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عزیزی افزود: زمین به لحاظ قوانین و مقررات یا دارای کاربری زراعی و باغات و یا جنگل و مرتع که انفال محسوب می‌شود، بوده و مسئولیت اراضی زراعی و باغی با مدیریت امور اراضی در استان‌ها است.

وی با اشاره به تهدیدات اراضی زراعی و باغی، تغییر کاربری‌های بی رویه و غیر مجاز را از جمله این تهدیدات عنوان کرد و افزود: برای حفظ خاک حتی در تغییر کاربری‌های دارای مجوز نیز باید خاک کشاورزی آن اراضی جمع آوری و مجدداً در همان محل یا جای دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

معاون استاندار اردبیل تقسیم اراضی به قطعه‌های کوچک به بهانه مالکیت را از دیگر تهدیدات حوزه کشاورزی دانست و افزود: این اقدام نیز موجب بالا رفتن هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی و غیراقتصادی شدن فعالیت در این بخش می‌شود.

کد خبر 5133473

منبع: مهر

کلیدواژه: اردبیل اراضی کشاورزی تغییر کاربری اراضی کشاورزی سازمان اراضی کشور دهه فجر ویروس کرونا آمار کرونا گرگان شیراز شهرستان کرج کرمانشاه بوشهر شهرکرد اردبیل شیوع کرونا آلودگی هوا سانحه تصادف مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۳۵۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی رفسنجان از ۹ اردیبهشت

ایسنا/کرمان فرماندار رفسنجان گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر و سامانه بارشی که قرار است نیمه هفته جاری وارد شهرستان شود و البته برای مدیریت توأمان آب و برق؛ چاه‌موتورهای کشاورزی رفسنجان از ساعت ۶ صبح روز ۹ اردیبهشت تا ۶ صبح روز ۱۶ اردیبهشت‌ماه خاموش خواهند شد.

حسین رضایی امروز هشتم اردیبهشت‌ماه در جلسه حفاظت از منابع آب شهرستان رفسنجان اظهار کرد: همه ما به دنبال اجرای عدالت هستیم و نباید بگذاریم سفره‌های آب زیرزمینی به سرعت تخلیه شوند که نسل آینده با بحران کم آبی و بی آبی مواجه خواهند شد.

وی افزود: با توجه به نزول بارش الهی طی روزهای اخیر و نیز بارندگی‌های پیش‌رو؛ هم سفره‌های زیرزمینی تقویت شده‌اند هم این‌که اراضی کشاورزی تقریبا سیراب شدند و بهتر است برای حفظ آب‌های زیرزمینی، خاموشی چاه‌موتورهای کشاورزی اجرا شود.

رضایی با اشاره به وجود ۸۰ هزار هکتار باغ پسته که توسط بیش از ۱۰۰۰ حلقه چاه آبیاری می‌شوند، بیان کرد: با خاموشی چاه‌موتورهای کشاورزی از ۹ تا ۱۶ اردیبهشت می‌توان به صرفه‌جویی قابل توجهی در حوزه آب و برق دست یافت.

فرماندار رفسنجان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: قبلاً دولت برای صدور سند اراضی کشاورزی، این قانون را گذاشته بود که زمین کشاورزی با مساحت زیر دو هکتار نمی‌تواند سنددار شود اما در حال حاضر این قانون تغییر کرده و خوشبختانه خرده‌مالکان هم هر قدر زمین داشته باشند حتی زیر ۱۰۰ مترمربع می‌توانند سند زمین خود را دریافت و از مزایای این سند برخوردار شوند.

رضایی با اشاره به این‌که ۱۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی پسته در رفسنجان به سیستم آبیاری تحت فشار و قطره‌ای مجهز شدند، خاطرنشان کرد: به کشاورزان توصیه می‌کنیم که نسبت به تجهیز اراضی کشاورزی به آبیاری قطره‌ای و آبیاری نوین اقدام کنند که این امر می‌تواند به صرفه جویی در منابع آبی و نیز افزایش محصول کمک کند.

به گفته وی، مقرر شده لیست چاه‌های غیرمجاز برقی به اداره برق اعلام و نسبت به قطع برق این چاه‌ها اقدام شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جلوگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار از اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • ۸۴۲ هکتار از اراضی ملی به شهرک‌های صنعتی و کشاورزی واگذار شد
  • قیمت گذاری پرونده زمینهای تغییر کاربری یافته در آمل
  • خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی رفسنجان از ۹ اردیبهشت
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • تخریب دو ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی نهاوند
  • برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز
  • شناسایی سه هزار مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در آذربایجان‌غربی
  • 39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • ۳۹ تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد